Oud besje met artrose
Oud besje met artrose
Niet zo raar, Karma heeft artrose.
Wat zuur is, is dat ze dit vooral in haar linkerschouder en voorpoot heeft. Aangezien ze ook rechts achter een slechte poot heeft loopt ze erg ingewikkeld.
Meloxidyl heeft geen effect.
Ze moet afvallen en krijgt andere pijnstilling.
Wat zijn nu echt goede supplementen die helpen tegen gewrichtspijn?
Bonen, komkommer en wortels lust ze allemaal. Dus ik kan best wat toevoegen ipv haar brokjes.
Maar hoe doe ik dat qua hoeveelheid?
Nou ja, wat tips gezocht dus.
Karma was verder uitermate vitaal voor haar 11 jaar vond de DA.
Wat zuur is, is dat ze dit vooral in haar linkerschouder en voorpoot heeft. Aangezien ze ook rechts achter een slechte poot heeft loopt ze erg ingewikkeld.
Meloxidyl heeft geen effect.
Ze moet afvallen en krijgt andere pijnstilling.
Wat zijn nu echt goede supplementen die helpen tegen gewrichtspijn?
Bonen, komkommer en wortels lust ze allemaal. Dus ik kan best wat toevoegen ipv haar brokjes.
Maar hoe doe ik dat qua hoeveelheid?
Nou ja, wat tips gezocht dus.
Karma was verder uitermate vitaal voor haar 11 jaar vond de DA.
Re: Oud besje met artrose
Acupunctuur! Mijn 8-jarige Bulldog had zware artrose en reageerde niet op pijnstilling. Als laatste optie hebben we acupunctuur geprobeerd. Dat werkte uitstekend. Hij heeft nog 3 prima jaren gekregen, met om de twee maanden een behandeling (ongeveer, ‘s-winters iets meet, ‘s zomers iets minder).
https://acupunctuurbijdieren.nl/
Hier vindt je dierenartsen die acupunctuur gebruiken.
https://acupunctuurbijdieren.nl/
Hier vindt je dierenartsen die acupunctuur gebruiken.
-
EchoMira
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff
Gember (kwart theelepel per dag, na een weekje verdubbelen als het goed gaat) en visolie. Groenlipmosselextract.
Maar in de praktijk is gewoon minder beweging het beste medicijn.
Maar in de praktijk is gewoon minder beweging het beste medicijn.
Gemalen duivelsklauw.
Pijnstillend en ontsteking remmend.
Ita heeft daar bijna 2 jaar goed mee kunnen bewegen.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de darmen wat krachtiger werken en dat je hond mogelijk wat vaker moet poepen.
Ik gaf deze
Pijnstillend en ontsteking remmend.
Ita heeft daar bijna 2 jaar goed mee kunnen bewegen.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat de darmen wat krachtiger werken en dat je hond mogelijk wat vaker moet poepen.
Ik gaf deze

- Diana
- Posts in topic: 1
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Mila heeft lang baat gehad bij Hyaloral en krijgt daarnaast op aanraden van de dierenarts omega 3 in een hoge dosering (EPA 90 mg/kilo/dag, DHA 45 mg/kilo/dag).
Toen de artrose dusdanig verergerde dat ik geen effect meer zag van de Hyaloral ben ik daarmee gestopt, maar de omega 3 geef ik nog wel. Ze krijgt daarnaast sindsdien Librela en pijnstilling. We hebben een tijdje Galliprant geprobeerd, maar dat heeft bij haar veel minder effect dan een traditionele NSAID, dus nu krijgt ze weer Onsior.
Toen de artrose dusdanig verergerde dat ik geen effect meer zag van de Hyaloral ben ik daarmee gestopt, maar de omega 3 geef ik nog wel. Ze krijgt daarnaast sindsdien Librela en pijnstilling. We hebben een tijdje Galliprant geprobeerd, maar dat heeft bij haar veel minder effect dan een traditionele NSAID, dus nu krijgt ze weer Onsior.

Allereerst gewicht verliezen uiteraard.
Daarnaast is het kijken wat past bij de hond, suppletie heeft op diverse honden diverse uitwerkingen, dus wat helpt bij de ene, hoeft daarom niet te helpen voor de jouwe. En merken onderling verschillen ook nogal in samenstelling & dosering.
Ik zet zelf in op een ontstekingsremmende voeding, functioneel aangevuld, therapeutisch omega3, suppletie op maat & Runar krijgt nu al tijd fototherapie wat hem ook deugd lijkt te doen, ik heb hetzelfde effect als dat ik had met librela (heb ik eens 2 maanden gegeven, maar goed, gezien de bij effecten geef ik dat liever niet uiteraard)
Daarnaast is het kijken wat past bij de hond, suppletie heeft op diverse honden diverse uitwerkingen, dus wat helpt bij de ene, hoeft daarom niet te helpen voor de jouwe. En merken onderling verschillen ook nogal in samenstelling & dosering.
Ik zet zelf in op een ontstekingsremmende voeding, functioneel aangevuld, therapeutisch omega3, suppletie op maat & Runar krijgt nu al tijd fototherapie wat hem ook deugd lijkt te doen, ik heb hetzelfde effect als dat ik had met librela (heb ik eens 2 maanden gegeven, maar goed, gezien de bij effecten geef ik dat liever niet uiteraard)
Tibbe kreeg ook omega 3 supplementen. Heb ook die mix van Euro Joe geprobeerd maar die deed niets. De omega 3 gaf ik als ondersteuning maar zonder pijnstiller deed ook dat echt veel te weinig. Toen de rymadyl niets meer bij hem deed, overgestapt op de Librela. Dat was echt een wondermiddel voor hem. Daar heeft hij anderhalf jaar heel veel plezier van gehad en toen ging het minder werken. Nog even wat geprobeerd met andere pijnstilling, maar die opleving zoals met de Librela kreeg hij niet meer en aangezien hij al 15 was hebben we besloten dat het goed was zo en hem laten inslapen.
Maar ondanks de negatieve geluiden rondom Librela zou ik het bij een oudere hond zo weer geven als reguliere pijnstilling niet meer voldoende werkt.
Maar ondanks de negatieve geluiden rondom Librela zou ik het bij een oudere hond zo weer geven als reguliere pijnstilling niet meer voldoende werkt.
Ja librela had de DA het ook over.
Als deze pijnstilling niets zou doen.
Ik ben er niet zo in thuis, maar is een van de genoemde supplementen toevallig ook goed om spieren te versterken/ondersteunen.
Kian wordt wat zwakker in de achterhand. Dus dan zou ik ze het beiden geven.
En zou dat met de Gember die Martijn voorstelde samen kunnen?
Als deze pijnstilling niets zou doen.
Ik ben er niet zo in thuis, maar is een van de genoemde supplementen toevallig ook goed om spieren te versterken/ondersteunen.
Kian wordt wat zwakker in de achterhand. Dus dan zou ik ze het beiden geven.
En zou dat met de Gember die Martijn voorstelde samen kunnen?
Bloedzuigers! Zie het topic van Jetje.
- hakunamatata
- Honden: 2
- Welke: Een Eevee en Lizzy
- Contacteer:
Lizzy kreeg naast de pijnstilling de Euro Joe flexilife dinges. Eerder wat anders maar dat werkte niet meer genoeg, met de flexilife ging ze weer beter en heeft ze toch weer extra tijd gekregen. Ik vind het vooral fijn dat het een combinatie is van dingen en je dus niet supplementen los hoeft te geven, en het werkte bij Suze en nu bij Lizzy dus wel als extra ondersteuning.
Afgelopen vrijdag heb ik Lizzy moeten laten gaan. Ik heb nog over, mocht je die flexilife willen proberen voor een prikkie. Ik ben weekend van 14 juni weer bij mijn ouders, dan zou ik het kunnen langsbrengen.
https://euro-joe.com/nl/assortiment/sup ... 9sps0BoATr
Afgelopen vrijdag heb ik Lizzy moeten laten gaan. Ik heb nog over, mocht je die flexilife willen proberen voor een prikkie. Ik ben weekend van 14 juni weer bij mijn ouders, dan zou ik het kunnen langsbrengen.
https://euro-joe.com/nl/assortiment/sup ... 9sps0BoATr
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~

Lou krijgt Onsior als pijnstilling en ARTHROSHINE® HA² – van vet athletics als supplement. Daarnaast fitness en regelmatig massage.
Maar eigenlijk is ze sinds de start op de gabapentine pas echt beweeglijker en enthousiaster. Die is niet gestart vanwege haar artrose, maar het effect erop is wel positief.
Maar eigenlijk is ze sinds de start op de gabapentine pas echt beweeglijker en enthousiaster. Die is niet gestart vanwege haar artrose, maar het effect erop is wel positief.

-
Kelperuaantjes
Voor spierversterking zou je in overleg met je dierenarts eventueel een anaboleninjectie kunnen laten geven, wij hebben ook goede ervaringen met een kuur osteopen bij artroseklachten, dat is een kuur van 4x een wekelijkse injectie.
Als voedingssupplement zou je ook movoflex kunnen proberen.
- Mo-yi
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
Mo-yi heeft glucosamine en msm gekregen, en duivelsklauw, en ik denk zelf dat ze daar veel baat bij heeft gehad. pas laatste twee maanden nog inflacam erbij
2011-2025
-
EchoMira
- Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff
Alle keuzes zijn goed, hoor. Maar echte medicatie gaat toch voorbij aan de daadwerkelijke staat van het verouderde lichaam. Het neemt de beschadiging in de gewrichten niet weg. Een versterking van de spieren en en pezen...op zwakkere gewrichtjes?
Nogmaals, het gaat er om wat jij wil. Maar wat probeer je uiteindelijk te bereiken en lukt dat met kunstgrepen?
Ja, een hond die ineens geen pijn meer heeft oogt veel vlotter en blijer en dat is op dat moment ook zo. Maar de oorsprong was schade aan de gewrichten en dat is niet ineens weg. Dus waar resulteert die chemisch ingegeven opleving dan in? Juist.
Nogmaals, het gaat er om wat jij wil. Maar wat probeer je uiteindelijk te bereiken en lukt dat met kunstgrepen?
Ja, een hond die ineens geen pijn meer heeft oogt veel vlotter en blijer en dat is op dat moment ook zo. Maar de oorsprong was schade aan de gewrichten en dat is niet ineens weg. Dus waar resulteert die chemisch ingegeven opleving dan in? Juist.
Een anabolenkuur heeft Tash en Beau in het verleden echt goed gedaan.Kelperuaantjes schreef: 31 mei 2025, 09:48 Voor spierversterking zou je in overleg met je dierenarts eventueel een anaboleninjectie kunnen laten geven, wij hebben ook goede ervaringen met een kuur osteopen bij artroseklachten, dat is een kuur van 4x een wekelijkse injectie.
Voor pijnstilling zou ik op deze leeftijd echt overgaan op middelen via een da verkrijgbaar.
En inderdaad beweging aanpassen en afvallen.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
EchoMira schreef: 31 mei 2025, 11:06 Alle keuzes zijn goed, hoor. Maar echte medicatie gaat toch voorbij aan de daadwerkelijke staat van het verouderde lichaam. Het neemt de beschadiging in de gewrichten niet weg. Een versterking van de spieren en en pezen...op zwakkere gewrichtjes?
Wat ik ermee probeer te bereiken is dat ze blij nog een tijdje mee kan.
Met minder pijn vindt ze het leven fantastisch.
Wat stuk is wordt niet meer heel, dat is logisch. En de meeste brokjes heeft de op, ook dat realiseer ik me.
Dus andere pijnstilling erin. Van de DA. En supplementen die het nog wat extra kunnen ondersteunen. (En nog wat mogelijkheden die we binnen onze grenzen kunnen proberen)
Als dat kan zorgen voor een blij hondje, ook al zitten er rotte gewrichtjes in, dan ben ik tevreden.
Als dat niet meer lukt, dan is het klaar.
- CatnDog
- Posts in topic: 4
- Welke: Groenendaeler
Ik weet dat je ook Librela voor katten hebt: Solensia. Weet jij of er ook een vergelijkbaar middel voor paarden is? (Jij hebt toch paarden?)Kimmie schreef: 01 jun 2025, 12:06 Librela heeft hier 2 honden echt nog een goede paar maanden extra gegeven ( bijna een jaar wel),ze zijn beide aan iets anders als artrose overleden, dus wie weet hoeveel maanden er nog bij gekomen waren, verder gaf ik ( runder) bloedpoeder bij en glucosamine/kurkuma , en evt een goede pijnstiller die helpt bij artrose > cimalgex of previcox.
Bloedzuigers schijnen ook heel goed te helpen, dat zou ik bij en volgende artrose hond nog weleens willen proberen.
- CatnDog
O, wat jammer is dat. Een infuus lijkt me ook een hele ingreep; belastender dan een injectie. Misschien komt het er nog voor paarden.
-
Rosanne
- Welke: Oud Duitse herder
Wij hebben bij meerdere honden de combinatie inflacam en anabolen gebruikt. Zijn er allemaal enorm van opgeknapt. 1 van de honden kwam bij ons terecht stijf van de artrose en pijn bij alles wat ze deed. Kwijlen van de pijn bij zitten. Zij is er zo van opgeknapt. Wij hebben nog 3 jaar van haar mogen genieten ( is 14 geworden ), waarbij ze kort na de start van de medicatie al niet meer kwijlde en zelfs sprintjes weer ging trekken. Zij vond het leven echt gewoon weer leuk.Flamme schreef: 01 jun 2025, 11:39EchoMira schreef: 31 mei 2025, 11:06 Alle keuzes zijn goed, hoor. Maar echte medicatie gaat toch voorbij aan de daadwerkelijke staat van het verouderde lichaam. Het neemt de beschadiging in de gewrichten niet weg. Een versterking van de spieren en en pezen...op zwakkere gewrichtjes?
Wat ik ermee probeer te bereiken is dat ze blij nog een tijdje mee kan.
Met minder pijn vindt ze het leven fantastisch.
Wat stuk is wordt niet meer heel, dat is logisch. En de meeste brokjes heeft de op, ook dat realiseer ik me.
Dus andere pijnstilling erin. Van de DA. En supplementen die het nog wat extra kunnen ondersteunen. (En nog wat mogelijkheden die we binnen onze grenzen kunnen proberen)
Als dat kan zorgen voor een blij hondje, ook al zitten er rotte gewrichtjes in, dan ben ik tevreden.
Als dat niet meer lukt, dan is het klaar.
- CatnDog
Dit is een recept van 'golden paste' van Zinodo, dat ik hier op het forum een keer langs heb zien komen en heb opgeslagen:
200ml water
3-4 eetlepels kurkuma (poeder)
3 eetlepels kokosolie
1/4 theelepel versgemalen zwarte peper
Kurkumapoeder met water mengen en aan de kook brengen. Paar minuten koken, goed roeren. Het zal heel snel dikker gaan worden, zie zelf maar wat voor consistentie je fijn vindt, daarom schreef ik 3-4 eetlepels, beetje op het oog. Peper toevoegen.
Even laten afkoelen tot het niet meer heet is en kokosolie toevoegen, goed mengen, klaar. In een potje in de koelkast bewaren. Let op: alles wat dit aanraakt wordt GEEL. Voor een hond beginnen met 1/4 theelepeltje op een dag, langzaam dosis verhogen tot 1 theelepeltje per dag.
200ml water
3-4 eetlepels kurkuma (poeder)
3 eetlepels kokosolie
1/4 theelepel versgemalen zwarte peper
Kurkumapoeder met water mengen en aan de kook brengen. Paar minuten koken, goed roeren. Het zal heel snel dikker gaan worden, zie zelf maar wat voor consistentie je fijn vindt, daarom schreef ik 3-4 eetlepels, beetje op het oog. Peper toevoegen.
Even laten afkoelen tot het niet meer heet is en kokosolie toevoegen, goed mengen, klaar. In een potje in de koelkast bewaren. Let op: alles wat dit aanraakt wordt GEEL. Voor een hond beginnen met 1/4 theelepeltje op een dag, langzaam dosis verhogen tot 1 theelepeltje per dag.
Even een update.
Het oude besje met artrose doet het super!
Ze kreeg carprodyl en hyaloral.
Daar werd ze weer haar eigen zelf van qua karakter. Blij, fel en ze ging weer op zoek naar muizen.
Ze bleef echter wel heel mank links voor.
Sinds vorig weekend krijgt ze er een klein mespuntje kurkuma bij. Echt maar een vleugje. N.a.v. mijn eigen ervaring met kurkuma en wat hierboven beschreven stond ben ik gaan lezen of het niet schadelijk is voor honden en of het dezelfde werking kan hebben als bij mensen.
Vorige week vrijdag ben ik daarmee gestart. Zondag ving ze haar eerste muis weer.
Afgelopen dinsdag heeft ze weer echt gejaagd en gisteren en vanmorgen had ze haar dolle 5 renminuten door de tuin weer.
In overleg met de DA heb ik de carprodyl gehalveerd.
Natuurlijk blijft ze 11. (Nou ja, volgende maand). En uren lopen zit er niet meer in. Maar ze is wel weer zichzelf en dusdanig opgeknapt dat zelfs ik heeeeel goed moet kijken om te zien of ze slechter loopt.
Voor nu, eind goed, al goed.
Daar werd ze weer haar eigen zelf van qua karakter. Blij, fel en ze ging weer op zoek naar muizen.
Sinds vorig weekend krijgt ze er een klein mespuntje kurkuma bij. Echt maar een vleugje. N.a.v. mijn eigen ervaring met kurkuma en wat hierboven beschreven stond ben ik gaan lezen of het niet schadelijk is voor honden en of het dezelfde werking kan hebben als bij mensen.
Vorige week vrijdag ben ik daarmee gestart. Zondag ving ze haar eerste muis weer.
Afgelopen dinsdag heeft ze weer echt gejaagd en gisteren en vanmorgen had ze haar dolle 5 renminuten door de tuin weer.
Natuurlijk blijft ze 11. (Nou ja, volgende maand). En uren lopen zit er niet meer in. Maar ze is wel weer zichzelf en dusdanig opgeknapt dat zelfs ik heeeeel goed moet kijken om te zien of ze slechter loopt.
- Mo-yi
- Welke: Malamute-husky
oh wauw, dat is super!Flamme schreef: 21 jun 2025, 07:51 Even een update.
2011-2025