Nee nog niet ,hopelijk ooit
Arme Guus onder narcose voor zijn tanden
Re: Arme Guus onder narcose voor zijn tanden
Maar als ik dit zie denk ik niet dat mij dat gaat lukken,veel te bang om uit te schieten met dat ding en in het tandvlees te prikken en ik denk dat Bertus ook gaat opstaan bij dat geluid

Ik heb het net als Nanna ook altijd gedaan bij al mijn honden. Bij de een wat vaker dan de andere. Maar zo lang met een kies bezig zijn deed ik nooit hoor. Meestal randje vlak bij het tandvlees. Hup het rijtje langs krabben waar nodig en klaar. Ik had dezelfde krabber als Nanna.
Neen. Ik maak alles precies schoon. Maar goed ik doe het iedere twee, drie weken dus een aangekoekte bende is het nooit.

-
EchoMira
- Posts in topic: 4
- Honden: 3
- Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff
Nee, gewoon lekker volwassen. Kijk, zoiets.Marc schreef: 27 aug 2025, 19:57 Zie nu dat hij aan de voorkant boven nog maar 1 tandje heeftVolgens mij hebben ze nog veel meer getrokken dan ik begrepen had. Ach germ. 1 snijtandje boven..Het kind ziet er goed uit en is super actief maar toch wordt hij blijkbaar al oud
![]()

Haha. Ja daar kan ik eigenlijk best mee levenEchoMira schreef: 27 aug 2025, 21:17Nee, gewoon lekker volwassen. Kijk, zoiets.Marc schreef: 27 aug 2025, 19:57 Zie nu dat hij aan de voorkant boven nog maar 1 tandje heeftVolgens mij hebben ze nog veel meer getrokken dan ik begrepen had. Ach germ. 1 snijtandje boven..Het kind ziet er goed uit en is super actief maar toch wordt hij blijkbaar al oud
![]()
![]()
Ik zei heel vrolijk tegen Hans, kijk er zijn drie tandjes uit. En toen deed ik zijn lippen omhoog en zag ik onder alles nog maar boven nog maar 1 snijtandje. Ik was zelf ook geschrokken. Hij had gisteren nog gewoon in mijn ogen normale voortandjes. Dus ik vind het toch best wel erg. En ik verwachtte gewoon her en der een gaatje.
-
EchoMira
Ik vind dat je het heel goed gedaan hebt. Dat je niet eerst 16 keer met de dierenarts bespreekt over welke tanden het gaat begrijp ik niet maar ik reken het wel goed.Marc schreef: 27 aug 2025, 21:24Haha. Ja daar kan ik eigenlijk best mee levenEchoMira schreef: 27 aug 2025, 21:17Nee, gewoon lekker volwassen. Kijk, zoiets.Marc schreef: 27 aug 2025, 19:57 Zie nu dat hij aan de voorkant boven nog maar 1 tandje heeftVolgens mij hebben ze nog veel meer getrokken dan ik begrepen had. Ach germ. 1 snijtandje boven..Het kind ziet er goed uit en is super actief maar toch wordt hij blijkbaar al oud
![]()
![]()
Zeker de eerste tijd. Dus het helpt. Ik moet ook echt zijn bovenlip optrekken om het te zien.
Ik zei heel vrolijk tegen Hans, kijk er zijn drie tandjes uit. En toen deed ik zijn lippen omhoog en zag ik onder alles nog maar boven nog maar 1 snijtandje. Ik was zelf ook geschrokken. Hij had gisteren nog gewoon in mijn ogen normale voortandjes. Dus ik vind het toch best wel erg. En ik verwachtte gewoon her en der een gaatje.![]()
Dat moet iemand anders even voor mij doen. Ik ga alles tot pap zitten prakkizeren. Ben je een half jaar verder. Jij doet het gewoon.
Nu heeft hij weer een gezond hoofd. Fijn!
Ik heb eigenlijk helemaal niks besproken. Ik ben altijd heel duidelijk bij de dierenarts. Niemand heeft in zijn bek gekeken voor hij onder narcose ging. Ik wist dat daar iets niet goed zat door de lucht die uit zijn bek kwam en hij had sowieso tandsteen.
Dus ik zei doe hem maar onder narcose en kijk maar wat nodig is om zijn mond weer gezond te maken. Het eindresultaat was voor mij dus een verassing. En ik dacht knijp meteen die anaalklieren uit en kijk naar zijn nagels. Als hij toch slaapt.
Dus vantevoren was er niks te bespreken. Niemand had fatsoenlijk in zijn bek gekeken voor hij sliep.
Mijn dierenarts vertrouwt mijn oordeel. Ik ga heel gericht. Kijk eens naar de nierwaarden van Bas. Maak eens een hartfilmpje. Doe Guus eens onder narcose en maak zijn mond weer gezond. Dat doen ze allemaal zonder consult en zonder de hond gezien te hebben. Deze afspraak voor Guus heb ik telefonisch gemaakt. "Mijn hond stinkt uit zijn bek en ik wil graag komende week een tandsanering afspreken." Dan zeggen ze "oh prima. Breng maar om 8 uur woensdag en zorg dat hij nuchter is voor de narcose". Eigenlijk best wel apart dat dat kan. Maar ik ben vaste klant en denk dat dat daarom zo gaat.
Guus krijgt gewoon een prikje. Niemand kijkt in zijn bek. Hij wordt meegenomen en dan pas ziet de dierenarts voor het eerst wat er scheelt. Haha. Ik zag uiteraard wel thuis de tandplak dus het moest hoe dan ook en dat nemen ze dan gewoon van mij aan.
Dus gek eigenlijk maar wel super fijn dat ze niet eerst zelf alles willen checken met allround onderzoeken etc.
Dus ik zei doe hem maar onder narcose en kijk maar wat nodig is om zijn mond weer gezond te maken. Het eindresultaat was voor mij dus een verassing. En ik dacht knijp meteen die anaalklieren uit en kijk naar zijn nagels. Als hij toch slaapt.
Dus vantevoren was er niks te bespreken. Niemand had fatsoenlijk in zijn bek gekeken voor hij sliep.
Mijn dierenarts vertrouwt mijn oordeel. Ik ga heel gericht. Kijk eens naar de nierwaarden van Bas. Maak eens een hartfilmpje. Doe Guus eens onder narcose en maak zijn mond weer gezond. Dat doen ze allemaal zonder consult en zonder de hond gezien te hebben. Deze afspraak voor Guus heb ik telefonisch gemaakt. "Mijn hond stinkt uit zijn bek en ik wil graag komende week een tandsanering afspreken." Dan zeggen ze "oh prima. Breng maar om 8 uur woensdag en zorg dat hij nuchter is voor de narcose". Eigenlijk best wel apart dat dat kan. Maar ik ben vaste klant en denk dat dat daarom zo gaat.
Guus krijgt gewoon een prikje. Niemand kijkt in zijn bek. Hij wordt meegenomen en dan pas ziet de dierenarts voor het eerst wat er scheelt. Haha. Ik zag uiteraard wel thuis de tandplak dus het moest hoe dan ook en dat nemen ze dan gewoon van mij aan.
Dus gek eigenlijk maar wel super fijn dat ze niet eerst zelf alles willen checken met allround onderzoeken etc.
- ellen en de birmanen
- Posts in topic: 2
Achteraf had ik het bij Bas moeten doordrukken. Maarja. Ik kijk een koe in de kont nu. Nu moet ze in september op veel te hoge leeftijd nog zo'n behandeling ondergaan. Erop of eronder en dat is geen prettig idee.ellen en de birmanen schreef: 28 aug 2025, 09:20 bij mijn Twinkel zijn alle tanden en kiezen eruit. zij eet gewoon brokjes, kauwt op konijnenoren en pootjes, zelfs gedroogde kippenpootjes krijgt ze weg.
![]()
- Lothian
- Posts in topic: 1
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Nee joh, geniaal juist. Ik kwam het ook tegen met wolven. Je leert je hond (met beloningen) zelf zijn bek zo te openen dat je zelfs de achterste kiezen kan poetsen.Nanna schreef: 27 aug 2025, 14:21Nee. Gewoon met je handen. Wil je dat beest hysterisch hebben?Smoushond schreef: 27 aug 2025, 14:08 Ik zie dit trouwens ook steeds vaker voorbij komen online
https://zorgzonderdwang.com/tand-tool/
https://www.instagram.com/reel/DNRldTVp ... F2bWNqZ2h3
Fijn dat het weer achter de rug is met Guus!

Wat voor bakpoeder is dat ? Baking Soda ?Maart schreef: 27 aug 2025, 14:30 Ik poets de tanden van de honden, dat werkt in mijn ogen het beste (is ook het meest logische denk ik, dat dat het beste werkt).
En inderdaad, afkrabben als er toch wat komt en het goed bijhouden, want een goede mondhygiëne is ontzettend belangrijk.
Ik meng regelmatig het poeder van Sunoré met paardenvet en vries dat in kleine blokjes in, dat gebruik ik dan als tandpasta. In kokosolie kan ook, dan moet ze niet in de vriezer bewaard worden (maar het voordeel van het paardenvet is dat het direct smelt, dus wel zo handig als tandpasta).
Een andere vorm van tandpasta:
- 2 eetlepels kokosolie (antibacterieel en verzachtend voor het tandvlees)
- 1 eetlepel bakpoeder (milde reiniging en helpt bij het neutraliseren van geurtjes)
- 1/4 eetlepel fijngemalen peterselie of munt (voor frisse adem en mondgezondheid)
- 1/4 eetlepel kurkuma (natuurlijk witmakend en ontstekingsremmend)
- 1 druppel kippen- of runderbouillon (voor een aantrekkelijke smaak, optioneel)
BEREIDING:
- Smelt de kokosolie lichtjes (als het hard is) tot het zacht maar niet vloeibaar is.
- Meng de bakpoeder, fijngemalen kruiden (peterselie of munt), en kurkuma grondig door de kokosolie.
- Voeg optioneel de bouillon toe en meng goed.
- Doe het mengsel in een luchtdicht potje en bewaar in de koelkast.
Tomatensap gebruiken kan inderdaad ook, ik maak dat gewoon zelf door tomaten te pureren en verwarm het dan lichtjes (warme tomaat heeft gezondheidsvoordelen, koude tomaat net net).
Zo wissel ik dagelijks af. De meeste middelen werken afwerend, dus nu is het de goede moment om er mee te starten. Als het gebit écht slecht is, is laten reinigen inderdaad de juiste oplossing, zodat alles bekeken kan worden.
Een slecht gebit kan zeker ook gewoon telkens terug komen, ondanks je alles doet om het te voorkomen, dat is dan echt dikke vette pech, bij veel kleine hondjes inderdaad wel een nadeel :/

Ik neem ‘echt’ bakpoeder omdat er dan een zuur inzit.
Gewone baking soda kan ook hoor, wel de consumeerbare variant nemen dan uiteraard.
Gewone baking soda kan ook hoor, wel de consumeerbare variant nemen dan uiteraard.
- Mo-yi
- Posts in topic: 3
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
beetje domme vraag misschien, maar baking soda is enorm zout, is dat juist niet slecht?
2011-2025
-
EchoMira
Voor de tanden niet.
Overigens is het belangrijkste punt van baking soda dat het onmiddelijk uit elkaar valt en dan is er al vlot weinig meer schadelijk aan.
Natriumbicarbonaat wil heel graag zichzelf oplossen. En daarom kun je het ook zien als helpend bij het oplossen van calciumophopingen (zoals tandsteen).
Die functie valt trouwens verschrikkelijk tegen. Minerale structuren maak je toch echt gewoon het beste stuk met mechanisch wrikken en schuren.
Het beste blijft altijd om de nog zachte plaque te verwijderen voor het aanslaat. Gewoon elke dag even snel.
Mag je echt een dagje overslaan. Of een week. Maar je moet niet wachten tot het tandsteen er zit.
Of wel maar dan krijg je inderdaad de grovere klussen en vindt je hond het minder leuk.
Overigens is het belangrijkste punt van baking soda dat het onmiddelijk uit elkaar valt en dan is er al vlot weinig meer schadelijk aan.
Natriumbicarbonaat wil heel graag zichzelf oplossen. En daarom kun je het ook zien als helpend bij het oplossen van calciumophopingen (zoals tandsteen).
Die functie valt trouwens verschrikkelijk tegen. Minerale structuren maak je toch echt gewoon het beste stuk met mechanisch wrikken en schuren.
Het beste blijft altijd om de nog zachte plaque te verwijderen voor het aanslaat. Gewoon elke dag even snel.
Mag je echt een dagje overslaan. Of een week. Maar je moet niet wachten tot het tandsteen er zit.
Of wel maar dan krijg je inderdaad de grovere klussen en vindt je hond het minder leuk.
- Mo-yi
- Posts in topic: 3
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
ik dacht omdat het juist op tong en tandvlees komt dat het snel opgenomen wordt.EchoMira schreef: 03 sep 2025, 21:53 Voor de tanden niet.
2011-2025
-
EchoMira
Ja, als je het zo ziet heb je wel gelijk.
Alle zout is niet teveel zout maar stel dat je al aan je minerale tax zat...oke.
In mijn beleving is het zoutverhaal over honden vooral een argument om mensen in 1967 te leren dat tafelresten niet zo gezond zijn maar honden zijn geen genoren bloeddrukpatienten, ofzo.
Een gezonde hond voert een teveel aan zouten gewoon weer af.
Je moet ze inderdaad niet elke dag een pan nasi geven.
Alle zout is niet teveel zout maar stel dat je al aan je minerale tax zat...oke.
In mijn beleving is het zoutverhaal over honden vooral een argument om mensen in 1967 te leren dat tafelresten niet zo gezond zijn maar honden zijn geen genoren bloeddrukpatienten, ofzo.
Een gezonde hond voert een teveel aan zouten gewoon weer af.
Je moet ze inderdaad niet elke dag een pan nasi geven.
Alles hangt af van de hoeveelheden, alles kan enorm slecht zijn natuurlijk.Mo-yi schreef: 03 sep 2025, 21:42 beetje domme vraag misschien, maar baking soda is enorm zout, is dat juist niet slecht?
Als ik er maak, heb ik 1 eetlepel bakpoeder waarmee ik 3 honden meerdere weken lang hun tanden kan poetsen.
Ik denk dat de gemiddelde brokkenhond met een pedigree dentastick om de tanden te reinigen, slechter af is