Werktokkel

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Nanna
Posts in topic: 1

Werktokkel

Bericht door Nanna »

he is still young. 15 months. Also for rats but i take it slowly on him, want him to mature a bit more. But he understands the game, that is most important now.
From Belgium 🇧🇪

Afbeelding

Ze kunnen dus wel meer dan jagen op gevulde koeken.
Afbeelding
ranetje

Re: Werktokkel

Bericht door ranetje »

Nou en of ze meer kunnen.
Goed hondje waarschijnlijk :ok:
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 7
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Die ratten worden losgelaten en die teckel mag ze vangen? Dat is toch appeltje eitje voor zo'n hond? Die van mij vangen de uitgezette vogels ook want dat gekweekte spul is veels te traag.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Marc
Posts in topic: 5

Bericht door Marc »

Kells schreef: 16 jul 2025, 22:23 Die ratten worden losgelaten en die teckel mag ze vangen? Dat is toch appeltje eitje voor zo'n hond? Die van mij vangen de uitgezette vogels ook want dat gekweekte spul is veels te traag.
Nee in dit geval zijn het wilde ratten. Er zitten fretten in die krat. Dus fretten hebben de ratten uit hun holen gejaagd waarna de teckel ze heeft gedood. Ik moest ook even kijken want ik dacht precies hetzelfde.

Een wilde rat doodbijten is ook peanuts. Bas heeft dat twee jaar geleden voor het laatst gedaan met wandelen. Guus ving een grote mannetjes bruine rat. Dat doet hij wel vaker. Bas pakte hem af en schudde hem dood op haar 15e met drie tanden. Ze schudden gewoon keihard en dan breekt dat dier 5 keer zijn rug en beweegt niet meer. Als hij dan niet dood is bijten mijn honden nog eens heel hard in het midden. Dan is hij wel dood. Of snel daarna dood.

Ik vind het alleen altijd zo bijzonder dat dit dan spectaculair gedrag is. Bas en Guus doden ook elke rat buiten. Mollen mollen ze ook. Voor mijn gevoel is er niks spectaculairs aan. De York van vrienden van ons idem. De labradoodle van de buren doodt ook ratten. Geen gelul want laatst greep ze een hele flinke bij de vijver en heeft hem dood geschud.

Dus waarom dit nu zo bijzonder is en meteen een werkteckel. Is Bas met haar iniminitanden en zijdehaar nu een werk Bichon mix?
Afbeelding
Maart
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Zelfs 1 van mijn kippen pakt ratten. Ik heb zelf nog een rat doodgestampt. (Wel tijdens mijn werkuren dus ik was toen wel een werkmens).
Het is inderdaad niet zo heel erg bijzonder of zelfstandig.
Wel ontzettend leuk voor de hond natuurlijk, die maakt het niet uit of het ‘voor echt’ of niet is. De rat ook niet waarschijnlijk :lol1:
EchoMira
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Echo doet het ook maar die is dan ook half rat terrier.
Kells

Bericht door Kells »

Marc schreef: 17 jul 2025, 08:01
Kells schreef: 16 jul 2025, 22:23 Die ratten worden losgelaten en die teckel mag ze vangen? Dat is toch appeltje eitje voor zo'n hond? Die van mij vangen de uitgezette vogels ook want dat gekweekte spul is veels te traag.
Nee in dit geval zijn het wilde ratten. Er zitten fretten in die krat. Dus fretten hebben de ratten uit hun holen gejaagd waarna de teckel ze heeft gedood. Ik moest ook even kijken want ik dacht precies hetzelfde.

Een wilde rat doodbijten is ook peanuts. Bas heeft dat twee jaar geleden voor het laatst gedaan met wandelen. Guus ving een grote mannetjes bruine rat. Dat doet hij wel vaker. Bas pakte hem af en schudde hem dood op haar 15e met drie tanden. Ze schudden gewoon keihard en dan breekt dat dier 5 keer zijn rug en beweegt niet meer. Als hij dan niet dood is bijten mijn honden nog eens heel hard in het midden. Dan is hij wel dood. Of snel daarna dood.

Ik vind het alleen altijd zo bijzonder dat dit dan spectaculair gedrag is. Bas en Guus doden ook elke rat buiten. Mollen mollen ze ook. Voor mijn gevoel is er niks spectaculairs aan. De York van vrienden van ons idem. De labradoodle van de buren doodt ook ratten. Geen gelul want laatst greep ze een hele flinke bij de vijver en heeft hem dood geschud.

Dus waarom dit nu zo bijzonder is en meteen een werkteckel. Is Bas met haar iniminitanden en zijdehaar nu een werk Bichon mix?
O, dan heb ik niks gezegd.
Marc

Bericht door Marc »

@Kells je bedoelt over dat het gekweekte ratten zouden zijn? Toch? Ik dacht ook dat ze uit dat vervoerskooitje kwamen. Maar als je goed inzoomt zie je fretten daarin.

Verder bedoelde ik er niks corrigerend mee natuurlijk. Ratten vangen is voor bijna geen enkele hond een issue. Ze schudden. Dus dat is zo gepiept. De York van vrienden van ons is echt een rattenkiller. Hij weegt 3 kilo haha..Maar zo fel als de pieten..
Afbeelding
Kells

Bericht door Kells »

Marc schreef: 17 jul 2025, 10:33 @Kells je bedoelt over dat het gekweekte ratten zouden zijn? Toch? Ik dacht ook dat ze uit dat vervoerskooitje kwamen. Maar als je goed inzoomt zie je fretten daarin.

Verder bedoelde ik er niks corrigerend mee natuurlijk. Ratten vangen is voor bijna geen enkele hond een issue. Ze schudden. Dus dat is zo gepiept. De York van vrienden van ons is echt een rattenkiller. Hij weegt 3 kilo haha..Maar zo fel als de pieten..
Ja, dat bedoelde ik. Ik zat op mijn telefoon te typen en dan lukt het quoten van een stuk tekst niet zo goed.
Marc

Bericht door Marc »

Kells schreef: 17 jul 2025, 10:58
Marc schreef: 17 jul 2025, 10:33 @Kells je bedoelt over dat het gekweekte ratten zouden zijn? Toch? Ik dacht ook dat ze uit dat vervoerskooitje kwamen. Maar als je goed inzoomt zie je fretten daarin.

Ja, dat bedoelde ik. Ik zat op mijn telefoon te typen en dan lukt het quoten van een stuk tekst niet zo goed.
Herkenbaar. Ik zie slecht en ook dat is een issue op de telefoon. Zie slecht als in moet een leesbril.
Afbeelding
Kells

Bericht door Kells »

Marc schreef: 17 jul 2025, 11:52
Kells schreef: 17 jul 2025, 10:58

Herkenbaar. Ik zie slecht en ook dat is een issue op de telefoon. Zie slecht als in moet een leesbril.
Daar heb ik dan weer geen last van, ik ben gewoon niet zo handig met mijn telefoon.
Gonnie
Posts in topic: 4

Bericht door Gonnie »

Tanja heeft hier beneden ook een keer een rat gevangen, die stak ineens vlak voor haar over, dus hoppa, alleen was die rat ook weer zo los, want die beet terug in haar neus, Tanja gillen en bloeden. En die rat bleef half dood in het gras liggen al piepend. Echt zielig. Later was hij toch dood.

Paar jaar terug zat er een baby ratje in de bosjes, hij keek met zijn lieve kraaloogjes naar ons, eerst wilde ik Tanja wat lijn geven zodat ze hem kon pakken, maar die rat keek zo lief uit zijn oogjes, dat ik Tanja maar terug getrokken heb. Haha. Ratten zien er best lief uit.
Afbeelding

Tanja en Anne
CatnDog
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Gonnie schreef: 17 jul 2025, 14:25 Tanja heeft hier beneden ook een keer een rat gevangen, die stak ineens vlak voor haar over, dus hoppa, alleen was die rat ook weer zo los, want die beet terug in haar neus, Tanja gillen en bloeden. En die rat bleef half dood in het gras liggen al piepend. Echt zielig. Later was hij toch dood.

Paar jaar terug zat er een baby ratje in de bosjes, hij keek met zijn lieve kraaloogjes naar ons, eerst wilde ik Tanja wat lijn geven zodat ze hem kon pakken, maar die rat keek zo lief uit zijn oogjes, dat ik Tanja maar terug getrokken heb. Haha. Ratten zien er best lief uit.
Ratten associeer ik dan wel weer met allerlei ziektes. Om aan te sluiten op het andere topic: nog eerder dan zwerfdieren, terwijl die natuurlijk ook ziektes/parasieten bij zich dragen.
Daardoor gaat het schattigheidsgehalte wel omlaag.
Kells

Bericht door Kells »

CatnDog schreef: 17 jul 2025, 15:20
Gonnie schreef: 17 jul 2025, 14:25 Tanja heeft hier beneden ook een keer een rat gevangen, die stak ineens vlak voor haar over, dus hoppa, alleen was die rat ook weer zo los, want die beet terug in haar neus, Tanja gillen en bloeden. En die rat bleef half dood in het gras liggen al piepend. Echt zielig. Later was hij toch dood.

Ratten associeer ik dan wel weer met allerlei ziektes. Om aan te sluiten op het andere topic: nog eerder dan zwerfdieren, terwijl die natuurlijk ook ziektes/parasieten bij zich dragen.
Daar heb ik dan weer geen last van. De pest werd veroorzaakt door de zwarte rat en die komen hier niet meer voor. De bruine rat kan Weil verspreiden, maar daar ben ik niet zo bang voor. Een besmetting met Weil is prima te behandelen.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Marc schreef: 17 jul 2025, 08:01 Nee in dit geval zijn het wilde ratten. Er zitten fretten in die krat. Dus fretten hebben de ratten uit hun holen gejaagd waarna de teckel ze heeft gedood. Ik moest ook even kijken want ik dacht precies hetzelfde.
Zo jagen ze hier op de berg achter mijn huis ook met podenco's en fretten. Die fretten worden de konijnenholen ingestuurd (in burchten die notabene door jagers zijn gebouwd) en die podenco's staan bij de uitgangen te wachten om de konijnen op te vangen en dood te bijten. Daar is niet veel talent voor nodig.
Marc schreef: 17 jul 2025, 08:01 Een wilde rat doodbijten is ook peanuts. Bas heeft dat twee jaar geleden voor het laatst gedaan met wandelen. Guus ving een grote mannetjes bruine rat. Dat doet hij wel vaker. Bas pakte hem af en schudde hem dood op haar 15e met drie tanden. Ze schudden gewoon keihard en dan breekt dat dier 5 keer zijn rug en beweegt niet meer. Als hij dan niet dood is bijten mijn honden nog eens heel hard in het midden. Dan is hij wel dood. Of snel daarna dood.

Hier is Amy de rattenvanger, maar de katten kunnen er ook wat van. Inclusief kat Nena van 3,5 kilo.
Dat deed Amy een keer in een druk bos op een zondagmiddag, ze zat gewoon aan de flex, vrij kort ook nog, en opeens -hap!- had ze een rat in de berm te pakken. Met allemaal families die voor en achter ons liepen en krijsende en huilende kinderen tot gevolg :engel:
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Een rat weegt hooguit een pond en is gebouwd om zo snel mogelijk groot genoeg te worden om zich voort te planten. Leen Bakker-skelet zeg maar.
De tandjes zijn goed in knagen maar niet in echt verwonden dus ik vraag me altijd een beetje af waarom mensen het gevaar zo overschatten.

Natuurlijk kan een chihuahua een rat mollen. De vraag is of ze er uberhaupt interesse in hebben en terriers hebben altijd zin om te mollen.
Kells

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 17 jul 2025, 20:26 Een rat weegt hooguit een pond en is gebouwd om zo snel mogelijk groot genoeg te worden om zich voort te planten. Leen Bakker-skelet zeg maar.
De tandjes zijn goed in knagen maar niet in echt verwonden dus ik vraag me altijd een beetje af waarom mensen het gevaar zo overschatten.

Natuurlijk kan een chihuahua een rat mollen.
Hier heeft ons konijn weleens een rat gemold. De ren van het hok was niet helemaal hufterproof zeg maar. Een rat kwam af en toe mee eten. Op een dag vond ik de rat dood in het nachthok van het konijn. Het beestje lag, met bijtwonden, naast de voerbak van het konijn.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Hahaha.
Ik ben ook oprecht banger voor een konijn dan een rat.

Ik zorg goed voor mijn lieve konijnen maar ik knuffel er niet mee. Ik pak ze alleen om er iets mee te doen.
Nou. Mag je je werkjas even aantrekken, hoor.
Krabben en schoppen en bijten als je echt een lijer hebt.

Of katten. Ik zag een keer een kitten in het riet liggen. Waarschijnlijk gedumpt.
Nou ja, niemand gaat een kitten laten liggen dus ik er op af.
Dat beest heeft me toch een partij gebeten! Mijn hele hand kapot maar loslaten schiet niet op dus het moest.
Ooh, dat heb ik nog gevoeld, hoor.
Dat krabben met die achterpoten. :O:

Arm ding. Totaal gestresst natuurlijk. Maar ja, het was even niet anders en ik laat je voorpoot niet los.
Ging tekeer als een idioot maar ja. Mijn hele jas ook kapot.
CatnDog
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Kells schreef: 17 jul 2025, 20:33 Hier heeft ons konijn weleens een rat gemold. De ren van het hok was niet helemaal hufterproof zeg maar. Een rat kwam af en toe mee eten. Op een dag vond ik de rat dood in het nachthok van het konijn. Het beestje lag, met bijtwonden, naast de voerbak van het konijn.
Wow. :80:
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 17 jul 2025, 21:09 Hahaha.

Ik zorg goed voor mijn lieve konijnen maar ik knuffel er niet mee. Ik pak ze alleen om er iets mee te doen.

Of katten. Ik zag een keer een kitten in het riet liggen. Waarschijnlijk gedumpt.
Dat beest heeft me toch een partij gebeten! Mijn hele hand kapot maar loslaten schiet niet op dus het moest.

Arm ding. Totaal gestresst natuurlijk. Maar ja, het was even niet anders en ik laat je voorpoot niet los.
Daar was ik bij. De hele doos waar dat diertje in moest onder het bloed. Ze draaide om in haar vel en greep je vreselijk. Ik zie het gewoon nog voor me. Een piepklein lapjespoesje van krap 6 of 7 weken dat als een pitbull in jouw hand ging. Het bloed druppelde er gewoon vanaf.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 17 jul 2025, 22:05 Ik zie het gewoon nog voor me.
Ja ik ook. Godsamme.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 17 jul 2025, 22:10
Marc schreef: 17 jul 2025, 22:05 Ik zie het gewoon nog voor me.
Ja ik ook. Godsamme.
Maar die bleef wild. Sissend in een doosje en geen enkele opvang wilde haar. Die was gewoon net zo wild als een jonge vos van ,6 weken. Denk dat die daar gewoon wild geboren was achteraf en de moeder kwijt was. Of een boer heeft ze daar gedumpt zonder dat ze ooit contact met mensen hadden.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 17 jul 2025, 22:12 Denk dat die daar gewoon wild geboren was achteraf en de moeder kwijt was. Of een boer heeft ze daar gedumpt zonder dat ze ooit contact met mensen hadden.
Of van die kippenboerderij daar op de hoek.
Kells

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 17 jul 2025, 21:09 Hahaha.

Ik ben voor beide niet bang. Konijn was een ram en ramde er op los. Hij is bijna 12 jaar oud geworden voor hij sneefde. Ratten vond ik leuke huisdieren, maar om praktische redenen kwam er geen nieuwe generatie nadat nummer 5 het loodje legde.
Gonnie
Posts in topic: 4

Bericht door Gonnie »

CatnDog schreef: 17 jul 2025, 15:20

Ach, ik ben niet zo snel bang voor ziektes. Daarom is het eigenlijk ook niet dat ik geen zwerfkatten of zwerfhonden aai, ik vind het gewoon vies als honden en katten er erg onverzorgd uit zien. Zo zijn er ook weleens honden die komen om geaaid te worden, maar sommige van die honden stinken verschrikkelijk als zo hond tegen je aan staat stinkt je jas gelijk een uur in de wind. Bah.
Zo kwam er ooit een newfoundlander tegen me aan staan, ging zowat over mijn nek van de lucht van die hond. Mijn jas bleef dagen stinken.
Mijn honden drinken ook uit de smerigste waterplassen of greppels. Hebben ze nooit last van.
Afbeelding

Tanja en Anne
Plaats reactie