Heeft iemand nog een tip (Jack)

Ybbihs
Posts in topic: 3

Re: Heeft iemand nog een tip (Jack)

Bericht door Ybbihs »

EchoMira schreef: 07 jul 2025, 19:41
Jackira schreef: 02 jul 2025, 17:07 Dus uiteindelijk hebben we hem beetgepakt, bek opengewrikt en pil er in. Dit is na drie pogingen gelukt :mrgreen:
Voor een keer is dat prima maar juist bij zo'n argwanende voerweigeraar moet dat geen dagelijkse kost zijn.

Heb je nou gezorgd dat hij echt goed honger had?
Nee he? Sla nou gewoon een keer de middagmaaltijd over en voer de dubbele ochtendbak nadat hij zijn worst met pil op heeft.
Hier precies een tegenovergestelde situatie gehad.

Door te blijven proberen die pil ergens in te verstoppen werd juist al het eten verdacht, hij pakte niks meer aan.
En bek open wrikken werd steeds makkelijker. Het werd een voorspelbare oefening voor hem. Na een tijdje opende hij zijn bek vanzelf als ik met mijn hand aan kwam. :mrgreen:

Niet alles is zo zwart/wit.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 4
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ybbihs schreef: 07 jul 2025, 22:45
Jackira schreef: 02 jul 2025, 17:07 Dus uiteindelijk hebben we hem beetgepakt, bek opengewrikt en pil er in. Dit is na drie pogingen gelukt :mrgreen:
Voor een keer is dat prima maar juist bij zo'n argwanende voerweigeraar moet dat geen dagelijkse kost zijn.

Nee he? Sla nou gewoon een keer de middagmaaltijd over en voer de dubbele ochtendbak nadat hij zijn worst met pil op heeft.

Door te blijven proberen die pil ergens in te verstoppen werd juist al het eten verdacht, hij pakte niks meer aan.
En bek open wrikken werd steeds makkelijker. Het werd een voorspelbare oefening voor hem. Na een tijdje opende hij zijn bek vanzelf als ik met mijn hand aan kwam. :mrgreen:

Wat moet dat moet, dus hier gaan pillen er gewoon in zonder voer. Een bak eten is daarna de beloning.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Ybbihs
Posts in topic: 3

Bericht door Ybbihs »

Kells schreef: 07 jul 2025, 23:27

Wat moet dat moet, dus hier gaan pillen er gewoon in zonder voer. Een bak eten is daarna de beloning.
Als je een hond hebt die het makkelijk opvreet in een stukje kaas/worst wat dan ook, ideaal. Lou vreet al haar pillen met een vork cottage cheese, dan ga ik niet moeilijk doen met bekken open wrikken.
Maar als je zo'n mieperd hebt, ja dan gewoon bek open en de boel erin. Juist om te voorkomen dat het een heel circus wordt.
Afbeelding
Barkley
Posts in topic: 1

Bericht door Barkley »

trixie heeft van die tubes zalmpasta - die werkt hier heel goed. Beetje zalmpasta geven, pil insmeren en geven en dan weer een beetje zalmpasta.

Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ybbihs schreef: 08 jul 2025, 10:13
Kells schreef: 07 jul 2025, 23:27

Als je een hond hebt die het makkelijk opvreet in een stukje kaas/worst wat dan ook, ideaal. Lou vreet al haar pillen met een vork cottage cheese, dan ga ik niet moeilijk doen met bekken open wrikken.
Maar als je zo'n mieperd hebt, ja dan gewoon bek open en de boel erin. Juist om te voorkomen dat het een heel circus wordt.
Precies zoals ik het bij mijn katten doe :mrgreen:
Ik maak het wel voorspelbaar en ze krijgen naderhand iets heel lekkers, dus dat gaat hier ook met de katten na een paar keer totaal probleemloos. Maar dat miepen met eten gaan we niet doen, zeker niet bij katten die vaak al slecht(er) eten als ze überhaupt dagelijks medicatie nodig hebben. Dan wordt dat eten helemaal een issue en dat is wel het laatste wat je kunt gebruiken als het al slechte eters zijn en er ook nog eens iets mankeert aan de gezondheid.

Mijn honden zijn vuilnisvatten, die eten elke pil die ik ze geef zo uit de hand of uit de voerbak, er hoeft niet eens iets verhullends omheen :engel:
Afbeelding
Jackira
Posts in topic: 9
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Het was inderdaad eenmalig. Met een beetje slagroom was de pil (gemalen) zo naar binnen. :smile: De kuur is nu gelukkig op en hij voelt zich ook weer goed. Vrijdag gaan we terug voor controle.

Honger laten krijgen is inderdaad een goede tip maar Jack heeft zelf al dat hij rustig een paar dagen voer weigert. En ook de allerlekkerste dingen eet hij dan niet.

Dus dan zou ik hem echt uit moeten hongeren denk ik. En het speelt ook mee dat hij altijd wat aan de slanke kant is. Nog wel prima maar als hij een paar dagen niet eet dan wordt hij mager.
AfbeeldingAfbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Mijn oude loge herder kreeg pil met kips leverworst. Wel kips. Waarom geen idee de rest moest ze niet.
Groetjes Heidi

Afbeelding
FoxHenkie
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Foxterriër

Bericht door FoxHenkie »

EchoMira schreef: 07 jul 2025, 19:42
FoxHenkie schreef: 02 jul 2025, 19:42 Pindakaas werkt hier altijd.
Ja, maar elke dag of zelfs twee keer per dag pindakaas aan je hond geven zie ik niet zo zitten.
Dat snap ik maar het ligt eraan voor hoe lang het is. Voor een kuurtje van een dag of 10 lijkt het me wel te overzien. En het hoeft echt maar minimaal te zijn. 100% pindakaas dus zo min mogelijk suiker.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 6
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

FoxHenkie schreef: 09 jul 2025, 21:08
EchoMira schreef: 07 jul 2025, 19:42
FoxHenkie schreef: 02 jul 2025, 19:42 Pindakaas werkt hier altijd.
Ja, maar elke dag of zelfs twee keer per dag pindakaas aan je hond geven zie ik niet zo zitten.
Dat snap ik maar het ligt eraan voor hoe lang het is. Voor een kuurtje van een dag of 10 lijkt het me wel te overzien. En het hoeft echt maar minimaal te zijn. 100% pindakaas dus zo min mogelijk suiker.
Nee, maar wel honderd procent pinda. Mijn honden eten geen pinda`s.
Ik eet zelf niet een pinda's.

Doe dan leverpate.
Kells
Posts in topic: 4
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Voor dagelijkse medicatie die levenslang nodig is hou ik het toch bij de kortste klap; bek open, pil er in, een paar druppels water om te laten slikken, bek dicht houden tot er geslikt is. Mijn eerste Ier leed aan epilepsie en mocht geen zoute snacks vanwege haar medicatie (Kbr). De medicijnen gingen er dus op die manier in. Mijn huidige honden hebben nog geen medicatie nodig gehad maar een AB kuurtje stop ik in een stukje grillworst.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Hoe zou je het zelf vinden als iemand iets in je keel vrot en dan je kop in een houdgreep houdt?

En het is gewoon niet nodig.
Leer je hond gewoon om iets van de rand van de tafel te "jatten" waar die pil in zit. Of geef ze hun dagelijkse gehaktballetje bij het uitstappen voor het wandelen en loop meteen door.
Het is allemaal maar een kwestie van aanvliegroute. Dat is trouwens veel minder moeite dus de kortere klap.

Mijn honden stelen warme gehaktballetjes omdat ik die "laat staan" als ik naar de WC ga.
Als ik terug kom liggen ze allang weer op de bank te kijken van "zou hij het vandaag weer niet door hebben?" want eigenlijk mag het niet.
ranetje

Bericht door ranetje »

EchoMira schreef: 09 jul 2025, 22:04 Hoe zou je het zelf vinden als iemand iets in je keel vrot en dan je kop in een houdgreep houdt?

En het is gewoon niet nodig.
Leer je hond gewoon om iets van de rand van de tafel te "jatten" waar die pil in zit. Of geef ze hun dagelijkse gehaktballetje bij het uitstappen voor het wandelen en loop meteen door.
Het is allemaal maar een kwestie van aanvliegroute. Dat is trouwens veel minder moeite dus de kortere klap.

Mijn honden stelen warme gehaktballetjes omdat ik die "laat staan" als ik naar de WC ga.
Als ik terug kom liggen ze allang weer op de bank te kijken van "zou hij het vandaag weer niet door hebben?" want eigenlijk mag het niet.
Ik vind het een geweldige actie :ok: :D

Hoe doe je dat als er maar één hond een pil hoeft en je meerdere honden hebt?
Alleen die ene hond de kans geven om te jatten? (dus keukendeur dicht)
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

ranetje schreef: 10 jul 2025, 15:24 Hoe doe je dat als er maar één hond een pil hoeft en je meerdere honden hebt?
Mijn honden zijn niet van het type dat gaat vechten ofzo dus pas op maar ze vinden het helemaal niet leuk als de een wel iets krijgt en de ander niet.
Dat zie ik aan de opengesperde ogen en blikken opzij.

Dus degene met de pil krijgt hem en de ander bewaakt dat die zonder kauwen ingeslikt wordt.
Gewoon op de arm. Wat je loslaat ben je kwijt. Even intrainen zonder pil er in natuurlijk.
Keukendeur dicht maar beide hodnen er in. Anders lopen ze ermee weg en gaan ze alsnog zitten peuteren.

Maar makkelijk praten, hoor. Mijn honden zijn twee handen op een buik en die kan ik tegen elkaar opstoken zonder narigheid.

Ook voor alleen thuis blijven gebruik ik het "stelen".
Gewoon lekker eten op tafel waar ze niet. aan. mogen. komen. En dan zijn ze een uur bezig met beslissen wat ze moeten doen en dan gaan ze het toch pikken of ze pikken het niet en dan zijn ze daar heel druk mee.
In ieder geval geen hond die er nog aan denkt dat ik weg ben.
En als ik thuis kom zeg ik "oooooooh, jullie hebben het papieren bordje brokjes met jus van gisteren van de salontafel gepakt! Kun je nagaan! Heel stout! Nou, kom maar we gaan naar het bos."
ranetje

Bericht door ranetje »

EchoMira schreef: 11 jul 2025, 20:00
ranetje schreef: 10 jul 2025, 15:24 Hoe doe je dat als er maar één hond een pil hoeft en je meerdere honden hebt?
Mijn honden zijn niet van het type dat gaat vechten ofzo dus pas op maar ze vinden het helemaal niet leuk als de een wel iets krijgt en de ander niet.
Dat zie ik aan de opengesperde ogen en blikken opzij.

Dus degene met de pil krijgt hem en de ander bewaakt dat die zonder kauwen ingeslikt wordt.
Duidelijk.
Geweldig :lol1:

Ik had beeld van de "verkeerde" hond die het lekkers met pil ging jatten.
Gewoon op de arm. Wat je loslaat ben je kwijt. Even intrainen zonder pil er in natuurlijk.
Keukendeur dicht maar beide hodnen er in. Anders lopen ze ermee weg en gaan ze alsnog zitten peuteren.

Maar makkelijk praten, hoor. Mijn honden zijn twee handen op een buik en die kan ik tegen elkaar opstoken zonder narigheid.

Ook voor alleen thuis blijven gebruik ik het "stelen".
Gewoon lekker eten op tafel waar ze niet. aan. mogen. komen. En dan zijn ze een uur bezig met beslissen wat ze moeten doen en dan gaan ze het toch pikken of ze pikken het niet en dan zijn ze daar heel druk mee.
In ieder geval geen hond die er nog aan denkt dat ik weg ben.
En als ik thuis kom zeg ik "oooooooh, jullie hebben het papieren bordje brokjes met jus van gisteren van de salontafel gepakt! Kun je nagaan! Heel stout! Nou, kom maar we gaan naar het bos."
:ok: :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie