Ik zag dat ook wel vaak waar ik eerst woonde (in de stad), ja. Ik woon nu in Friesland en hier valt het eigenlijk wel mee. De meeste honden zijn goed te pruimen. Er zitten wel wat hondjes tussen die het lastig vinden, maar het zijn er echt veel minder (nu wonen er natuurlijk ook gewoon minder hondjes op het platteland dan in de stad, dat kan een vertekend beeld geven

). Meer ruimte en wat minder continu andere honden in je gezicht als je een hond bent die dat toch al niet zo op prijs stelt, doet wonderen.
En ik ken ook de andere kant. Ik heb zelf een hond die reactief was, maar ik deed er echt wel wat mee. Het werd alleen wel een beetje lastig voor ons als anderen honden hebben 'die niets doen en alleen maar willen spelen!' en die Aloy continu om de oren mochten vliegen van hun baas. Ik probeerde een slag in de rondte en hield overal rekening mee, maar vervolgens had Aloy toch een Duitse Herder in haar nek hangen omdat het de baas geen zier kon schelen en werd het alleen maar erger.

Het is uiteindelijk trouwens wel goedgekomen hoor, het gaat nu weer prima. Leeftijd en goede begeleiding doen een hoop.
En als ik een ding van Aloy heb geleerd is het wel dat ik het helemaal niet nodig vind dat mijn hond 'sociaal' is volgens de definitie van 'een sociale hond' van de gemiddelde mens. Aloy woont sociaal met andere honden in een huis, ze kan sociaal andere honden negeren zolang ze haar met rust laten en als de zon, de maan en Jupiter
precies op één lijn staan wil ze zelfs af en toe wel sociaal spelen met een random hond... eventjes, ongeveer twee keer per jaar of zo. Maar ze is wel een hond die onbeschofte honden corrigeert en honden wel al bij voorbaat duidelijk maakt dat ze met rust gelaten wil worden als ze op haar af willen komen. Ze wil gewoon niet per se iets met ze, en dat vind ik prima. Ze is in dat gedrag trouwens wel heel goed stuurbaar en luistert naar wat ik van haar vraag, dat vind ik op dit gebied wel belangrijk want zonder sturing heb je inderdaad een hond die op van alles gaat lopen schelden en die vindt dat ze overal iets mee moet.
We hadden het toevallig vanochtend tijdens de wandeling nog. Een los hondje dat op Aloy af kwam rennen. Dit hondje is steevast een klein beetje onbeschoft in de benadering en vrij opdringerig in het gedrag (op de scootmobiel springen, etc.). Aloy vindt dat gewoon niet oké, dus die waarschuwde. Daar werd niet op gereageerd en toen corrigeerde ze nog een keer. Het hondje begreep het en nam afstand en vanaf dat moment was het prima, de honden zijn naast elkaar richting huis gelopen. Veel mensen zouden Aloy als een asociale hond zien, dat deed ik ook altijd wel. Maar het maakt me niet zoveel meer uit, ze is duidelijk in haar communicatie en is ook eerlijk, ze zal nooit zomaar richting een andere hond sneppen voor de lol of zo. Ik vind het goed zo.