Kloten

Smoothie
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Smooth collie en kruising

Re: Kloten

Bericht door Smoothie »

Wilma kwam uit een Spaans asiel waar de honden 24/7 in roedels leefden. Op het filmpje zag het er vreedzaam uit, maar ze was wel gebeten door een andere hond. Mij werd verteld dat de reutjes alleen werden gecastreerd als ze voor het buitenland waren gereserveerd, omdat Spanjaarden geen gecastreerde reuen willen. Geen idee of dat klopt.
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 9
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Smoothie schreef: 25 mei 2025, 09:07 Wilma kwam uit een Spaans asiel waar de honden 24/7 in roedels leefden. Op het filmpje zag het er vreedzaam uit, maar ze was wel gebeten door een andere hond. Mij werd verteld dat de reutjes alleen werden gecastreerd als ze voor het buitenland waren gereserveerd, omdat Spanjaarden geen gecastreerde reuen willen. Geen idee of dat klopt.
Maar gebeurt dat niet-castreren dan vanuit het gezichtspunt van het welzijn van de hond of vanuit het gezichtspunt van een (macho)cultuur?
EchoMira
Posts in topic: 18
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Waarom zou het amputeren van de testes in het belang van de hond zijn?
Het ging toch over niet fokken? Daar hadden we het van de week nog over.
En waarom liggen de keuzes rondom het welzijn van de hond niet bij de uiteindelijke baas maar bij de bemiddelende wolventrui die twee keer naar de hond kijkt en hem 3 weken later vergeten is? Dat is toch gek?

Feit blijft dat het een ontzettend kunstmatige insteek is om te stellen dat een hond zoals hij geboren niet af is en eerst nog naar de dierenarts moet om gecastreerd te worden om gelukkig te zijn.
Ik zie echt sterretjes bij zoveel gekunstelde hoerensmoesjes. Je wil gewoon een makkelijke hond en zit niet te wachten op zijn natuurlijke gedrag. Zeg dat dan gewoon. :19:

Maar prima, ik wil het wel aanhoren hoor. Vertel eens, wat maakt dat deze specifieke hond van 10 maanden waarvan je niet weet waar hij gaat wonen bij voorbaat beter af is als castraat. En dan de ene na de andere.

Je kunt naar machocultuur wijzen maar ik kan net zo goed misplaatste hollandse preutsheid benoemen.

Ik bedoel niet dat jij dat nu moet beantwoorden hoor. Maar ik vind de gedachtengang zo raar.
überhaupt dat het niet castreren de keuze is in plaats van wel castreren. Waarom is castreren de norm? Over welk welzijn heb je het dan precies?
Ik zie zelf helemaal niet dat castraten veel gelukkiger zijn als ik op straat om me heen kijk.

Ik zie wel veel mensen (vrouwen) die helemaal niets willen weten van geile reuen die kwijlend en klappertandend het tuinmeubilair onder staan te pissen maar ja, die kunnen dan teven nemen of hun reu opvoeden. Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn want Elsemieke wil natuurlijk wel gewoon wat ze wil. Of ze daar nou de bijpassende keuzes voor heeft gemaakt of niet.
Welzijn me hol.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Niet. Daarom juist. Ik vraag me ook af waar het stichtingenbeleid eigenlijk vandaan komt.
Is het vanuit de insteek 'we castreren de dieren omdat ze zich dan niet vermeerderen op straat en het probleem straathond verdwijnt'.
Of: als ze gecastreerd zijn, zijn ze makkelijker bij elkaar te houden in een asielsituatie.
Of: dat is de vraag in Nederland? Amerika is meer een castratie-land dan Nederland denk ik.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Amerika is inderdaad nog gekunstelder en nog preutser.
En Nederland doet alles na als het maar amerikaans is. Ook sneu trouwens.

Zullen we anders gewoon geen honden verwaarlozen? Maken ze ook geen pups.
Het is niet alsof castraten op straat laten verkommeren ineens wel prima is.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 25 mei 2025, 14:01 Ik zie wel veel mensen (vrouwen) die helemaal niets willen weten van geile reuen die kwijlend en klappertandend het tuinmeubilair onder staan te pissen maar ja, die kunnen dan teven nemen of hun reu opvoeden. Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn want Elsemieke wil natuurlijk wel gewoon wat ze wil. Of ze daar nou de bijpassende keuzes voor heeft gemaakt of niet.
Welzijn me hol.
Ik verbaas me daar ook weleens over. Maar dan met name over vrouwen die per se een teefje willen en geen reu. En dan op een 'AAAH' manier. Er hangt een piemel onder. Wat eeeeerg! Reuen kan je niet over de buik aaien. Dat soort dingen. Ik kan daar niet bij, hoor.
Ik kan wel snappen dat mensen een voorkeur hebben voor een reu of een teef, maar niet op basis van het aah-argument. Een beetje mannelijkheid is al snel taboe.
Gonnie
Posts in topic: 2

Bericht door Gonnie »

CatnDog schreef: 25 mei 2025, 14:28
EchoMira schreef: 25 mei 2025, 14:01 Ik zie wel veel mensen (vrouwen) die helemaal niets willen weten van geile reuen die kwijlend en klappertandend het tuinmeubilair onder staan te pissen maar ja, die kunnen dan teven nemen of hun reu opvoeden. Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn want Elsemieke wil natuurlijk wel gewoon wat ze wil. Of ze daar nou de bijpassende keuzes voor heeft gemaakt of niet.
Welzijn me hol.
Ik verbaas me daar ook weleens over. Maar dan met name over vrouwen die per se een teefje willen en geen reu. En dan op een 'AAAH' manier. Er hangt een piemel onder. Wat eeeeerg! Reuen kan je niet over de buik aaien. Dat soort dingen. Ik kan daar niet bij, hoor.
Ik kan wel snappen dat mensen een voorkeur hebben voor een reu of een teef, maar niet op basis van het aah-argument. Een beetje mannelijkheid is al snel taboe.
Nou, een reu kan je net zo goed op zijn buik aaien toch. Ik vind een hondenpiemel echt niet viezer dan een vulva.
Wij wilden wel een teefje maar als er alleen reuen in het nest hadden gezeten, had ik rustig een reu genomen. Zag het alleen niet zo zitten als er loopse honden in het bos waren dat een reu dan achter die teef aan was gegaan, maar ach, dat is ook nog wel te doen. Of ze nu achter een haas aanzitten of achter een loopse teef. Nou ja, als ze achter een loopse teef aanzitten zal ik er wel achteraan moeten, dan komen ze natuurlijk nooit terug.
Als ze achter een haas aan zitten loop ik gewoon door. Als ik blijf wachten komen ze helemaal niet snel terug.
Afbeelding

Tanja en Anne
Nanna
Posts in topic: 11

Bericht door Nanna »

Zelf vind ik een ongecastreerde reu juist mooi. Met dat middeltje. Al mijn reuen op 1 na waren ook ongecastreerd. Maar nu inderdaad alleen maar teven. Met lopen in het bos vind ik dat toch te prefereren.
Al die angstig kijkende mensen “zit er een mannetje bij?” En dan de opluchting als ik nee zeg.
Plus dat teven meer diepgang hebben. Reuen zijn toch vrij vlot met valt er wat te neuken. En dat ontaardt dan in ruzie.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 6

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 25 mei 2025, 14:16 Niet. Daarom juist. Ik vraag me ook af waar het stichtingenbeleid eigenlijk vandaan komt.
Is het vanuit de insteek 'we castreren de dieren omdat ze zich dan niet vermeerderen op straat en het probleem straathond verdwijnt'.
Of: als ze gecastreerd zijn, zijn ze makkelijker bij elkaar te houden in een asielsituatie.
Of: dat is de vraag in Nederland? Amerika is meer een castratie-land dan Nederland denk ik.
Ik denk niet dat het om "de vraag uit Nederland" gaat?
Nederland vraagt toch niet om gecastreerde reuen, of wel?
Een (te) jong gecastreerde reu of teef zou voor mij al een reden zijn om ze niet te willen :P
Hoe wordt daar in het algemeen over gedacht eigenlijk?

Als Spanjaarden geen gecastreerde reu willen dan lijkt me dat de reden om ze pas te castreren als ze naar het buitenland gaan.
Om dan te zorgen dat ze niet aan vermeerdering deel kunnen nemen.
En niet castreren voor die verhuizing om te voorkomen dat ze in Spanje zelf niks meer kwijt kunnen?
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 25 mei 2025, 16:47 Ik denk niet dat het om "de vraag uit Nederland" gaat?
Nederland vraagt toch niet om gecastreerde reuen, of wel?
Een (te) jong gecastreerde reu of teef zou voor mij al een reden zijn om ze niet te willen :P
Hoe wordt daar in het algemeen over gedacht eigenlijk?

Als Spanjaarden geen gecastreerde reu willen dan lijkt me dat de reden om ze pas te castreren als ze naar het buitenland gaan.
Om dan te zorgen dat ze niet aan vermeerdering deel kunnen nemen.
En niet castreren voor die verhuizing om te voorkomen dat ze in Spanje zelf niks meer kwijt kunnen?
Als voorbeeld de doelstellingen van Stichting Love for Strays Nederland (actief in Griekenland niet Spanje):
Het (doel) verzorgen van straatdieren, waaronder begrepen het verlenen van medische zorg (zoals het steriliseren, castreren en vaccineren) en het (laten) voeden van de straatdieren, alsmede het overbrengen van de straatdieren naar andere landen waaronder Nederland, één en ander met oog op het aantal straatdieren te verminderen;
Het (doen) geven van voorlichting en educatie over (onder meer) omgang met dierenwelzijn in het algemeen en dieren in het bijzonder aan (onder meer) scholen.

Er wordt er gesproken over castratie- en sterilisatieprojecten. Ik neem aan dat dit honden en katten zijn die worden gevangen en daarna de straat weer op gaan? En dat op die manier het aantal zwerfdieren moet verminderen.
Als het dier naar het buitenland gaat is er ook een straathond/kat minder, dus of dit dier dan gesteriliseerd wordt of niet doet er in theorie niet meer toe. Dat zou de verantwoordelijkheid van de nieuwe eigenaar moeten zijn.

Ik denk dat er heel verschillend over (vroeg)castratie gedacht wordt. Dat is eigenlijk een extra reden om de beslissing over te laten aan de toekomstige eigenaar.
Maar veel stichtingen castreren toch (vermoedelijk bij een leeftijd van 6 maanden en ouder). Is dit dan meer om symbolische redenen? Of verplicht een land de dieren die ouder zijn dan een bepaalde leeftijd te castreren als ze naar het buitenland gaan?
Dat dieren pas gecastreerd worden als ze 'verkocht' zijn zal ook met financien te maken hebben. Castratie/sterilisatie kost geld. En in het land zelf kunnen ze de dieren inderdaad blijkbaar niet kwijt als ze al gecastreerd zijn.
Alfilillo
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Smoothie schreef: 25 mei 2025, 09:07 Wilma kwam uit een Spaans asiel waar de honden 24/7 in roedels leefden. Op het filmpje zag het er vreedzaam uit, maar ze was wel gebeten door een andere hond. Mij werd verteld dat de reutjes alleen werden gecastreerd als ze voor het buitenland waren gereserveerd, omdat Spanjaarden geen gecastreerde reuen willen. Geen idee of dat klopt.
Nee, dat klopt niet.
Afbeelding
Alfilillo
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Alfilillo schreef: 25 mei 2025, 19:25
Nee, dat klopt niet.

Redenen om te castreren zijn:
-zodat ze zich niet kunnen voortplanten en er dus geen ongewenste pups komen waar weer baasjes voor gezocht moeten worden
-ze worden 'rustiger'
-in het geval van teven: gezondheid

Niet dat ik het ermee eens ben hoor, maar de reden is dus niet dat 'Spanjaarden geen gecastreerde reu willen'.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nou. Ik geloof het best van een land dat stierenvechten zo hoog in het vaandel heeft. Waar ik overigens geen probleem mee heb.

Nee, natuurlijk zijn niet alle spanjaarden zo maar dat genderloze gekneuter dat sommige landen/culturen hebben is niet over de hele wereld even populair.

Ik vind hengsten, hanen, katers en reuen ook gewoon leuker dan operatief vernederde genderqueer clowntjes. Dat mag toch gewoon?
Bij honden verkies ik teven maar dat is ook gewoon op geslachtstype. Die neutraliseer ik ook niet.
Josefien
Posts in topic: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

EchoMira schreef: 25 mei 2025, 01:20 Ik vind het heel erg leuk dat je snapt dat Meden en Perzen met hoofdletters geschreven wordt.

Bij mij is het een standaardwet dat je hond een hormoonaandoening meegeven om zijn gedrag salonfähig te maken inherent ziek is.
Er zit een verraad precies in de crux van de relatie met je hond.
Je hebt je boontjes al gedopt en de rest is gevolg van jouw handeling.

Iedereen kan op een manegeruin rijden en zeggen dat hij lief is maar we weten allemaal dat die knol fysiek aangepast is om jou te dulden.
Het is een kapoentje. Dat is waarom hij luistert.
Heb je het tegen mij?
Die tirade is overbodig.
Ik geef juist aan dat Edison (een reu) intact is, ondanks het feit dat hij uit een Spaans asiel afkomstig is.

Mijn voorkeur gaat uit naar een intacte reu en dan het liefst een Spanjaard. Lijkt een moeilijk verenigbare combi, maar is goed haalbaar. Ook Merlijntje heeft destijds (2015) ongeschonden het Spaanse mogen verlaten :F:
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 7
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Alfilillo schreef: 25 mei 2025, 19:33
Nee, dat klopt niet.

Redenen om te castreren zijn:
-zodat ze zich niet kunnen voortplanten en er dus geen ongewenste pups komen waar weer baasjes voor gezocht moeten worden
-ze worden 'rustiger'
-in het geval van teven: gezondheid

Niet dat ik het ermee eens ben hoor, maar de reden is dus niet dat 'Spanjaarden geen gecastreerde reu willen'.
De redenen zijn denk ik niet veel anders dan voor mensen in Nederland die standaard hun hond castreren. In Spanje komt daar de leefsituatie bij in asielen waar honden in gemengde groepen bij elkaar leven. In het asiel waar Taartje en Amoz vandaan kwamen, werden alle reuen wel gecastreerd, maar de teven niet. Taartje was dus ook niet gecastreerd toen ze bij mij kwam.

Ik heb ook nooit gemerkt dat Spanjaarden geen gecastreerde honden zouden willen; bijna alle honden die ik ken van bijvoorbeeld de hondenschool en het wandelgroepje van Fayah zijn gecastreerd. Behalve jagers, die willen allemaal intacte honden, maar die willen er natuurlijk juist mee kunnen fokken.

Voor katten is er een wettelijke verplichting tot castratie sinds de nieuwe dierenwelzijnswet, maar niet voor honden.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Josefien schreef: 25 mei 2025, 22:43
EchoMira schreef: 25 mei 2025, 01:20 Ik vind het heel erg leuk dat je snapt dat Meden en Perzen met hoofdletters geschreven wordt.

Bij mij is het een standaardwet dat je hond een hormoonaandoening meegeven om zijn gedrag salonfähig te maken inherent ziek is.
Er zit een verraad precies in de crux van de relatie met je hond.
Je hebt je boontjes al gedopt en de rest is gevolg van jouw handeling.

Iedereen kan op een manegeruin rijden en zeggen dat hij lief is maar we weten allemaal dat die knol fysiek aangepast is om jou te dulden.
Het is een kapoentje. Dat is waarom hij luistert.
Heb je het tegen mij?
Alleen het stukje over Meden en Perzen.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Susam schreef: 26 mei 2025, 12:42 In het contract van mijn stichting stond een castratieplicht. Maar dan wel na de leeftijd van 1,5, dat vond ik al baanbrekend want de meeste buitenlandse honden worden zoooo/te jong gecastreerd met alle gevolgen van dien. Toen ik zei niet te willen fokken maar ook niet te gaan castreren, hebben we dat onderdeel uit het contract gehaald.
Ik heb overigens nog nooit bewust een hond gekozen op sexe.
Ik viel op een hond en dat was het, of het nu een reu of een teef was. Ik kan Sam prima op zijn naakthondjes buikje aaien hoor.
Weet jij wat de motivatie achter de castratieplicht is? Waarom ben je als koper verplicht om een hond van de stichting te castreren?
In jouw geval is er een uitzondering gemaakt op een bestaande regel. Maar waarom is die regel er? Waarom staat dat in het contract?
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Susam schreef: 26 mei 2025, 17:02
bij mij was het puur zodat je er niet meer kon of mocht fokken onder het motto dan is het water naar de zee dragen, er zijn er honden genoeg denk ik?
Maar dat geldt toch niet alleen voor stichtinghonden? Dat het niet de bedoeling is dat men in het wilde weg gaat fokken met hun huisdieren.
Het kan en mag wel, maar zelfs na de coronagolf zien we niet zeeen van (zwerf)dieren in Nederland.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Je kunt ook niet fokken zonder te castreren, he?
Of wel fokken met honden die niet van een stichting komen.

Er is geen enkele link tussen honden castreren en de populatie. De populatie wordt bepaald door honden waar wel mee gefokt wordt.
In Nederland lopen honden niet op straat hun eigen ding te doen, of ze nou wel of niet gecastreerd zijn. Het maakt bij een normaal verzorgde hond helemaal niets uit of ze gecastreerd zijn waar het om geboortebeperking gaat.
Teckeltoos
Posts in topic: 1
Welke: Teckel

Bericht door Teckeltoos »

Ik zie wel vaker filmpjes langskomen met "King Charles"
Die andere reu met de zwarte rug is de onruststoker in de roedel. Stribbelt ook regelmatig tegen de correctie. Toch zet Charles nooit zijn tanden erin.
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 20

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 26 mei 2025, 17:36 Je kunt ook niet fokken zonder te castreren, he?
Of wel fokken met honden die niet van een stichting komen.

Er is geen enkele link tussen honden castreren en de populatie. De populatie wordt bepaald door honden waar wel mee gefokt wordt.
In Nederland lopen honden niet op straat hun eigen ding te doen, of ze nou wel of niet gecastreerd zijn. Het maakt bij een normaal verzorgde hond helemaal niets uit of ze gecastreerd zijn waar het om geboortebeperking gaat.
Behalve voor de ongelukjes in de eigen roedel. Ik ken wel echt massa's mensen die een oepsnest hebben gehad. Dus als je een roedel hebt en alles is intact is het toch wel heel lastig soms om het te voorkomen. Bij mijn buren is de boerenfox nog nooit loops geworden in 14 jaar. Geen bloed en geen gezwollen vulva etc. Toch was ze een keer bijna gedekt door een jachthond die de tuin in was gekomen. Dus een ongelukje binnen de roedel of op het platteland is best snel gebeurd.

Die hond werd permanent stil loops en al hadden ze zelf geen reuen dan sprong er wel een over de hek. Gelukkig liet ze zich ook niet dekken. Rare hond was dat. Maar ze werd dus wel degelijk loops al dachten ze van niet.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik heb het echt alleen maar gezien bij mensen die precies zo laks waren als ik had verwacht.
En zelfs als het gebeurt dan nog zou ik er geen nest pups aan over houden.

Bijna gedekt, of zelfs helemaal gedekt is nog steeds iets anders dan een nest.
Kells
Posts in topic: 6
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Daar hebben we alizin voor uitgevonden.

Hier lukt het trouwens prima om een reu en meerdere teven samen te houden. Op drie dagen na laat ik ze ook nog gezamenlijk uit. Er staat 1 bench in de woonkamer en die gebruiken we voor de nacht en als ik even weg ben.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Marc
Posts in topic: 20

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 27 mei 2025, 09:27 Ik heb het echt alleen maar gezien bij mensen die precies zo laks waren als ik had verwacht.
En zelfs als het gebeurt dan nog zou ik er geen nest pups aan over houden.

Bijna gedekt, of zelfs helemaal gedekt is nog steeds iets anders dan een nest.
Oh zeker. Bij mij natuurlijk ook. Maar bij veel mensen niet ben ik bang. Die denken dan oh toch wel leuk. Ik weet ook niet of ik het niet zou laten komen.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

"Toch wel leuk.."

is goed Mirella, spreek je over 2 maanden als je in je volgezeken huis tussen 7 gillende bruine pups die niemand wil hebben zit.. :LOL:
Plaats reactie