Naar aanleiding van de blaffen topic

Marc
Posts in topic: 20

Re: Naar aanleiding van de blaffen topic

Bericht door Marc »

ranetje schreef: 18 jun 2025, 14:41
Marc schreef: 17 jun 2025, 23:31 Diana en Maart oa schreven dat ze blaffende buurhonden hadden maar dat hun honden niet reageren. Hier blaft ook altijd wel ergens een hond. Mijn honden reageren alleen op de honden waarvan ze het blaffen serieus nemen. De keffende Kees van de overburen wordt volledig genegeerd. Zelfs als ze hem zien. Lucht. De jachthond van een andere buurman is altijd opgewonden en rent en blaft door de tuin. 0 reactie. De labradoodle van de buren kan hij zien en die is druk en wild. Hij vindt haar een beetje eng en dat je terecht want ze speelt veel te ruw met kleine hondjes. Als die blaft wil hij wel eens heel hard gaan grommen en staren. En als de waakhonden van de overbuurman aan slaan dan komt dat ook soms een blaffen uit.

Maar als Guus zelf in het donker in de tuin is gaat hij met ze praten. Hij gaat hard blaffen. Dan gaat hij luisteren en afwachten. Dan reageert er ergens een hond en die gaat ook blaffen. En dan gaat de keeshond blaffen en zo gaat dat dan door. Dan lijken ze te praten. Niet onvriendelijk maar gewoon halo. Ja hallooo. Ik vind dat romantisch en het doet me aan Zuid Europa denken.

Weet iemand of dat echt iets vriendelijks is en is het communiceren en wat zeggen ze dan?

Want Guus doet dat heel ontspannen. Loopt wat te markeren. Doet het ook vaak helemaal niet. Maar net deed hij het weer. En voor je het weet kreeg hij dus weer antwoord. Geen spanning en geen opwinding. Super relaxed. Vraag me spontaan af waarom honden dat doen? Voelt vriendelijk en verbindend maar misschien is het wel "als je hier komt maak ik je af!" 🤣 Waarom denken jullie dat honden dat overal ter wereld doen?
Dat herken ik wel.
Ik noem dat altijd de avondomroep (of ochtendomroep, maar die is er zelden).

Het is net alsof ze elkaar even aangeven dat ze er zijn en dat alles ok is in de buurt.
Klinkt ook niet fel of kwaad.
Je ziet dat er na een paar blaffen wordt geluisterd of er "antwoord" komt.
Het gaat bij mijn honden dan altijd om honden die al langere tijd in de buurt wonen en dus "bekend" zijn qua hond en locatie.
Hier idem. Is er een nieuwe hond in de buurt dan reageren de andere honden er eigenlijk allemaal op de eerste tijd. Later niet meer en dan blaft die op termijn ook vrolijk mee in de avond. Mijn honden ontmoeten veel van die honden nooit. Maar kennen de geur en de klank.

Ik vind het dus ook niet fel of kwaad. Eerder nog gezellig. De gedachte ik ben hier en alles is goed is best te volgen. Het duurt een uur ofzo tijdens de schemer. Soms wat langer de nacht in. Guus is er in elk geval totaal relaxed onder.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

CatnDog schreef: 18 jun 2025, 14:16 Hier hetzelfde. Zeno reageert alleen op het blaffen van een hond die hij serieus neemt. Daar wordt hij een beetje nerveus van.

Dat praten in de avond ken ik niet. In het donker zit hij eigenlijk nooit in de tuin.

Naar welk blaffen topic verwijs je trouwens?
Denk dat je er voor in het buitengebied moet wonen. Er moeten andere honden in de buurt buiten zijn en mogen blaffen. Er loopt een topic over mag je hond blaffen? Zoiets. In de poll hoek.
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Marc schreef: 18 jun 2025, 14:50 Denk dat je er voor in het buitengebied moet wonen. Er moeten andere honden in de buurt buiten zijn en mogen blaffen. Er loopt een topic over mag je hond blaffen? Zoiets. In de poll hoek.
O, een oud topic al. :ok:

De hond waar Zeno nerveus van wordt zit wel eens in de tuin 's avonds te blaffen als ik de avondronde maak. Tijdens het wandelen reageert Zeno er eigenlijk niet op. dan is hij niet thuis en is het zijn zorg niet meer.
Eigenlijk wel een beetje apart, want ik ga er toch wel vanuit dat hij de hond herkent op basis van het blafgeluid.
Laatst gewijzigd door CatnDog op 18 jun 2025, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfilillo
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Marc schreef: 18 jun 2025, 11:07 Deze is wat Guus doet om het te starten. Je ziet ook aan deze honden dat ze het starten. Ze reageren nergens op, blaffen in de lucht en zijn extreem ontspannen dus waken of iets emotioneels is het ook niet.

Ja, dat doet Lily precies zo. Maar ze is een infiltrant want ze doet het eigenlijk alleen in de vallei van vriend, niet in onze eigen urbanisatie waar toch ook veel gebalft wordt (hoewel, ik luister nu en hoor alleen vogels. Waarschijnlijk te heet om te blaffen.) Waaks blaffen doet ze zelden. Alfil wel. Die reageert op vreemde geluiden. Daar zit dan vaak een grom bij en soms rent hij er ook bij naar buiten.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 1

Bericht door blondie »

De honden hier in de woonwijk die blaffen, zowel overdag als 's avonds doen dat niet omdat ze willen communiceren.
Ze blaffen vooral omdat het uitvallers zijn, en de uitvallers buiten lijken binnen of in de tuin dus ook op elkaar te reageren vanuit de tuinen en dat is niet vriendelijk bedoeld.
Onze eigen honden reageren er in ieder geval gelukkig niet op.
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Diana schreef: 18 jun 2025, 08:47
Goed dat je een camera hebt geïnstalleerd om zelf mee te kunnen kijken en luisteren. Zijn het geen andere honden die je buren horen of overdrijven ze gewoon enorm?

In Nijmegen woonden zowel aan de ene kant naast mij als aan de andere kant twee enorm blafferige honden in het appartementengebouw. Ik heb toen wel eens een filmpje gemaakt waarop je die beide honden flink tekeer hoorde gaan, terwijl je mijn honden zag liggen slapen op de bank :F: Voor het geval iemand zou gaan klagen en zou denken dat ze mijn honden hoorden, want met meerdere honden denken mensen dat misschien sneller.

Hier in Spanje zeggen mijn buren alleen maar: fijn dat je honden waaks zijn, het geeft ons juist een geruster gevoel dat ze aanslaan als er iets geks is. :ok:
Geen idee. Deze week zijn mijn zoons hier, en als er mensen zijn blaffen ze in principe weinig (ik zeg niet nooit). Volgende week installeer ik de camera weer en zal op basis daarvan maatregelen nemen. Nu zijn de honden buiten als ik er niet ben zodat ze kunnen plassen en poepen als het nodig is en ik heb het idee dat ze dat prettiger vinden dan binnen blijven. Maar als uit de beelden blijkt dat ze veel blaffen, zal ik ze binnen moeten laten.

Dat heb je slim gedaan destijds met die opname :ok: . Fijne buren heb je trouwens!
Afbeelding
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Marc schreef: 18 jun 2025, 08:59
God wat irritant zeg! Dat is geen welkom gevoel. Zeker als je weet dat ze het niet doen. Terecht klagen is niet erg. Daar is over te praten en wat aan te doen. Maar onterecht voelt als stress en onrecht bij mij. Hier loeit de labradoodle van de buren. Een ware sirene. Als ze alleen binnen zit. Boeien. Hoor het nauwelijks en iedereen heeft hier een vrijstaand huis. Dus zeiken vind ik zelf not done.
Ja, echt een domper, want ik voel(de) me echt supergoed hier op deze plek en in dit huis. Ik denk eigenlijk dat ze zijn gaan flippen een keer toen ik later thuis kwam van mijn werk, rond elven. Op het moment dat Lily mijn auto hoorde, begon ze heel hysterisch te keffen. Vijf minuten later kreeg ik van beiden een heel geirriteerde app. Zij lagen al in bed, want zij moet blijkbaar om 5 uur op. Hopelijk blijft het hierbij.
Afbeelding
Mo-yi
Posts in topic: 4
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Ik heb het altijd best wonderlijk gevonden dat Mo juist nooit blafte of loeide.
De achter buur-boer heeft erf waakhonden, en meerdere buurtjes met kleine hondjes die afgaan op elke vogel of kat en elkaar erin versterken. en een witte herder die hele dagen in het tuintje zat die kon ook flink bulderen. En Mo zat er dan tussen, pootjes over elkaar, wat te luisteren maar nooit meedoen.
Alleen in spel kon ze graag oeh-woehen
Afbeelding

2011-2025
Marc

Bericht door Marc »

Mo-yi schreef: 18 jun 2025, 15:58 Ik heb het altijd best wonderlijk gevonden dat Mo juist nooit blafte of loeide.
De achter buur-boer heeft erf waakhonden, en meerdere buurtjes met kleine hondjes die afgaan op elke vogel of kat en elkaar erin versterken. en een witte herder die hele dagen in het tuintje zat die kon ook flink bulderen. En Mo zat er dan tussen, pootjes over elkaar, wat te luisteren maar nooit meedoen.
Cleo was precies zo. Die oehwoede als wij thuis kwamen of ze iets leuks ging doen als wandelen. Blaffen deed ze nooit zover ik me herinner en als ze het eens deed schrok ik er bijna van. Loeien deed ze eigenlijk overal wel om. In interactie met ons of de andere honden. Waken deed ze 0 en blaffen buiten of om iets nooit. Ben er van overtuigd dat zij een kruising husky podenco of husky galgo was. Met sterke neiging richting Podenco door de bouw en het uiterlijk. Maar ze had wel een klapoor en een ronde rug dus galgo kan ook.
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Marc schreef: 18 jun 2025, 16:08
Mo-yi schreef: 18 jun 2025, 15:58 Ik heb het altijd best wonderlijk gevonden dat Mo juist nooit blafte of loeide.
Cleo was precies zo. Die oehwoede als wij thuis kwamen of ze iets leuks ging doen als wandelen. Blaffen deed ze nooit zover ik me herinner en als ze het eens deed schrok ik er bijna van. Loeien deed ze eigenlijk overal wel om. In interactie met ons of de andere honden. Waken deed ze 0 en blaffen buiten of om iets nooit. Ben er van overtuigd dat zij een kruising husky podenco of husky galgo was. Met sterke neiging richting Podenco door de bouw en het uiterlijk. Maar ze had wel een klapoor en een ronde rug dus galgo kan ook.
Is wel heel fijn hoor,vond ik. Waken deed ze niet perse niet, in die zin dat ze wel alert was, ze hoort het wel als er iemand langsliep maar ze keek mij dan aan en als ik niet reageerde dan zakte dr hoofd ook weer en tukte ze verder. Visite is altijd feest en speciaal voor haar, dus dan wel de oeh-woehs dat was echt in haar blije moods. Ook als de keffers buiten voor haar neus stonden te keffen draaide ze dr hoofd om, onzinnige energie denk ik. Maar als ze stil werden en toch wilden snuffelen liet ze dat met zacht kwispelen toe. echt een zachtaardige communicatie en maakte zich gelukkig ook niet druk wat anderen om dr heen ergens van vonden. Bijtende kleine honden die in haar kont beten, of opdringere kleine reutjes die daar te onhandig wilden snuffelen dan ging ze zitten..zo klaar.
Afbeelding

2011-2025
Marc

Bericht door Marc »

Cleo was ook wel zo. Maar die kon ook heel fel communiceren. Haren omhoog. Op een vervelende hond af stuiven en met ontblote tanden haar grens aangeven. Maar nooit zou ze haar tanden gebruiken. Dus in feite was ze super vredelievend al zagen mensen haar signalen soms als heftig. Volgens mij vond Cleo een andere hond te smerig en te minderwaardig om haar tanden in te zetten. Met name te smerig. Was een hele aparte hond. Meer een coyote. Met al die hypersignalen en overdreven communicatie. Die kon borstelen van kop tot kont bij een vriendelijke kennismaking.
Afbeelding
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Hier hoor je honden die verder weg wonen ook met elkaar communiceren maar dat is zeker niet standaard elke avond ofzo. Ik heb het idee dat er toch iets aan de hand is dan.

Hier hoor ik in de verte honden uit het asiel met die tipysche korte staccato blaf en dan luisteren en dan geeft een hond verderop echt antwoord.
En dan weer een andere. En weer een andere.
Als ik me niet vergis is het ook een reuending.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 18 jun 2025, 19:41 Hier hoor je honden die verder weg wonen ook met elkaar communiceren maar dat is zeker niet standaard elke avond ofzo. Ik heb het idee dat er toch iets aan de hand is dan.

Hier hoor ik in de verte honden uit het asiel met die tipysche korte staccato blaf en dan luisteren en dan geeft een hond verderop echt antwoord.
En dan weer een andere. En weer een andere.
Als ik me niet vergis is het ook een reuending.
Hans zegt dat Bas het wel een keer gedaan heeft. Loeien met de buurhonden. Ik heb het zelf nooit gezien. Dat asiel zit natuurlijk vol Spaanse honden. Die zijn dat buitenleven en loeien gewend.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik heb het met Hans besproken. En zijn theorie is ook wel interessant. Hans zegt dat hij denkt dat het een erfenis is van de wolf. En dus blaffen om te laten weten waar wie zijn territorium heeft. Wolven vermoorden een wolf in hun territorium. En ze huilen om hun aanwezigheid aan te geven. Maar omdat honden gedomesticeerd zijn vervalt het gros van die territoriale agressie en zouden ze dat daarom meer ontspannen doen. Guus is best aardig tegen honden die de hek opzoeken of zelfs in de tuin komen. Dus de motivatie en achterliggende gedachte zou vervallen zijn door domesticatie maar de oorsprong van het gedrag zou liggen in wel territoriaal gedrag en evt agressie. Ik vind het niet eens zo'n vreemde gedachte. Hij gelooft absoluut niet in hier is alles ok en bij jou ook? Want dan zouden ze sneller uitgepraat zijn en soms gaat dat uren door. Hij maakt er dus toch een conflict van als in ik ben hier en blijf weg want hier is alles van mij. Ook al vertonen veel honden dat gedrag uiteindelijk niet meer. Door onvolwassenheid door domesticatie.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Leeuwen liggen ook op hun zij totaal ontspannen territoriaal te brullen en dat ziet er super relaxed uit. Maar als er een vreemde leeuw zou antwoorden binnen het territorium breekt de pleuris uit. Dus dit zou dan een soort ik ben hier en alles is van mij dus blijf hier weg geblaf zijn.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Deze leeuw lijkt ook super relaxed te communiceren. Maar als er een andere leeuw die hij niet kent terug zou brullen te dicht bij zou die er wel aangaan. Dus misschien is het toch een soort territoriale gedraging?

Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

het is vooral kenbaar maken wie ze zijn en waar ze horen denk ik.
Sommigen moeten dat continue herhalen en anderen hoeven dat misschien niet zo. Als de buuf met dr twee reutjes de deur uitliep dan kefte ze direct alles bij elkaar, alsof het hele straatje moest weten dat zij eraan kwamen, ofzoiets, ook veel onrustioge emoties misschien combinatie met de deur uitgaan.
Hier hoor ik ook vaak veel geblaf van het belgische asiel, en dat klinkt , vind ik, best stressend. Logisch ook wel, onbekende omgeveing voor veel honden, rangorde nog niet bepaald of steeds opnieuw, veel veranderingen. Ik meed dat bos altijd me Mo onbewust. Terwijl ze gewoon vast zitten, maar ik vond het erg stressend.
Afbeelding

2011-2025
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Mo-yi schreef: 18 jun 2025, 20:59 het is vooral kenbaar maken wie ze zijn en waar ze horen denk ik.
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

EchoMira schreef: 18 jun 2025, 22:28
Mo-yi schreef: 18 jun 2025, 20:59 het is vooral kenbaar maken wie ze zijn en waar ze horen denk ik.
Wat is er mooier dan het gezang van een merel :I:
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Marc schreef: 18 jun 2025, 20:41 Ik heb het met Hans besproken. En zijn theorie is ook wel interessant. Hans zegt dat hij denkt dat het een erfenis is van de wolf. En dus blaffen om te laten weten waar wie zijn territorium heeft. Wolven vermoorden een wolf in hun territorium. En ze huilen om hun aanwezigheid aan te geven. Maar omdat honden gedomesticeerd zijn vervalt het gros van die territoriale agressie en zouden ze dat daarom meer ontspannen doen. Guus is best aardig tegen honden die de hek opzoeken of zelfs in de tuin komen. Dus de motivatie en achterliggende gedachte zou vervallen zijn door domesticatie maar de oorsprong van het gedrag zou liggen in wel territoriaal gedrag en evt agressie. Ik vind het niet eens zo'n vreemde gedachte. Hij gelooft absoluut niet in hier is alles ok en bij jou ook? Want dan zouden ze sneller uitgepraat zijn en soms gaat dat uren door. Hij maakt er dus toch een conflict van als in ik ben hier en blijf weg want hier is alles van mij. Ook al vertonen veel honden dat gedrag uiteindelijk niet meer. Door onvolwassenheid door domesticatie.
Dat denk ik ook ,Bertus gaat meehuilen als ik een filmpje van een huilende wolf opzet
Afbeelding
A Dog's Life

Bericht door A Dog's Life »

Algemeen bekend Probleem. Niemand Wil Graag honden naast zich hebben wonen die blaffen als Baasje van huis is. Mijn Grootvader heeft Politie honden afgericht vroeger en was paraveterinair van Beroep. Ook heb ik zelf n handje eraan honden perfect te doen luisteren; mijn Sharpei heb ik binnen een dag afgeleerd te blaffen en te janken nadat ik van de buren te horen had gekregen dat hij jankt en blaft als ik weg was.

De Meeste Honden bezitters vinden het zelf niet leuk als ze te horen krijgen dat hun hond voor overlast zorgt als zij niet thuis zijn. Ga eerst het gesprek aan als u denkt dat dit mogelijk is en praat over de mogelijkheden. Als dit niet helpt kunt u het beste een brief naar de betreffende buren sturen waarin u de overlast aangeeft en vraagt her iets aan te doen.
Zolang buren zelf hun hond bijbrengen niet meer te waken (omdat er geen gevaar is - tenslotte leven we met buren -en niet op de prairie waar de hond de schaapen moet bewaken voor de wolf). Als niets helpt gaat u zelf misschien beter over tot opvoeding (optie 3)? En/of schakeld politie en gemeente in (die hebben namelijk richtlijnen hiervoor en kunnen tijdsduur en geluidmetingen doen en mogelijk over gaan tot verwijdering van de hondjes (in het uiterste geval). Niet leuk, maar soms niet anders mogelijk. Een hond is'huisdier' en niet 'een biologisch alarmsysteem', en moet dus ten alle tijden ondergeschikt zijn t.o.v. baas en buren, en niet het hele complex/de hele buurt domineren.

Oplossing1. Voor honden bezitters;
'Sleutel op de deur laten steken, je hond het idee geven dat je weg gaat/vertrekt, en je stiekem achter de voordeur rustig op je knien/hurken zetten totdat hij begint. Als hij eenmaal begint; meteen de deur open doen; straffen (dat hoeft net met geweld, maar zlefs hard spreken moet genoeg zijn met een schrik reactie, en meteen weer de deur dicht en hetzelfde tafereel opnieuw herhalen totdat hij niet meer begint te huilen/blaffen.

Optie 2. voor hondenbezitters;
Een anti blafband kopen (die werken heus niet meer allemaal met stroom als je het welzijn vna je hond belangrijker vindt dan je buren hun psychische welzijn en een leuk contact).

Optie 3; Voor Buren met lastige Buurhondjes -met gedrags stoornissen (Nood oplossing -die werkt);
'Een honden fluitje kopen en telkens als de hond begint te blaffen een flinke fluiter geven met dezelfde interval dan de hond zelf. Pas als de hond volledig is opgehouden met blaffen geef jezelf ook rust (en niet eerder!.. De hond moet weten dat jij de dominatere bent en niet hij).. Houd dit process zolang vol tot de hond niet meer blaft binnenshuis.Dit kan in het beste geval een enkele namiddag duren, maar in principe zul je uiterlijk naar een paar dagen al merken dat de hond het blaffen eerder zal opgeven als op dag een. Maar het kan in erge gevallen (chronische blafneurozen/gewoonten) tot wel enkele weken duren voordat hij het geleerd heeft. Gaan je buren (op een appartement) klagen? 'Als hun honden niet zouden blaffen (opgevoed zouden zijn), dan hoef jij niet te fluiten, heel eenvoudig lijkt me -'actie reactie'. Jij komt alleen voor je eigen gezondheid op.
*Deze methode werkt zelfs door meerdere etages heen -de hond zijn gehoor is beter dan jou gehoor, dus hoor jij de hond; hoort hij jou fluitje gegarandeerd beter dan jij zijn geblaf.
(bedenk wel dt als u binnen vier muren moet fluiten en niet in de tuin, dat u misschien beter oordopjes kunt dragen tijdens deze training. Of dat u het fluitje in de mond en uw vingers in de oren houd als u fluit -een goed honden fluitje kan mogelijk uw eigen gehoor schaden.

Verder; 'waarom is er eigenlijk geen nationaal 'hondenbewijs' zou je je afvragen?.. We laten toch ook geen mensen auto rijden zonder rijbewijs; waarom laten we dan mensen die geen honden kunnen opvoeden toch honden houden zou je denken?.. En als mensen de hele dag van huis zijn en de hond blaft? Dan is dt gewoon psychische tereur voor mensen die vanwege wat dan ook voor omstandigheden overdag gewoon thuis zijn (werk, ziekte, pensioen, etc). Bovendien zou een 'hondenbewijs naar mijn idee ook veel hondenleed kunnen voorkomen -veroorzaakt door mensen die wekelijk niet weten hoe ze voor het dier moeten zorgen of wat opvoeding betekend.

Mijn honden konden 'in principe' (zelfs zonder lijn) mee door ee drukke winkelstraat -bij voet- lopen; ze waren dergelijk opgevoed dat als mijn wijsvinger naar mijn schoen/de grond wees, de hond automatisch wist dat hij niet van mijn zeide mocht wijken. Hermee wil ik niet zeggen dat je nu deze uitersten moet opzoeken, maar eigenlijk luisterd een goed opgevoede hond op dergelijke wijze dat hij zelfs zonder lijn geen direct probleem zou moeten vormen voor anderen. Laat staan overlast geeft voor de buren met geblaf.

Ik wens jullie allen het beste en veel succes met opvoeden en trainen van uw of iemand anders zijn honden/hondjes..
ranetje

Bericht door ranetje »

Nou, succes met dat verhaal @A Dog's Life
Alsof de meeste honden als de baas weg is blaffen om te waken :roll:
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

:LOL: Wat is dit voor trol
Groetjes Heidi

Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Hewi schreef: 26 nov 2025, 10:15 :LOL: Wat is dit voor trol
Ene die op hondenpage ook actief is onder meerdere (terugkerende) accounts gok ik, gillen dat het een kutforum is en dan terugkomen :lol1:
Heel erg oude stempel & nooit een gesprek aangaan.
Hewi

Bericht door Hewi »

Maart schreef: 26 nov 2025, 10:27
Hewi schreef: 26 nov 2025, 10:15 :LOL: Wat is dit voor trol
Ene die op hondenpage ook actief is onder meerdere (terugkerende) accounts gok ik, gillen dat het een kutforum is en dan terugkomen :lol1:
Heel erg oude stempel & nooit een gesprek aangaan.
Heerlijk ik hou van de kerstrel
Groetjes Heidi

Afbeelding
Plaats reactie