3 generaties
Re: 3 generaties
Overigens een mooie evolutie van een mens-agressieve (gemaakte) hond naar een rete-moeilijke maar geen mens agressie hond naar een hond waar binnenkort met open armen een baby wordt ontvangen 
- Kells
- Posts in topic: 4
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Ze leven nog alle drie?
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Ja zeker! Hills is afgelopen week 12 geworden.
- Kells
Leuk! Ik heb zelf 2x drie generaties in huis gehad. Kells haar moeder, Gina woonde bij ons en maakte de twee nesten van Kells mee. Aislinn en Finbar bleven bij ons, dus hebben ze nog best wel lang samen geleefd.
Dat lijkt me heerlijk en zou ik ook zelf wel eens willen (wie weet met een toekomstige hond)
Hill’s leeft al enkele jaren in Italë, die kwam compleet verknipt (door veeeeeeel te positieve opvoeding) bij de fokker terug, maar hij vertoonde enorme agressie naar zijn dochtertje (toen een jaar of 5/6 gok ik) dus kon niet blijven.
Met afspraak dat als het daar niet lukte, hij ingeslapen zou worden, maar dat is gelukkig heel erg goed uitgepakt.
Hill’s leeft al enkele jaren in Italë, die kwam compleet verknipt (door veeeeeeel te positieve opvoeding) bij de fokker terug, maar hij vertoonde enorme agressie naar zijn dochtertje (toen een jaar of 5/6 gok ik) dus kon niet blijven.
Met afspraak dat als het daar niet lukte, hij ingeslapen zou worden, maar dat is gelukkig heel erg goed uitgepakt.
- Kells
Fijn dat het zo is afgelopen.
Ja, zeker voor de hond toch. Was Treskor in andere handen beland, was hij zeker zijn vader achterna gegaan qua mens agressie geloof ik.
Wat le dan weer doet geloven in epigenetica en dat wij/omgeving/voeding een veel belangrijkere rol spelen dan we tot nu toe weten in betrekking tot karakter (evolutie)
Wat le dan weer doet geloven in epigenetica en dat wij/omgeving/voeding een veel belangrijkere rol spelen dan we tot nu toe weten in betrekking tot karakter (evolutie)
Niks persoonlijks maar weet je zeker dat dit de reden was? De veel te positieve opvoeding? Bij de fokker die zeker niet die opvoeding erop na hield werd hij ook agressief tegen de dochter schrijf je? Want ik heb altijd moeite met deze uitspraken. Nogmaals niks persoonlijks en wie weet heb je gelijk. Maar de keer dat ik een hele moeilijke Belg had werd me ook aan alle kanten verweten dat het aan mijn te zachte hand lag. Dat was echt onzin want ik heb indien nodig verre van een te zachte hand.Maart schreef: 14 jun 2025, 21:22 Dat lijkt me heerlijk en zou ik ook zelf wel eens willen (wie weet met een toekomstige hond)
Ik merk dat vaak en snel een karakterfout bij de pupkopers wordt neergelegd. In mijn geval had ik al een herplaats herder gehad. Een hele verknipte die uiteindelijk een geweldige hond was. En ja, ik was absoluut niet te soft met die hond want dat werkte niet. Maar de hond waar ik volgens andere mensen te soft mee omging was bij mij een enorme lieve zachte schat van een hond die super goed luisterde. Alleen was ze niet sociaal. Ik ben soms dus een beetje allergisch voor zachte hand maakt verknipt. Zou best kunnen maar weinig honden raken verknipt bij mensen die er lief mee omgaan. Dus ergens verdenk ik altijd het karakter van de hond als ik dit lees. En niet zozeer de eigenaars met hun goede bedoelingen.
Ik heb een tante die de ene na de qnder herrder heeft die alles kan. En zij werkt alleen met belonen en positief benaderen. Al haar honden. Of het nu een africhtings Duister of een Bulgaarse straatherder is zijn en waren super super lief met alles en iedereen. Kinderen. Katten, bezoek maakt niet uit. Zij zegt als je de wereld fijn en goed maakt is de hond ook goed. En ik moet zeggen, al haar honden van volwassen herplaats herders tot van pup af gekochte Duitse herders zijn door en door liet en betrouwbaar. Ook met vreemde kleuters en andere honden. De laatste kwam met 9 maanden van een verlaten boerderij in Bulgarije. Super nerveus en doodsbang met angst agressie. Dat is deze hond. Ligt op Oerol tussen de honderden mensen en honden los op het terras..Dit kindje kent ze niet (mijn achternichtje) maar ze is domweg door en door betrouwbaar en dus de zoveelste in rij met nooit ook maar iets anders dan kaasjes en goed zo! Nul correcties in haar hele leven gehad.

Nee, helemaal zeker ben ik dat absoluut niet, ik ken de hond en situatie voorheen helemaal niet.
Het was een tophond in africhting (tjechisch kampioen geloof ik) maar ‘in vrije tijd’ heeft hij zijn eigenaresse meermaals het ziekenhuis in gebeten.
Hij is uiteindelijk teruggegaan naar de fokker, die er geen problemen mee had, maar zijn dochter kon de tuin niet meer in zonder dat er een gevaarlijke situatie ontstond, dus ik snap zeker de keuze tot wegdoen van de hond.
Bij zijn nieuwe (huidige) eigenaars was er inchet begin zeker nog sprake van agressie, maar nu precies niet meer, ze hebben er zelf ook nog mee gefokt,
Zijn eerste eigenaren hebben er een zoon van (broer van Treskor) en dat gaat wel goed, maar denk dat ze er ook niet zo competitief mee de sport ingegaan zijn.
Maar 100% zeker kan ik dit absoluut niet zeggen, ik heb Hill’s nooit gezien.
Het was een tophond in africhting (tjechisch kampioen geloof ik) maar ‘in vrije tijd’ heeft hij zijn eigenaresse meermaals het ziekenhuis in gebeten.
Hij is uiteindelijk teruggegaan naar de fokker, die er geen problemen mee had, maar zijn dochter kon de tuin niet meer in zonder dat er een gevaarlijke situatie ontstond, dus ik snap zeker de keuze tot wegdoen van de hond.
Bij zijn nieuwe (huidige) eigenaars was er inchet begin zeker nog sprake van agressie, maar nu precies niet meer, ze hebben er zelf ook nog mee gefokt,
Zijn eerste eigenaren hebben er een zoon van (broer van Treskor) en dat gaat wel goed, maar denk dat ze er ook niet zo competitief mee de sport ingegaan zijn.
Ik geloof dus niet in agressief gedrag door een te zachte hand. Ik denk altijd dat agressie of in het karakter zit of door de agressieve benadering van de eigenaar richting de hond ontstaat. Nooit door een te lieve zachte benadering.
Ik ben overigens ábsoluut niet tegen een zachte hand, integendeel. treskor leert me net het absolute voordeel van een zachte hand, want enige vorm van harde hand, krijg ik gewoon dubbel zo hard terug.
Ik denk door hem net dat alle honden die met harde hand worden opgevoed & zich daarbij neerleggen, net de grootste softies zijn.
En hij heeft me zo doen beseffen dat ik vroeger gewoon een minder leuke baas. Want net bij hem dacht ik dat sport en prikketting en tt het wel zouden doen. Niet dus.
Zijn nakomelingen zijn tot nu toe allemaal een stuk gemoedelijker en net daarom geloof ik wel sterk in meer dan enkel genen.
Ik denk door hem net dat alle honden die met harde hand worden opgevoed & zich daarbij neerleggen, net de grootste softies zijn.
En hij heeft me zo doen beseffen dat ik vroeger gewoon een minder leuke baas. Want net bij hem dacht ik dat sport en prikketting en tt het wel zouden doen. Niet dus.
Zijn nakomelingen zijn tot nu toe allemaal een stuk gemoedelijker en net daarom geloof ik wel sterk in meer dan enkel genen.
Ah. Je kan prima gelijk hebben maar het kan dus ook een lastig karakter zijn geweest. Want de baas kon er op hoog niveau mee sporten zonder druk en harde hand dus die band en samenwerking was er gewoon. Dat die hond vervolgens gaat aanvallen in eigen roedel kun je er volgens mij ook niet betrouwbaar uitkrijgen met harde hand. De laatste baas had waarschijnlijk een situatie waarin de hond stabiel en gelukkig was en dan zie je dat soort gedrag ook niet meer. Denk als die eerdere mensen een andere Mechelaar hadden gehad dit waarschijnlijk nooit was gebeurd.Maart schreef: 14 jun 2025, 22:10 Nee, helemaal zeker ben ik dat absoluut niet, ik ken de hond en situatie voorheen helemaal niet.
Als een hond zijn eigen gezin aanvalt moet er iets heel erg schorten ergens. Maar zelfs met een hele harde hand wordt zo'n hond nooit gezellig en betrouwbaar alleen beter onder controle te houden in die situatie.
Dat is dan hoe ik er over denk. Maar wie ben ik? Ik weet dat ik uit de paar honden die ik heb gehad geen conclusies kan trekken. Voor ik zelf moeilijke honden had dacht ik altijd dat ze verpest waren. Maar ik heb nu zelf wat vechtende honden gehad en dat zit er ook wel echt in. Mijn huidige honden hebben geen enkele neiging conflicten op te zoeken en Dapper en Wuilus leken een gevecht uitlokken het leukste van de wereld te vinden. Dapper kon super enthousiast en zeer gedreven de boel volledig gaan escaleren met een reu. En dat vond hij geweldig. Hij rende overal op af en ging de strijd aan met elke reu. Zelfs een ambullmix die drie keer zo groot was. Bam! Vechten maar. Wuilus ging elke teef intimideren tot ze haar tegen de grond gepind had. Super onaardig. En dat werd dan steeds grimmiger. Grote honden werden met geweld tegen de grond gepind. Dat vond zij geweldig om te doen. Was echt hun karakter want jong waren ze zover ik weet allebei harstikke speels. Dat soort dingen kun je als baas niet veranderen met stevige opvoeding. Dan gaan ze het hooguit niet meer durven of negeren maar sympathiek en aardig zou je ze nooit krijgen.
Mijn reactie komt denk ik omdat ik meermaals te horen kreeg dat alles aan mij lag. Te zacht. Te streng bij bepaalde honden. Te laks. Te veel privileges. En ik dacht Ja daag. De hond heeft gewoon een lastig karakter want mijn andere honden zijn hartstikke gezellig. Karakter kan je er niet uit opvoeden denk ik. Een hond die andere mensen door en door stom vindt kan je niet meenemen op terrasjes en laten aaien door kleuters. Ook niet als je hem super super goed opvoed en stevig aanpakt bij foutjes.
Wel fijn dat die hond zo goed terecht is gekomen al vind ik fokken met een meermaals herplaatste hond met reden bijtincidenten ook dubieus. Ik zou zelf mijn teef niet laten dekken door een hond die baasjes en kinderen bijt. Wiens schuld dat ook moge zijn.
Als ik je eerste foto zie wil ik er ook een. Maar ik durf het niet meer. Past nu niet maar ooit wil ik weer een herder.
Hij heeft overigens geen kind gebeten hoor, maar dat had wel kunnen gebeuren bij een eigenaar die dacht ‘dat het vast wel kon’
Ik laat Treskor ook niet samen met kinderen, hij heeft nog nooit een kind iets gedaan, maar moést hij iets doen, zou ik niet kunnen zeggen dat ik dat nooit had zien aankomen.
Ik heb geen kinderen dus het is poepsimpel om dat gescheiden te houden,
Bij Daico wordt eind dit jaar wel een dochter verwacht en daar zit absoluut geen wantrouwen in of dat wel zou kunnen. Dat vind ik wel erg fijn.
Ik laat Treskor ook niet samen met kinderen, hij heeft nog nooit een kind iets gedaan, maar moést hij iets doen, zou ik niet kunnen zeggen dat ik dat nooit had zien aankomen.
Bij Daico wordt eind dit jaar wel een dochter verwacht en daar zit absoluut geen wantrouwen in of dat wel zou kunnen. Dat vind ik wel erg fijn.
Ja dat laatste is super fijn. Als Eva in een gezin woonde en dat wil zeggen als wij kinderen hadden gekregen had ik haar wel volledig vertrouwd. Zij had alleen een hekel aan vreemde mensen. Eigen was meteen liefdeMaart schreef: 14 jun 2025, 22:50 Hij heeft overigens geen kind gebeten hoor, maar dat had wel kunnen gebeuren bij een eigenaar die dacht ‘dat het vast wel kon’
-
Irma
- Posts in topic: 1
Absoluut.Marc schreef: 14 jun 2025, 22:18 Ik geloof dus niet in agressief gedrag door een te zachte hand. Ik denk altijd dat agressie of in het karakter zit of door de agressieve benadering van de eigenaar richting de hond ontstaat. Nooit door een te lieve zachte benadering.
Er is zeker meer dan enkel genen. Maar vlak die niet uit. Ik heb een haan gehad die alles aanviel behalve zijn kippen. En hard. En ik geloofde niet in erfelijk agressief gedrag. Wij hebben die haan dus genomen en ermee gefokt omdat hij mooi was. Zijn eerste generatie zoons waren allemaal stuk voor stuk extreem agressief naar mensen. De tweede generatie ook behalve als de moeder een legkip was. Dat zijn denk ik labradors onder de kippen. De derde generatie was 50-50. Die agressieve insteek zat dus heel erg diep genetisch.Maart schreef: 14 jun 2025, 22:19 Ik ben overigens ábsoluut niet tegen een zachte hand, integendeel. treskor leert me net het absolute voordeel van een zachte hand, want enige vorm van harde hand, krijg ik gewoon dubbel zo hard terug.
Lag ook niet aan opvoeding oid want zowel uit de broedmachine als onder de kloek.
@EchoMira heeft er ook gehad en mee gefokt. Super agressief ook daar. Honden aanvallen etc.
Ik herken wat je zegt. Ik ben met Wuilus ook te hard geweest. Voel ik me schuldig over. Die tijd en de hondenscholen, Martin Gaus met toen nog de slip ketting. Hou op. Vreselijk en onnodig
Nee, uitvlakken ga ik zeker niet doen, maar de gen expressie ben ik wel van overtuigd dat ze oa door voeding te bepalen zijn & dit zijn uitwerking heeft op volgende generaties.
Geen wondermiddelen, maar wel middelen die naast al de rest, belangrijk (kunnen) zijn. Ik ben benieuwd naar wat de wetenschap daar nog meer zal over ontdekken in alle geval.
En zeker geloof ik ook in agressie als diepe eigenschap die wordt doorgegeven, en die ronduit gevaarlijke dieren kunnen opleveren bij de verkeerde fokkers.
Geen wondermiddelen, maar wel middelen die naast al de rest, belangrijk (kunnen) zijn. Ik ben benieuwd naar wat de wetenschap daar nog meer zal over ontdekken in alle geval.
En zeker geloof ik ook in agressie als diepe eigenschap die wordt doorgegeven, en die ronduit gevaarlijke dieren kunnen opleveren bij de verkeerde fokkers.