Met hond of kat naar dierenarts steeds duurder, vooral kosten spoedzorg rijzen de pan uit
- Mo-yi
- Posts in topic: 4
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
Met hond of kat naar dierenarts steeds duurder, vooral kosten spoedzorg rijzen de pan uit
Uit het onderzoek, verricht door bureau Ecorys, blijkt dat iemand die met een ziek dier met spoed bij een keten-dierenarts aanklopt, ongeveer 40 procent meer kwijt is dan bij een zelfstandige dierenarts. Dat kan om een verschil gaan van honderden, soms duizenden euro's.
https://nos.nl/artikel/2562208-met-hond ... WvwIt9ptCQ
https://nos.nl/artikel/2562208-met-hond ... WvwIt9ptCQ
2011-2025
-
EchoMira
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff
Re: Met hond of kat naar dierenarts steeds duurder, vooral kosten spoedzorg rijzen de pan uit
Typisch Nederlands probleem en dat hebben we echt een beetje zelf gedaan.
Enerzijds met die idiote kruidvatverzekeringetjes waardoor de marktwerking kompleet stil valt, anderzijds door eeuwig shoppen en niet gewoon je eigen onafhankelijke dierenarts trouw te zijn.
Enerzijds met die idiote kruidvatverzekeringetjes waardoor de marktwerking kompleet stil valt, anderzijds door eeuwig shoppen en niet gewoon je eigen onafhankelijke dierenarts trouw te zijn.
- CatnDog
- Welke: Groenendaeler
Re: Met hond of kat naar dierenarts steeds duurder, vooral kosten spoedzorg rijzen de pan uit
Dierenartskosten rijzen de pan uit, meerderheid Tweede Kamer eist maximumtarief:
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... enartszorg
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... enartszorg
- Loraine
- Honden: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Ik heb vd week nog €57,70 betaald voor een kort consult. 
-
Border Collie
- Posts in topic: 1
Dinsdag naar m'n eigen dierenarts bijna 60 euro om anaalklieren uit te knijpen

- Mo-yi
Dat laatste zie ik zelf niet zo. Hier, kleine dorpjes, is iedereen juist vrij trouw aan de d.a, maar ook hier worden ze opgezwolgen door anicura of evidensia. Mijn eigen praktijk werd door een echtpaar gerund, dag en nacht. Nu zijn z emet pensiooen en die het hebben overgenomen werken idd part-time, en alles na 21:00 wordt je naar evidensia drie kwartier verderop gestuurd. Als ik verder ga informeren, ook in Belgie, gaat dit al jaren zo. Wel kleine praktijken nog maar bijna kantooruren en daarna moet je naar klinieken stukken verder weg en evidensia/anicura. Volgens mikj is dat zowat in heel europa al zo. Dus ik kan zo trouw zijn als ene hond, de veranderingen voeren ze alsnog door.EchoMira schreef: 03 apr 2025, 17:52 Typisch Nederlands probleem en dat hebben we echt een beetje zelf gedaan.
2011-2025
- Omega
- Welke: Nu twee echte tollers
De kliniek hier in de buurt was ineens een Sterkliniek, de prijzen stegen als een gek en als je er was moest je ineens vaker terugkomen "kijk het even een weekje aan met supplementen, daarna kan pijnstilling een optie zijn". Nou doe mij maar gelijk de pijnstilling, hond is 13 en hoeft geen pijn te lijden. Supplementen waren vervolgens 20 euro duurder dan op internet.EchoMira schreef: 03 apr 2025, 17:52 Typisch Nederlands probleem en dat hebben we echt een beetje zelf gedaan.
Ook steeds een andere dierenarts, de een deed iets bewust niet, de volgende deed het dan weer wel. Nou ik was er klaar mee, ben nu bij een dierenarts die voor zichzelf werkt, ze kent de klanten, weet de geschiedenis en kosten zijn een soort van behapbaar.
Overigens is de kliniek geen Sterkliniek meer maar werken ze weer voor zichzelf met alleen een inkooporganisatie met andere klinieken.

- Loraine
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Ik ben mijn kliniek al trouw sinds ruim 10 jaar, toen waren het 2 praktijken.
In ±2020 namen ze 2 andere praktijken over, stegen de prijzen van oa de verwarming ontzettend en gingen hun prijzen ook ontzettend omhoog.
Een consult, ongeacht de tijd, kostte in 2014 ±€30,- en nu tegen de €60,- voor een kort consult, voor een langer consult betaalde ik in 2022 tegen de €67,50, iets zegt me dat dat nu weleens over de €70,- zou kunnen zijn.
Nou zijn er wel goedkopere praktijken hier, maar ik heb een Mahdutje met een behoorlijk dossier en ben ondanks de prijzen over het algemeen zeer tevreden over de zorg die ze leveren.
De andere dieren overschrijven levert mss een paar tientjes winst op in hun hele leven dus zolang Mahdutje er nog is blijven we bij de huidige praktijk.
Daarna kijk ik wel even of één vd goedkopere praktijken naar tevredenheid is en of ze titerbepalingen aanbieden.
In ±2020 namen ze 2 andere praktijken over, stegen de prijzen van oa de verwarming ontzettend en gingen hun prijzen ook ontzettend omhoog.
Een consult, ongeacht de tijd, kostte in 2014 ±€30,- en nu tegen de €60,- voor een kort consult, voor een langer consult betaalde ik in 2022 tegen de €67,50, iets zegt me dat dat nu weleens over de €70,- zou kunnen zijn.
Nou zijn er wel goedkopere praktijken hier, maar ik heb een Mahdutje met een behoorlijk dossier en ben ondanks de prijzen over het algemeen zeer tevreden over de zorg die ze leveren.
De andere dieren overschrijven levert mss een paar tientjes winst op in hun hele leven dus zolang Mahdutje er nog is blijven we bij de huidige praktijk.
Daarna kijk ik wel even of één vd goedkopere praktijken naar tevredenheid is en of ze titerbepalingen aanbieden.
Gerard was vanmiddag met Anne naar de dierenarts, ze had last van een oog, maar dat was alleen een beetje geïrriteerd zei de dierenarts, maar Anne had wel een losse kies.
Hebben net de prijsindicatie gekregen. 600 tot 800 euro voor een gebitsreiniging en een kies trekken. Niet normaal meer.
Hebben net de prijsindicatie gekregen. 600 tot 800 euro voor een gebitsreiniging en een kies trekken. Niet normaal meer.

Tanja en Anne
Dat is wel heel veel zeg ! Beetje absurd aan het worden.. Wat doen jullie, hier gaan of kan je nog een andere geschikte dierenarts vinden ?Gonnie schreef: 07 apr 2025, 18:49 Gerard was vanmiddag met Anne naar de dierenarts, ze had last van een oog, maar dat was alleen een beetje geïrriteerd zei de dierenarts, maar Anne had wel een losse kies.
Zijn we nog over aan het nadenken. Probeerde een andere dierenarts te bellen, maar die nam niet op. En Gerard houdt er niet zo van om te veranderen, alleen als een dierenarts iets doet wat hem niet bevalt wil hij nog weleens een andere zoeken, maar hier in de buurt zijn ze best haast allemaal wel zo duur, tenminste als je naar de prijzen voor een consult kijkt ontloopt het elkaar niet veel. Behandelingen aan het gebit zie je geen prijzen van op de sites.Jay schreef: 07 apr 2025, 18:59Dat is wel heel veel zeg ! Beetje absurd aan het worden.. Wat doen jullie, hier gaan of kan je nog een andere geschikte dierenarts vinden ?Gonnie schreef: 07 apr 2025, 18:49 Gerard was vanmiddag met Anne naar de dierenarts, ze had last van een oog, maar dat was alleen een beetje geïrriteerd zei de dierenarts, maar Anne had wel een losse kies.
Deze kliniek is een Evidensia kliniek geworden.
De dierenarts zei ook nog dat Gerard ook kon wachten tot de kies afbrak, maar dat lijkt me al helemaal niet handig. Wordt het straks nog duurder.
Nou, vandaag onze dierenarts gebeld voor een afspraak. 22 april is het zo ver. Gerard wilt geen andere bellen: hij kent ze niet dus hij gaat liever naar onze eigen dierenarts. Nou ja, moet hij weten.

Tanja en Anne
- Mo-yi
Ook nog nooit eerder meegemaakt, mijn d.a is tegenwoordig met carnaval en pasen gewoon dicht..ga maar met spoed naar kliniek een uur verderop, wij gaan paaseieren zoeken doei doei 
2011-2025
- Kells
- Welke: Ierse Setters
Met Pasen is begrijpelijk, maar hier is er gelukkig altijd een die weekenddienst heeft.Mo-yi schreef: 17 apr 2025, 19:43 Ook nog nooit eerder meegemaakt, mijn d.a is tegenwoordig met carnaval en pasen gewoon dicht..ga maar met spoed naar kliniek een uur verderop, wij gaan paaseieren zoeken doei doei![]()
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- Mo-yi
ik begrijp dat dus niet..je werkt in de zorg en het is inmiddels normaal om de praktijk op kantooruren te draaien en voor alle andere uren naar een spoedkliniek doorgestuurd wordt vind ik helemaal niet passen.Kells schreef: 17 apr 2025, 19:45Met Pasen is begrijpelijk, maar hier is er gelukkig altijd een die weekenddienst heeft.Mo-yi schreef: 17 apr 2025, 19:43 Ook nog nooit eerder meegemaakt, mijn d.a is tegenwoordig met carnaval en pasen gewoon dicht..ga maar met spoed naar kliniek een uur verderop, wij gaan paaseieren zoeken doei doei![]()
Nog even en ik kan beter gaan verhuizen naar een stad waar een spoedkliniek zit.
2011-2025
-
Kelperuaantjes
Wij hebben gisteren een gebitssanering gedaan bij een Pekingees onder bewaking en met gasnarcose en daarbij hebben we 10 elementen getrokken, voor 350 euro. Scheelt nogal zeg!Gonnie schreef: 07 apr 2025, 18:49 Gerard was vanmiddag met Anne naar de dierenarts, ze had last van een oog, maar dat was alleen een beetje geïrriteerd zei de dierenarts, maar Anne had wel een losse kies.
Zo, dat scheelt zeker heel wat. En wie weet blijft het niet bij 800 euro. Was maar een indicatie. Als ze meer vinden wordt het duurder.Kelperuaantjes schreef: 17 apr 2025, 22:05Wij hebben gisteren een gebitssanering gedaan bij een Pekingees onder bewaking en met gasnarcose en daarbij hebben we 10 elementen getrokken, voor 350 euro. Scheelt nogal zeg!Gonnie schreef: 07 apr 2025, 18:49 Gerard was vanmiddag met Anne naar de dierenarts, ze had last van een oog, maar dat was alleen een beetje geïrriteerd zei de dierenarts, maar Anne had wel een losse kies.

Tanja en Anne
-
EchoMira
- Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff
10 tanden trekken is nogal een klus.
vind ik 350 euro meer dan schappelijk.
Dat je hond met zo'n rotte bek loopt lijkt me belangrijker.
-
Kelperuaantjes
De meeste elementen zaten los of waren half verrot, en deze hond was nog geen 5 jaar oud. Lang leve de kortsnuiten en overbeten...EchoMira schreef: 17 apr 2025, 22:26 10 tanden trekken is nogal een klus.
Bij Bas kost tandsanering inclusief narcose en trekken van 8 elementen 98 euro. In Duitsland wel te verstaan. Dus dat is helemaal een enorm verschil. Ik ga gemakkelijker naar de dierenarts en laat soms ook gewoon dingen doen omdat ik het handig vind. Nagels knippen bv.Kelperuaantjes schreef: 17 apr 2025, 22:05Wij hebben gisteren een gebitssanering gedaan bij een Pekingees onder bewaking en met gasnarcose en daarbij hebben we 10 elementen getrokken, voor 350 euro. Scheelt nogal zeg!Gonnie schreef: 07 apr 2025, 18:49 Gerard was vanmiddag met Anne naar de dierenarts, ze had last van een oog, maar dat was alleen een beetje geïrriteerd zei de dierenarts, maar Anne had wel een losse kies.
Laatste keer met urineonderzoek etc niet eens consult betaald en als er al consult gerekend wordt kost dat meen ik 16 euro.
En het is ook niet dat het een eenvoudig primitief kliniekje is. Ze hebben alles in huis.
Dat is het haast waard om voor naar Duitsland te rijden. Achteraf was het 612,09 euro. Terwijl er 3 kiezen getrokken zijn. Twee kleintjes en een grotere.Marc schreef: 18 apr 2025, 06:24Bij Bas kost tandsanering inclusief narcose en trekken van 8 elementen 98 euro. In Duitsland wel te verstaan. Dus dat is helemaal een enorm verschil. Ik ga gemakkelijker naar de dierenarts en laat soms ook gewoon dingen doen omdat ik het handig vind. Nagels knippen bv.Kelperuaantjes schreef: 17 apr 2025, 22:05Wij hebben gisteren een gebitssanering gedaan bij een Pekingees onder bewaking en met gasnarcose en daarbij hebben we 10 elementen getrokken, voor 350 euro. Scheelt nogal zeg!Gonnie schreef: 07 apr 2025, 18:49 Gerard was vanmiddag met Anne naar de dierenarts, ze had last van een oog, maar dat was alleen een beetje geïrriteerd zei de dierenarts, maar Anne had wel een losse kies.
Laatste keer met urineonderzoek etc niet eens consult betaald en als er al consult gerekend wordt kost dat meen ik 16 euro.
En het is ook niet dat het een eenvoudig primitief kliniekje is. Ze hebben alles in huis.
De indicatie was voor een element trekken, dus ik was al bang dat het over de 1000 euro zou worden.

Tanja en Anne
Nou, dat Anne een rotte kies had, en achteraf dus drie kiezen, is niet zo gek, Gerard geeft haar allemaal zoete koekjes en dergelijke.EchoMira schreef: 17 apr 2025, 22:26 10 tanden trekken is nogal een klus.

Tanja en Anne
We hadden wel een aardige rekening al met injecties en check voor de drie honden. Krijg ik gisteren een naheffing.. van de belastingsamenwerking..
Auto geparkeerd op een plek waar betaald parkeren gold blijkbaar... was daar in die straat niet zo duidelijk
Komt dus nog even 81,80 bij voor bezoekje aan de dierenarts
Maandag voor nacontrole.. ik ga wel lopen met Aak. En nacontrole kost trouwens ook weer ca. 22,- euro, even checken of de prostaat na de behandeling wel geslonken is. "Vroeger" was dat gewoon service van de zaak bij vorige dierenarts, omdat ze zelf domweg wilde weten of het allemaal ok was verlopen.. (deed ze heel vaak, oren na paar weken zalven nog even checken kosteloos, prostaat idem destijds bij Finn) maar ach, de tijden zijn veranderd..
Auto geparkeerd op een plek waar betaald parkeren gold blijkbaar... was daar in die straat niet zo duidelijk
Komt dus nog even 81,80 bij voor bezoekje aan de dierenarts
Maandag voor nacontrole.. ik ga wel lopen met Aak. En nacontrole kost trouwens ook weer ca. 22,- euro, even checken of de prostaat na de behandeling wel geslonken is. "Vroeger" was dat gewoon service van de zaak bij vorige dierenarts, omdat ze zelf domweg wilde weten of het allemaal ok was verlopen.. (deed ze heel vaak, oren na paar weken zalven nog even checken kosteloos, prostaat idem destijds bij Finn) maar ach, de tijden zijn veranderd..
Je kan bezwaar maken tegen de parkeerboete! Zeker als het onduidelijk is aangegeven. Er gaat heel wat
Mis met de scan auto’s.
Mis met de scan auto’s.
- Diana
- Posts in topic: 5
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Tegenwoordig mogen dierenartsen in Spanje geen medicatie meer verkopen, dat mag alleen nog via de apotheek. De kosten van de medicatie zijn gewoon hetzelfde, want de dierenarts mocht al niet met winstoogmerk medicatie verkopen. Wel moet de dierenarts nu dus overal een recept voor de apotheek voor schrijven, waardoor er receptkosten bij komen
Echt verschrikkelijk, die Spaanse bureaucratie.
Maar goed, Mila krijgt een nieuwe pijnstiller (Galliprant) en die heb ik vanmorgen opgehaald bij de apotheek: € 87 voor 30 tabletten. Dat is bijna € 3 per pil!

Maar goed, Mila krijgt een nieuwe pijnstiller (Galliprant) en die heb ik vanmorgen opgehaald bij de apotheek: € 87 voor 30 tabletten. Dat is bijna € 3 per pil!

- CatnDog
- Welke: Groenendaeler
Dat zie ik in Nederland ook nog wel gebeuren: dierenapotheken. Misschien ook wel verplichte dierenverzekeringen.Diana schreef: 25 apr 2025, 14:37 Tegenwoordig mogen dierenartsen in Spanje geen medicatie meer verkopen, dat mag alleen nog via de apotheek. De kosten van de medicatie zijn gewoon hetzelfde, want de dierenarts mocht al niet met winstoogmerk medicatie verkopen. Wel moet de dierenarts nu dus overal een recept voor de apotheek voor schrijven, waardoor er receptkosten bij komenEcht verschrikkelijk, die Spaanse bureaucratie.
Maar goed, Mila krijgt een nieuwe pijnstiller (Galliprant) en die heb ik vanmorgen opgehaald bij de apotheek: € 87 voor 30 tabletten. Dat is bijna € 3 per pil!![]()
![]()
![]()
Hoeveel pillen krijgt Mila per dag?