Interessant onderwerp en helaas op dit moment voor mij vrij actueel
Dat blaffen ´s avonds doet Lily alleen als ik bij mijn vriend ben. Die woont in een vallei in de bergen, waar bijna iedereen één of meerdere honden heeft. Overdag hoor je regelmatig geblaf, maar ´s avonds is het opeens veel intenser. Lily blaft normaliter niet veel, maar daar gaat ze ´s avonds om de paar minten naar buiten, woef woef woef, en dan stokstijf staan luisteren. Volgens hem is de reden inderdaad dat de honden van de vallei communiceren met elkaar. Hoewel Lily natuurlijk geen vaste bewoner is. Alfil doet dat minder.
Vervelender is dat mijn overburen hebben geklaagd over het blaffen van mijn honden. Ik ben 2 maanden geleden verhuisd naar een ruraal gebied een stukje buiten het centrum, een ´urbanisatie´. Laatst kreeg ik van beiden een app dat ze tot nu toe niks hadden gezegd, maar dat mijn honden non stop blaffen en huilen als ik er niet ben en dat het ondraaglijk is. Ik schrok me dood. Ik weet dat ze een minuut huilen als ik vertrek en dat vooral Lily even hysterisch blaft als ik terugkom, maar ik wist niet dat ze tussendoor ook continu blaffen. Het is namelijk altijd stil als ik thuis kom van mijn werk, totdat ze beseffen dat het mijn auto is. Nu heb ik de laatste dagen een camera geinstalleerd, zodat ik op mijn telefoon kan zien en horen wat er gebeurt. En het is altijd doodstil. Op zich een opluchting, maar ik baal ervan dat ik blijkbaar tot overlast ben. En ja Alfil blast regelmatig, tenminste als ik er ben, uit waaksheid. Maar niet non stop. En zoals Diana ook al zegt, als je oplet, besef je dat je eigenlijk continu wel ergens een hond hoort blaffen.