Markiesjes

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Smoushond
Posts in topic: 1

Markiesjes

Bericht door Smoushond »

Afbeelding
Marc

Re: Markiesjes

Bericht door Marc »

Zuiver bloed is heilig en ik zou zeggen gewoon doorgaan zonder RVB
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Stamboeken moeten gesloten vanwege eugenetische inzichten.
Inderdaad doorgaan zonder Raad.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 6
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Nette brief.
Ik zou niet eens nog een gesprek aangaan maar eenzijdig de samenwerking verbreken.

Lukt natuurlijk niet want een vereniging moet daar dan weer over stemmen en dan heb je domoren die het niet snappen maar zolang je je op deze manier laat koeioneren zul je het krijgen.
Maart
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Wat een prachtvoorbeeld van hoe ontzettend dom stamboomverenigingen zijn met 0 verstand van honden fokken.
Lekker adios en steek die FCI erkenning maar gezellig waar de zon niet schijnt.
CatnDog
Posts in topic: 4
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Dat zullen gezellige gesprekken zijn (geweest) met de RvB :schrik:
Smoothie
Welke: Smooth collie en kruising

Bericht door Smoothie »

Ik zag het voorbij komen op Facebook. Ik begrijp hier echt helemaal niks van. Eerst honden aankeuren en dan diezelfde honden en hun nakomelingen een fokverbod opleggen. Ze waren juist zo goed bezig met het markiesje. Ik hoop dat ze op de oude voet doorgaan. Dan maar geen stambomen en FCI erkenning.
Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Ze doen alsof ze niet weten waarom maar als je dan bij de andere club gaat kijken lees je dat de raad heeft vernomen dat die aankeuringen niet zo volgens de regels zijn gegaan. Oftewel, er is gesjoemeld, er is geklikt, en de raad heeft het op slot gezet. Niet voor altijd maar totdat duidelijk is hoe en waar gesjoemeld is.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Jeetje, mag het ook niet meer bij de Stabij (en de Wetter)?
Ik dacht dat die ook bezig waren met uitkruisen om de genenpool ruimer te krijgen?

Willen ze nou opeens weer gesloten stamboeken?
Afbeelding
Elian
Welke: Russische tzarin + westjeutapets + baby belg

Bericht door Elian »

Mizzsylver schreef: 02 jun 2025, 15:38 Ze doen alsof ze niet weten waarom maar als je dan bij de andere club gaat kijken lees je dat de raad heeft vernomen dat die aankeuringen niet zo volgens de regels zijn gegaan. Oftewel, er is gesjoemeld, er is geklikt, en de raad heeft het op slot gezet. Niet voor altijd maar totdat duidelijk is hoe en waar gesjoemeld is.
Misschien handig hier de relevante link te delen dan. Wat is er dan gesjoemeld?
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix, Thorin de västgötaspets & Pekko de Mechelaar
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
Mizzsylver
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Elian schreef: 02 jun 2025, 15:51
Mizzsylver schreef: 02 jun 2025, 15:38 Ze doen alsof ze niet weten waarom maar als je dan bij de andere club gaat kijken lees je dat de raad heeft vernomen dat die aankeuringen niet zo volgens de regels zijn gegaan. Oftewel, er is gesjoemeld, er is geklikt, en de raad heeft het op slot gezet. Niet voor altijd maar totdat duidelijk is hoe en waar gesjoemeld is.
Dat sjoemelen en klikken is mijn interpretatie van de tekst :mrgreen:
de raad is het nog aan het uitzoeken.

https://files.basekit.com/39/7b/397b764 ... 0429af.pdf
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Bedankt voor de link!
Elian
Welke: Russische tzarin + westjeutapets + baby belg

Bericht door Elian »

Mizzsylver schreef: 02 jun 2025, 16:24
Elian schreef: 02 jun 2025, 15:51
Dat sjoemelen en klikken is mijn interpretatie van de tekst :mrgreen:
de raad is het nog aan het uitzoeken.

https://files.basekit.com/39/7b/397b764 ... 0429af.pdf
Bijzonder, ook nogal vingertje wijzend naar de andere vereniging. Ik krijg sowieso jeuk van dat gebemoei en mierenneukerij vanuit de RvB/nationale kennelclubs. Het is ook algemeen bekend dat ze geen zin hebben in outcross en stamboeken liefst hermetisch gesloten houden.

Hopelijk gaan ze gewoon verder met de outcross en lookalikes, dan maar zonder RvB. Ten slotte is dat ook maar een instantie en geen goddelijke macht.
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix, Thorin de västgötaspets & Pekko de Mechelaar
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
Célie
Posts in topic: 5
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Wat kun je nou fout doen met outcross dan
Omega
Posts in topic: 3
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Wat een kennis, zij is markiesjes fokker, vertelde:
Rond 2015 of 2017, weet het precieze jaartal niet meer zijn er honden aangekeurd wat niet volgens de regels is gegaan.
Nakomelingen daarvan zouden geen stamboom mogen. Maar de RvB heeft brieven gestuurd naar mensen die een hond hebben die achterkleinkinderen zijn van een kennelijk niet goed aangekeurde hond. Van hun hondjes wordt de stamboom ingetrokken. De kinderen en kleinkinderen van die hond hebben geen brief gehad, die houden hun stamboom en daar mag wel mee verder gefokt worden.
De RvB kan/wil daar geen verklaring voor geven, het is op zijn minst een beetje raar.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Célie schreef: 02 jun 2025, 17:41 Wat kun je nou fout doen met outcross dan
Lookalikes aankeuren en inzetten is geen outcross, he? Dat is stamboomloze markiezen gebruiken. Die kunnen prima heel verwant zijn.

Als je een werkwijze afspreekt om tot toestemming te komen moet je niet iets anders gaan doen en verwachten dat dat dan ook wel goed is.
Maar goed, dat is een basaal gebrek aan competenties tot samenwerken.

Wat kan er fout gaan?
Nou bijvoorbeeld dat iemand 3 nesten met dezelfde teef fokt en de derde zonder stamboom of een reutje achter de schermen houdt en die dan weer aan laat keuren en terug gezet worden op een halfzus.
Ik zeg niet dat dat gebeurt is maar het kan wel.

Afspraken zijn afspraken. Ik vind de kynologie ook stom maar je doet er wel aan mee of je doet het niet. Niet alleen zoals het je uitkomt.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

EchoMira schreef: 02 jun 2025, 19:28
Lookalikes aankeuren en inzetten is geen outcross, he? Dat is stamboomloze markiezen gebruiken. Die kunnen prima heel verwant zijn.

Als je een werkwijze afspreekt om tot toestemming te komen moet je niet iets anders gaan doen en verwachten dat dat dan ook wel goed is.

Wat kan er fout gaan?
Nou bijvoorbeeld dat iemand 3 nesten met dezelfde teef fokt en de derde zonder stamboom of een reutje achter de schermen houdt en die dan weer aan laat keuren en terug gezet worden op een halfzus.

Afspraken zijn afspraken. Ik vind de kynologie ook stom maar je doet er wel aan mee of je doet het niet. Niet alleen zoals het je uitkomt.
Maar ik dacht dat de look a likes ook embark getest werden dan kan dat toch niet lijkt mij?
EchoMira

Bericht door EchoMira »

En wie neemt die test af?
Je kunt alles bij elkaar liegen. Het is echt onvoorstelbaar hoever mensen gaan en het is een systeem van vrijwilligerswerk, he? Je krijgt het nooit waterdicht. Moet je ook niet willen.

De echte vraag is hoe maakbaar het allemaal is en wat je regeltjes daadwerkelijk toevoegen.
Van de eeuwenlange geschiedenis van zo'n ras is het pas de laatste 35 jaar zo krampachtig en heeft dat het ras goed gedaan?
Zijn rashonden honden nu gezonder dan in 1960?
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 02 jun 2025, 19:28

Wat kan er fout gaan?

Dan komt dat toch uit? De RvB neemt DNA af van de ouders en alle nazaten.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Je kunt alles belazeren.
Prima dat de RVB DNA stalen neemt maar er zit niemand daadwerkelijk te checken of die pups wel dat profiel hebben, hoor.

Ik zeg niet dat dat aan de hand is, hoor. De vraag was "Wat kun je nou fout doen met outcross dan".
Nou, best veel maar je kunt zo'n project gebruiken voor je eigen doeleinden, ja.
En als ik echt ga zeiken vind ik de afname al dubieus. Het zijn amateurs...vrijwilligers die elkaar heel goed kennen.

Als ik naar het park ga en van Luna nummer drie een speekseltje pak komt dat nooit terug dat dat niet de vader kan zijn. Daar verwed ik 100 piek op.
Niet eens dat het geen reu is. Dat checken ze niet.

Maar fokken moet je overlaten aan mensen die er zelf een willen. Dan ben je overal vanaf.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

EchoMira schreef: 02 jun 2025, 20:12 En wie neemt die test af?
Je kunt alles bij elkaar liegen. Het is echt onvoorstelbaar hoever mensen gaan en het is een systeem van vrijwilligerswerk, he? Je krijgt het nooit waterdicht. Moet je ook niet willen.

De echte vraag is hoe maakbaar het allemaal is en wat je regeltjes daadwerkelijk toevoegen.
Van de eeuwenlange geschiedenis van zo'n ras is het pas de laatste 35 jaar zo krampachtig en heeft dat het ras goed gedaan?
Zijn rashonden honden nu gezonder dan in 1960?
de mensen van de RVB toch dacht ik. Maar er staat dat het verkeerd ging met aankeuren (zoals ik het lees hoor) dan kun je weinig verkeerd doen toch of het is een look a like of het is het niet, klaar.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Célie schreef: 02 jun 2025, 22:18 Maar er staat dat het verkeerd ging met aankeuren (zoals ik het lees hoor) dan kun je weinig verkeerd doen toch of het is een look a like of het is het niet, klaar.
Nou ja, wat meer voor de hand ligt als cruciale kwestie is dat de RvB er 10 jaar over heeft gedaan om er achter te komen. En de suggestie is dat het ze nog verteld moest worden ook.

Dus nee, we hebben het niet over een sluitend systeem.

Nou jij weer.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

EchoMira schreef: 02 jun 2025, 22:24
Célie schreef: 02 jun 2025, 22:18 Maar er staat dat het verkeerd ging met aankeuren (zoals ik het lees hoor) dan kun je weinig verkeerd doen toch of het is een look a like of het is het niet, klaar.
Nou ja, wat meer voor de hand ligt als cruciale kwestie is dat de RvB er 10 jaar over heeft gedaan om er achter te komen. En de suggestie is dat het ze nog verteld moest worden ook.

Dus nee, we hebben het niet over een sluitend systeem.

Nou jij weer.
Nee, sluitend niet, maar ik wil goffer dan weer weten hoe en wat en niet van dat smispelgedoe van die heeft dit en die heeft dat. Kan ik vannacht weer niet slapen :mann:

Afbeelding
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 02 jun 2025, 22:03 Je kunt alles belazeren.
Prima dat de RVB DNA stalen neemt maar er zit niemand daadwerkelijk te checken of die pups wel dat profiel hebben, hoor.

Ik zeg niet dat dat aan de hand is, hoor. De vraag was "Wat kun je nou fout doen met outcross dan".
Nou, best veel maar je kunt zo'n project gebruiken voor je eigen doeleinden, ja.
En als ik echt ga zeiken vind ik de afname al dubieus. Het zijn amateurs...vrijwilligers die elkaar heel goed kennen.

Als ik naar het park ga en van Luna nummer drie een speekseltje pak komt dat nooit terug dat dat niet de vader kan zijn.
Daar verwed ik 100 piek op.
Niet eens dat het geen reu is. Dat checken ze niet.

Maar fokken moet je overlaten aan mensen die er zelf een willen. Dan ben je overal vanaf.
De afname bij de Deense reu heb ik zelf gedaan en bij Kells volgens mij ook. Van de nazaten nam de buitendienstmedewerker DNA af en heeft de pups ook gechipt. Van alle 7 heb ik een DNA rapport. Ik kan mij amper voorstellen dat er mee gesjoemeld wordt.

Ik fok trouwens zelf omdat ik een volgende generatie wil en bepaald niet voor de omzet.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Irma

Bericht door Irma »

Gisteren een nieuwe verklaring van Markiesjes vereniging. Het blijft op zijn minst merkwaardig van de Raad.
Plaats reactie