???
Het is tijd voor een buitenlandse hond topic
-
Kelperuaantjes
- Posts in topic: 6
- Honden: 3
Re: Het is tijd voor een buitenlandse hond topic
Ik zie ze helaas vaak in mijn dagelijkse werk bij de dierenarts, en in ieder geval bij ons in de praktijk is van de extreem angstige en slecht benaderbare honden zeker driekwart afkomstig uit het buitenland. Dat kan natuurlijk aan de baas liggen maar vaak zit het zo diepgeworteld in de hond dat ook een enorm ervaren baas dit niet kan ombuigen. Ik denk eerlijk gezegd ook dat er best veel eigenaren zijn die uit hun liefde voor dieren en hun drive om een dier te "redden" de zaak te rooskleurig bekijken en de cultuurshock waar een buitenlandse hond die op straat heeft geleefd in een veel minder bevolkt en hectisch land als dat van ons in belandt onderschatten. Dat is zeker niet bij alle bazen het geval en ook niet bij alle honden, maar ik ben van mening dat er honden naar Nederland zijn gekomen die veel beter af waren in hun aanvankelijke situatie, en gelukkiger.Marc schreef: 10 jul 2025, 17:59Ik zie die laatste oprecht en eerlijk zelden. Ja soms. Als ze er net zijn. En vergeet niet dat er ook zat hier gefokte honden zenuwlijers zijn. Deel hangt ook af van de eigenaar. Zie ze regelmatig rukken aan halsbanden en enorm klooien met honden die echt niet uit het buitenland komen. Maar natuurlijk moet je geen ongeschikte honden hier naartoe halen. Eens.Kelperuaantjes schreef: 10 jul 2025, 17:50 Ik vraag me oprecht af hoe de inteeltcoëfficiënt is van de zwerfhonden op eilanden zoals Griekenland of de Antillen of in de steden van allerlei (zuid) europese landen. Want ik denk niet dat de ene hond voor de wip uit zal zoeken of de teef die hij dekt niet toevallig een zus, halfzus of andere nauw verwante straathond is. Maar dan is het wel okay dus want geen rashond?
Ik ben niet tegen een zorgvuldig gefokte rashond, met de bedenking dat bewust te nauw telen of een te smalle fokbasis op termijn de doodsteek is of zal zijn voor elk ras.
Evengoed heb ik weinig tegen het naar Nederland halen van kansrijke buitenlandse honden mits deze in een drukbevolkte samenleving goed kunnen (leren) functioneren. Want ik zie persoonlijk iets te vaak buitenlandse honden die je met ons land, hoe goed de baas er ook voor zorgt geen plezier doet.
En ja, je hebt gelijk dat er evengoed extreem bange rashonden zijn.
- Kells
- Posts in topic: 4
- Welke: Ierse Setters
Precies!Dirkje schreef: 10 jul 2025, 20:48Erkende fokkers bestaan niet. Dat is een verzinsel.teckelfanbelgie schreef: 10 jul 2025, 19:58Inderdaad vind ik ook en er zijn zeker organisaties die het op een goeie wijze doen. Maar vraag je eens af waarom wil je een straathond? Weet je wel zeker dat het een straathond is? Wil je een straathond omdat die goedkoper is dan een hond bij een fokker erkend door een rasvereniging?annnie schreef: 09 jul 2025, 12:23 Als je het artikel leest wordt ook wel weer duidelijk dat die mensen weinig onderzoek van te voren hebben gedaan. Als je je nu eens in verdiept in wat je in huis haalt, of dat nu een rashond of straathond is, zou het een hoop leed besparen.
Mijn mening is indien je niet over het budget beschikt om een hond van erkende fokker te kopen. Haal een hond uit een asiel waarbij je zoveel mogelijk informatie krijgt over het verleden van een hond. Mijn maak je niet wijs dat de buitenlands contactpersonen die de honden invoeren vanuit Oost -en Zuid-Europa dit doen zonder enige vorm van winstbejag.
Maar ik wil benadrukken dat hier zeker hondenliefhebbers bij zijn die verwaarloosde honden een warm nest bezorgen.
Ik vind dat iedereen zelf moet bepalen waar hij een hond vandaan haalt. Er zijn veel goede stichtingen die zorgvuldig plaatsen en een heel aantal die gericht zijn op winst.
Volgens mij is het belangrijk om je goed in te lezen en je te informeren over een stichting voor je er een hond vandaan haalt. Via internet is dat een fluitje van een cent.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Ik ben zon heerlijke simpele ziel. Ik zie een hond. Die vind ik leuk. En klaar. En soms blijft er een hond plakken waarvan ik dacht dat die niet leuk was.
En soms adopteer ik een gruwelijk lelijkerdje die perfect past en soms ben ik stom en denk ik dat een kruising mastin past. En zo leren we en proberen we te roeien met de riemen . En maken we het passend.
En het zal me net zoals bij mensen aan mijn reet roesten waar je vandaan komt. Want ik wilde je en ik hield je en ik hield van je.
Mag ik dan nu een regenboog shirt?
En soms adopteer ik een gruwelijk lelijkerdje die perfect past en soms ben ik stom en denk ik dat een kruising mastin past. En zo leren we en proberen we te roeien met de riemen . En maken we het passend.
En het zal me net zoals bij mensen aan mijn reet roesten waar je vandaan komt. Want ik wilde je en ik hield je en ik hield van je.
Mag ik dan nu een regenboog shirt?
-
EchoMira
- Posts in topic: 25
- Welke: Whippet Lurcher Powder Puff
Ik vind de zieligheidsfactor vaak wel in de weg zitten bij het opleiden van de hond.
Die hond hoeft niets want zielig laat staan dat hij een keer duidelijke leiding krijgt en het met veel bombarie tonen van De Angst wordt dan beloond met aandacht en knuffels.
Daar loop je dan in je dubbelgezekerde antiontsnappingstuig aka dwangbuis en je vrouwtje loopt maar vast weer om want alle andere honden vind jij eng en dat betekent dat je niets hoeft.
Ik vind het ook best begrijpelijk hoor en dat het goed bedoeld is zie ik ook wel maar het feit blijft dat de grondslag voor de band met je hond is dat je hem zielig vindt en dat is gewoon niet gezond.
Die hond hoeft niets want zielig laat staan dat hij een keer duidelijke leiding krijgt en het met veel bombarie tonen van De Angst wordt dan beloond met aandacht en knuffels.
Daar loop je dan in je dubbelgezekerde antiontsnappingstuig aka dwangbuis en je vrouwtje loopt maar vast weer om want alle andere honden vind jij eng en dat betekent dat je niets hoeft.
Ik vind het ook best begrijpelijk hoor en dat het goed bedoeld is zie ik ook wel maar het feit blijft dat de grondslag voor de band met je hond is dat je hem zielig vindt en dat is gewoon niet gezond.
-
Kelperuaantjes
- Posts in topic: 6
Hier sluit ik me helemaal bij aan.EchoMira schreef: 10 jul 2025, 21:09 Ik vind de zieligheidsfactor vaak wel in de weg zitten bij het opleiden van de hond.
Ik ben pro anti ontsnap tuig. Maar ik heb houdinis gehad die uit 3 tuigen ontsnapte. En ik heb ze gehad die te dom waren om te poepenEchoMira schreef: 10 jul 2025, 21:09 Ik vind de zieligheidsfactor vaak wel in de weg zitten bij het opleiden van de hond.
Ik en let wel ik. Ik doe niet aan zielig. Helllll je mag blij zijn met mij
En met 20 jaar honden en 17 opvangers is het altijd nog prima gekomen
( en hey anderzijds je krijgt nog eens nieuwe plinten )
- pioenroos
- Posts in topic: 2
- Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel
Oh jee, ik doe alles omgedraaid
Mijn buitenlandse straathond (Polen, wel een 'eigen' mens maar leefde op straat) is mijn meest makkelijke, sociale en vrije hond maar heeft een hoog inteelt percentage (COI 27%, embark. Ze is 3/4 teckel, de rest van alles wat) Ze is 14jr en taai maar wel altijd jeukklachten gehad.
Mijn zorgvuldige gefokte kruising is dan wel kerngezond en laag inteelt (embark COI 1%) maar vindt ondanks stabiele en sociale ouders het leven in druk Nederland maar knap ingewikkeld
Ik heb ook stamboom rashonden gehad en heb geloof ik geen voorkeur. Ook niet voor een volgende hond
Ik houd van afwisseling en variatie 
Mijn buitenlandse straathond (Polen, wel een 'eigen' mens maar leefde op straat) is mijn meest makkelijke, sociale en vrije hond maar heeft een hoog inteelt percentage (COI 27%, embark. Ze is 3/4 teckel, de rest van alles wat) Ze is 14jr en taai maar wel altijd jeukklachten gehad.
Mijn zorgvuldige gefokte kruising is dan wel kerngezond en laag inteelt (embark COI 1%) maar vindt ondanks stabiele en sociale ouders het leven in druk Nederland maar knap ingewikkeld
Ik heb ook stamboom rashonden gehad en heb geloof ik geen voorkeur. Ook niet voor een volgende hond
- Loraine
- Posts in topic: 5
- Honden: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Ik heb zo, minus dat anti-ontsnappingstuig, rondgelopen met mijn op papier Nederlandse (maar zeer wsl Oost-Europese) herplaatser.EchoMira schreef: 10 jul 2025, 21:09 Ik vind de zieligheidsfactor vaak wel in de weg zitten bij het opleiden van de hond.
Niet omdat ze niets hoefde maar omdat ze zó hysterisch werd dat ze totaal onbereikbaar was en daardoor niets opnam.
Dus flink wat stappen terug, ruim omlopen en vnl 's nachts wandelen om mee te beginnen.
En naarmate dat steeds beter ging langzaamaan op drukkere tijden gaan lopen en steeds een beetje dichterbij voor we omliepen.
Inmiddels beukt ze met lompjoekels op het losloopveld, passeert aangelijnd met een zenuwachtig trippeltje op minder dan zeg 3 meter afstand van een andere hond en heeft vooral geleerd dat ik dingen voor haar oplos maar ook dat ze niet doodgaat als we dingen doen die ze eng vindt.
Haar vorige eigenaar was nogal van het 'ze komt van een slechte fokker, ze is zooooooo zielig' en zodra Dívka maar een beetje zenuwachtig deed of iets spannend vond werd dat vermeden en werd ze getroost (aka platgeknuffeld).
Ze leerde dus heel snel dat als ze maar hysterisch deed of zelfs maar een beetje zenuwachtig deed ze dingen niet meer hoefde.
De angst werd gewoon bijna letterlijk erin geaaid.
En toen kwam ze bij mij, eerst als oppashond, later kwam ze hier wonen.
Ik had Mahdutje natuurlijk al, die ze stiekem best wel heel lief vond al had ze liefst enig hondje gebleven
Dus hysterisch worden of bevriezen bij een passerende vrachtwagen?
Prima, we blijven staan tot je weer bereikbaar bent, ik spreek je intussen rustig toe en we lopen daarna weer verder.
OV is eng?
Prima, we gaan eerst bij de bushalte staan tot de bus komt, dan doen we vanaf daar steeds een stapje verder.
Hetzelfde met de trein.
Ze mag dingen eng vinden, ze mag steun zoeken, we gaan het enge/spannende alleen wel aan.
-
EchoMira
Dit wordt weer een nieuw topic.pioenroos schreef: 10 jul 2025, 22:17 Oh jee, ik doe alles omgedraaid![]()
Mijn zorgvuldige gefokte kruising is dan wel kerngezond en laag inteelt (embark COI 1%) maar vindt ondanks stabiele en sociale ouders het leven in druk Nederland maar knap ingewikkeld![]()
Jeuk en krabben is niet altijd te verklaren maar een vormingsdingetje. (Als er natuurlijk geen huidprobleem is.)
Dingen ingewikkeld vinden kan ook komen omdat je gewoon meer snapt en "aan moet gaan".
Echo heeft niet zozeer een probleem maar is wel een hond die optimaal meedoet. En ja daar hoort een stressgrens bij van wat ze allemaal in haar marsje heeft versus wat gewoon te ingewikkeld voor een hond wordt.
Ik ga nog een topic aanmaken.
- pioenroos
- Posts in topic: 2
- Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel
Ik ga uit van een omgevingsallergie: het is seizoensgebonden en prednison werkt 100% en snel. Laatste jaren was het minimaal gelukkig en heeft ze geen prednison meer nodig.EchoMira schreef: 10 jul 2025, 22:39 Jeuk en krabben is niet altijd te verklaren maar een vormingsdingetje. (Als er natuurlijk geen huidprobleem is.)
Vormingsdingetjes heeft ze wel hoor, ze is nogal obsessief in door mensen lief gevonden willen worden. Liefst zoent ze met iedereen op straat
Yep, dat geldt helemaal voor DanuEchoMira schreef: 10 jul 2025, 22:39 Dingen ingewikkeld vinden kan ook komen omdat je gewoon meer snapt en "aan moet gaan".
Ze is wel vreselijk braaf gelukkig en doet niks liever dan doen wat ze denkt dat de bedoeling is. Maar ze denkt wel graag zelfstandig mee en vooruit en is veel sneller dan ik dus tja... het houdt mij wakker en jong.
Marc met je vraagtekens? Wat is de reden dat je weer begint met zoeken naar conflicten met mij na onze pb conversatie? Geldt trouwens ook voor Ranetje die ik het wolventopic gaf en tegen wie ik al weken super aardig doe?Susam schreef: 11 jul 2025, 06:09 En @Marc met je vraagtekens, iemand slang noemen in een discussie is natuurlijk een beetje zwak.
Voelen jullie mijn zwakte als echomira me van leer geeft en komen jullie alsnog je gram halen nadat we alles uitgesproken hebben en ik al tijden super aardig ben tegen jullie? Ganging up? Jammer dit.
Er komen niet enkel straathonden naar hier uiteraard, er zitten net zo goed rashonden tussen of honden die afgestaan zijn.teckelfanbelgie schreef: 10 jul 2025, 19:58Inderdaad vind ik ook en er zijn zeker organisaties die het op een goeie wijze doen. Maar vraag je eens af waarom wil je een straathond? Weet je wel zeker dat het een straathond is? Wil je een straathond omdat die goedkoper is dan een hond bij een fokker erkend door een rasvereniging?annnie schreef: 09 jul 2025, 12:23 Als je het artikel leest wordt ook wel weer duidelijk dat die mensen weinig onderzoek van te voren hebben gedaan. Als je je nu eens in verdiept in wat je in huis haalt, of dat nu een rashond of straathond is, zou het een hoop leed besparen.
Mijn mening is indien je niet over het budget beschikt om een hond van erkende fokker te kopen. Haal een hond uit een asiel waarbij je zoveel mogelijk informatie krijgt over het verleden van een hond. Mijn maak je niet wijs dat de buitenlands contactpersonen die de honden invoeren vanuit Oost -en Zuid-Europa dit doen zonder enige vorm van winstbejag.
Maar ik wil benadrukken dat hier zeker hondenliefhebbers bij zijn die verwaarloosde honden een warm nest bezorgen.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Susam schreef: 11 jul 2025, 08:07hahaaa oh jee zeg! Je overdrijft een beetje!? Ik begin niet met conflicten, ik vraag me af waarom je het nodig vind om scheldwoorden te gebruiken tijdens een gesprek/discussie. Gaat het wel goed met je?Marc schreef: 11 jul 2025, 07:56Marc met je vraagtekens? Wat is de reden dat je weer begint met zoeken naar conflicten met mij na onze pb conversatie? Geldt trouwens ook voor Ranetje die ik het wolventopic gaf en tegen wie ik al weken super aardig doe?Susam schreef: 11 jul 2025, 06:09 En @Marc met je vraagtekens, iemand slang noemen in een discussie is natuurlijk een beetje zwak.
Voelen jullie mijn zwakte als echomira me van leer geeft en komen jullie alsnog je gram halen nadat we alles uitgesproken hebben en ik al tijden super aardig ben tegen jullie? Ganging up? Jammer dit.
Ik gang niet up hoor, ik wil ook geen gram halen, echt, dat maakt me geen ene flikker uit, het is geen wedstrijd of doel om jou of wie dan ook te kwetsen, ik vind het alleen jammer als we hier gaan schelden.
Ik zie buitenlandse honden als een verrassingspakket. Je weet niet wat je krijgt en je weet ook niet welke rassen er in je hond zitten. Je weet niet wat ze hebben meegemaakt en wat je daarvan terug ziet in gedrag.
Het is een hele ontdekkingstocht waar je aan begint samen en ik kan best begrijpen dat mensen daar de voorkeur aan geven . En dan komt er ook nog het uiterlijk bij wat soms gewoon heel bijzonder is en je misschien niet kan vinden bij rashonden
Het hele gevoel van een hond “ redden” zal heus niet voor iedereen meespelen . Soms heb ik wel mijn bedenkingen als ik filmpjes zie van mensen op Schiphol of bij busjes waar dan een heleboel honden uitkomen dan den k ik wel goh de asiels zitten vol
Als ik nu kijk naar een dierenasiel in mijn buurt Beilen bijvoorbeeld zie ik best veel hondjes kruisingen die door omstandigheden daar gekomen zijn die niet fijn zijn. Die ook al een paar jaar oud zijn en niet gewend zijn aan huis of riem enz
Ik zie ook leuke ruwharige kruisingen ertussen zitten die ik best zou willen hebben maar toch kies ik nu voor een rashond
Maar ik sluit niet uit dat ik er ooit eens eentje uit een asiel haal
Volgens mij zitten er trouwens ook genoeg honden die uit het buitenland “ gered” zijn
Het is een hele ontdekkingstocht waar je aan begint samen en ik kan best begrijpen dat mensen daar de voorkeur aan geven . En dan komt er ook nog het uiterlijk bij wat soms gewoon heel bijzonder is en je misschien niet kan vinden bij rashonden
Het hele gevoel van een hond “ redden” zal heus niet voor iedereen meespelen . Soms heb ik wel mijn bedenkingen als ik filmpjes zie van mensen op Schiphol of bij busjes waar dan een heleboel honden uitkomen dan den k ik wel goh de asiels zitten vol
Als ik nu kijk naar een dierenasiel in mijn buurt Beilen bijvoorbeeld zie ik best veel hondjes kruisingen die door omstandigheden daar gekomen zijn die niet fijn zijn. Die ook al een paar jaar oud zijn en niet gewend zijn aan huis of riem enz
Ik zie ook leuke ruwharige kruisingen ertussen zitten die ik best zou willen hebben maar toch kies ik nu voor een rashond
Maar ik sluit niet uit dat ik er ooit eens eentje uit een asiel haal
Volgens mij zitten er trouwens ook genoeg honden die uit het buitenland “ gered” zijn

Ik vind het stom dat Ranetje geen genoegen neemt met het wolventopic dat ze van mij kreeg en mijn aardige reacties op haar. Zoek maar even op wat de uitdrukking slang betekent. Ik kom hier niet meer graag na gisteren.Susam schreef: 11 jul 2025, 08:28 @Marc ik kom er nog even op terug, en public, want dat zit me niet lekker.
Het laatste dat ik wil is iemand op een forum waar ik graag kom een naar gevoel geven en dat is in dit geval en bij jou echt niet de bedoeling.
Ik had niet alles gelezen in dit topic tot vandaag en zie de discussies, het lijkt dan wellicht alsof er up geganged wordt, maar ik ben daar niet van en wil dat ook niet.
Ik vind het gewoon stom dat je ranetje een slang noemt, niet meer niet minder.
Er is al genoeg zeik in de wereld!
Susam schreef: 11 jul 2025, 09:00ik begrijp dat niet helemaal, ze "krijgt" een topic van jou? Als in, je geeft dat weg want dat is van jou?Marc schreef: 11 jul 2025, 08:51Ik vind het stom dat Ranetje geen genoegen neemt met het wolventopic dat ze van mij kreeg en mijn aardige reacties op haar. Zoek maar even op wat de uitdrukking slang betekent. Ik kom hier niet meer graag na gisteren.Susam schreef: 11 jul 2025, 08:28 @Marc ik kom er nog even op terug, en public, want dat zit me niet lekker.
Het laatste dat ik wil is iemand op een forum waar ik graag kom een naar gevoel geven en dat is in dit geval en bij jou echt niet de bedoeling.
Ik had niet alles gelezen in dit topic tot vandaag en zie de discussies, het lijkt dan wellicht alsof er up geganged wordt, maar ik ben daar niet van en wil dat ook niet.
Ik vind het gewoon stom dat je ranetje een slang noemt, niet meer niet minder.
Er is al genoeg zeik in de wereld!
Dus het is een privilege dat je "aardig" doet tegen ons want dit benoem je nu al vaker?
Nou, van mij hoeft dat niet hoor?
Mijn standaard setting is aardig tegen iedereen, ik doe daar niet echt moeite voor en ik denk er al zeker niet over na als in voor wat hoort wat.
Oh en edit, ik heb voor jouw humor slang opgezocht (haha alsof ik niet weet wat je bedoelt). Bedoelde je slang als in yo brotha you bein an ass of dit was mijn grote liefde chatgtp op jouw verzoek eruit wist te braken?
Slang" als metafoor voor een gemeen of verraderlijk persoon
Het verwijst dan naar de eigenschappen die mensen slangen toedichten, zoals:
Verraderlijkheid
Gemeenheid
Sluwheid of achterbaks gedrag
Voorbeeld:
"Pas op voor haar, dat is echt een slang."
Betekenis: Ze is onbetrouwbaar of doet zich anders voor dan ze is.
- Diana
- Posts in topic: 13
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Voor de duidelijkheid: ik beschrijf wat Spanje doet, niet dat dat dé manier is of ik het genoeg vind. Als ik het voor het zeggen had, werden de regels veel strenger en werd alles ingezet op handhaving, zodat zo'n nieuwe wet geen papieren tijger wordt.EchoMira schreef: 10 jul 2025, 12:47Ja, het is goed. We hebben het hier al 50 jaar over.
Ik kan het geduld gewoon niet meer opbrengen.
Het is geen ontwikkelingsland. Het probleem is juist dat Spanje zich niet ontwikkelt.
Ik geloof gewoon aan de hand van de data niet dat het niet opgelost kan worden dus het is een keuze en keuzes mag je veroordelen.
Misschien geeft ze dat wat motivatie. Dat de internationale gemeenschap geen zin meer in je heeft.
Dit is echt wat ik haat aan deze discussie. Iedereen die niet exact het pro-stichtingenverhaaltje opdreunt wordt afgedaan als onwetend en ongenuanceerd. Zo makkelijk en lui.
Ondertussen hebben verreweg de meeste landen in de EU dit probleem niet. Het kan gewoon. Je doet het alleen niet.
Feit is dat de mentaliteit niet verandert. Al sinds Franco niet.
En als hondenliefhebber heb ik daar last van. Dus ik weiger die eeuwigheid aan hoerensmoesjes aan te horen en ga er al helemaal niet in investeren of je gebrekkige puinzooi zitten verplegen.
Om dan nota bene nog belazerd te worden en wurgcontracten te moeten ondertekenen.
Doe je ding. Blijf een halve eeuw in middeleeuwse paupertoestanden hangen. Laat die honden lekker fokken tot je er in verzuipt.
Ik zeg alleen dat ik er geen hoef. Of liever gezegd, ik betaal er niet voor en dan krijg je ze niet.![]()
Mentaliteitsveranderings en bottom-up opbouwen is prima maar dat gebeurt dus niet genoeg. Ik denk omdat er onvoldoende waardeoordeel uitgesproken wordt. Dat mag toch gewoon? Hardop uitspreken dat je baalt van dat volcontinu geblunder met levende dieren?
Helpen is een ding maar dat vreugdekoor over verwaarlozing vind ik ziek.
Ik vond het al heel lang een naar circuit maar ik ben echt afgehaakt op de fraude die La Linea pleegde. Tonnen ingezameld en niet eens de behoefte voelen om transparant te zijn.
Ik herken zwendel als ik het zie en zwendel is nooit hulp of helpend.
Dierenleed verminderen doe je door te zorgen dat de hoeveelheid zorg per hond groter wordt en dat doe je door te zorgen dat er niet meer honden dan zorg zijn. Zo simpel is het gewoon.
En ja dat kost geld en moeite maar je publieke ruimte en milieu beheren is nu eenmaal gewoon een plicht. En nee, je krijgt geen aanloop van 50 jaar om daarna in een fucking "overgangsfase" te zitten.
Te weinig geld? Prima. Hier heb je een boete van een paar miljoen. Kijken of je het daarna wel kunt opbrengen.
Spanje heeft de 12e economie van de wereld en een BNP van 1,5 miljard dollar per jaar. Natuurlijk is er genoeg geld. Doe normaal.
Ik heb wel de indruk dat de mentaliteit verandert, zeker als ik kijk naar de jongere generaties en gewoon naar wat ik om me heen zie: veel minder zwerf-/loslopende honden dan ruim 10 jaar geleden, veel minder op het oog duidelijk verwaarloosde honden (ziek, broodmager, etc.), meer en meer Spanjaarden kiezen voor adoptie uit een asiel in plaats van voor een broodfokhondje en ik zie nooit meer honden aan de ketting - behalve bij jagers, en daar verandert de mentaliteit inderdaad niet. Dat zou dus ook mijn eerste doelgroep van handhaving zijn. En haal het geld voor die handhaving ook maar bij die groep, want ze jagen de overheid en asielen met dat constante dumpen van honden op enorme kosten en er gaan zo'n 6 miljard euro per jaar om in de jachtsector, dus laat hen ook maar zelf de financiële consequenties dragen.
Ik vind het terecht dat het met de nieuwe wet verboden is om honden in te laten slapen als er geen medische noodzaak voor is. Als je niet wilt dat de bevolking honden als een soort wegwerpproduct behandelt dat je gewoon dumpt of doodmaakt als dat jou zo uitkomt, moet je dat als overheid ook niet doen omdat je te beroerd bent om werk te maken van en flink te investeren in een andere oplossing.

- Dirkje
- Posts in topic: 3
- Honden: 2
- Welke: Border Collies
Waarom wil jij zo graag bepalen wat er wel en niet gezegd wordt op dit forum? Volgens mij bepalen alle leden dat zelf. Jij bent niet de juf hé?Susam schreef: 11 jul 2025, 08:07
hahaaa oh jee zeg! Je overdrijft een beetje!? Ik begin niet met conflicten, ik vraag me af waarom je het nodig vind om scheldwoorden te gebruiken tijdens een gesprek/discussie. Gaat het wel goed met je?
Ik gang niet up hoor, ik wil ook geen gram halen, echt, dat maakt me geen ene flikker uit, het is geen wedstrijd of doel om jou of wie dan ook te kwetsen, ik vind het alleen jammer als we hier gaan schelden.
Nee, niet is. Vind jij. Je mening als een feit brengen maakt het niet de waarheid.En @Marc met je vraagtekens, iemand slang noemen in een discussie is natuurlijk een beetje zwak.
-
EchoMira
Susam schreef: 11 jul 2025, 06:09 Ik vind het heel gek dat een antiontsnappingstuig een dwangbuis wordt genoemd @EchoMira of bedoel je dat in de context dat iemand zijn of haar hond te veel beperkt in de wereld ontdekken?
Ik bedoel dat in de context van een gebrek aan opvoeding met een overdaad aan spullen oplossen. Heb ik een hekel aan.
-
EchoMira
Ik vind het helemaal niet de bedoeling dat iemand het gevoel heeft opgegangt te worden maar als ik het teruglees zie ik het ook niet.
De epistels zijn net zo lang. De persoonlijke diskwalificaties minstens zo vilein en de onwillendheid een argument van de ander echt te overwegen net zo sterk.
Het enige verschil is dat ik er geen last van heb. Je mag best een keer op je strepen blijven staan en de andere met zijn bull shit confronteren en ik heb echt genoeg bull shit om mee geconfronteerd te worden.
Ja, het ging even hard. Vind ik ook niet zo gek als je het hebt over het laten rotten van honderdduizenden honden.
Ik word ontzettend giftig van dat eeuwige voor je uitgeschuif. "er komt ooit een mentaliteitsverandering". Ik lees alleen maar "bedankt, we hebben de klacht gearchiveerd.We weten niet wanneer we er iets mee gaan doen maar als we er iets aan gaan doen dan krijgt u daar geen bericht over."
Dat is gewoon niet goed genoeg. Ik word er nota bene weer boos over. Hahaha. Het godvergeten gotspe dat ze denken dat het vrijblijvend is! HOE!
En ja, ik kan het af en toe wel iets rustiger verwoorden maar ik zit hier geen huiswerk te doen en hoewel gezellig gebabbel op zijn tijd ook leuk is moet het geen verplichte toon worden.
Over toon gesproken, dat vind ik ook zo'n tenenkrommende taktiek. Mijn toon is prima. Ik scheld niet, ik val niemand persoonlijk aan en ik reageer inhoudelijk. Dat moet maar genoeg zijn. Als je dan nog proeft dat ik er ontzettend kwaad over ben dat er zo met honden om wordt gegaan dan klopt dat.
De epistels zijn net zo lang. De persoonlijke diskwalificaties minstens zo vilein en de onwillendheid een argument van de ander echt te overwegen net zo sterk.
Het enige verschil is dat ik er geen last van heb. Je mag best een keer op je strepen blijven staan en de andere met zijn bull shit confronteren en ik heb echt genoeg bull shit om mee geconfronteerd te worden.
Ja, het ging even hard. Vind ik ook niet zo gek als je het hebt over het laten rotten van honderdduizenden honden.
Ik word ontzettend giftig van dat eeuwige voor je uitgeschuif. "er komt ooit een mentaliteitsverandering". Ik lees alleen maar "bedankt, we hebben de klacht gearchiveerd.We weten niet wanneer we er iets mee gaan doen maar als we er iets aan gaan doen dan krijgt u daar geen bericht over."
Dat is gewoon niet goed genoeg. Ik word er nota bene weer boos over. Hahaha. Het godvergeten gotspe dat ze denken dat het vrijblijvend is! HOE!
En ja, ik kan het af en toe wel iets rustiger verwoorden maar ik zit hier geen huiswerk te doen en hoewel gezellig gebabbel op zijn tijd ook leuk is moet het geen verplichte toon worden.
Over toon gesproken, dat vind ik ook zo'n tenenkrommende taktiek. Mijn toon is prima. Ik scheld niet, ik val niemand persoonlijk aan en ik reageer inhoudelijk. Dat moet maar genoeg zijn. Als je dan nog proeft dat ik er ontzettend kwaad over ben dat er zo met honden om wordt gegaan dan klopt dat.
Ik denk dat een hond die in een anti ontsnappingstuig loopt per definitie overvraagd wordt. Een hond die wil ontsnappen laat je vrij in een ruimte waar dat niet mogelijk is imo. Dus een huis met een afgesloten tuin of ren. Vanuit daar werk je aan de vrije hond en zodra de band er is ga je stap voor stap verder. Ik neem ook absoluut geen hond die van mij weg wil rennen. Ik ben niet de persoon voor zulke projecten. Ik wil een super leuke sociale hond die elders kansloos is. Zoals Guus en Bas. Die liepen binnen een paar dagen al los. Guus zelfs na 1 dag al.EchoMira schreef: 11 jul 2025, 11:45Susam schreef: 11 jul 2025, 06:09 Ik vind het heel gek dat een antiontsnappingstuig een dwangbuis wordt genoemd @EchoMira of bedoel je dat in de context dat iemand zijn of haar hond te veel beperkt in de wereld ontdekken?
Ik bedoel dat in de context van een gebrek aan opvoeding met een overdaad aan spullen oplossen. Heb ik een hekel aan.
Alle respect voor mensen die wel aan een hond beginnen die liefst weg rent om je nooit meer te hoeven zien maar ik ben er niet van.
Mijn emotie komt voort uit mijn emphatie met de betreffende honden. Ik ben er niet om politiek te veranderen of een mentaliteit. Ik vrees dat met elk negatief verhaal in de media en hier meer honden een trieste toekomst tegemoet gaan en daar zit mijn emotie. Ik ben blij met mijn honden en zij met mij. Ik ben van mening dat elke hond dat verdient. Daarom zeggen en vinden we hetzelfde maar zoals jij er over praat ontmoedig je waar voor veel honden de redding zit. Daar ga ik op af. Ik wil geen negatieve zaken over buitenlandse honden tenzij constructief. Alles wat er over gezegd en geschreven wordt gaat immers regelrecht over de honden die bij mij wonen en in mijn hart zitten. Mijn hele relaas over rashonden was zoals ik schreef een gechargeerd gestrekt been om te laten zien dat er dan bij rashond mensen precies hetzelfde gebeurt en dat gebeurde ook.EchoMira schreef: 11 jul 2025, 12:03 Ik vind het helemaal niet de bedoeling dat iemand het gevoel heeft opgegangt te worden maar als ik het teruglees zie ik het ook niet.
Ganging up als in precies de appels te schillen mensen springen er op en gaan mij corrigeren op een moment dat ik net emotionele betrokkenheid voel en me niet kan inhouden. Waarom moet ranetje erop springen? En Suzam mij de les lezen op een nogal uitgesmeerd maniertje met overduidelijk inkleuring. Ik vind dat ganging up. Ik haat het om ongenuanceerd te worden door emotie. Maar ik ben nu eenmaal emotioneel op deze onderwerpen.
En misschien is het niet eens ganging up maar gaan corrigeren om het corrigeren is in elk geval niet erg prettig in dergelijke situaties. Beetje olie op het vuur gooien voor de kick.
-
EchoMira
Ik vrees exact het tegenovergestelde. Ik vind, denk en voel aan dat dit juist zo ontzettend slecht aangepakt wordt omdat er nooit iemand een keer een waardeoordeel over uitspreekt en met de vuist op tafel slaat.Marc schreef: 11 jul 2025, 12:14 Ik vrees dat met elk negatief verhaal in de media en hier meer honden een trieste toekomst tegemoet gaan
Het moet verdomme gewoon een keer afgelopen zijn anders dreigen er sancties.
Alles altijd maar goed genoeg vinden terwijl de hondenlijken letterlijk op straat liggen inspireert die landen klaarblijkelijk niet om orde op zaken te stellen. Nou dat gooien we het een keer over de andere boeg en vragen we waar ze in godsnaam mee bezig zijn.
Nou, dat kan ik je vertellen, ze zijn nergens mee bezig want het interesseert ze geen reet. Dat is de mentaliteit.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Het is niet te accepteren.
Ach hou toch op.Daarom zeggen en vinden we hetzelfde maar zoals jij er over praat ontmoedig je waar voor veel honden de redding zit.
Wie heeft er afgezien van welke hond omdat ik mijn mening geef?
Namen en rugnummers en anders is het niet waar. Dit vind ik echt zo makkelijk.
En om eerlijk te zijn vind ik het ook helemaal niet erg als mensen er vanwege dit topic vanaf zien. Dat mag toch? Dan is dat de beslissing die ze maken op basis van wat ze gelezen hebben.
Maar jij vindt kennelijk dat we het kunstmatig positief moeten houden omdat het anders niet meer lukt. Oke. Ik niet. Ik hou niet van geframe.
Ik wil geen negatieve zaken over buitenlandse honden tenzij constructief.
En mijn visie en aanpak is niet constructief. Alleen de jouwe. Top. Hebben we dat helder.
En om duidelijk te zijn, ik snap het nog hoor. Anders steek ik mijn vinger wel op.
Nou. Er is natuurlijk ook zoiets als een fenomeen bespreken zonder het rechtstreeks over je eigen besognes te laten gaan. JIJ betrekt het op jouw honden. Dat betekent niet dat ik dat zo bedoel.Alles wat er over gezegd en geschreven wordt gaat immers regelrecht over de honden die bij mij wonen en in mijn hart zitten. Mijn hele relaas over rashonden was zoals ik schreef een gechargeerd gestrekt been om te laten zien dat er dan bij rashond mensen precies hetzelfde gebeurt en dat gebeurde ook.
Ik vind zelf helemaal niet dat jij niets over lurchers of al dan niet bewust gefokte kruisingen of rashonden mag zeggen. Ik denk dan helemaal niet " oh nee, nou lezen mensen dat niet iedereen achter fokken staat! Waar moet dat heen?"
Laat staan dat ik me persoonlijk gekwetst voel omdat je Mira een genetisch wrak noemt.
Ten eerste is ze dat ook gewoon en ten tweede doet jouw visie er op helemaal niet ter zake als ik lekker met mijn hondje loop te spelen.
Ja, ze gaat rillen als het onder de 16 graden wordt. Dan moet ze een truitje aan. Ik snap echt prima dat mensen dat achterlijk en onwenselijk vinden. Maakt me niets uit. Ik vind haar geweldig.
Ik vind dat je je emoties een beetje teveel inzet. Niet iedereen hoeft voorzichtig om jouw gevoelens heen te trippelen. Ik weet dat je dat ook helemaal niet wil want ik ken je al een tijdje en je bent niet kwetsbaar of overdreven snel geraakt dus ik vraag me weleens af waarom je dat hier wel zo presenteert.
Want je denkt namelijk niet dat ik het over jouw honden heb als ik "gebrekkige puinzooi" schrijf. Ik weet dat je dat niet denkt. Dat doe je zo voor.
De eeuwige topics over duitse herders met glijbaanruggen worden toch ook niet beweend door mensen die een duitse herder hebben en het niet aankunnen dat hun Fraulein zo besproken wordt?
Ik vind dat een beetje mal.