Tandenslijtage

Plaats reactie
pioenroos
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel

Tandenslijtage

Bericht door pioenroos »

Danu haar hoektanden slijten me te snel.
Ja, het komt door de bal en het feit dat de bal vaak onder het zand zit. Ze begraaft of verzuipt graag haar bal om hem dan, :cheer: hoera gevonden!, :cheer: weer op te diepen. Als ik hem verstop is dat helemaal gaaf natuurlijk.
Ze krijgt de bal niet elke dag en geen uren. Ik heb beter speelgoed geprobeerd maar het moet helaas een Kong tennisbal zijn (daar spelen al haar vrienden mee :roll: ) Ze knaagt ook graag maar dat is niet met haar hoektanden volgens mij.
Geen bal mee betekent haar continue zelf vermaken of minder loslopen. Danu is een bezig bijtje en niet de meest sociale hond. Het is heel veel handiger dat ze let op waar ze haar bal heeft neergelegd dan dat ze continue de omgeving scant.

Kan ik wat? Ik heb wel eens gehoord van bijthonden die een bescherming kregen? Zou dat werken en betaalbaar zijn? Hoeveel risico geeft die slijtage echt?

Danu is 3 jaar.
Afbeelding
Het gele randje zal ik binnenkort eens wegkrabben.
Afbeelding
Sterre
Posts in topic: 1

Re: Tandenslijtage

Bericht door Sterre »

Mijn Duitse staande korthaar had dat ook. Ik kreeg haar toen ze 5 jaar was. Kwam van het kluiven en de tennisballen. Zij is ruim 15 jaar geworden en het heeft (gelukkig) geen problemen gegeven. De tanden sleten uiteindelijk niet heel veel verder dan die op jouw foto. Maar ik heb er verder geen verstand van dus of dat altijd zo is weet ik niet.
ranetje

Bericht door ranetje »

Een van mijn teckels had die slijtage ook, van een tennisbal.
Ik heb er niets aan gedaan.
Hond heeft ook nooit last gehad van die slijtage.
Afbeelding
Ybbihs

Bericht door Ybbihs »

Shib had het ook vanaf zn 2e jaar zoiets. Hij is er 13 mee geworden zonder gedoe.
Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Bedoel je de oranje Kong Chuckit bal? Ik denk dat die bal toch wel het beste alternatief (zachtste voor de tanden) is voor een 'echte' tennisbal.
Afbeelding
Ik heb er voor Zeno ook eentje, omdat hij ook zo'n bal-kauwer is.
pioenroos
Honden: 3
Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel

Bericht door pioenroos »

Dank voor de reacties :ok: Ik hoef me dus niet direct zorgen te maken dat ze gillende tandontstekingen krijgt.
Het lijkt niet heel veel verder te slijten dan dit. Hopelijk blijft dat zo.
CatnDog schreef: 25 jul 2025, 20:02 Bedoel je de oranje Kong Chuckit bal? Ik denk dat die bal toch wel het beste alternatief (zachtste voor de tanden) is voor een 'echte' tennisbal.
Ja, alleen Danu wil dat dus niet. Haar moeder vindt een chuckit prima, zeker die met piep er in. Ik heb nog meer ballen geprobeerd hoor. Leuk voor thuis of een zoekspel met mij samen maar meer niet.
Danu is merkvast, zelfs op het oog een zelfde hondentennisbal van ander merk mot ze niet :19: Zelf meesjouwen en spelletjes voor bedenken doet ze alleen met een Kong tennisbal. En juist die focus op de bal is fijn voor het loslopen op plekken met meer prikkels.
Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

pioenroos schreef: 25 jul 2025, 20:34 Ja, alleen Danu wil dat dus niet. Haar moeder vindt een chuckit prima, zeker die met piep er in. Ik heb nog meer ballen geprobeerd hoor. Leuk voor thuis of een zoekspel met mij samen maar meer niet.
Danu is merkvast, zelfs op het oog een zelfde hondentennisbal van ander merk mot ze niet :19: Zelf meesjouwen en spelletjes voor bedenken doet ze alleen met een Kong tennisbal. En juist die focus op de bal is fijn voor het loslopen op plekken met meer prikkels.
Zeno vindt de Chuckit ook beduidend minder dan een echte bal, maar hij vindt hem om te speuren en op te kauwen nog wel te doen. (Dan krijg je zo'n kwijlbal.)
Ik vind het wel mooi dat Danu zo lekker kieskeurig is en daar dan aan vast houdt. :lol1: Alleen in dit geval niet zo handig.
Plaats reactie