Onbevoegde dierenartsen

Plaats reactie
Nanna
Posts in topic: 1

Onbevoegde dierenartsen

Bericht door Nanna »

Zeker honderd diergeneeskundigen bij Nederlandse dierenklinieken en -ziekenhuizen van de drie grote ketens staan niet in het diergeneeskunderegister. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS en Omroep Brabant.

Minstens vier dierenartsen voerden zonder registratie operaties uit, schreven medicijnen voor of stelden diagnoses. Ruim honderd onbevoegde paraveterinair dierenartsassistenten hadden geen bloed mogen afnemen, medicatie meegeven of een verdoving toedienen.
https://nos.nl/artikel/2570552-zeker-ho ... nklinieken
Afbeelding
ranetje

Re: Onbevoegde dierenartsen

Bericht door ranetje »

Lekker dan :80:
En je ook nog blauw betalen :euh:
Afbeelding
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

het is een beetje anders dan de media schrijft.
er zijn dierenartsen en paravets die zich niet in kunnen schrijven in het register omdat hun diploma's van voor een bepaalde tijd zijn. zoals 1 paravet in de kliniek waar ik kom. heeft regelmatig nascholing en dergelijke maar kan zich niet inschrijven omdat het systeem het jaartal waar in het diploma is gehaald niet herkent.
EchoMira
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Ja. Jammer dan.
Die registratie is er niet zomaar.
Kennelijk hebben mensen besloten dat diploma's van voor wat er toegelaten wordt niet voldoende goed zijn. Of iets anders.
Maar het is nu eenmaal een beroep waarbij registratie in de juiste registers alles is en als je daarmee sjoemelt is dat gewoon sjoemelen. Beunhazen.

De media schrijft dat ze niet geregistreerd zijn en dat klopt gewoon.
Célie
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Maar dan is het toch nog steeds idioot dat dat niet handmatig toegevoegd kan worden (lijkt me sterk dat her er duizenden zijn) en dat als ze een fout maken niet ter verantwoording kunnen worden geroepen.
EchoMira
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Opleidingen ontwikkelen ook. Een paraveterinair die in 1982 opgeleid is heeft een andere opleiding gehad dan iemand die hetzelfde in 2002 of 2012 heeft gedaan.
Het is niet dat het systeem de datum niet aan kan. De gevraagde opleiding bestond gewoon op die datum niet.
Dus je hebt hem niet.

En het is niet alleen dat je niet ter verantwoording geroepen kan worden, het is zeer wel mogelijk dat je die fout hebt gemaakt omdat je kennis verouderd is.
Dus ik ben het er niet mee eens dat het nu "genuanceerd" is ofzo. Je hebt gewoon voolgens de regels te werken en dit was ook niet per ongeluk niet op orde. Het is gewoon gesjoemel.
Crutz

Bericht door Crutz »

Célie schreef: 10 jun 2025, 16:58 Maar dan is het toch nog steeds idioot dat dat niet handmatig toegevoegd kan worden (lijkt me sterk dat her er duizenden zijn) en dat als ze een fout maken niet ter verantwoording kunnen worden geroepen.

Lijkt me ook sterk dat dat niet kan. Want ken best wat oudere dierenartsen waar alles bij op orde is (lees, als ik export heb naar een land waarvoor door het NVWA de dierenartsverklaring gevalideerd moet worden dan klopt dat gewoon)
Plaats reactie