Gaat lekker bij de Raad

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
ranetje
Posts in topic: 4

Re: Gaat lekker bij de Raad

Bericht door ranetje »

EchoMira schreef: 29 jul 2025, 20:57
ranetje schreef: 29 jul 2025, 14:45 De vraag is of Embark kan testen op schadelijke genen van een ras waar dat normaal niet voorkomt?
Dat is helemaal niet de vraag.
Ik zal het anders voor je formuleren.
Inclusief het voorbeeld dat ik er bij gaf.
ranetje schreef: 29 jul 2025, 14:45 MIJN vraag is of Embark kan testen op schadelijke genen van een ras waar dat normaal niet voorkomt?

Er zijn verschillende erfelijke ziektes die per ras op een andere locatie zitten.
Dus als jouw hond bijv. volgens embark geen Von Willebrand heeft zal dat niet altijd vertellen dat de hond die ziekte niet heeft of geen drager is.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 11
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

ranetje schreef: 29 jul 2025, 21:47 Ik zal het anders voor je formuleren.
Oh dat is fijn. Ik ben namelijk afhankelijk van jouw duidelijke uitleg.
Omdat ik zo dom ben.
ranetje schreef: 29 jul 2025, 14:45 MIJN vraag is of Embark kan testen op schadelijke genen van een ras waar dat normaal niet voorkomt?
En zoals je kunt lezen is mijn antwoord dat embark test op een batterij aandoeningen of je ze nou wel of niet in je ras verwacht en dat ik dat een grondige aanpak vindt als je dat combineert met de tests die in jouw ras belangrijk zijn.

Test gewoon alles dat uit kan maken voor je gaat fokken. Kost je 300 piek voor een heel nest.
Zijn ze getest op alles.
En alks er dan toch nog een hiaat in zit doe je die test ook.

Fokken is niets anders dan de juiste genen matchen. Als je dat teveel gedoe vindt moet je niet fokken.
ranetje

Bericht door ranetje »

EchoMira schreef: 29 jul 2025, 21:55
Omdat ik zo dom ben.
En zoals je kunt lezen is mijn antwoord dat embark test op een batterij aandoeningen of je ze nou wel of niet in je ras verwacht en dat ik dat een grondige aanpak vindt als je dat combineert met de tests die in jouw ras belangrijk zijn.

Test gewoon alles dat uit kan maken voor je gaat fokken. Kost je 300 piek voor een heel nest.
Zijn ze getest op alles.

Fokken is niets anders dan de juiste genen matchen. Als je dat teveel gedoe vindt moet je niet fokken.
:roll:
Ja ze testen op een batterij aandoeningen.
Alleen liggen die aandoeningen bij het ene ras op een ander gen dan bij een ander ras.
Een aandoening waarbij bij het ene ras bekend is waar het zit en bij het andere ras niet bekend is waar het zit (namelijk nog niet gevonden, al is wel bekend dat het een erfelijke aandoening is).
Dan geeft Embark een groen vinkje, dat misschien niet terecht is.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

ranetje schreef: 29 jul 2025, 22:01 Alleen liggen die aandoeningen bij het ene ras op een ander gen dan bij een ander ras.
...Dan geeft Embark een groen vinkje, dat misschien niet terecht is.
Ik zou het onzettend fijn vinden als je dit even met bronnen toe zou lichten.
Maar ik weet dat je dat niet gaat doen.
Marc
Posts in topic: 6

Bericht door Marc »

Als een aandoening op een ander gen ligt bij een ras is het toch echt een andere aandoening. En dat weet een DNA laboratorium prima te testen. Dus dat is een beetje een broodje aap verhaal om misschien niet te hoeven testen?

Misschien dat een tweetal ziekten zich op dezelfde manier uiten en dus ik de volksmond dezelfde ziekte worden genoemd? Ziektes aan de iris van de ogen zitten bij elke hond op de genen van de ogen op dezelfde plaats in het DNA. Anders kunnen honden zich niet voortplanten.

Als de ene hond zijn DNA op een andere plaats heeft zitten dan de andere hond krijg je dus nooit puppies. Dat is onmogelijk.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

EchoMira schreef: 29 jul 2025, 22:03
ranetje schreef: 29 jul 2025, 22:01 Alleen liggen die aandoeningen bij het ene ras op een ander gen dan bij een ander ras.
Ervaring van een van onze fokkers.
Dat vindt je vast niet voldoende, maar dat is dan maar zo.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

ranetje schreef: 30 jul 2025, 15:54
EchoMira schreef: 29 jul 2025, 22:03
Ervaring van een van onze fokkers.
Dat vindt je vast niet voldoende, maar dat is dan maar zo.
Maar het kan dus niet. Want elke hond heeft DNA op dezelfde plaats want precies dat maakt hem een hond. Dus het gen voor oogkleur maar ook een genetische ziekte ligt altijd en bij elke hond op dezelfde plaats. Anders sluit het DNA van reu en teef niet op elkaar aan en kan er geen levensvatbaar pupje geboren worden.

Dat heet locus. Wat wel kan is dat er meerdere ziektes zijn die dezelfde symptomen hebben. Maar dat weten ze prima bij Embark en de rest van de testers. Dus een hond kan wel blind worden door verschillende genetische aandoeningen. Maar bv de aandoening blote dijen bij whippets ligt niet op een andere plaats bij een andere whippet. En ook niet bij een Greyhound als het om hetzelfde genetische defect gaat.

Ze testen op specifieke genetische aandoeningen en die specifieke aandoening zit bij elke hond op dezelfde plaats. Bij een das bv zou hij wel ergens anders liggen en toch hetzelfde defect kunnen zijn. Daarom kan je een das en een hond niet kruisen. Hun genen zitten niet op hetzelfde locus.
Afbeelding
Lothian
Posts in topic: 2
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Kan wel hoor @Marc. Sommige ziektes hebben locusheterogeneïteit. Voor bijvoorbeeld progressieve retinale atrofie waren in 2014 al 22 mutaties op 19 genen bekend. Progressive retinal atrophy in Shetland sheepdog is associated with a mutation in the CNGA1 gene

Welke mutaties of genen verantwoordelijk voor RPA voorkomen verschilt per ras.
Afbeelding
Célie
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

ranetje schreef: 29 jul 2025, 22:01
EchoMira schreef: 29 jul 2025, 21:55
Omdat ik zo dom ben.

Zijn ze getest op alles.

:roll:
Ja ze testen op een batterij aandoeningen.
Alleen liggen die aandoeningen bij het ene ras op een ander gen dan bij een ander ras.
Een aandoening waarbij bij het ene ras bekend is waar het zit en bij het andere ras niet bekend is waar het zit (namelijk nog niet gevonden, al is wel bekend dat het een erfelijke aandoening is).
Dan geeft Embark een groen vinkje, dat misschien niet terecht is.
Dat weet je dan toch wel als dat bij jouw ras anders is lijkt mij.
blacky
Posts in topic: 5

Bericht door blacky »

Lothian schreef: 30 jul 2025, 18:36 Kan wel hoor @Marc. Sommige ziektes hebben locusheterogeneïteit. Voor bijvoorbeeld progressieve retinale atrofie waren in 2014 al 22 mutaties op 19 genen bekend. Progressive retinal atrophy in Shetland sheepdog is associated with a mutation in the CNGA1 gene

Welke mutaties of genen verantwoordelijk voor RPA voorkomen verschilt per ras.
dat maakt het inderdaad erg moeilijk soms. Ook krijg je soms een rood kruis terwijl de aandoening bij jouw ras niets doet en in een ander ras juist voor veel problemen zorgt gewoon omdat er ook een andere combinatie van genen nodig is om dan problemen te veroorzaken.
Neemt niet weg dat ik ook mijn honden dna test. Heb nu een beetje een gek pupje in huis. Waterhoofd, beschadiging aan de kleine hersenen, overbeet en ik weet niet wat er nog meer achterweg gaat komen. Maar haar DNA is prachtig. Veel diversiteit, lage coi en geen enkele erfelijke aandoening aldus embark.
Lothian
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Ik vind Embark geweldig. Iedereen die fokt zou het moeten doen. Maar inderdaad, nog niet alles staat er in, en niet alles is (alleen maar) erfelijk. Skeletafwijkingen kunnen helaas bijvoorbeeld ook door vitaminentekort komen en waterhoofd door een bacteriële infectie.

De Raad heb ik trouwens niks mee, wat een flauwekulclub 😂
Afbeelding
blacky

Bericht door blacky »

Lothian schreef: 30 jul 2025, 21:24 Ik vind Embark geweldig. Iedereen die fokt zou het moeten doen. Maar inderdaad, nog niet alles staat er in, en niet alles is (alleen maar) erfelijk. Skeletafwijkingen kunnen helaas bijvoorbeeld ook door vitaminentekort komen en waterhoofd door een bacteriële infectie.

De Raad heb ik trouwens niks mee, wat een flauwekulclub 😂
klopt hoor. Maar daarom is Embark niet heilig. Maar idd al mijn honden zijn getest zelfs onze Fanny terwijl daar nooit mee gefokt gaat worden.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

blacky schreef: 30 jul 2025, 21:30 Maar daarom is Embark niet heilig.
Niks is heilig maar het is wel de kortste klap naar een prima inzicht in de genetische toestand van je hond.
Moet je meer doen? Vast wel maar dat is bij alle verkrijgbare tests zo.
Alsof je oogtest in utrecht wel heilig en allesomvattend is.

Maar als er voor jouw ras nog extra tests nodig zijn dan doe je die ook. Niemand heeft gezegd dat dat niet hoeft als je embark gebrukkt.

Ik vind het altijd een hele rare figuur om te gaan kankeren over iets omdat het niet perfect is en dat dan als onderbouwing om veel minder te doen gebruiken. Ik hoop dan dat je het als soort balletje-balletje gebruikt omdat ik het jammer zou vinden als je echt zo dom bent.

En wat een bekende fokker zegt vind ik sowieso een non-argument. Bekende fokkers zeggen zoveel. Mij bekend is een fokker die denkt dat varkensvlees voor pups met HD zorgt. Omdat hij eerst vooral gehakt voerde en toen pups met HD kreeg. "Erkende fokker" met zat lintjes.

Als je weet dat bij jouw ras een ander gen verantwoordelijk is voor een verzamelnaam van aandoeningen (want daar hebben we het natuurlijk over) dan test je dáár ook op. Naast je embark.
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Embark is niet heilig, maar dat zijn andere labs ook niet. Onze rasvereniging nam https://www.petgenoma.com/ in de hand maar doen daar kennelijk niets meer mee want de uitvoering kwam nogal amateuristisch over. Ik had Fin bij hun laten testen en daar kwamen uitslagen uit, maar niet de uitslagen die ik wilde hebben. RCD1 en RCD4. Als je als laboratorium aan de slag gaat voor een bepaald ras, dan neem je toch als eerste de aandoeningen mee die in dat ras voorkomen?
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nou, het daadwerkelijk ontwikkelen van elke gentest is nog best wat gedoe en begrotelijk. Dus ik snap wel dat je als klein bedrijf niet ook nog een strakke etalage en kassameisje hebt.

Moet een hoefsmid ook een knallende site hebben?
Ik had Fin bij hun laten testen en daar kwamen uitslagen uit, maar niet de uitslagen die ik wilde hebben.
Dit vind ik de leukste zin van de dag.
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 30 jul 2025, 22:59 Nou, het daadwerkelijk ontwikkelen van elke gentest is nog best wat gedoe en begrotelijk. Dus ik snap wel dat je als klein bedrijf niet ook nog een strakke etalage en kassameisje hebt.

Moet een hoefsmid ook een knallende site hebben?
Ik had Fin bij hun laten testen en daar kwamen uitslagen uit, maar niet de uitslagen die ik wilde hebben.
Dit vind ik de leukste zin van de dag.
Hahaha, dank je! :LOL: Dat was een beetje dom geformuleerd, maar ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ja tuurlijk.
blacky

Bericht door blacky »

EchoMira schreef: 30 jul 2025, 22:12
blacky schreef: 30 jul 2025, 21:30 Maar daarom is Embark niet heilig.
Niks is heilig maar het is wel de kortste klap naar een prima inzicht in de genetische toestand van je hond.
Moet je meer doen? Vast wel maar dat is bij alle verkrijgbare tests zo.
Alsof je oogtest in utrecht wel heilig en allesomvattend is.

Maar als er voor jouw ras nog extra tests nodig zijn dan doe je die ook. Niemand heeft gezegd dat dat niet hoeft als je embark gebrukkt.

Ik vind het altijd een hele rare figuur om te gaan kankeren over iets omdat het niet perfect is en dat dan als onderbouwing om veel minder te doen gebruiken. Ik hoop dan dat je het als soort balletje-balletje gebruikt omdat ik het jammer zou vinden als je echt zo dom bent.

En wat een bekende fokker zegt vind ik sowieso een non-argument. Bekende fokkers zeggen zoveel. Mij bekend is een fokker die denkt dat varkensvlees voor pups met HD zorgt. Omdat hij eerst vooral gehakt voerde en toen pups met HD kreeg. "Erkende fokker" met zat lintjes.

Als je weet dat bij jouw ras een ander gen verantwoordelijk is voor een verzamelnaam van aandoeningen (want daar hebben we het natuurlijk over) dan test je dáár ook op. Naast je embark.
zeker doe ik die extra tests, ik wil namelijk erg graag gezonde hondjes fokken waar mensen lang een goede lieve kameraad aan hebben.
Je hebt ook combi breed, die neemt de raad voor je af maar dat kun je ook zelf doen of door de dierenarts laten doen. Zij testen alleen de aandoeningen via het dna die voor jouw ras relevant zijn. Daarnaast zijn nog lang niet alle erfelijke aandoeningen in kaart gebracht per ras. Dat maakt wel dat ik embark niet heilig vindt. DNA testen echter vind ikdat die verplicht gesteld moeten worden.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Niemand vindt embark heilig en niemand denkt dat embark op alles test.
Ik vind het een open kerkdeur maar je hebt gelijk.
Crutz

Bericht door Crutz »

Leuk dat combi breed bij VHL maar VHL is de enige waar ik meerdere foute uitslagen gehad heb. Heb dan echt meer vertrouwen in Embark of Laboklin (deed ik voor Embark)
blacky

Bericht door blacky »

Crutz schreef: 31 jul 2025, 20:05 Leuk dat combi breed bij VHL maar VHL is de enige waar ik meerdere foute uitslagen gehad heb. Heb dan echt meer vertrouwen in Embark of Laboklin (deed ik voor Embark)
oh, dat kan. Ik heb alleen ervaring met combi breed omdat ik voor de rasvereniging aan het na kijken ben wat handiger is. Ik heb altijd Embark gebruikt
Kelperuaantjes

Bericht door Kelperuaantjes »

Crutz schreef: 31 jul 2025, 20:05 Leuk dat combi breed bij VHL maar VHL is de enige waar ik meerdere foute uitslagen gehad heb. Heb dan echt meer vertrouwen in Embark of Laboklin (deed ik voor Embark)
Wat was er fout aan dan?
Crutz

Bericht door Crutz »

Kelperuaantjes schreef: 01 aug 2025, 22:43
Wat was er fout aan dan?
Gelukkig niks heel ernstigs. Maar 3x een fout op de dilute (blauw) test. En bij navraag bij VHL was de reactie enkel “dat kan dat er een fout gemaakt is”. Laboklin toen ik aangaf dat de hond elders dD getest was zette direct zonder vragen een her test in. Die overigens dezelfde uitslag gaf en kort daarna kwam embark en ook daar de uitslag van Laboklin bevestigd
Kelperuaantjes

Bericht door Kelperuaantjes »

Ah, ok. Dat is wel slordig dan.
Plaats reactie