Klappertanden bij Dana
Klappertanden bij Dana
Ik weet het weer veelste lang geleden, maar jullie blijven toch even mijn eerste vraagbaak haha
Het valt mij op dat Dana de laatste week? staat te klappertanden. (Het duurde even voordat ik het geluid kon achterhalen, we hebben in huis gezocht en toen kwamen erachter dat het Dana was die stond te klappertanden...
Ze loopt gewoon rond (haar vast rondjes door het huis). Komt dan even bij ons kijken en dan begint het.
Ik heb op internet gezocht, het is naar mijn idee geen epilepsie oid, want ze loopt gewoon, bietst gewoon om aandacht. Ze heeft een wollen truitje soms al aan, maar dat lijkt het ook niet te helpen
Naar mijn gevoel is ze ook niet koud of warmer (dus koorts).
Kan het iets gedragsmatigs zijn?
Ze krijgt librela injecties en carporal voor pijnstilling, en ze hobbelt nog lekker mee.
Als ze klappertanden, is ze zelf ook aan het trillen..
Weet niet zo goed wat ik hiermee kan doen? Dierenarts? Kan die er iets mee?
Verstuurd vanaf mijn SM-S921B met Tapatalk
Het valt mij op dat Dana de laatste week? staat te klappertanden. (Het duurde even voordat ik het geluid kon achterhalen, we hebben in huis gezocht en toen kwamen erachter dat het Dana was die stond te klappertanden...
Ze loopt gewoon rond (haar vast rondjes door het huis). Komt dan even bij ons kijken en dan begint het.
Ik heb op internet gezocht, het is naar mijn idee geen epilepsie oid, want ze loopt gewoon, bietst gewoon om aandacht. Ze heeft een wollen truitje soms al aan, maar dat lijkt het ook niet te helpen
Naar mijn gevoel is ze ook niet koud of warmer (dus koorts).
Kan het iets gedragsmatigs zijn?
Ze krijgt librela injecties en carporal voor pijnstilling, en ze hobbelt nog lekker mee.
Als ze klappertanden, is ze zelf ook aan het trillen..
Weet niet zo goed wat ik hiermee kan doen? Dierenarts? Kan die er iets mee?

- Omega
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Nu twee echte tollers
Re: Klappertanden bij Dana
Bij de hond van een van de buren betekende het dat hij pijn had, ondanks pijnstilling.

- Kells
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Hoe vaak doet ze dat en houdt ze dat lang vol? Gina deed dat regelmatig en Aislinn doet dat nu ook. Zij deden/doen dat uit enthousiasme en dat duurt maar een paar seconden. Wellicht is het een idee om toch maar even bij de dierenarts langs te gaan.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
-
EchoMira
- Welke: Whippet Lurcher Powder Puff
Internetzoeken is een lachspiegel.Judith schreef: 07 okt 2025, 21:10 Ik heb op internet gezocht, het is naar mijn idee geen epilepsie oid
Een trillend ooglid of "restless legs" kan wel degelijk epilepsie zijn. Net als even niet op een woord komen.
Niet dat je daar met epilepsiemedicatie goed vanaf komt. Dat is weer iets anders.
Waarom vind je het een probleem als je denkt dat ze er niet onder lijdt?
Bij gezondheidsvragen is het altijd leuk als je even meldt hoe oud de hond is, of ze gecastreerd is, wat ze eet en wat ze doet, welk ras, enzovoort.
Nu blijft het een beetje hangen op "een hond klappert tand."
Dana is oud toch?
Bij oude honden denk ik, vanuit mijn ervaring, als eerste aan pijn. Toch is een vorm van epilepsie ook zeker wel mogelijk.
Lou had het het laatste jaar ook. Ze had wel ook artrose in haar bek, van daaruit ook spierspanning in haar hals en rond haar kaak. heb het lang daaraan geweten. Toen het steeds erger werd (aanvallen, vooral in de nacht van een kwartier of langer)zijn we gabapentine gaan geven en dat heeft haar nog een tijdje heel goed geholpen.
Bij oude honden denk ik, vanuit mijn ervaring, als eerste aan pijn. Toch is een vorm van epilepsie ook zeker wel mogelijk.
Lou had het het laatste jaar ook. Ze had wel ook artrose in haar bek, van daaruit ook spierspanning in haar hals en rond haar kaak. heb het lang daaraan geweten. Toen het steeds erger werd (aanvallen, vooral in de nacht van een kwartier of langer)zijn we gabapentine gaan geven en dat heeft haar nog een tijdje heel goed geholpen.

-
Kelperuaantjes
- Posts in topic: 2
Doet ze het continu of voor korte periodes? Ik zou zelf haar temperatuur opnemen om te kijken of ze geen koorts of ondertemperatuur heeft.
Dana is inderdaad oud, 14 jaar en een beetje.
Ze oogt niet pijnlijk, als ze pijnlijk heeft dan loopt ze echt niet, en nu loopt ze juist best wel lekker mee
Het zijn hele korte periodes dat ze het doet.
Ik ga haar temperatuur meten als ze het doet.
Ze oogt niet pijnlijk, als ze pijnlijk heeft dan loopt ze echt niet, en nu loopt ze juist best wel lekker mee
Het zijn hele korte periodes dat ze het doet.
Ik ga haar temperatuur meten als ze het doet.

- Jackira
- Welke: Herderkruisingen en een Husky
Misschien pijnstilling uitproberen. Mijn ervaring is dat oudere honden soms pijn aangeven op een manier die je niet direct kunt plaatsen.
-
Kelperuaantjes
Ze krijgt al librela en carporal.Jackira schreef: 11 okt 2025, 12:32 Misschien pijnstilling uitproberen. Mijn ervaring is dat oudere honden soms pijn aangeven op een manier die je niet direct kunt plaatsen.
- Jackira
- Welke: Herderkruisingen en een Husky
Kelperuaantjes schreef: 11 okt 2025, 12:49Ze krijgt al librela en carporal.Jackira schreef: 11 okt 2025, 12:32 Misschien pijnstilling uitproberen. Mijn ervaring is dat oudere honden soms pijn aangeven op een manier die je niet direct kunt plaatsen.![]()
- twinkeltje
Ik zou in dit geval toch ook wel aan pijn denken maar ja dat is alleen uit de tekst