thom schreef: 05 mei 2025, 18:47
De Rottweiler de wij hebben gehad. (Yla) had gelukkig nog het 'ouderwetse' uiterlijk, ze zijn er beslist niet mooier op geworden, zonde hoor.
Yla had wel echt een heel mooie kop, prachtig. Wat zonde van de achteruitgang binnen het ras, tegenwoordig vind ik ze vaak inderdaad niet meer om aan te zien.
rasechte rottweilers die witte vlekken op hun borst worden verondersteld genetisch defect te zijn . Witte aftekeningen zijn een indicatie van een slechte bloedlijn fokken volgens tonen normen . Ondanks de witte aftekeningen , zal de hond waarschijnlijk passend te gedragen . Laat geen witte aftekeningen op de borst alleen houdt u terug van het kiezen van een Rottweiler als huisdier.
Nanna schreef: 06 mei 2025, 16:16
Black and tan korthaar teckels hebben ook weleens een witte borstvlek. Daar valt helemaal niemand over.
Als ze er iets over zeiden was het "die hond heeft nog echt jachtinstinct, dat kan je zien aan die witte vlek"
Of dat echt zo is weet ik niet, maar mijn teckel uit een nest met nogal wat witte borstvlekken had wel heel veel jachtpassie
Waarom heeft mijn Rottweiler een witte vlek op zijn borst?
De erfelijke oorsprong van de Rottweiler:
De witte haren op de borst van een Rottweiler zijn afkomstig van de Berner Sennenhond en de Zwitserse Sennenhond, die gekruist werden met mastiffachtige huisdieren om de eerste Rottweiler te ontwikkelen.
Deze huisdieren hadden een witte borst, net als sommige moderne Rottweilers.
Het nest wat mijn moeder had gefokt was allemaal black&tan met witte aftekeningen.
Dat waren Bichon Frisé x Jack Russell trouwens, met verschillende vachttypes en de laatst overgebleven wordt dit jaar alweer 17 jaar.
De mechelaar heeft ook vaak een witte borstvlek. Ook ongewenst zoals @Maart schreef helaas... ik lig er dan weer geen sec wakker van, liever wit en gezond, veel komen overigens van Elgos af bij de Belgen
malinois schreef: 07 mei 2025, 01:06
De mechelaar heeft ook vaak een witte borstvlek. Ook ongewenst zoals @Maart schreef helaas... ik lig er dan weer geen sec wakker van, liever wit en gezond, veel komen overigens van Elgos af bij de Belgen
Borst en poten zijn typische plekken waar het pigment soms slecht komt, iets met celdeling en pigment dat vanuit het midden van de rug over het lichaam verspreid en soms niet helemaal tot in de “uiteindes” komt. Meen dat het soms ook een teken kan zijn van het dragen van bont/witte aftekening, maar hoeft dus niet.
Als je als fokker erg om kleur geeft selecteer je daar van weg. Mij zal ‘t een reet roesten, lijkt me dat de meeste rassen andere prioriteiten (zouden moeten) zijn..
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix, Thorin de västgötaspets & Pekko de Mechelaar
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019