Een piebald teckel is een teckel met een witte vacht met vlekken in andere kleuren, zoals zwart, bruin, of rood. Deze vlekken worden veroorzaakt door een dominant gen dat bekend staat als de S-locus, wat resulteert in een "spotted" of gevlekte vacht. Het is belangrijk om te weten dat piebaldheid een patroon is en niet een kleur op zich.
Belangrijke punten over de piebald teckel:
Verschil met "dapple" of "merle":
Piebald is een ander genetisch patroon dan dapple (ook bekend als merle), hoewel beide patronen met wit gemengde kleuren kunnen veroorzaken.
Gezondheid:
Sommige fokkers maken zich zorgen over mogelijke gezondheidsproblemen bij bepaalde kleurvariëteiten, zoals blauw of crèmekleurige teckels, en raden aan voorzichtig te zijn met het kopen van honden van onbekende of niet-erkende fokkers.
Erkenning:
Piebald teckels kunnen in sommige landen, zoals de Verenigde Staten, wel een stamboom krijgen, maar in andere landen, zoals België, is dit niet het geval.
Waarom is dit belangrijk?
Rasstandaard:
De meeste rasverenigingen, zoals de FCI, hebben bepaalde kleur- en patroonvereisten voor teckels die in aanmerking komen voor stambomen.
Gezondheid:
Bepaalde genen die kleurpatronen veroorzaken, kunnen ook geassocieerd worden met erfelijke aandoeningen.
Ethisch fokken:
Het is belangrijk om te letten op de gezondheid en het welzijn van de honden en om verantwoord te fokken, waarbij de rasstandaard en gezondheidsprioriteiten worden gevolgd.
Persoonlijk vind ik dit de ras kenmerken qua kleuren de teckel verkrachten.
Ik heb een bagger slechte foto van mij met een langharige teckel van mijn opa en oma en die was echt prachtig. Maar dan praten we over 30 jaar terug.
Ik vind dat ze de normale kleuren moeten houden. Maar helaas heb je dat mensen gaan fokken wat mensen willen en nietvwat verstandig is.
Wat is er nou weer mis met een piebald teckel. O ja, de heilig puur bloed fanaten van de fci staan alweer te krijsen dattet nie mag maar dat soort gegil kennen we inmiddels wel en kunnen we gevoeglijk naast ons neerleggen.
Ooit komt er hier ook een piebald. Liefst een met rode platen.
Er is niks mis met een goed gefokte piebald, volgens mij is het zelfs 1 van de oudste patronen bij de teckel, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Ik vind het niet erg of kwalijk als er teckels zijn met andere kleur aftekeningen.
Vind persoonlijk de piebald niet mooi, maar dat is mijn eigen smaak.
Wat ik erger vind is dat de teckels steeds lager worden (en ook langer lijkt het).