Welk ras?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Nanna
Posts in topic: 6

Welk ras?

Bericht door Nanna »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 3
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Re: Welk ras?

Bericht door EchoMira »

Basset fauve de bretagne.
Nanna

Bericht door Nanna »

Te dikke. Maar wel grappige beestjes.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Mijn petemoe had er een.
Precies wat je van zo'n hond met dat achterhoofd verwacht. Veel gedoe vanuit het centrale zenuwstelsel maar een snuffelstagiair in de cockpit.
Ja ze kunnen allerlei rasgebonden dingen maar ze krijgen geen schotel van een brokje af.
Ik hoef er geen. Dik inderdaad maar ook echt tandjesdom.
Marc
Posts in topic: 8

Bericht door Marc »

Volgens mij kunnen ze wel heel oud worden. Ik vind ze altijd een beetje eng. Zo stoïcijns maar ook teckelachtig en die vertrouw ik niet. Als een teckel niet kwispelend op mij af komt ga ik hem echt niet aaien. Want dan bijten ze als ze daar niet van gediend zijn. Mijn honden doen dat niet. Bij niemand. Maar teckels wel en ik vind dit een soort stoïcijnse niet te pijlen reuzenteckels. Tenzij ze me begroeten. Dan vind ik ze leuk. Maar wat ik zie begroet me niet dus lama.

Ik heb dus eigenlijk ook niks met dit ras. Puur gebaseerd op vooroordelen en uiterlijk. Lange lage honden vind ik persoonlijk niets omdat ze dan een beetje gehandicapt zijn en dat vind ik zonde. Dus daar ga ik geen geld voor betalen. En in het asiel kies ik het hondje ernaast..
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik loop eeuwig met die longstukjes in mn tas dus ze vinden me aardig😂
Maar het zijn wel vreselijke eigenwijze weglopers. Ze trekken hun eigen plan. En volgens mij zit er behoorlijk epilepsie in het ras.
Hun baasje was vanmiddag wezen fietsen zonder hen en daar waren ze nog pissed over😂 Ze lagen heus lekker in de tuin met bedjes en zo maar ze-waren-alleen-gelaten en dat kon niet. Dus ze keken hun baas niet aan😳
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 15 jun 2025, 23:05 Ik loop eeuwig met die longstukjes in mn tas dus ze vinden me aardig😂
Maar het zijn wel vreselijke eigenwijze weglopers. Ze trekken hun eigen plan. En volgens mij zit er behoorlijk epilepsie in het ras.
Hun baasje was vanmiddag wezen fietsen zonder hen en daar waren ze nog pissed over😂 Ze lagen heus lekker in de tuin met bedjes en zo maar ze-waren-alleen-gelaten en dat kon niet. Dus ze keken hun baas niet aan😳
De hond die ik ken van dit ras heeft een tracker gehad en de tuin was met invisible fencing afgesloten. Hij is een paar keer ontzettend lang verdwenen. Zoef weg. Tot nooit meer.

Is het wel een vriendelijk ras? Ik negeer ze dus ik weet dat niet.
Afbeelding
Annets
Posts in topic: 1

Bericht door Annets »

James zijn vriendje is ook een fauv.
Ontzettend lieve hond met een eigenwijs karakter.
James en hij passen prima bij elkaar, lijken net broers.
Allebei heel sloom lopen.
Een wandeling van 20 minuten doen zij 3kwartier over.
Er loopt ook een vrouwtje in de buurt, maar als die aangelijnd is, doet ze lelijk tegen andere honden.
groetjes van Annet en James Hond.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Marc schreef: 16 jun 2025, 06:24

Is het wel een vriendelijk ras? Ik negeer ze dus ik weet dat niet.
Het zijn meutehonden dus yep. Vriendelijk en sociaal. Ben nog nooit een foute Fauve tegengekomen. Allemaal kwispelaars.
Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Jullie zijn het ras niet aan het aanprijzen :F:
"Te dik, wegloper, sloom en tandjesdom."
Dat zijn allemaal eigenschappen waar ik niet voor zou kiezen in een hond.
ranetje
Posts in topic: 5

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 17 jun 2025, 16:52 Jullie zijn het ras niet aan het aanprijzen :F:
"Te dik, wegloper, sloom en tandjesdom."
Dat zijn allemaal eigenschappen waar ik niet voor zou kiezen in een hond.
Nou, als ze te dik zijn (echt te dik) zijn ze waarschijnlijk ook sloom :P
Ik heb nog nooit een Fauve gezien die sloom was, maar ik heb alleen honden gezien die op een goed gewicht waren of aan de schrale kant.
Weglopers?
Ja zeker grote kans dus je tuin moet grondig zijn afgezet.
Dom valt erg mee.

Ik heb ooit iemand ontmoet die een Fauve had en dat beest altijd en eeuwig kwijt was in het bos.
Ze werd er woest van en verklaarde op een gegeven moment dat de hond NU terug ging naar de fokker.
Fokker werd ook gebeld ............
En die zei dat de hond altijd weer terug kwam waar hij was weggegaan (ze zei er niet bij hoe lang dat duurde).
Dus ze moest gewoon geduld hebben, ze hoefde hem niet te gaan zoeken.
De keer daarna had deze mevrouw naast de hond, de krant mee, een thermosfles met koffie en een krukje :LOL:
Afbeelding
Elian
Welke: Russische tzarin + westjeutapets + baby belg

Bericht door Elian »

Het is ook maar net wat je leuk vindt. Een zelfstandige hond die niet continue aan je lippen hangt is misschien precies wat iemand zoekt in een hond. Zat mensen zijn dol op husky’s, dat zijn ook zelfstandige weglopers. Ik hoef niet zo’n hond want ‘t past niet bij me.
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix, Thorin de västgötaspets & Pekko de Mechelaar
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Elian schreef: 17 jun 2025, 21:47 Het is ook maar net wat je leuk vindt. Een zelfstandige hond die niet continue aan je lippen hangt is misschien precies wat iemand zoekt in een hond. Zat mensen zijn dol op husky’s, dat zijn ook zelfstandige weglopers. Ik hoef niet zo’n hond want ‘t past niet bij me.
Dat past ook niet bij mij. Mijn honden zijn ook best wel zelfstandig en nemen de ruimte, maar als ik fluit komen ze (meestal) direct. Ze zijn aanhankelijk maar ook weer niet op een slaafse manier en daar hou ik van.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Marc

Bericht door Marc »

Past ook niet bij mij. Toch vind ik het verleidelijk. Een husky met kort haar uit Spanje ofzo. Dat heeft op een andere manier charme. Enige nadeel is dat ik wil dat mijn honden vrij moeten kunnen bewegen en spelen en sprinten.

Toen Bas nog mee ging wandelen lette ik op niks. Kon zomaar afdwalen in gedachte met het volste vertrouwen dat zowel Bas als Guus maximaal 10 of 15 meter van me af waren en waarschijnlijk maar 3 meter. Guus alleen treuzelt. Dus ik moet steeds achterom kijken. Hij ligt steeds verder achter als je te snel loopt. Kent overal de weg en is nergens bang voor. Als ik te ver doorloop gaat hij waarschijnlijk naar de auto of rent naar me toe. Hij mist echt een wandelmaatje. Snuffelt de hele tijd en treuzelt dus. Loop ik met honden dan loopt hij voorop met zijn staart recht omhoog alles in de gaten te houden. Dus op hem let ik een beetje. Dat hij niet terug rent als het gaat regenen. Of op het pad gaat zitten en dan blaffen als ik hem roep. Dat heeft hij soms en dan luistert hij helemaal niet meer. Blaft, kijkt me strak aan en blijft zitten. Meestal wil hij dan naar huis. Raar gedrag. Dan moet ik hem ophalen. Want hoe ik ook mijn best doe hij komt niet. Als er een hond komt of fietsers is dat heel vervelend. Daar doet hij het niet om maar soms is dat wel toevallig een de hand. Dan moet ik naar hem toe rennen. Hij heeft dat eens in de paar weken. Kom je? En dan gaat hij dus zitten en dan is er geen land meer mee te bezeilen zodra hij ook nog gaat blaffen tegen mij. Lijkt wel of hij dan blokkeert of kortsluiting krijgt en mij niet herkend oid. Hij ziet me wel maar reageert nergens meer op. Misschien is dat wel epilepsie ofzo. Het is in elk geval raar en hij doet het al zijn hele leven.
Laatst gewijzigd door Marc op 17 jun 2025, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Maar een fauve de bretagne lijkt toch niet op een husky?

Het Goud van de husky zit hem in het feit dat ze altijd je energie matchen. Daarom kunnen ze ook niet goed alleen zijn. Wel met een andere hond maar niet alleen.
En het is niet te onderschatten wat een fijne eigenschap dat is. Met een of twee hondjes erbij is het geen moeilijke hond meer.

Echo wil nog weleens gewoon een stuk gaan rennen. Dan gaat ze inderdaad buiten zicht. Maar ik weet dat ze echt haar grenzen voelt en ze komt altijd meteen terug. Ik hoef niet eens te roepen. Het is een elastiek die je met je hond hebt.
Fauven hebben dat elastiekje niet. Ze hebben sowieso best veel dingen niet, hoor.
Die rennen door naar Druten. Geen zin in.

Noem me lui maar ik wil gewoon doen wat ik gepland had en niet huilend 20 kilometer om moeten rijden omdat ze gevonden is. Fuk dat.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

ranetje schreef: 17 jun 2025, 21:33 Nou, als ze te dik zijn (echt te dik) zijn ze waarschijnlijk ook sloom :P
Ik heb nog nooit een Fauve gezien die sloom was, maar ik heb alleen honden gezien die op een goed gewicht waren of aan de schrale kant.
Weglopers?
Dom valt erg mee.

Ik heb ooit iemand ontmoet die een Fauve had en dat beest altijd en eeuwig kwijt was in het bos.
Ze werd er woest van en verklaarde op een gegeven moment dat de hond NU terug ging naar de fokker.
En die zei dat de hond altijd weer terug kwam waar hij was weggegaan (ze zei er niet bij hoe lang dat duurde).
De keer daarna had deze mevrouw naast de hond, de krant mee, een thermosfles met koffie en een krukje :LOL:
:LOL:
Ik zie haar al zitten. Hoe lang duurde het voordat haar Fauve terug kwam? Of zit ze daar nog steeds (een skeletje op een stoel)?
CatnDog

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 17 jun 2025, 23:53
Het Goud van de husky zit hem in het feit dat ze altijd je energie matchen. Daarom kunnen ze ook niet goed alleen zijn. Wel met een andere hond maar niet alleen.
En het is niet te onderschatten wat een fijne eigenschap dat is. Met een of twee hondjes erbij is het geen moeilijke hond meer.
Geldt dat ook voor een alaska-malamute?
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik hoef al geen poolhond vanwege dat afgrijselijke verharen. Laat staan twee.
En los laten lopen is dan eigenlijk ook al geen optie meer want ze nemen de benen en gaan jagen.
Mooi zijn ze wel maar daar laat ik het verder bij. Bewonderen, op afstand. Dan nam ik nog liever een Fauve…
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 18 jun 2025, 14:19
ranetje schreef: 17 jun 2025, 21:33 Nou, als ze te dik zijn (echt te dik) zijn ze waarschijnlijk ook sloom :P
Weglopers?
Dom valt erg mee.

:LOL:
Ik zie haar al zitten. Hoe lang duurde het voordat haar Fauve terug kwam? Of zit ze daar nog steeds (een skeletje op een stoel)?
:proest:
Die keer duurde het ruim een uur :mrgreen:
Hoe het daarna ging weet ik niet want ik ben toen verhuisd naar een ander deel van Nederland. :P
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 17 jun 2025, 23:53 Maar een fauve de bretagne lijkt toch niet op een husky?

Echo wil nog weleens gewoon een stuk gaan rennen. Dan gaat ze inderdaad buiten zicht. Maar ik weet dat ze echt haar grenzen voelt en ze komt altijd meteen terug. Ik hoef niet eens te roepen. Het is een elastiek die je met je hond hebt.
Fauven hebben dat elastiekje niet. Ze hebben sowieso best veel dingen niet, hoor.
Die rennen door naar Druten. Geen zin in.

Noem me lui maar ik wil gewoon doen wat ik gepland had en niet huilend 20 kilometer om moeten rijden omdat ze gevonden is. Fuk dat.
Nee zeker niet. Maar ik kan niet tegen weglopen en dat doet de husky ook. Hier is dat een drama met al dat wild, Duitse jachtopzieners die schieten op hetzende honden en alle schapen en dieren in tuinen. Dramaaa haha. Ik zag er laatst een ter plaatsing. Droom. Klein. Super stoer en had zichzelf bevrijd uit een dodingsstation in Roemenië toen ze daar honden wilden bevrijden. Daarom is hij er. Kijk zijn filmpje. Bleek prima sociaal. Hartstikke lief en kan met katten etc.
https://www1.wdr.de/fernsehen/tiere-suc ... o-100.html
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Beter direct linkje. Prachtige super lieve husky die zichzelf dus heeft bevrijd uit het dodingsstation toen precies honden werden meegenomen om te plaatsen. Leuk verhaal en die hond is domweg nog geweldig ook.

https://www1.wdr.de/fernsehen/tiere-suc ... o-100.html
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Wat een verhaal van die Husky :ok:
Ze zoeken een "ländliches Umfeld" voor hem.
Dat kan, als er een heel goed hek omheen staat :P :lol1:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

ranetje schreef: 18 jun 2025, 15:08 Wat een verhaal van die Husky :ok:
Ik zou hem dolgraag hebben maar de kippen en schapen en eenden van de buren hebben een veto uitgesproken :LOL:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik haal je uit de negeer. Zonder wolventopic gaat het prima tussen ons toch? :ok: Nu moet ik iedere keer op lees bericht klikken haha. :LOL:
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Marc schreef: 18 jun 2025, 15:10
Ik haal je uit de negeer. Zonder wolventopic gaat het prima tussen ons toch? :ok: Nu moet ik iedere keer op lees bericht klikken haha. :LOL:
:lol1:
Je kunt me ook in de negeer houden zo dat je mijn reacties niet direct leest in het wolventopic :mrgreen: ;)
Afbeelding
Plaats reactie