Soort van Big lick van herdershonden
Re: Soort van Big lick van herdershonden
Daar ging ik voor geen PRIJS mee over straat. Je loopt straal voor gek met dat beest

Ik moest meteen aan die paarden denken
Dit is voor mij geen "echte herder" meer
Dit is voor mij geen "echte herder" meer

- Kells
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Verschrikkelijk! 
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- CatnDog
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Alsof de herder in het water staat te trappelen i.p.v. te lopen. 
Heb dit een keer in Sappemeer gezien.
Lging om werk lijn van Duutse Herdr
Lging om werk lijn van Duutse Herdr
Dacht ook gelijk aan die paarden die ook zo raar lopen ( ben de naam kwijt)ranetje schreef: 31 mei 2025, 12:35 Ik moest meteen aan die paarden denken![]()
Dit is voor mij geen "echte herder" meer![]()

-
EchoMira
- Posts in topic: 3
- Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff
Ik vind het belachelijk maar zeker niet het grootste probleem dat duitse herders hebben.
-
EchoMira
Hackneys hebben ook veel knieactie maar die is aangeboren en vereist geen gedoe met pijnlijke hoefijzers of andere kwellingen.
Daarnaast is het gangwerk van een hackney gewoon sound.
Tennessee walking horses lopen met big lick-gedoe totaal niet sound. Het kunstmatig afgedwongen gangwerk zorgt ook voor een scala aan fysieke problemen.
Hackney:
Tenessee Walker:
(zet je geluid maar laag. Het is amerikaans dus oorverdovend gekrijs is inbegrepen)
Tennessee walking horses lopen met big lick-gedoe totaal niet sound. Het kunstmatig afgedwongen gangwerk zorgt ook voor een scala aan fysieke problemen.
Hackney:
Tenessee Walker:
(zet je geluid maar laag. Het is amerikaans dus oorverdovend gekrijs is inbegrepen)
Dat laatste filmpje (Tennessee) is wat ik bij die herders ook zie.EchoMira schreef: 02 jun 2025, 13:06 Hackneys hebben ook veel knieactie maar die is aangeboren en vereist geen gedoe met pijnlijke hoefijzers of andere kwellingen.
Tenessee Walker:
Het is bij de herders misschien niet kunstmatig afgedwongen, maar het ziet er niet gezond uit

-
EchoMira
Nouja, ze lopen natuurlijk niet altijd zo. Dat is alleen als je ze heel hard laat trekken waardoor de achterhand er onder moeten zetten waardoor de voorkant (met behulp van de lijn) vanzelf omhoog komt.
Maar het is vooral aan de achterkant een rampzalige bouw die niet volgens de rasstandaard is maar toch wordt geaccepteerd vanwege andere rasbeschrijvingen waarin om "hocks well let down" gevraagd wordt.
Een laag spronggewricht dus. Als in een korte achtervoet. De standaard vraagt immers ook om een verticale achtervoet (dus het stuk tussen de hak en de daadwerkelijke voet).
Dat zou inderdaad passend zijn voor een hond met dravend werk.
Helaas wordt het vaak ook gelezen als "het spronggewricht wordt laag gehouden" waarbij de achtervoet dus juist helemaal niet verticaal is maar schuin.
Bij deze hond zie je daar een goed voorbeeld van.

Bijkomend probleem is ook nog dat er gevraagd wordt om een hellend bekken én een naar achter gestrekte stand waarbij de voeten dus achter de heupen staat in plaats van eronder wat een "normale hond" doet.
Dus nu heb je een zware hond met een zwaartepunt ver voor de achtervoeten waarbij ook nog de gewrichten overhoekt zijn. Tja, dat zakt dan inderdaad in en dan krijg je een hond met het bekende slingerende loopje.
En als er dan ook nog HD bij komt....tja...
En dit alles omdat een duitse herder een draver is en dat kennelijk om een afwijkende bouw vraagt.
Want een bouvier kan niet draven, ofzo?
Maar het is vooral aan de achterkant een rampzalige bouw die niet volgens de rasstandaard is maar toch wordt geaccepteerd vanwege andere rasbeschrijvingen waarin om "hocks well let down" gevraagd wordt.
Een laag spronggewricht dus. Als in een korte achtervoet. De standaard vraagt immers ook om een verticale achtervoet (dus het stuk tussen de hak en de daadwerkelijke voet).
Dat zou inderdaad passend zijn voor een hond met dravend werk.
Helaas wordt het vaak ook gelezen als "het spronggewricht wordt laag gehouden" waarbij de achtervoet dus juist helemaal niet verticaal is maar schuin.
Bij deze hond zie je daar een goed voorbeeld van.

Bijkomend probleem is ook nog dat er gevraagd wordt om een hellend bekken én een naar achter gestrekte stand waarbij de voeten dus achter de heupen staat in plaats van eronder wat een "normale hond" doet.
Dus nu heb je een zware hond met een zwaartepunt ver voor de achtervoeten waarbij ook nog de gewrichten overhoekt zijn. Tja, dat zakt dan inderdaad in en dan krijg je een hond met het bekende slingerende loopje.
En als er dan ook nog HD bij komt....tja...
En dit alles omdat een duitse herder een draver is en dat kennelijk om een afwijkende bouw vraagt.
Want een bouvier kan niet draven, ofzo?
Kennelijk wordt alleen bij de DH een afwijkende bouw gevraagd om te kunnen draven.
Elke andere hond kan dat met een (in mijn ogen) normale bouw waarbij de achterhand niet is ingezakt.
Ik hoop maar dat die herders alleen zo lopen aan de lijn op een show, al vrees ik dat ook zij met van die ingezakte achterpoten zitten.
En gezond kan dat niet zijn.
(Ik schreef overigens niet dat ze waren als de Tennessee, maar dat dat draven in de ring me deed denken aan het draven van de Tennessee).
Elke andere hond kan dat met een (in mijn ogen) normale bouw waarbij de achterhand niet is ingezakt.
Ik hoop maar dat die herders alleen zo lopen aan de lijn op een show, al vrees ik dat ook zij met van die ingezakte achterpoten zitten.
En gezond kan dat niet zijn.
(Ik schreef overigens niet dat ze waren als de Tennessee, maar dat dat draven in de ring me deed denken aan het draven van de Tennessee).

-
Border Collie
Het is zo zonde van het ras. Natuurlijk lopen ze niet standaard zo maar het feit dat ze zo kunnen lopen zegt ook wat over hun bouw. Met een ander ras zou je dit niet zo snel kunnen doen, hoe hard je ook je best doet

Dank je @Kimmie 
Zonder lijn ziet het er niet veel beter uit.
Alleen dat idiote "steppen" met de voorpoten is aanzienlijk minder.
Zonder lijn ziet het er niet veel beter uit.
Alleen dat idiote "steppen" met de voorpoten is aanzienlijk minder.