Goh, weer zo'n leuke coach.

Kells
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Goh, weer zo'n leuke coach.

Bericht door Kells »

Wat een mongolen lopen er toch rond.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
kloesje
Welke: Australian kelpies

Re: Goh, weer zo'n leuke coach.

Bericht door kloesje »

Tja... ik denk dat je met zo'n type hond welke dit gedrag al maanden, wellicht al jaren ook niet veel zal bereiken met koekjes en positief trainen. Deze hond kent geen duidelijke grenzen, het is voor de hond ook zo klaar... van: oh ik mag dit dus niet.. ok prima, duidelijk.
Heel gevaarlijke hond als deze niet begrenst wordt.
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
ik heb liever dat ze deze hond aanpakken zodat hij weet dat hij begrensd gaat worden als dat ze oetsiekoetsie lieve brokjes gaan geven wat het gedrag bij deze hond gaat versterken. ook hebben de mensen meer begeleiding nodig met deze hond.
S.V.

Bericht door S.V. »

Probleem met honden die dit doen is als je het even laat liggen dan ben je weer net zover, ik zou zeggen spuit erin. anders blijft het altijd een risico.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 5

Bericht door blondie »

Susam schreef: 18 mei 2025, 09:57 maar wat wordt er bedoeld met aanpakken? Jachtlijn hoog in de nek en maar rammen? Kssssss en in de zij porren? Of gewoon duidelijk en consequent zijn en zo nodig wel een fysieke correctie maar echt als aller aller laatste? Waarom is deze hond zo op tilt? Is het geen sturing en of leiding of is hij of zij bang? Wordt ze aan haar lot overgelaten of is er vanaf het begin af aan onkunde geweest bij de eigenaren? Je kan toch van zo'n clip niet gelijk zeggen spuit erin of aanpakken zonder meer te weten?
En dat hele NEEE zitten terwijl hij gewoon even wil kijken wat die andere blaffende honden zijn, walgelijk. Ik vind het walgelijk.
Hoe zou jij dan deze hond willen benaderen om het op een andere manier te doen?

Ik zit dit keer eigenlijk niet met hele grote afkeer te kijken. Die hond was al niet te benaderen, die trainer ging ook niet eens proberen kennis te maken met de hond, of de extra lijn er zelf omhangen, bij de jonge herder uit een van de vorige filmpjes had hij daar geen moeite mee, omdat die hond inderdaad vanuit een andere energie wat los geslagen was, deze rottweiler was uit ander hout gesneden volgens mij.

En gewoon even laten kijken, en dat hij de hond tot zitten blijft manen vind ik niet walgelijk. Juist laten kijken en laten focussen maakt dat deze hond in mum van tijd beslist wat hij of zij er mee wil doen. En dat is juist aan de geleider om te bepalen, en die beslist dat de hond moet gaan zitten en liefst niet de focus heeft op al het andere om hem of haar heen.

Mijn hond ging over de top bij zien van katten, schapen, paarden etc.. die kon ik echt niet rustig laten kijken. Dat was pas later, toen ik had aangeleerd dat ze er niets mee mocht/hoefde of wat dan ook. Niets kijken om te wennen, of te bedenken waarom ze zo reageerde als ze reageerde, dat gedrag moest eruit anders kon ze nooit loslopen was mijn gedachte.
Idem met mijn eerste herder trouwens die voor mij vrij plots ineens uit ging vallen naar mensen. Dat kon ik gelukkig redelijk snel weer terug naar "normaal" krijgen, maar wel met handvatten en inzicht, het lag namelijk aan mij en gebrek aan leiding geven dat hij zelf zijn houding en gedrag daarin kreeg.

Had ik bang gebleven dat die hond naar mens en dier uit zou blijven vallen, had ik hem weg moeten doen naar een consequente baas waar de hond naar zou luisteren en respect voor zou hebben, dat hoeft zeker niet altijd met harde correcties, maar bij deze rottweiler die blijkbaar al 2 jaar de eigenaren negeert, en ook mensen wil aanvallen, ontkom je er denk ik niet aan om toch anders tot die hond door te dringen dan met negeren van verkeerd gedrag en belonen voor goed gedrag, het verkeerde gedrag zit er te diep al in gebakken.
EchoMira
Posts in topic: 4
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Ik haak al af bij dat stompzinnige gefluit.

Je hebt een voorgesprek en als je dan weet dat de hond het niet trekt als er vreemde mensen op haar en haar baas af lopen dan begin je daar toch niet mee?

Ik wil absoluut niets bagatelliseren maar dit gedrag is natuurlijk niet haar normale gedrag.
Ze zit daar kort aangelijnd en gemuilkorfd op een nieuwe plek met zenuwachtige bazen en het over zich heen laten komen heeft ze nooit geleerd dus wat moet ze anders doen dan blaffen?

Zet haar in haar eigen situatie en kijk wat nog wel goed gaat en bouw van daaruit verder. Dan werk je aan begriijp en verdraagzaamheid. Niet aan keiharde onderwerping die haar wantrouwen alleen maar voedt.
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Hee daar heb je Ron weer, ik had hem al eens eerder hier gezet, iemand waar ik iig totaal geen vertrouwen in heb dat is duidelijk.
Afbeelding

2011-2025
Maart
Posts in topic: 2
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik vind het geen prettige manier. Ik wil helemaal geen hond die met een staart tussen de poten ‘flink’ zit te zitten, vastgepind tussen 2 mensen.

Ik zie idd regelmatig van hem filmpjes passeren & allen zijn ze hetzelfde.
Ik ben heel erg blij dat ik uiteindelijk met Treskor mijn eigen gevoel ben gevolgd. Het was niet makkelijk, maar ik heb nog steeds een blije trotse hond met vertrouwen in mensen.
ranetje

Bericht door ranetje »

Ik laat mijn hond ook zitten als ze op tilt slaat (bij een kat bijv.)
Bij lange niet zo hard als op dat filmpje gebeurt, maar de achtergrond van die rottie ken ik niet en van mijn eigen hond wel.
Als ik mijn hond laat zitten is dat gewoon omdat ik dan meer controle heb over haar neiging om achter katten aan te gaan.
Ik weet dat bij succes van haar run die kat niet meer leeft.
En ik heb ook geen zin om over de grond gesleurd te worden als ze de kans krijgt om een sprint in te zetten.
Dus moet ze gaan zitten.
Het is niet moeilijker dan dat.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Een hond die zo gestrest is leert helemaal niets. Hooguit dat hij volgende keer moet zorgen dat hij zich niet in die situatie laat brengen.

Laten we het hele idee van dierwaardigheid maar even parkeren.
De echte vraag is wat je uiteindelijk wil bereiken. Wil je een hond zonder eigen inbreng die alleen maar accepteert dat wat voor hem zinnig voelt niet mag? Tot hij het even lekker toch kan doen en een bloedbad aanricht?
Of wil je een hond die vanuit een rustige, veilige basis naar de wereld kijkt en zich helemaal niet geroepen voelt om zich overal mee te bemoeien?

Het laatste natuurlijk maar dat kan met deze hond niet meer. Daar is ze teveel voor verziekt door fok en gebrek aan opvoeding.
Dus dan bied je die veilige basis met een heel hoog hek. Want deze hond heeft niets bij anderen in de buurt te zoeken. Dus je hoeft haar ook niet mentaal kapot te maken. Dat voegt helemaal niets toe.

Dit krijg je niet meer goed en als die debiel niet zo graag met zijn dikke fluitende tokkensmoel op facebook had gewild had hij dat ook toegegeven.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

ranetje schreef: 18 mei 2025, 15:07 Ik laat mijn hond ook zitten als ze op tilt slaat (bij een kat bijv.)
Bij lange niet zo hard als op dat filmpje gebeurt, maar de achtergrond van die rottie ken ik niet en van mijn eigen hond wel.
Als ik mijn hond laat zitten is dat gewoon omdat ik dan meer controle heb over haar neiging om achter katten aan te gaan.
En ik heb ook geen zin om over de grond gesleurd te worden als ze de kans krijgt om een sprint in te zetten.
Dus moet ze gaan zitten.
Laten zitten kun je inzetten als rustpunt. Daar is op zich niets mis mee.
Het is heel duidelijk en concreet.

Maar wat heb je er bij de hond in het filmpje aan?
Kunnen ze er nu mee naar het park omdat ze geleerd heeft een scherpe ruk in de keel te krijgen en dan moet gaan zitten om het te laten stoppen?

Zitten is prima maar dat leren we gewoon positief aan. Want dan blijft een hond mentaal bij jou omdat hij een positief resultaat verwacht/beleeft.
Die is dan niet met die kat bezig omdat hij met jou bezig is.
Dat heeft helemaal niets te maken met wat er op dat filmpje gebeurt is. Die hond ligt daar zogenaamd rustig (mn hol) te kijken omdat ze zo in de war is dat ze passief is. Dikke migraine van het rukken en schreeuwen. Maar dat blijft natuurlijk niet zo.
Na het avondeten loopt ze gewoon weer te schreeuwen en grauwen, wat ik je brom.

Spuit maar af of hou in de tuin. Maar dat laatste is voor deze mensen waarschijnlijk ook weer te moeilijk. Gaat ze "ontsnappen".
Isabel
Posts in topic: 7

Bericht door Isabel »

Ik ben het eens met echomira.
Ik heb zelf zo'n hond en die zou ik nooit in deze situatie brengen.
Ik heb wel met hem getraind bij het molossertrainingcenter.nl
Hele andere manier van werken in een veilige omgeving waarbij IK hele handige dingen heb geleerd.
Waarbij er respectvol met de hond wordt omgegaan en ik nooit de riem uit handen heb hoeven geven.
We trainden daar zelfs los van de lijn, dat duurde even voordat ik daar zeker genoeg voor was maar juist door die veilige gecontroleerde omgeving heb ik daar veel geleerd.
Mijn monstertje hoeft idd niks met anderen inclusief het hoge hek mag hij gewoon zichzelf zijn.
Dat is ook een vraag hè, wat mag je hond wel ipv wat mag je hond niet.
Nanna

Bericht door Nanna »

Typische mismatch.
Gaat altijd zo.

djilania “ ik wil wel een hond. Heb een leuke rode dwergpoedel gezien. Zullen we gaan kijken?”
frient “een POEDEL! Daor gao ik nie mee over straot. Ik wil dan een retnoos!”
Djilania “nee geen pibbel”
Frient “dan een rotwijlert” (zichzelf in het kruis wrijvend)
djilania “o ja so leuk met die vlekjes boven de ogen. Dan doene we dat”
Afbeelding
Isabel

Bericht door Isabel »

Juist laten kijken en laten focussen maakt dat deze hond in mum van tijd beslist wat hij of zij er mee wil doen. En dat is juist aan de geleider om te bepalen, en die beslist dat de hond moet gaan zitten en liefst niet de focus heeft op al het andere om hem of haar heen.

Dit is ook echt wel essentieel bij een hond als die van mij, die ga ik echt niet op zijn gemakje laten focussen op wat hij belangrijk vindt.
Die kan ik drie jaar naar mensen laten kijken en dan is het nog geen allemansvriend geworden.
Zorgen dat je een band hebt met je hond, dat hij of zij het leuk vind om met en voor jou samen iets te ondernemen.
Je hond niet overvragen of onnodig in voor hem of haar moeilijke situaties brengen maakt dat wij heerlijk los kunnen wandelen en kunnen genieten van elkaar zonder dat er dan ook maar iemand last van heeft.
ranetje

Bericht door ranetje »

Nanna schreef: 18 mei 2025, 15:56 Typische mismatch.
Gaat altijd zo.

djilania “ ik wil wel een hond. Heb een leuke rode dwergpoedel gezien. Zullen we gaan kijken?”
frient “een POEDEL! Daor gao ik nie mee over straot. Ik wil dan een retnoos!”
Djilania “nee geen pibbel”
Frient “dan een rotwijlert” (zichzelf in het kruis wrijvend)
djilania “o ja so leuk met die vlekjes boven de ogen. Dan doene we dat”
Het was zo te lezen niet hun eerste rottie, maar kennelijk wel de eerst waar ze zo'n probleem mee hadden?
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

EchoMira schreef: 18 mei 2025, 15:24
ranetje schreef: 18 mei 2025, 15:07 Ik laat mijn hond ook zitten als ze op tilt slaat (bij een kat bijv.)
Dus moet ze gaan zitten.

Kunnen ze er nu mee naar het park omdat ze geleerd heeft een scherpe ruk in de keel te krijgen en dan moet gaan zitten om het te laten stoppen?

Zitten is prima maar dat leren we gewoon positief aan. Want dan blijft een hond mentaal bij jou omdat hij een positief resultaat verwacht/beleeft.

Dat heeft helemaal niets te maken met wat er op dat filmpje gebeurt is. Die hond ligt daar zogenaamd rustig (mn hol) te kijken omdat ze zo in de war is dat ze passief is. Dikke migraine van het rukken en schreeuwen. Maar dat blijft natuurlijk niet zo.

Spuit maar af of hou in de tuin. Maar dat laatste is voor deze mensen waarschijnlijk ook weer te moeilijk. Gaat ze "ontsnappen".
Nou, daar begint het niet mee, een zit met die mentale aandacht bij mij en niet bij de kat :P
Dat duurt wel een paar (veel) sessies en kan na een aardige verbetering alsnog weer een flinke terugval laten zien.
Afhankelijk van de spanning van dat moment.

Wat er op dat filmpje gebeurt lijkt me zeker anders.
Dat een hond na een zo'n ruk en trek sessie heeft "geleerd" dat het niet mag lijkt me ook sterk.
Dat ze in de war is lijkt me zeer aannemelijk, na zo'n plotseling ommekeer in aanpak.
Afbeelding
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Het filmpje opent bij mij überhaupt niet. Welke coach is dit? Dan zoek ik het zelf even op, want ik ben nu wel erg nieuwsgierig!
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

ranetje schreef: 18 mei 2025, 16:36
Dus moet ze gaan zitten.

Nou, daar begint het niet mee, een zit met die mentale aandacht bij mij en niet bij de kat :P
Dat duurt wel een paar (veel) sessies en kan na een aardige verbetering alsnog weer een flinke terugval laten zien.

Er gaan zeker sessies aan vooraf maar die doe ik voor er uberhaupt een kat, een egel of mensen in de situatie
komen.

Zitten. Aandacht en ontspannen wachten tot ik zeg dat je knap bent en een klein koekje met een kus geef.
Echt rustig, bijna meditatief wachten tot ik weer vrij geef.
Is niet moeilijk te leren zonder afleiding en daarna kun je het in stappen laten uitvoeren in situaties met afleiding.
De kunst is om het gewoon nooit fout te laten gaan, dan hoef je ook niets te corrigeren.
Niet dat ik tegen correcties ben maar je hond ontspanning in corrigeren lukt mij dan weer niet.

Deze hond hoort niet in een situatie met andere mensen of dieren maar stel dat je het toch wilde moet je haar gedrag zien voor wat het is en waken en uitvallen/verdedigen begint ALTIJD met onzekerheid.
Waarom zou je verdedigen of waken als je denkt dat alles dik in orde is?
Dus, contraintuitief inderdaad, heeft deze hond in eerste instante geruststelling nodig.

En dan bedoel ik niet een of andere trut met een polootje aan die "dat is braaf, goed zo" opdreunt maar een baas die haar met geduld maar ook heel veel discipline leert dat ze alleen maar iets hoeft met wat de baas zegt.
Dus niet liggen rondkijken maar actief edoch ontspannen oplettend op het gedrag van de baas. Als DIE zegt dat er een boef is mag het wel. Dus KNPV ofzo. Lekker pakwerken. Dan maak je al die impulsen van dreiging en grenzen bespreekbaar.
Dit doen we wel en de rest is allemaal nee. Niet "Kafka! Godverdomme NEEJ!" maar "Kaffie..neenee. Ga maar liggen."
En dat Kafka dan een geergerde zucht slaakt en haar kin weer op het kleedje legt.
Vanuit, jawel daar zijn we weer....rrrust.
Tamara/Bayko
Honden: 1
Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]

Bericht door Tamara/Bayko »

Frootje schreef: 18 mei 2025, 16:50 Het filmpje opent bij mij überhaupt niet. Welke coach is dit? Dan zoek ik het zelf even op, want ik ben nu wel erg nieuwsgierig!
Ron's Total Dog Care. Filmpje van twee dagen geleden op FB met Rottweiler Sky.
Groetjes van Tamara en een poot van Cody
Afbeelding

In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012
Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Tamara/Bayko schreef: 18 mei 2025, 17:02
Ron's Total Dog Care. Filmpje van twee dagen geleden op FB met Rottweiler Sky.
Oh, ik weet al wie dat is. Ik zag eens een filmpje van hen waarin ze een uitvallend hondje hadden dat netjes moest meelopen en vervolgens geen enkel stresssignaal mocht laten zien. Alle pogingen tot communicatie vanuit het hondje werden gecorrigeerd. Ik was er toen al klaar mee. Dat had niks met training te maken, het was een gedrukte, mentaal doodgeslagen hond. Dit zal wel niet veel anders zijn zo te lezen.
Afbeelding
Isabel

Bericht door Isabel »

Susam schreef: 18 mei 2025, 16:40
Isabel schreef: 18 mei 2025, 16:19 Juist laten kijken en laten focussen maakt dat deze hond in mum van tijd beslist wat hij of zij er mee wil doen. En dat is juist aan de geleider om te bepalen, en die beslist dat de hond moet gaan zitten en liefst niet de focus heeft op al het andere om hem of haar heen.

Dit is ook echt wel essentieel bij een hond als die van mij, die ga ik echt niet op zijn gemakje laten focussen op wat hij belangrijk vindt.
Die kan ik drie jaar naar mensen laten kijken en dan is het nog geen allemansvriend geworden.
Zorgen dat je een band hebt met je hond, dat hij of zij het leuk vind om met en voor jou samen iets te ondernemen.
Je hond niet overvragen of onnodig in voor hem of haar moeilijke situaties brengen maakt dat wij heerlijk los kunnen wandelen en kunnen genieten van elkaar zonder dat er dan ook maar iemand last van heeft.
natuurlijk! Maar er is een verschil tussen kijken en leren naar iets en hoe jij het beschrijft en dan focussen. Als mijn hond bijvoorbeeld focust op een reu is het wachten totdat hij door het dolle vliegt, maar als er een tractor komt en ik ben hem aan het leren en laten zien dat dat hier normaal bij verkeer hoort enz dan krijgt hij de mogelijkheid om van een afstand te kijken. Binnen wat er mogelijk is op dat moment, bij hevige angst of stress heeft dat principe toch al geen enkel nut.
Maar ik heb het ervaren als een makkelijke en fijne tool om dingen te ontdekken. Sam ging toen de tv aanging eerst flippen en daarna aan de achterkant kijken waar die lui heenliepen.
Trouwens honden hoeven geen allemansvrienden te worden toch? Lilly wilde met niemand contact, gewoon nooit. Dan zorgde ik ervoor dat ze dat niet hoefde. Nee je mag niet aaien, nee helemaal niks. Precies zoals jij het beschrijft, je hebt een manier gevonden waarmee jullie samen fijn kunnen leven en genieten, dat is volgens mij het enige dat telt.
Ik heb echt een hele weg afgelegd met mijn hond, die echt een hele nieuwe uitdaging was en is ondanks dat ik al 30 jaar molossers en kruisingen daarvan heb gehad.

Daarbij een veranderende leefsituatie heeft gemaakt dat ik op zoek ben gegaan naar een 'oplossing' en die heb ik gevonden via dit forum bij het molossertrainingcenter.
Voor zware jongens en pittige meiden zoals ze het zelf noemen.

Ik denk alleen dat een hond van het kaliber zoals het filmpje of die van mij net iets anders te hanteren zijn dan jouw sambal qua schade die ze aan kunnen brengen.
Dat vraagt ook om een soms iets stevigere aanpak. Die bij sambal wellicht totaal averechts zou werken.

Daarbij zal ik mijn hond ook nooit blootstellen aan deze meneer maar dat komt ook door mijn lange honden ervaring en schade en schande.
Ik heb ooit (begin 20) ook wel eens de lijn uit handen gegeven aan een trainer die het wel even ging laten zien. Nooit weer!

Ik zou deze hond en mensen ook het mtc aanraden. Maar als dit het hoogst haalbare is voor hun en de hond èn dit de manier is om hun (wat minder prettige) handvatten te geven zodat ze wellicht wat gedrag kunnen onderbreken zodat ze wat sturing kunnen gaan geven en een realistische blik en verwachting van hun hond kunnen krijgen, tsja.. beter dan dood zoals eerder geschreven werd hier.
Isabel

Bericht door Isabel »

Ik herken zo wat echomira schrijft, gewoon je hond in zijn waarde laten.
Weten wat voor kameraad je rond hebt lopen en waarderen wat je hebt.

Of misschien schrijft ie dat niet maar lees ik het zo😅

Mijn huidige hond wilt iedere vreemde al opeten vanaf een week of 7. Bloedeerlijke hond en 100% betrouwbaar voor eigen
Ik draag geen polo's en doe geen pakwerk maar geef m'n hond wel wat hij nodig heeft.
Dus sturing in de buitenwereld maar ook zeker een beloning als hij doet waar hij voor gemaakt is.

Kortgeleden heeft hij er een gevat die op bijna onmogelijke wijze op het erf kwam.
Hij heeft gelost op commando en geen straf gekregen (na het lossen kwam hij zo parmant aangelopen en direct door zijn hondenluik naar binnen met een trotse smoel)
ik was zelf ook een beetje trots nadat ik heel schijnheilig betadine over die man zijn arm gegooid heb.

Maar toen vond iemand het wel veilig en nodig om over een 180 metalen hekwerk te klimmen ondanks de vele waak -en waarschuwings borden.
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Toen ik Mahdutje net had liep het allemaal nog niet zo lekker qua opvoeding en omgang.
Logisch, hij was een verschrikkelijke überpuber en omdat hij mijn eerste echt eigen hond was was ik nogal onzeker of ik het wel goed deed.
Ik was toen bevriend met iemand die me hielp, of nou ja, Mahdutje gewoon mishandelde en vies gebruik maakte van mijn onzekerheid bleek later. :ugh:
Deze persoon hing de methode van Cesar Millan aan, maar bleef zich daar ook op blind staren.
Mahdutje is een Shih Tzu, die hebben een hoog gedragen krulstaart, ze is wanneer hij daar was de hele tijd verbaal en soms ook fysiek gaan corrigeren net zolang tot de staart laag gedragen werd, want een hoge staart is dominantie.

Het viel me op dat hij liep te hoesten, dat werd afgeschoven op dat ik een zieke hond gekocht zou hebben.
Nou ja, ik zijn halsband omgewisseld voor een tuig om de keel te ontzien en dat ook aangegeven.
Deed ze vervolgens de flexlijn als een sliplijn om zijn nek en bij elke aarzeling of neiging opzij te stappen oid kreeg hij een enorme ruk eraan.
En ik maar raar kijken dat het hoesten bleef.

En zo nog wat dingetjes.
Tot ik daar huilend op de bank zat, zij me helemaal troosten enzo en zodra ik een beetje herstelde ze verbaal op mij in liep te hakken dat ik mijn hond liep te verkloten etc tot ik compleet over de zeik was en me dan weer helemaal troosten enzo.
Toen ik die avond thuis kwam begonnen er al dingen te klikken van 'dit is niet oké' en toen ik afstand nam van diegene en Mahdutje binnen een week bijna gestopt was met hoesten, zich niet meer klemzoop, niet meer constant opstandig was en vervolgens bij de eerstvolgende rit naar de toenmalige trimsalon (een straat bij diegene vandaan) echt compleet in paniek uitflipte wist ik dat ik de goede keuze had gemaakt hem daar niet meer heen te brengen.

Nog steeds spijt dat ik zo lang op diegene ben blijven vertrouwen en het heeft echt een paar jaar geduurd voordat ik Mahdutje weer uit handen durfde te geven aan mensen die ik niet door en door ken.
Maar ik vermoed wel dat als Mahdutje een Akita of iets anders pittigers geweest was, hij haar behoorlijk te pakken had kunnen nemen en dan was hij wsl die valse kuthond geweest die haar het ziekenhuis in gebeten zou hebben 'zonder aanleiding'. :x
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Anyway, de situatie met Mahdutje heeft me geleerd veel meer op mezelf te vertrouwen.
En dat wanneer ik geen goed gevoel heb over een trainer/hondenschool/oppas of wat dan ook, diegene eruit te wippen.
En wanneer ik nu ergens over twijfel of gewoon even wil sparren dan bel ik mijn moeder, die is de nuchterheid zelve en weet me altijd gerust te stellen of me erop te wijzen dat ik weer eens loop te panieken om verrekt weinig wanneer dat nodig is.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

EchoMira schreef: 18 mei 2025, 16:56
ranetje schreef: 18 mei 2025, 16:36

Er gaan zeker sessies aan vooraf maar die doe ik voor er uberhaupt een kat, een egel of mensen in de situatie
komen.

Zitten. Aandacht en ontspannen wachten tot ik zeg dat je knap bent en een klein koekje met een kus geef.
Echt rustig, bijna meditatief wachten tot ik weer vrij geef.
Is niet moeilijk te leren zonder afleiding en daarna kun je het in stappen laten uitvoeren in situaties met afleiding.
De kunst is om het gewoon nooit fout te laten gaan, dan hoef je ook niets te corrigeren.
Niet dat ik tegen correcties ben maar je hond ontspanning in corrigeren lukt mij dan weer niet.

Deze hond hoort niet in een situatie met andere mensen of dieren maar stel dat je het toch wilde moet je haar gedrag zien voor wat het is en waken en uitvallen/verdedigen begint ALTIJD met onzekerheid.
Waarom zou je verdedigen of waken als je denkt dat alles dik in orde is?
Dus, contraintuitief inderdaad, heeft deze hond in eerste instante geruststelling nodig.

En dan bedoel ik niet een of andere trut met een polootje aan die "dat is braaf, goed zo" opdreunt maar een baas die haar met geduld maar ook heel veel discipline leert dat ze alleen maar iets hoeft met wat de baas zegt.
Dus niet liggen rondkijken maar actief edoch ontspannen oplettend op het gedrag van de baas. Als DIE zegt dat er een boef is mag het wel. Dus KNPV ofzo. Lekker pakwerken. Dan maak je al die impulsen van dreiging en grenzen bespreekbaar.
Dit doen we wel en de rest is allemaal nee. Niet "Kafka! Godverdomme NEEJ!" maar "Kaffie..neenee. Ga maar liggen."
En dat Kafka dan een geergerde zucht slaakt en haar kin weer op het kleedje legt.
Vanuit, jawel daar zijn we weer....rrrust.
Zeker bijna helemaal eens :ok:
Het punt is dat je toch echt ook met de hond de deur uit moet om te wandelen.
En katten kan ik niet regisseren :P
Het barst hier van de katten en die komen onaangekondigd in zicht.
Ik heb mijn hond wel onder controle, maar rrrrrrrrrrrrussst? mwah :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie