Zoekt baas-draadje

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Marc
Posts in topic: 194

Re: Zoekt baas-draadje

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 15 mei 2025, 21:08
Spaanse broodverwaarlosfok zit hier ook in het asiel.
Gebrekkige jongvolwassen dieren die dagelijks met een groep toeristen uit wandelen moet. Die staan dan langs een landweggetje een totaal verwarde hond te leren hoe ze met voorbijrijdende auto's moeten dealen. En morgen weer met iemand anders.
Mijn hart huilt als ik het zie. Het is net zo'n sos kinderdorp waar de kolonisten mogen komen spelen.

En dan te bedenken dat de betovergootouders van die honden al in beeld waren en daar allemaal ook voor betaald is om het te laten stoppen. Wat een zigeunerhandel. Bah.
Ik vond oa deze uitspraken wat ongenuanceerd. Zigeuner handel is natuurlijk wel een uitspraak die maakt dat het door en door niet in orde zou zijn. Jij bent zelf mee geweest naar bv Kimba. Je hebt gezien hoe daar gewerkt is aan educatie en verbetering van de leefomstandigheden van de honden via een stichting toch? En dat zij het niet oplossen wil niet zeggen dat Spanje zelf er niks mee doet en er geen acties aan verbindt. Niet de juiste want gebruikshonden vallen weer niet onder de bescherming en zelfs een bodequero is een gebruikshond.

Mijn honden zijn prima Spaanse honden. Ik had 1 zieke die dood ging en twee superhonden. Bas is een superhond net als Guus. Leuker dan ik me ooit had kunnen voorstellen van een afgedankte Spaanse Broodverwaarloosfok zigeuner handel hondje. Mijn opmerking over nuance ging ook over Broodverwaarloosfok. Ik lees daarin dat er een fokken van honden zou zijn voor de zigeuner handel. Ik geloof dat niet. Daar worden domweg veel honden geboren. Meer dan de vraag. Niet omdat ze naar Nederland gaan. Maar omdat dat zo is gaan ze naar Nederland. En de meeste die ik tegen kom zijn hartstikke leuk en prima. En dat is nu eenmaal wat veel mensen ook willen. Een duurzame hond. Ikzelf ben ook helemaal voor een bastaard en dan helemaal een met een perfect uiterlijk en een super leuk karakter. Voor mij heel gemakkelijk te vinden in Spanje.

Je mag zo ongenuanceerd zijn als je wil en dat is soms juist leuk om te lezen. Maar ik mag dat ook aangeven als jij in deze termen en zo scherp van tong over iets schrijft waar ik heel anders tegenaan kijk. Toch?

Ik vind overigens rashondenfok of bewuste bastaard fok in Nederland ook prima. Waar het idee vandaan komt dat ik daar iets tegen heb weet ik eigenlijk niet. Voor elk wat wils toch?

Er is oprecht niks verkeerds aan het in huis halen van een zwerfhond. Al zijn de meeste Spaanse honden dat niet en hooguit even geweest. Wil je een zwerfhond dan moet je een oost Europees hondje nemen. Wil je een afgedankte jacht of gezelschapshond dan moet je naar zuid Europa. Alleen daar al is een wereld van verschil. Stichting, deel van Europa, asielen. Totaal niet over een kam te scheren.

Dat kan dus soms op mij ongenuanceerd overkomen. Maar dat is ook logisch want ik overweeg hierna ineens een Roemeen. Ik wil een sterkere slimmere hardere hond. Voor in de tuin en deeltje bewaking. Minder kwetsbaar voor aanvallen etc. Dus voor mij ideaal om naar Roemenen te kijken. Ik vind het een geweldig idee om een op de straat geselecteerde slimheid en hardheid te kunnen aanschaffen. Een kadootje om aan te kunnen komen. En ik zou graag een pariahondje uit Azië hebben. Nu zag ik dat er zelfs stichtingen zijn die Thaise pariahondjes halen. Hoe fijn voor mij dat ik die zelf niet hoef te halen als ik er een wil? Zo kijk ik er tegenaan.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 114
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Jawel. Kam. Scheren.
Ik vind die nuance niets waard. Nuance is alleen zinnig als de situatie er beter mee begrepen wordt en dan verbetert en dat is overduidelijk niet zo.
In dit geval houd het allerlei shit alleen maar onduidelijk en daar vinden onbetrouwbare lieden ruimte om de boel af te zetten. Dat is gewoon zo. Zijn ook genoeg hele grote voorbeelden van.

Jullie blijven maar praten over dat ik het zwart-wit zie. Ik vind dat jullie die roze bril een keer af moeten doen.
Ik vind het niet leuk of charmant om altijd maar allerlei misstanden met de mantel van de aan te schaffen liefde te bedekken of weg te wijzen of de bedoelingen van omstanders erbij te halen. Het is ineens allemaal wel goed genoeg want jij hebt er een leuk hondje aan. :nocheer:
Er is voor mij gewoon niets bij te halen wat het enorme dierenleed dat er bij komt kijken vergoedt.

Hoe leuk de hondjes zijn heeft helemaal niets te maken. Blijf ze vooral fokken en verkopen. Maar je laat geen honden op straat verrotten. Punt. Dat is niet oke, wordt niet oke en blijft niet oke.
Ruim die boel op. Als je daarna nog leuke hondjes wil exporteren, prachtig.

Ik heb nog nooit iemand gezegd wat ze niet mogen zeggen of vinden dus dat wijs ik sowieso van de hand.

Ik verbied niemand iets. Ik vind niet dat het verboden moet worden.
Ik zeg alleen dat ik het niet meer doe en dat is kennelijk al te veel oordeel. Jammer.
Marc

Bericht door Marc »

Het is een beetje een nondiscussie omdat ik het helemaal prima vind om er zo tegenaan te kijken. Dat is ieders eigen kijk erop.

Geen honden naar hier halen lost ook niks op. Dan gaan ze daar lekker dood in een opslag. Er komt geen hond minder op straat als wij ze niet naar hier halen. De honden zelf en wij missen alleen de kans op een leuk leven samen. En zo kijk ik ernaar.

Ik wil een Roemeense straathond. Niks anders. Dus ik profiteer van de mensen die hem halen. Hoe hij is en hoe gezond bepaal ik zelf wel. Je kan niet in een hond kijken maar dat is met elke hond zo.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

En ik vind het absoluut een plus om een dier dat er al is te verkiezen boven een dier dat voor mij gemaakt wordt ten koste van een dier dat er al is. Dat vind ik duurzaam en eerlijker naar bestaande honden.

Dus hoe leuk een pup ook gefokt wordt door een fokker speciaal voor mij, ik zou willen dat ze hem niet gefokt hadden omdat ik zat leuke honden zie die al bestaan. Ikzelf heb ook totaal geen last van de achtergrond die niet ideaal zou zijn. Ik heb meer vertrouwen in een hond MET een achtergrond dan een blanco pup. Puur omdat ik zelf met een pup op een hele lastige hond uit kwam en ik mijn huidige honden door en door ken en vertrouwen in ze heb.

Wat zij mee hebben gemaakt in Spanje maakt ze voor mij juist perfect. Ze weten hoe het is om alleen te zijn. Sociaal jezelf te redden. Ontheemd te worden. Ze weten dat de mensen iets is wat je moet respecteren. Allemaal gratis erbij.

Dus zo ideaal als de ene een pup ziet, zo ideaal vind ik juist de niet ideale achtergrond en de manier waarop zo'n hond daaruit komt. Lieve honden met een enorm verleden vind ik de ideale honden voor mij. Een verwende pup met gedoseerd contact en perfect eten is echt niks voor mij. Een keer gedaan met Eva en heeft me veel teveel gekost. Bas en Guus kwamen ideaal en bleven ideaal. Dus dit is hoe ik honden wil nemen en zal nemen.

Wat een ander doet is eigen keuze en daar vind ik niks van. Mijn honden waren automatisch perfect. Volwassen en ik heb ze weloverwogen uitgekozen op wat ik zocht.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 17 mei 2025, 11:04 Ik zeg alleen dat ik het niet meer doe en dat is kennelijk al te veel oordeel. Jammer.
Hoe kom je daar nu bij? Ik doe het wel maar voel me alleen geen deelnemer aan zigeuner handel. Meer is het niet :smile:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Susam schreef: 17 mei 2025, 12:33 maar @EchoMira zoals ze het bijvoorbeeld in Turkije hebben gedaan, is dat wat je bedoelt?
Dat gaat niet want in Spanje mogen honden niet zomaar ingeslapen worden. Alleen opgeslagen. Dus het is opslaan op kosten van de staat of een deel herplaatsing naar buurlanden.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 17 mei 2025, 13:06
EchoMira schreef: 17 mei 2025, 11:04 Ik zeg alleen dat ik het niet meer doe en dat is kennelijk al te veel oordeel. Jammer.
Hoe kom je daar nu bij? Ik doe het wel maar voel me alleen geen deelnemer aan zigeuner handel. Meer is het niet :smile:
Nou, met de garnalen van je.... :F:
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 17 mei 2025, 16:57
Marc schreef: 17 mei 2025, 13:06
Nou, met de garnalen van je.... :F:
Haha. Maar dat gaat heel netjes.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ja joh. Ik geloof het allemaal wel.

Ik ben zelf niet zo van het opnoemen hoe ethisch ik allemaal ben maar als ik mijn ethiek er op loslaat zorgen ze daar gewoon dat er geen zwerfhondenpopulatie is.
Ook niet omdat het leuk is dat je dan hondjes uit kunt zoeken.

Maar prima. Ik geloof het verder wel.
Mensen moeten lekker doen wat ze willen. Ik heb het herhaaldelijk geprobeerd en ben er vanwege mij moverende redenen vanaf gestapt.
Ik vind de honden niet gezond genoeg en de mensen die zich er aan verbinden niet eerlijk of leuk genoeg.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 17 mei 2025, 21:04 Ja joh. Ik geloof het allemaal wel.

Ik ben zelf niet zo van het opnoemen hoe ethisch ik allemaal ben maar als ik mijn ethiek er op loslaat zorgen ze daar gewoon dat er geen zwerfhondenpopulatie is.
Ook niet omdat het leuk is dat je dan hondjes uit kunt zoeken.

Maar prima. Ik geloof het verder wel.
Mensen moeten lekker doen wat ze willen. Ik heb het herhaaldelijk geprobeerd en ben er vanwege mij moverende redenen vanaf gestapt.
Ik vind de honden niet gezond genoeg en de mensen die zich er aan verbinden niet eerlijk of leuk genoeg.
Snap ik. En dat mag ook. Ik ben de laatste die daar iets van zal vinden. Ik vind het gewoon leuk. Een hond uit het buitenland. De een houdt van poedels, de ander van bouviers en ik vind buitenlandse bastaarden het leukst. Eigenlijk is het denk ik gewoon dat. Ik kan vanalles zeggen maar of dat echt een rol speelt weet ik niet. Ik vond Cleo ook heel leuk. Dat weet je.

Ik kan er vanalles omheen lullen en dat doen we allemaal rondom onze keuzes en voorkeuren maar misschien is het gewoon ieders voorkeur.

Ik doe zelf namelijk verder niks voor zwerfhonden. Dus tot zover mijn daadwerkelijke betrokkenheid haha. Ik heb twee honden uit Spanje. En ik vond Cleo leuk. En ik vind nu Roemeense straatgeselecteerde honden ineens interessant na een documentaire daarover. Misschien ben ik gewoon een wispelturig meelopertje haha. Geen idee. Mijn argumenten voel ik ergens ook wel maar kan niet zeggen dat dat nu een belangrijke rol in mijn leven speelt.

Dus neem het niet te serieus. Ik vind jouw honden ook gewoon leuk en wil zelfs best een Stafford. Dus ik ben niet heel consequent. Wij zagen laatst een Stafford teefje ter herplaatsing. Super lief. Super sociaal. Speels en leuk. Kregen ze niet geplaatst omdat ze in Duitsland zoveel kosten met zich meebrengen. Met Bas kan dat natuurlijk niet. Maar hans zei ook leuke hond. Kunnen wij prima betalen. Dus kun je nagaan.Beestje was wel 5 en super super hondsociaal met alles. Daarom werd het ineens verleidelijk omdat het een super leuk beest was.
Afbeelding
Josefien
Posts in topic: 29
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Ja, het is een ieders voorkeur. Dat is prima, leven en laten leven. Ik ben hier ooit eens beticht van het feit, dat ik honden zou bestellen via een een soort thuisbezorgd.nl. Dat was in mijn optiek behoorlijk wijsvingerachtig en prekerig. En ja, ik begrijp dat dat had te maken met persoonlijk negatieve ervaringen. Het had niets te maken met mijn keuzes, maar eerder een vorm van projectie.

Veel leuker om in dit topic (zonder dubbele p 😉) verder te gaan met het delen van mooie aansprekende honden, zonder elkaars maat nemen.

En ik ga zo voor Isabella, de mastinteef, ze is zo welkom als het allemaal samenvalt.
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 40

Bericht door Tineke »

In Spanje zie je wel degelijk in sommige gebieden verbeteringen tav hondenwelzijn en modernere inzichten ,ook wat voortplanting betreft.

Er zijn nog wel wat gebieden die daar op achter blijven en waar de veranderingen ontzettend traag gaan.
Dat is in Roemenië ook zo.
Al heb ik het idee dat het daar meer over straathonden gaat en in Spanje over huis en jachthonden die op straat gedumpt worden.

Zelf laat ik me niet beïnvloeden door een enkele ervaring , Luus van een prima fokster is jong gestorven , Abra uit een Nederlands asiel en haar hele leven een doktersklant bereikte toch nog een mooie leeftijd.

Onze buitenlandse honden in het verleden , Spok ,Sien ,Micron en Jimi waren stuk voor stuk fijne honden waar we veel plezier aan en mee beleefd hebben.

Roland komt uit een asiel maar daar heeft dochterlief 4400 km voor gereden om die voor ons te gaan halen.
En hij is iedere kilometer waard!

Elsa komt via een stichting en ik heb van te voren duidelijk aangegeven wat voor hondje het beste bij ons zou passen , een enorme angsthaas zou bij ons niet gelukkig worden .
Je moet , vind ik ,ook zelf goed kijken naar wat bij je past en je niet enkel door emoties laten leiden.
Alhoewel wij dat bij Roland wel hebben gedaan😉 en gelukkig heeft dat zo goed uitgepakt .

Een x Stafford adopteren lijkt me als je geen enkele kans op hondagressie wilt niet handig , maar een beetje onderzoek naar het ras zou je dat toch kunnen vertellen.
Je kunt niet alle verantwoordelijkheid daarin bij de tegenpartij leggen.

Een zieke hond adopteren is inderdaad balen , ook de verhalen daarin van Marc en Thom vind ik schrijnend.
In hoeverre dat kwade opzet is weet ik niet maar als dat wel zo is vind ik dat verwerpelijk.
Zeker hoe Marc en partner behandeld zijn daarin verdient geen schoonheidsprijs.

Het aantal broodfokhonden in Nederland heeft overigens het grootste aandeel in de markt , de buitenlandse hond het kleinste.
Er zal zeker nog winst te boeken zijn op welzijnsgebied bij stichtingen maar de grootste klap kan gemaakt worden door in de broodfok stevin in te grijpen en die uit te roeien , dat lijkt me overduidelijk.

Er zijn goede en slechte stichtingen, maar ook daar kun je zelf je onderzoek doen.
Dat wolven truien zich met de aanschaf ervan bemoeien vind ik zelf geen probleem.
Heb tenslotte zelf jaren mensen gescreend of een hond er op zijn plek zou zitten en goed screenen vind ik zelf juist een pre in zake de aanschaf van een hond.
Dat doet een goede fokker tenslotte ook.

En dat Alma en ik redelijk succesvol waren in het herplaatsen ligt simpelweg in het feit dat we buiten screenen ook nee verkochten aan mensen waarvan we dachten dat ze niet geschikt waren.

En ja daar zullen we best weleens naast gezeten hebben, ik liet me dan vooral leiden door mijn gevoel en of dat altijd goed is uiteraardde vraag , en ook de andere kant op was het weleens niet succesvol al is dat zelden voor gekomen.
Maar goed screenen vind ik zelf een prima middel om te kijken of een hond wel of niet op zijn plaats zit.

En ja dat kan ook door Karen op de hoek worden gedaan of door Piet van een straat verder.
Dat is geen hogere wiskunde , gewoon je gezonde verstand en je integriteit gebruiken.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Tineke

Bericht door Tineke »

Afbeelding

Marc

Bericht door Marc »

Wij kregen Guus en Bas zeer eenvoudig maar het geluk was dat Meta van het forum en Merit van het forum ze in opvang hadden. En die kende mij uiteraard al van het forum. En ik nam ze ook juist omdat ik hen kende zodat ik ook op de beschrijving durfde vertrouwen. Wel bijzonder.

Bas in de opvang bij Merit.
Guus in de opvang bij Meta.

Scheelt krap 2 letters en niet echt alledaags. Misschien dat het daarom zo'n leuk stel honden is geworden daarna 😆 Guus vond ik overigens op marktplaats en ik was op slag verkocht door zijn gezicht. Ik vind hem nog steeds het mooiste kleine hondje ooit.

Ik snap de kritiek op stichtingen heel erg goed hoor. Ik heb met Tom ook niet echt een goede ervaring. Beter gezegd alles wat fout was ging fout. Tot aan laat hem maar open snijden en bewijs maar dat het om hartwormen gaat die je niet zelf hebt laten oplopen. De soort uit Gran Canaria moest het zijn nadat hij dus al begraven was. Anders zouden ze geen enkele verantwoordelijkheid nemen en had hij ze bij mij opgelopen. Beestje was al stervende op dag 1 dat we hem hadden. Dat had ik overigens ook zelf niet door. Vandaar dat wij elke Zuid Europa hond nu op week twee rondom laten testen.

En natuurlijk was er Tom met Quin. Had die niet ook gewoon leishmania in de organen. Ik weet het niet maar kan best.

Maargoed. Gedane zaken nemen geen keer en heel veel mensen hebben wel eens een zieke hond gekocht. Van een Berner Sennenhond met voorgeprogrammeerde kanker tot een herder met Hd of een Stafford met allergieën. Ik weet oprecht niet of de stichting dat expres deed of dat Tom een ongeluk was. Een dierenarts die niks deed maar wel geld aan nam bv.

Ik begrijp heel erg goed dat dat een wantoestand is geweest. Maarja. Toch kroop het bloed waar het niet gaan kon en nam ik na Tom Guus. Weer van een stichting. En tja. Guus is dan weer net als Bas een lot uit de loterij en mijn hartendief. En daarbij dus ontzettend uniek en heel apart van karakter. Dat vindt je echt alleen in het buitenland. Vind ik.

Ik merk dat ik na aanschaf van Bas en Guus nooit meer gemerkt heb dat het buitenlandse honden waren via een stichting. Ze zijn gewoon van mij en er was vanaf dag een volledig wederzijds vertrouwen dat het goed zit. Leven en laten leven.

Ik krijg natuurlijk van iedereen een hond. Werken part time. Vrijstaand huis. Platteland. Tuin van 1500 vierkante meter en super lange ervaring. Als ik op een hond schrijf krijg ik hem altijd. Zo verwacht ik dat ook. Niks strenge eisen. Niks lastige vragen of twijfels. Als ik een bodequero wil van een stichting en hij is beschikbaar krijg ik hem zeker als ik erop reageer. Misschien scheelt dat ook.

Enige waarop het zou afketsen is onze omheining van maar een meter hoog en 30 cm ingegraven dassenwerend gaas wat dus ook hond-binnen-blijf-gaas is bij ons. Dus een Podenco of galgo zou een puntje van discussie worden. En dat snap ik dan wel en daarom komen die er ook niet. Ik wil ook geen hond die hekken neemt en niet erfvast is dus dat komt mooi uit.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik vind het trouwens wel een mooie discussie omdat het de passie van mensen blootlegt. En het is goed om te lezen waarom iemand wel of niet een keuze maakt. Ik bleef bij de buitenlandse honden ondanks mijn zeer slechte ervaringen.

Ik snap volledig dat die ervaringen voor een ander een rode vlag zijn en een reden om nooit meer zoiets te doen. Inclusief de hele gang van zaken. Dat is echt persoonlijk.
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Marc schreef: 18 mei 2025, 09:04
Ik krijg natuurlijk van iedereen een hond. Werken part time. Vrijstaand huis. Platteland. Tuin van 1500 vierkante meter en super lange ervaring. Als ik op een hond schrijf krijg ik hem altijd. Zo verwacht ik dat ook. Niks strenge eisen. Niks lastige vragen of twijfels. Als ik een bodequero wil van een stichting en hij is beschikbaar krijg ik hem zeker als ik erop reageer. Misschien scheelt dat ook.
Natuurlijk dat lijkt me logisch.
Als wij nee verkochten had dat altijd een reden en niet enkel om het nee zeggen.

Ook wij hebben honden geplaatst zonder veel poespas bij mensen waarvan we wisten dat het goed zou zijn.
Bij Twinkel zonder twijfel een hondje geplaatst , bij Marie José niet de schilderes maar dat modje op het hf , zonder twijfel een hondje geplaatst.
Niks gescreend ga maar halen.

Screenen is voor mensen die je niet kent en voor niet plaatsen is dan altijd een reden of een gevoel.
Maar een goed adres daar doe je uiteraard nooit moeilijk over.
Afbeelding

Marc

Bericht door Marc »

Tineke schreef: 18 mei 2025, 09:13
Marc schreef: 18 mei 2025, 09:04
Natuurlijk dat lijkt me logisch.
Als wij nee verkochten had dat altijd een reden en niet enkel om het nee zeggen.

Ook wij hebben honden geplaatst zonder veel poespas bij mensen waarvan we wisten dat het goed zou zijn.
Bij Twinkel zonder twijfel een hondje geplaatst , bij Marie José niet de schilderes maar dat modje op het hf , zonder twijfel een hondje geplaatst.
Niks gescreend ga maar halen.

Screenen is voor mensen die je niet kent en voor niet plaatsen is dan altijd een reden of een gevoel.
Maar een goed adres daar doe je uiteraard nooit moeilijk over.
Precies. Dus dat scheelt ook. Het is niet zo dat je altijd te maken krijgt met een enorme procedure etc. ik schrijf op de hond. Geef aan wat ik te bieden heb en beschrijf mijn leven lang welke honden ik heb gehad. Dan krijg ik een mail terug dat ik de hond mag ophalen of dat de stichting een bezoek wil doen. Drinken we koffie en krijg ik daarna de hond. Dus dat hele stichting deel is voor mij nooit een issue geweest en ook nooit meer dan een kop koffie om even te checken of ik geen verzonnen situatie schets.

Dat heb ik wel over voor de hond die ik dan uitgezocht heb. En ik ben zelf prima in staat om de potentie en issues in de hond direct bij kennismaking te zien. Sociaal. Rustig. Niet te angstig meer dan wennen etc.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik denk dat ik meer moet investeren bij een goede fokker dan bij een stichting. De goede fokker wil terecht kennis maken. Bezoekjes bij de pups. Weten of ik het rastype wel ga bieden wat het nodig heeft. Evt showen of fokken. Terugkomdagen van het nest. Ook allemaal super leuk maar daar zou ik nog wel meer last kunnen krijgen omdat ik geen trainer, honden sporter of shower ben. Bij stichtingen is het gewoon een hond. Soms met wat kenmerken maar in elk geval geen dier dat vraagt om trainingen, werk of sport etc. Want daarin ben ik onhandelbaar. Ik ga hoe dan ook geen hondensport doen. En al helemaal geen speciale training of cursus. Dat vind ik vreselijk. Ze moeten mij maar vertrouwen als ik zeg dat ik zorg dat de hond niets tekort komt. En die ervaring heb ik dan wel weer met stichtingen.

Ik durf best een Mechelaar te nemen en dan te zeggen dat ik er geen sport of cursus mee ga doen tegen een stichting. Ik wandel, heb ruimte. Ga 2 uur per dag op pad met de hond. Zwemmen, loslopen, ballen gooien en spelen. Dat is ook voor een Mechelaar genoeg. Ik weet dat maar een fokker gaat me er geen geven in veel gevallen. Een stichting wel. En terecht.
Afbeelding
DexSaarSophie
Posts in topic: 31

Bericht door DexSaarSophie »

Marc schreef: 18 mei 2025, 09:28 Ik denk dat ik meer moet investeren bij een goede fokker dan bij een stichting. De goede fokker wil terecht kennis maken. Bezoekjes bij de pups. Weten of ik het rastype wel ga bieden wat het nodig heeft. Evt showen of fokken. Terugkomdagen van het nest. Ook allemaal super leuk maar daar zou ik nog wel meer last kunnen krijgen omdat ik geen trainer, honden sporter of shower ben. Bij stichtingen is het gewoon een hond. Soms met wat kenmerken maar in elk geval geen dier dat vraagt om trainingen, werk of sport etc. Want daarin ben ik onhandelbaar. Ik ga hoe dan ook geen hondensport doen. En al helemaal geen speciale training of cursus. Dat vind ik vreselijk. Ze moeten mij maar vertrouwen als ik zeg dat ik zorg dat de hond niets tekort komt. En die ervaring heb ik dan wel weer met stichtingen.

Ik durf best een Mechelaar te nemen en dan te zeggen dat ik er geen sport of cursus mee ga doen tegen een stichting. Ik wandel, heb ruimte. Ga 2 uur per dag op pad met de hond. Zwemmen, loslopen, ballen gooien en spelen. Dat is ook voor een Mechelaar genoeg. Ik weet dat maar een fokker gaat me er geen geven in veel gevallen. Een stichting wel. En terecht.
Marc schreef: 18 mei 2025, 09:28 Ik denk dat ik meer moet investeren bij een goede fokker dan bij een stichting. De goede fokker wil terecht kennis maken. Bezoekjes bij de pups. Weten of ik het rastype wel ga bieden wat het nodig heeft. Evt showen of fokken. Terugkomdagen van het nest. Ook allemaal super leuk maar daar zou ik nog wel meer last kunnen krijgen omdat ik geen trainer, honden sporter of shower ben. Bij stichtingen is het gewoon een hond. Soms met wat kenmerken maar in elk geval geen dier dat vraagt om trainingen, werk of sport etc. Want daarin ben ik onhandelbaar. Ik ga hoe dan ook geen hondensport doen. En al helemaal geen speciale training of cursus. Dat vind ik vreselijk. Ze moeten mij maar vertrouwen als ik zeg dat ik zorg dat de hond niets tekort komt. En die ervaring heb ik dan wel weer met stichtingen.

Alle 3 mijn hondjes komen bij een fokker vandaan. En ja ze willen logisch het e.a weten maar verwachten echt niet dat je gaat showen. Wel willen ze inschatten of je de hond wat te bieden hebt. Ik vind dat eigenlijk niet meer dan logisch. Waarom zou een fokker jou er geen geven?

Ook Sophietje komt bij een fokker vandaan. Eentje die showd en ze jagen met de lakelands. Dat de pups goed terecht komen was echt voornaamste "sport" hebben we het niet eens over gehad. Wel hadden ze me al beetje na geplozen en wisten ze dat ik veel wandel. Een grote tuin heb enz.

Ik geloof echt niet dat je bij een fokker geen hond zou mee krijgen. Uiteraard kost een hondje bij een fokker meer dan bij een stichting en moet je vaak wachten en kennismaken. Uiteindelijk is dat ook alleen maar leuk. Neemt niet weg dat stichting honden ook een goed huis verdienen en dat daar ook heel veel leuke honden tussen zitten. Maar dat je ook daar niet gaan vertellen wat je de hond te bieden hebt.

Ik reageer hier enkel op omdat je zegt dat jij geen hond van een fokker mee zou krijgen. En dat lijkt mij niet aan de orde.
Marc

Bericht door Marc »

Als ik een Mechelse herder wil zal ik echt mijn best moeten doen bij hele goede fokkers. Die willen echt dat je ambities hebt op werkgebied. Ik verbaas me daar altijd over want ik zou er lastiger een krijgen. Misschien een teef die in het nest weinig kwaliteit toont en omdat het een teefje is.

Dat terwijl ik hem wel zou krijgen als ik fulltime werk, een kennel heb en al 15 jaar IPO honden train. Dat trainen en sporten is vaak meer eis dan wat anders.

Ik heb zelf ervaren dat een Belg die ontzettend graag werkt prima kan als huishond. Natuurlijk sta ik dan een uur aan het water. Apporteren. Rennen naast de fiets. Zoek spelletjes maar wel elke avond op de bank. Lekker lummelen in de tuin. Heerlijk uren struinen door de natuur. Daar worden die honden ook gelukkig van. Maar dat zullen veel fokkers niet erkennen.
Afbeelding
DexSaarSophie

Nou eerlijk gezegd denk ik dat dat mee valt. maar toegegeven ik ben niet meer thuis in de herders maar ik denk dat dat niet anders gaat dan bij andere fokkers. Ik geloof echt niet dat ze op basis van wat jij zegt de hond te kunnen bieden jou zullen afwijzen.

Ik ben opgegroeid met herders en laten een jaar fulltime voor een tervuerense gezorgd en met geen van de herders allemaal hollands of Belgisch werd echt gewerkt. Uiteraard kregen ze wel genoeg uitdaging en beweging en dan komen ze niks tekort i.m.o.
Tineke

Bericht door Tineke »

DexSaarSophie schreef: 18 mei 2025, 10:51 Nou eerlijk gezegd denk ik dat dat mee valt. maar toegegeven ik ben niet meer thuis in de herders maar ik denk dat dat niet anders gaat dan bij andere fokkers. Ik geloof echt niet dat ze op basis van wat jij zegt de hond te kunnen bieden jou zullen afwijzen.
Ik weet van een fokster ( geen herders overigens)die mensen van te voren liet komen , eiste dat de honden getiterd werden en vers aten en het aspirant nieuwe baasje ging daar in mee en kreeg een pup toegewezen.

Toen kwam er ook nog een verplicht terugkom weekend waar zij niet aan mee wilde werken , toen kreeg ze de pup niet ondanks dat ze alles al had aangeschaft.

Er zijn best wel fokkers die ver gaan , goed kijken waar een pup terecht komt , prima.
Maar eisen over voeding en terug kom weekenden verplicht stellen vind ik persoonlijk wel ver gaan.
Afbeelding

DexSaarSophie

Nou die fokker zou ik dan lekker links laten liggen.

wst je zegt dat een fokker een beetje onderzoek doet naar de pup terecht komt dat vind ik heel normaal. Maar verder gaat het ze geen fluit aan wat je voert, of wat je doet met vaccinaties etc of dat je wat voor sport dan ook doet.
Maart
Posts in topic: 33
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Er zijn inderdaad nogal fokkers met euh, opmerkelijke ideeën.
Ik moest bij Piiri ondertekenen dat ze nooit boven ging komen en altijd na mij zou eten :LOL:

Met eisen kan ik niets, voorlichten/mening geven etc allemaal wel, maar als ik iets koop, wordt het daarna van mij.

Ik vind voedingsadviezen geven wel leuk (gelukkig :lol1: ) & daarbij bied ik ook een fokkerspakket aan, waarbij er dan voor de pupkopers een document met info bij zit. Dazr wordt wel positief op gereageerd, zo hebben mensen alvast wel een idee. De doorsnee eigenaar weet immers niet beter dan dat je een zak brok koopt en vervolgens 15 jaar lang dezelfde brok blijft kopen.

Van daaruit is advies van een fokker wel leuk meegenomen. Er zijn echter absoluut fokkers die doorslaan. Onlangs kwam het zelfs in de facebook groep voorbij dat het toch niet gek is om kopers om hun id te vragen. :vaag:
Diana
Posts in topic: 7
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Marc schreef: 18 mei 2025, 09:11 Ik vind het trouwens wel een mooie discussie omdat het de passie van mensen blootlegt. En het is goed om te lezen waarom iemand wel of niet een keuze maakt. Ik bleef bij de buitenlandse honden ondanks mijn zeer slechte ervaringen.

Ik snap volledig dat die ervaringen voor een ander een rode vlag zijn en een reden om nooit meer zoiets te doen. Inclusief de hele gang van zaken. Dat is echt persoonlijk.
Ja, ik snap dat ook heel goed, gezien de vele flutstichtingen en de gebrekkige of te rooskleurige informatie vanuit het buitenlandse asiel qua gezondheid, gedrag, etc. Vandaar dat ik ook nooit een buitenlandse hond via een stichting heb genomen, maar gewoon rechtstreeks uit het buitenlandse asiel zonder tussenkomst van een stichting, nadat ik de hond zelf al live had ontmoet in het asiel (of zoals Amy zelf van straat geplukt).

Overigens was Amoz ook niet getest op buitenlandse ziektes omdat hij niet benaderd kon worden. Maar dat weet je dan en dat risico neem je dan weloverwogen, dat is compleet anders dan voorgelogen worden (ofwel door de stichting, ofwel de stichting is voorgelogen door de dierenarts).
Ik vind een screening geen probleem en ik verwacht eigenlijk dat ik daar altijd doorheen zou komen, omdat ik alleen zou reageren op honden die ook echt in mijn situatie passen. Een fokker screent inderdaad net zo goed, al is dat vaak op een andere manier.
Ik zou wel een probleem hebben met bemoeizucht naderhand, bijvoorbeeld of de hond wel een veiligheidstuig draagt, wanneer het verantwoord is om hem los te laten lopen, of de hond wel of niet gecastreerd wordt, etc. Als je er niet op vertrouwt dat ik dat zelf prima kan inschatten en goede beslissingen neem in het belang van de hond, moet je mij geen hond verkopen.

Omdat ik heel erg van Spaanse jachthonden hou, zoals podenco's en galgo's en mixjes daarmee, zal er hier altijd wel een Spaanse herplaatser rondlopen. Ik zou namelijk nooit een podenco bij een fokker kopen zolang die overal nog massaal door jagers gedumpt worden, daar zitten voor mij al meer dan genoeg leuke en passende honden tussen. Dat zou voor mij echt niet oké voelen, terwijl ik verder totaal geen bezwaren heb tegen het kopen van een hond bij een goede fokker, ik heb immers zelf ook gewoon twee rashonden van fokkers.
Ik heb niet de illusie dat ik daarmee een zwerfhondenprobleem oplos of zo, dus dat is niet zozeer mijn beweegreden. Het gaat mij vooral om die specifieke hond die ik leuk vind en die in mijn situatie past en ook om die betreffende hond een fijner leven te geven. Ik kan er prima mee dealen als een hond niet in ideale omstandigheden is opgegroeid en daardoor gedrags- of gezondheidsissues heeft, of als het een verrassingspakketje is waarvan nog nauwelijks te voorspellen is hoe die hond zich in een huiselijke situatie gaat gedragen en ontwikkelen, maar ik snap ook heel goed dat niet iedereen daarvoor kiest. En soms is dat geen verstandige keuze gezien de omstandigheden, vandaar dat mijn laatste aanwinst wel weer een raspup van een fokker was.

Ik had overigens Amy, Amoz, Taartje en Arlo niet anders gewild dan hoe ze zijn/waren, en wie ze zijn is ook voor een groot deel gevormd door hun achtergrond. Ik had hén gegund dat ze fijner opgegroeid waren, maar ik heb het zelf nooit als een minpunt ervaren dat ze nog van alles moesten leren en een andere ontwikkeling hadden doorgemaakt dan een zorgvuldig gefokte en in liefdevolle omgeving opgegroeide pup. Ik snap dat anderen dat wel echt een minpunt kunnen vinden, want het levert in bepaalde opzichten een minder aangepaste huishond op, maar dat is voor mij niet zo'n belangrijk criterium en mijn honden mogen best een beetje onaangepast zijn :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie