Thema: gehoorzaamheid

blondie
Posts in topic: 2

Re: Thema: gehoorzaamheid

Bericht door blondie »

Nanna schreef: 06 sep 2025, 13:09 O ja dat was met mn Deerhounds ook zo. Met blaffende commandos hoefde je helemaal niet aan te komen want dan kon je mooi de tering genieten.
Beleefd vragen leverde de meeste kans op succes op.
Zowel bij Chara als bij Aki is een kort bevel wel nodig. Soms met een "NU" erbij.
Glory moet met zachte hand worden "aangepakt" die schiet in de stress bij een wat feller commando.
Ybbihs

Bericht door Ybbihs »

Nanna schreef: 06 sep 2025, 13:09 O ja dat was met mn Deerhounds ook zo. Met blaffende commandos hoefde je helemaal niet aan te komen want dan kon je mooi de tering genieten.
Beleefd vragen leverde de meeste kans op succes op.
Lou ging ook direct de auto in als ik het bracht als 'mevrouw wilt u alstublieft de auto in springen?'
En als ik zei 'lou, nu die auto in' dan stak ze haar middelvinger op en ging ze liggen. Krijg maar de tering met je gedril :LOL:
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 5

Bericht door Nanna »

Ik heb echt zelf nul zin in gedril. Drill baby drill.
Daarom heb ik ook nooit bijpassende ‘moeilijke’ rassen. Ik heb een hond voor mn plezier. En tulijk hoort daar wat basisgehoorzaamheid bij maar dat is heel minimaal. Ze gaan uit zichzelf de fout al niet in.
Afbeelding
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Met een harde aanpak hoef je bij mijn setters ook niet aan te komen. Dat werkt zeer averechts.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
SuzanneS

Bericht door SuzanneS »

Een harde aanpak? Onyx! Hier! Is in haar ogen voldoende om wat anders te gaan doen. Stemverheffing doe je maar tegen jezelf.
Dan krijg je de blik.
Evengoed werkt dat andersom ook. Geef je haar de blik en vraag je haar of ze van God los is begrijpt ze prima en doet wat je gevraagd hebt.
Zelf af en toe al bij grote uitdagingen.
Als het heel serieus is wordt ze bij voor en achternaam genoemd. Dat werkt bij de katten en kinderen ook.
Frootje
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Aloy wordt echt heel ongelukkig van gedrild en continu rondgecommandeerd worden. Ik heb dat een tijdje geprobeerd omdat ik dacht dat dat De Manier was en ze ging enorm in verzet en verloor al haar plezier in samen trainen en werken. :oeps: Dat was het moment waarop ik leerde dat zoiets echt hondafhankelijk is. Die Mechelaars die ik ken die dat prachtig vinden… ja, zo is Aloy dus gewoon niet. :F: Aloy wil dat haar stem ook gehoord wordt en op zich vind ik dat ook niet onlogisch. Wat is er samen aan samenwerken als zij nooit inspraak heeft terwijl ze wel een hond is die dat wil en kan? Ze weet prima het verschil tussen wanneer het wel kan en wanneer niet, dus ik vind het wel prima. 70% van de commando’s die ik Aloy geef zijn verzoeken waarvan ze zelf de invulling mag bepalen. Een aantal dingen kent ze niet anders als “X wordt gezegd en ik doe het”, omdat dat gewoon geen commando’s zijn waarover we kunnen onderhandelen. Maar juist omdat ik ook zoveel naar haar luister, vindt ze dat op die momenten geen probleem.

Het werkt natuurlijk ook gewoon absoluut niet voor elke hond. Aloy is een hond die graag wil samenwerken maar het ook nodig heeft zelfstandig dingen te bedenken (en daar pluk ik tijdens haar werk ook de vruchten van dus ik klaag niet). Maar voor een andere hond zou het natuurlijk ontzettend onduidelijk kunnen zijn en zou het misschien totaal niet werken. :D Maar het verbaast mij dus ook helemaal niet dat er honden zijn die gewoon niet goed gaan op zo’n stroom van commando’s.
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Frootje schreef: 06 sep 2025, 19:07 Aloy wordt echt heel ongelukkig van gedrild en continu rondgecommandeerd worden. Ik heb dat een tijdje geprobeerd omdat ik dacht dat dat De Manier was en ze ging enorm in verzet en verloor al haar plezier in samen trainen en werken. :oeps: Dat was het moment waarop ik leerde dat zoiets echt hondafhankelijk is. Die Mechelaars die ik ken die dat prachtig vinden… ja, zo is Aloy dus gewoon niet. :F: Aloy wil dat haar stem ook gehoord wordt en op zich vind ik dat ook niet onlogisch. Wat is er samen aan samenwerken als zij nooit inspraak heeft terwijl ze wel een hond is die dat wil en kan? Ze weet prima het verschil tussen wanneer het wel kan en wanneer niet, dus ik vind het wel prima. 70% van de commando’s die ik Aloy geef zijn verzoeken waarvan ze zelf de invulling mag bepalen. Een aantal dingen kent ze niet anders als “X wordt gezegd en ik doe het”, omdat dat gewoon geen commando’s zijn waarover we kunnen onderhandelen. Maar juist omdat ik ook zoveel naar haar luister, vindt ze dat op die momenten geen probleem.

Het werkt natuurlijk ook gewoon absoluut niet voor elke hond. Aloy is een hond die graag wil samenwerken maar het ook nodig heeft zelfstandig dingen te bedenken (en daar pluk ik tijdens haar werk ook de vruchten van dus ik klaag niet). Maar voor een andere hond zou het natuurlijk ontzettend onduidelijk kunnen zijn en zou het misschien totaal niet werken. :D Maar het verbaast mij dus ook helemaal niet dat er honden zijn die gewoon niet goed gaan op zo’n stroom van commando’s.
Echt leuk om te lezen, Mila is namelijk ook best wel zo :lol1:
Echt anders dan Fayah, die veel meer zonder nadenken of eigen inbreng gewoon direct doet wat ik zeg - drillen is overigens ook totaal niet nodig, ze is een heel zacht en gevoelig hondje dat net zo goed luistert als je vriendelijk fluistert, waarschijnlijk zelfs beter omdat ze zich te pletter zou schrikken als ik kortaf al drillend een commando zou schreeuwen. :schrik:
Mila is veel meer gesteld op een eigen inbreng en heeft ook altijd een eigen mening over wat ik haar vraag. Als ze het geen goed idee vindt, dan laat ze dat ook merken (bijvoorbeeld door het heel traag te doen), en ook als ze vindt dat ze een beter idee of leukere invulling heeft :mrgreen: Ze heeft trainen ook altijd veel leuker gevonden als er ook ruimte was voor die eigen inbreng. Ik vind het juist een van haar sterke punten dat ze echt méédenkt in plaats van alleen maar opvolgt en altijd zelf blijft nadenken, maar het is totaal anders dan Amy of Fayah die veel klakkelozer commando's opvolgen. En net als Aloy weet Mila ook wanneer het kan, bij commando's als hierkomen of wachten zal ze er echt niet opeens een andere draai aan geven.
Afbeelding
dre
Posts in topic: 1

Bericht door dre »

Ik verwacht gewoon een bepaalde mate van gehoorzaamheid, anders verlies je gewoon rechten.
Je mag prima los lopen, maar hierkomen is niet vrijblijvend, niet luisteren is niet los. Wat je verder doet interesseert mij weinig, want ik weet ook dat ze prima sociaal en niet agressief zijn.

Overigens moet dat ook gewoon aangeleerd en bij jonge honden zal het een leerproces zijn waarin ze niet altijd luisteren.
Zo heb ik ooit met puppy kenzi een aanvaring gehad met een mevrouw in een losloopgebied, want haar aangelijnde hond kon niet met andere honden en mijn hond stond niet onder controle dus ik had daar niets te zoeken. Joh prima, zoek het uit.
Afbeelding
Frootje
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Susam schreef: 07 sep 2025, 08:55 dan had die dame ook niet naar het losloopgebied moeten gaan, dat is juist ook de plek waar men loslopen enz kan trainen zonder gelijk een hoop poppenkast en in de omheinde gebieden natuurlijk.
Ik denk dat het een gevalletje ‘de slechte verpesten het voor de goede’ is. Het gaat waarschijnlijk niet om de eigenaar met een jonge hond die het nog moet leren en die op dat moment bananen in zijn oren heeft. Of om honden die vriendelijk komen buurten, merken dat de ander geen zin heeft en dan weer weggaan. Ik denk zelf dat mensen die zo boos reageren nog de vorige 20 honden in hun achterhoofd hadden die niet luisterden en/of ook gewoon niet vriendelijk waren en waarvan de eigenaar stond te lachen of wegliep. En daarna kom jij langs met je goede bedoelingen en een hond die plotseling nog bananen in zijn oren stopt en krijg jij ervan langs. :Q:
Afbeelding
DexSaarSophie
Posts in topic: 1

Bericht door DexSaarSophie »

Dit blijft idd altijd een lastig onderwerp.

Ik vind dat een volwassen hond (mits niet net in huis) gewoon de basis moet kennen en dus moet kunnen gehoorzamen. Maar daar zit idd nog wel een weg naartoe.

Sophietje ouvert nu. En ik ben er dan al trots op dat ze gewoon komt en dat ze als ik zeg laag als ze weer eens erg enthousiast naar mensen toe rent die haar aandacht geven dat ze dat dan doet.
Dus ze krijgt nog steeds veel vrijheid want ze is sociaal en luisterd. Soms duurt het even voor ze komt, maar ze komt altijd. Sophietje is ook niet een hondje dat je commanderend moet toeschreeuwen. En niet een hondje dat problemen zoekt of maakt.

De chihuahuas zijn beiden eigenlijk van heel jong echt gehoorzaam. Die komen meteen altijd. En heb hun nooit gedrild maar ze zijn gewoon zo. Saartje is wel een blaffer naar andere honden aangelijnd. Los is ze veel makkelijker. Dus die lopen echt praktisch altijd los. Behalve als we oversteken ergens.
Plaats reactie