ranetje schreef: 10 jul 2025, 15:13
Voor zover ik kan zien is het verboden om te fokken met die honden als ze een te korte neus hebben
Ze worden kennelijk nog wel geshowd, maar dan vooral op evenementen van de HBC
ALS het in Nederland verboden is om een kortsnuit te kopen (dat wordt geclaimd door Dier&Recht) lijkt het me niet meer dan normaal dat je de stamboom van zo'n hond uit het buitenland niet meer kan overschrijven naar een NHSB nummer.
Ik kan alleen nergens bij de Rijks overheid een bericht vinden dat dat totale fokverbod/koopverbod er al is.
Er is ook geen koopverbod/algeheel fokverbod, je mag nog steeds franse bulldoggen verkopen alleen niet meer fokken met oranje of rode snuiten. Hoe je aan franse bullen kan komen om te verkopen zonder te fokken daar hebben ze het dan niet over.
ranetje schreef: 10 jul 2025, 15:13
Voor zover ik kan zien is het verboden om te fokken met die honden als ze een te korte neus hebben
Ze worden kennelijk nog wel geshowd, maar dan vooral op evenementen van de HBC
ALS het in Nederland verboden is om een kortsnuit te kopen (dat wordt geclaimd door Dier&Recht) lijkt het me niet meer dan normaal dat je de stamboom van zo'n hond uit het buitenland niet meer kan overschrijven naar een NHSB nummer.
Ik kan alleen nergens bij de Rijks overheid een bericht vinden dat dat totale fokverbod/koopverbod er al is.
Er is ook geen koopverbod/algeheel fokverbod, je mag nog steeds franse bulldoggen verkopen alleen niet meer fokken met oranje of rode snuiten. Hoe je aan franse bullen kan komen om te verkopen zonder te fokken daar hebben ze het dan niet over.
Daar ging het mij om.
Er werd gezegd dat het verboden was om te fokken met (o.a.) Franse bullen.
Nou in principe is het dat ook want er is geen enkele franse bulldog die voldoet aan de eisen, waar nu mee gefokt wordt die nieuwe franse bulldog daar zit van alles doorheen en maar heel weinig franse bulldog nog. Net zo met de mops en Engelse.
Maar er komen er nog steeds duizenden uit het buitenland hier heen, en daarbij wordt helemaal nergens meer naar gekeken. Hippe kleurtjes of variaties het kan allemaal nu.
Moet je die moeder zien, en de pups die er uit zijn gekomen ook allemaal heel erg korte neuzen.
Voor pups vind ik die neusjes nogal meevallen
Bij alle pups gaan de neuzen pas later groeien.
Het is wel een redelijk open neusje ook op dit moment.
In die link die je er bij had gezet vind ik die geel/witte bull al een neus hebben die de gezonde richting op gaat.
Geen idee op dat allemaal goed genoeg is of kan worden, trouwens.
Mijn opmerking is niet bedoeld als verdediging van die fokker
Bij bullen gaan de neusgaten juist op latere leeftijd nog dichter zitten, ik heb nog nooit een neus bij een bull langer zien worden hoor en heb er best heel wat gezien
Die creme (geel/witte) is de vader van de pups de grey and tan de moeder. Vader is oranje en moeder duidelijk rood daar mag je dus gewoon niet mee fokken. De neus moet minsens 1/3 van de schedel zijn.
Kijk om even te laten zien van de neusgaten. Mijn Cody met 1 week (ong.) en met 3 jaar. Daar kun je duidelijk zien dat de neusgaten kleiner worden en dat de neus niet groter/langer wordt bij bullen.
Bij bullen gaan de neusgaten juist op latere leeftijd nog dichter zitten, ik heb nog nooit een neus bij een bull langer zien worden hoor en heb er best heel wat gezien
Duidelijk
Ik bestrijd het niet hoor
Ik zeg alleen dat pasgeboren pups vrijwel allemaal geen naar voren stekende neus hebben, ongeacht het ras.
Duidelijk
Ik bestrijd het niet hoor
Ik zeg alleen dat pasgeboren pups vrijwel allemaal geen naar voren stekende neus hebben, ongeacht het ras.
Nee daarom liet ik het zien omdat het bij bullen dus anders is.