https://www.lhic.nl/hondenrassen/shepsky/
Best een mooie hond om te zien en volgens mij best wel een goed karakter, maar niet voor in de stad.

uitzonderingen daar gelatenEchoMira schreef: 14 apr 2025, 23:56 Als fenomeen vind ik een poolhond best leuk maar waarom je die smaak in je huisdiermilkshake zou stoppen snap ik niet. Je wordt er allebei niet gelukkig van.
Zelfs niet met 20 kilometer hardlopen.
Zo´n hond wil middenin de nacht alleen buiten zijn terwijl de sneeuw valt. Die wil roepen en luisteren en enorme gaten graven en daar dekens heen brengen.
Nogmaals, geweldige beesten. Als huishonden ongeveer zo leuk als een bever in je badkuip.
Ik ben wel benieuwd waarom je geen fan bent van kruisingen?Husky86 schreef: 15 apr 2025, 09:57 Prachtige hond, maar eigenlijk geen fan van kruisingen. Wel een schitterend exemplaar zeg.
Omdat de natuur deze honden niet heeft ''gemaakt''. Deze zijn gefokt door o.a. de wetenschap/fokkers etc. Zelfde met bepaalde hondenrassen die in de loop der jaren een enorme stompe neus hebben gekregen, puur door het kapot fokken van dat ras. Ook geen fan van.
Juist door gezonde outcross krijg je sterke gezonde honden.Husky86 schreef: 16 apr 2025, 15:47Omdat de natuur deze honden niet heeft ''gemaakt''. Deze zijn gefokt door o.a. de wetenschap/fokkers etc. Zelfde met bepaalde hondenrassen die in de loop der jaren een enorme stompe neus hebben gekregen, puur door het kapot fokken van dat ras. Ook geen fan van.
Ik ben juist geen fan van rashonden omdat die door de mens gemaakt en onderhouden worden. Zodra het over schoonheid gaat schroomt men niet jaren lang honden die familie van elkaar zijn te gebruiken. Om deze schoonheid vast te leggen. Probleem is dat bij rashonden de invloed van fokkers nogal bepalend is en ik niet elke fokker vertrouw. Bij kruisingen heb je dat probleem niet zo want de pups zijn nooit inteelt mits een eerste kruising en de honden die je kruist hebben zelden dezelfde genetische afwijkingen. De kans op een gezonde hond is dus groter.Husky86 schreef: 15 apr 2025, 09:57 Prachtige hond, maar eigenlijk geen fan van kruisingen. Wel een schitterend exemplaar zeg.
Volgens mij zijn vooral rashonden "gemaakt"Husky86 schreef: 16 apr 2025, 15:47Omdat de natuur deze honden niet heeft ''gemaakt''. Deze zijn gefokt door o.a. de wetenschap/fokkers etc. Zelfde met bepaalde hondenrassen die in de loop der jaren een enorme stompe neus hebben gekregen, puur door het kapot fokken van dat ras. Ook geen fan van.

Ja, je hebt gelijk. Maar het is niet van "en nou pakken we een wolf en maken een golden retriever."ranetje schreef: 18 apr 2025, 13:11 Wat dat betreft is er in de natuur, dus zonder ingrijpen van de mens, ook zelfselectie.
Het selecteren op bepaalde kwaliteiten qua werk en uiterlijk is wel degelijk door mensen gedaan.
Dat is "knutselen"
En dat doen ze nog steeds. Rasvereniging houden zo'n populatie gegijzeld en gaan met alle kennis en kunde van deze tijd nog steeds voor het Pure Bloed. Terwijl ze zien dat de houdbaarheid er allang uit is.De gesloten stamboeken hebben daar een (kwalijke) bijdrage aan geleverd.