De Nederlandse huishond

Dirkje
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: De Nederlandse huishond

Bericht door Dirkje »

Dirkje zou een hartverzakking krijgen als er op 1 dag 8 vreemde honden contact met haar willen maken. :LOL:
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 31

Bericht door Marc »

Dirkje schreef: 16 okt 2025, 18:44 Dirkje zou een hartverzakking krijgen als er op 1 dag 8 vreemde honden contact met haar willen maken. :LOL:
Guus zou het nog leuk vinden om 30 honden te ontmoeten. Ik snap dat ook niet hoor. Hij vindt elke hond sympathiek hoe lelijk ze ook soms tegen hem doen. Natuurlijk bijt hij van zich af als het nodig is maar meteen daarna ziet hij er weer iets vrolijks in en laat zich niet kisten. Denk dat hij extreem sympathiek is van karakter. Eigenlijk hadden ze ermee moeten fokken. Want het karakter is echt heel erg goed. Naar mens en dier. Natuurlijk is hij bang bij de dierenarts maar na een pijnlijke anaalklier ontsteking inclusief veel geknijp kruipt hij zo bij dezelfde dierenarts en likt het gezicht om het weer leuk en vrolijk te maken. Is gewoon een erg leuk hondje.

Daarom heb ik tegenwoordig echt geen last meer van ontmoeten van honden. Ze doen maar. Mijn hond gaat er super goed op. En hij is echt niet een hond die op alles af wil. Eigenlijk helemaal niet. Alleen met toestemming en dat vindt hij prima. Gek hè? En vervelende honden negeert hij en uitvallende honden ook.
Afbeelding
Dirkje
Posts in topic: 5
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Marc schreef: 16 okt 2025, 19:01
Dirkje schreef: 16 okt 2025, 18:44 Dirkje zou een hartverzakking krijgen als er op 1 dag 8 vreemde honden contact met haar willen maken. :LOL:
Guus zou het nog leuk vinden om 30 honden te ontmoeten. Ik snap dat ook niet hoor. Hij vindt elke hond sympathiek hoe lelijk ze ook soms tegen hem doen. Natuurlijk bijt hij van zich af als het nodig is maar meteen daarna ziet hij er weer iets vrolijks in en laat zich niet kisten. Denk dat hij extreem sympathiek is van karakter. Eigenlijk hadden ze ermee moeten fokken. Want het karakter is echt heel erg goed. Naar mens en dier. Natuurlijk is hij bang bij de dierenarts maar na een pijnlijke anaalklier ontsteking inclusief veel geknijp kruipt hij zo bij dezelfde dierenarts en likt het gezicht om het weer leuk en vrolijk te maken. Is gewoon een erg leuk hondje.

Daarom heb ik tegenwoordig echt geen last meer van ontmoeten van honden. Ze doen maar. Mijn hond gaat er super goed op. En hij is echt niet een hond die op alles af wil. Eigenlijk helemaal niet. Alleen met toestemming en dat vindt hij prima. Gek hè? En vervelende honden negeert hij en uitvallende honden ook.
Wat een lieffie. :vlinder:
Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 7
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Nanna schreef: 16 okt 2025, 11:51 Nee hoor, ook mannen. ‘Ze moeten toch kennismaken?” Nee, waarom. En je dan zakkig aan kijken.
Ik loop zelf met een uitvallert maar omdat hij vrij klein is vinden sommige mensen dat ze hun honden er best naartoe kunnen laten lopen.
Want ik loop er toch met 3, dan issie toch gewoon sociaal?
Juist ja, dat ik hem half moet ophangen om te voorkomen dat hij hun honden grijpt hebben we het maar niet over. :roll:
Dat naast hem, één vd andere 2 helemaal hysterisch loopt te stuiteren en gillen ook niet.
Nee, hún hond MOET soosjaliseren, want anders wordt 'ie niet soosjaal genoeg.
Ofzoiets.
En als ik dan roep 'nee, hou bij je!' staan ze je idd vaak dom aan te kijken want die van hun doet toch niets?

En ja, dat ik met 2 honden loop die andere honden niet gezellig vinden is mijn probleem.
Dat besef ik maar al te goed.
Het zou alleen een hoop schelen als men hetzij afstand zou houden, hetzij de ruimte zou geven om om te lopen.
En nog meer als ze hun hond gewoon bij zich houden ipv die flexriem te laten uitrollen en Fikkie aan te moedigen kennis te gaan maken.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Omega
Posts in topic: 4
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Kennis maken aan de riem doe ik niet aan, helemaal die stomme flexlijnen, ze zitten zo in de knoop, dat doe ik al met twee honden zonder een ander er bij. :')

Verder zit Quinta helemaal niet te wachten op contact met andere honden, ze is te vaak onder geschoffeld door de 'hij doet niets' lomperds, die ook nog eens niet reageren op haar afwijzende houding. Ze heeft contact genoeg met andere honden in mijn hus. Dieuwertje hou ik ook bij me, die heeft nog wat meer puppy/puberpluis in haar oren ofzo.
Aan de riem mogen ze me niet meesleuren, pas als ik het zeg mogen ze hun ding doen, heel zielig. :engel: Daarom loop ik vaak naar stukken waar ze los kunnen, daar mogen ze hun gang gaan.

Tsja en ik doe oefeningetjes tussendoor, Quinta leeft voor taakjes doen en de kleine probeer ik nog wat bij te brengen.
Ondanks alles wat ze moeten en niet mogen denk ik dat ze gelukkig zijn hier. :cheer:
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 15

Bericht door Nanna »

Hier klagen ze ook niet. In de ochtend met meneer Nanna een flinke mars met fiks tempo. En met mij gescharrel in het bos. Ik ben op zoek naar paddootjes om te kieken en zij snuffen, snuiven en graven worteltjes op die ze voorts opvreten. We hebben helemaal geen andere honden nodig.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Jullie doen net alsof er iets mis is met het leuk vinden van andere honden door je hond omdat je zelf honden hebt die daar niet op zitten te wachten.

Het is toch leuk als je hond leuk kan spelen? Is dat ineens iets negatiefs als je het zelf niet hebt. Mijn flexen gaan ook nooit in de knoop want ik draai mee of hou hem kort.

Als Guus gaat spelen laat ik hem sowieso los. Ook als de andere hond aan de flex of lijn zit. Ik vind het dus gewoon leuk dat dat hondje dat net als heel veel andere honden die ik tegenkom gezellig en leuk vind want dan vind ik het meteen ook leuk. Niks leukers dan een blije hond bij je hebben toch?
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Als ik alleen met Mahdutje loop heb ik geen probleem met honden die vriendelijk komen snuffelen etc.
Geen super lompe beukerds, dominante overhangers etc graag, die vindt Mahdutje niet gezellig.
En loop ik met alles los dan zijn dezelfde vriendelijke, beleefde, rustige honden ook welkom om even te komen snuffelen.

Met uitvallende Joep en ik-vind-de-meeste-honden-eng Dívka heb ik liever dat iedereen gewoon doorloopt en zijn hond bij zich houdt. :P
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Mijn honden vinden andere honden leuk als het intacte reuen zijn. De rest wordt weggejaagd als het komt buurten.
Het is niet anders.
Ze spelen ook uitsluitend met elkaar. Niet met andere honden. Dus de buurtende hond voegt helemaal niets toe. Prima als ie komt kijken of er wat te rotzooien valt maar dan ook niet zuur kijken als je door drie krijswijven wordt verjaagd :LOL:
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Marc schreef: 17 okt 2025, 13:21 Jullie doen net alsof er iets mis is met het leuk vinden van andere honden door je hond omdat je zelf honden hebt die daar niet op zitten te wachten.

Het is toch leuk als je hond leuk kan spelen? Is dat ineens iets negatiefs als je het zelf niet hebt. Mijn flexen gaan ook nooit in de knoop want ik draai mee of hou hem kort.

Als Guus gaat spelen laat ik hem sowieso los. Ook als de andere hond aan de flex of lijn zit. Ik vind het dus gewoon leuk dat dat hondje dat net als heel veel andere honden die ik tegenkom gezellig en leuk vind want dan vind ik het meteen ook leuk. Niks leukers dan een blije hond bij je hebben toch?
Nee niets mis mee.
Maar je hebt zelf in verleden honden gehad die ook niet zo lekker met vreemden konden, dan weet je toch hoe het voelt als je ongevraagd honden op je hond die daar niet op zit te wachten afkrijgt.
Met Guus geef je ook wel aan dat je soms bepaalde grote honden niet zo fijn vindt als die aan komen denderen.

Ik heb nu dames die inderdaad wat open zijn, open staan voor contacten en spel was met name vanaf een jaar en ik merk dat ze nu niet echt meer zomaar dat "spel" met een vreemde aangaan, ze zijn nu resp. 4 jaar en 5 jaar. Dollen met elkaar en honden die ze echt nu ook al jaren kennen hebben ze dat wel nog mee, en zie ik oprecht ook nog als spel en dollen.
Bij merendeel van bepaalde honden en rassen zie je een keerpunt komen op bepaalde leeftijd, dat spelen was om te ontdekken, aftasten in mijn beleving zijn er slechts een aantal rassen die echt dollen om het dollen met vreemde honden, en negen van de tien keer zijn dat toch de labradors of bepaalde roedelhonden die dat in zich hebben.

Ik ben vrijer geworden omdat de dames inderdaad niet zo moeilijk zijn, maar ik laat het nooit zomaar gaan. Als ik merk dat een hond of baas echt wat angstig reageert moet met name Chara doorlopen of meekomen, ik wil nog steeds niet dat ze het rit aan nemen naar aangelijnde honden ook al is het op een plek waar honden los mogen, en gebeurd helaas soms wel, en dan zeg ik sorry.. omdat het gewoon geen robotjes zijn én omdat ik weet dat als ze een snauw krijgt ze wegloopt.

Wat maakt dus, dat ik als ik ze zelf aan de lijn heb ik gewoon de regel aanhoud geen gedoe aan de lijn. Ik voorvoel gewoon dat ik dan ook van die hondjes op straat krijg die naar alles en iedereen toe gaan trekken Glory had en heeft die neiging al sterk), gaan lopen tsjenken of misschien wel gaan blaffen omdat ze er niet heen mogen.
Marc

Bericht door Marc »

Ik zei toch dat ik Guus nooit zelf contact laat maken. Ik ga het nu alleen niet meer uit de weg. Eigenlijk is dat alles. Dus als ik een oudere dame met twee teckels zie die ze niet kort houdt dan zeg ik "Lief?" En zo ja dan laat ik Guus ook lange lijn. Meer niet. Bij grote honden of ongezellige types doe ik dat sowieso nooit en ik ga alleen in op gedrag van anderen. Want Guus vindt het immers leuk. Als hij geen contact mag maken passeert hij super gemakkelijk zonder gedoe en gaat dan wel snel even ruiken wie daar nu passeerde als ze eenmaal voorbij zijn. Dus dan wil hij wel heel graag ruiken waar die hond gelopen heeft.

Hij is gewoon gezellig maar nooit zal iemand met hem hoeven dealen als ze er niet zelf om vragen door hun eigen honden los of lange lijn te geven bij passeren. En ik vraag consequent eerst of de hond lief is.

Hem op honden af laten lopen of rennen is dus nooit aan de orde. Eerder andersom en dat is met hem prima als het kwa type een beetje past. Geen grote jonge lompe honden maar dan ga ik er zelf tussen staan.
Afbeelding
SuzanneS

Bericht door SuzanneS »

Marc schreef: 17 okt 2025, 13:21 Jullie doen net alsof er iets mis is met het leuk vinden van andere honden door je hond omdat je zelf honden hebt die daar niet op zitten te wachten.

Niks mis mee. Onyx is jong en vindt over het algemeen andere honden (en katten) alleen maar leuk en potentiële speelmaatjes. Hoe groot maakt haar niet uit. Heel soms maakt ze rechtsomkeert en wil er niets mee te maken hebben. Honden of baasjes die geen contact willen staat ze wat verbaasd te bekijken en loopt door met een blik van dat ze niet helemaal lekker zijn.
Ze staat op het standpunt dat de wereld bedacht is voor haar plezier.
Marc

Bericht door Marc »

SuzanneS schreef: 17 okt 2025, 14:58

Niks mis mee. Onyx is jong en vindt over het algemeen andere honden (en katten) alleen maar leuk en potentiële speelmaatjes. Hoe groot maakt haar niet uit. Heel soms maakt ze rechtsomkeert en wil er niets mee te maken hebben. Honden of baasjes die geen contact willen staat ze wat verbaasd te bekijken en loopt door met een blik van dat ze niet helemaal lekker zijn.
Ze staat op het standpunt dat de wereld bedacht is voor haar plezier.
Die laatste zin is hier ook van toepassing en ik hou dat ook zo. Vooral bevestigen dus. Want het is natuurlijk wel een hele mooie manier van in het leven staan.
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Mahdutje heeft die mening ook, al is hij wat voorzichtiger geworden nadat hij ondersteboven achterstevoren binnenstebuiten geschoffeld is door wat te lompe enthousiaste honden.
Heel veel honden zijn nog steeds geweldig, zolang ze maar vriendelijk en rustig genoeg doen om hem op zijn pootjes te laten staan en geen pijn te doen.
Degene die hij niet leuk vindt gaat hij gewoon omheen en als ze dusdanig opdringerig zijn dat hij zich in het nauw gedreven voelt durft hij gerust met veel kabaal uit te vallen, hij bijt ze niet ofzo maar is wel heel duidelijk: kappen nou, ik vind dit niet leuk. :S:
Hem gebruik ik ook als bliksemafleider als anderen niet voldoende afstand houden en ik de hond vriendelijk genoeg inschat.
Dan geef ik hem extra lijn terwijl ik intussen zorg dat Joep en Dívka weer tot rust komen.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 25
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Het is toch leuk als je hond leuk kan spelen?
In de bouwmarkt?

Ik vind het geweldig als mijn honden met andere honden spelen maar niet aan de riem en op momenten dat het even niet over spelen gaat.
Dan hou ik het liever even bij waar het op dat moment wel over gaat.
Niet dat ze verder helemaal nooit iets met andere honden mogen maar het moet ook niet meteen de tent afbreken worden omdat ze wéér een andere honden zien.

Ook omdat ik ze niet alleen bij me heb als ik aan het recreeren ben en omdat ze ook niet tegen honden mogen blaffen op straat. Gewoon niets. Tijdens het uitlaten mag je naar hartenlust met iedereen spelen maar niet als ik met boodschappentassen loop of ik er gewoon een keer geen zin in heb.

Dus eigenlijk, hoe leuk ook, baken ik het wel af wanneer er gespeeld mag worden.
En kennis maken..Tja. Waarom moet je met iedereen kennis maken?
Nanna

Bericht door Nanna »

Kwam daarstraks in de bossen een vent tegen met twee Tosa Inu’s of zo. Heb het niet gevraagd maar daar leken ze op. Ze kregen een commando en liepen meteen strák tegen die man aan. Ik liep deftig aan de andere kant van het pad en mijn honden kijken wel linker uit dan ‘kennis te maken’ met dat soort types.
Das wel ideaal
De meneer bedankte me ook nog. Kijk eens aan.
Afbeelding
SuzanneS

Bericht door SuzanneS »

Natuurlijk wordt er in de bouwmarkt niet geapekooid. Gewoon doorlopen en niet piepen.
En nee, we gaan ook niet kijken bij de gemuilkorfde herder van de buurman. Als we in het bos lopen en er komen zeven labradors met de mevrouw met waxjas en ballegooier nemen we het kleine paadje in het struikgewas.
Overal is een tijd en plaats voor. Dat ze daar een mening over heeft is prima maar mijn blik wint het van die van haar.
We gaan niet gillen of aan de riem hangen anders gaat ze op de arm en naar huis. De draak weet prima het verschil tussen ‘moeten we naar huis’
of ‘ga je mee naar huis, lekker eten’.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 17 okt 2025, 17:18

Het is toch leuk als je hond leuk kan spelen?
In de bouwmarkt?

Ik vind het geweldig als mijn honden met andere honden spelen maar niet aan de riem en op momenten dat het even niet over spelen gaat.
Dan hou ik het liever even bij waar het op dat moment wel over gaat.
Niet dat ze verder helemaal nooit iets met andere honden mogen maar het moet ook niet meteen de tent afbreken worden omdat ze wéér een andere honden zien.

Ook omdat ik ze niet alleen bij me heb als ik aan het recreeren ben en omdat ze ook niet tegen honden mogen blaffen op straat. Gewoon niets. Tijdens het uitlaten mag je naar hartenlust met iedereen spelen maar niet als ik met boodschappentassen loop of ik er gewoon een keer geen zin in heb.

Dus eigenlijk, hoe leuk ook, baken ik het wel af wanneer er gespeeld mag worden.
En kennis maken..Tja. Waarom moet je met iedereen kennis maken?
Guus vindt kennis maken ook gewoon leuk. Dus bv met een gezellige teckel even aan elkaar ruiken en dan lekker hard kwispelen en dan lopen we weer door. Hij wil dat gewoon graag en kan het ook goed. Waarom niet? Ik denk dat hij daarom ook niet uitvalt. Hij weet dat hij de helft van de honden die we passeren gewoon mag en kan ontmoeten en daarom is hij er ook erg ontspannen over. Ik zit er echt niet mee als hij staat te snuffelen met een shitzu in de bouwmarkt. Geen idee waarom ik het zo leuk vind maar ik denk omdat het kan. Aan de riem gaat hij ook niet spelen.

Je hebt het toch gezien in Oortjeshekke? Die labradoodle. Dan vraag ik is hij lief. Dan snuffelen ze even en kwispelen wat en daarna kan hij die hond ook helemaal negeren een tafel verder. Dan kennen ze elkaar.

Ik heb nog nooit een hond gehad die dat zo goed doet. Misschien geniet ik er daarom zo van. Eerder was mijn even koffie drinken al verpest als iemand zijn hond lange lijn gaf of naast me kwam zitten.

Bas kan het wel maar lang zo goed niet als Guus. Dus met alleen Guus geniet ik er gewoon van dat hij zo aardig is. En ik gun het hem. Omdat hij er zichtbaar van geniet.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Een leuke sociale hond is ook tienduizend keer leuker en makkelijker dan zo’n chagrijnige bijter.
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Maart »

Runar is ook van het kennismaken :I: zo leuk & lief. En soms ook grappig als hij een beteuterd gezicht trekt als de ander toch niet allerbeste vriendjes wil zijn :cry: :lol1:

Ik laat het ook toe. Aan de lijn, los, aan de flex,… maakt allemaal niet uit.

Het is zoveel leuker om met zo’n hond te wandelen dan 1 waarbij dat niet gaat. Het maakt wandelen echt ontspannen.
Marc

Bericht door Marc »

Maart schreef: 17 okt 2025, 19:29 Runar is ook van het kennismaken :I: zo leuk & lief. En soms ook grappig als hij een beteuterd gezicht trekt als de ander toch niet allerbeste vriendjes wil zijn :cry: :lol1:

Het is zoveel leuker om met zo’n hond te wandelen dan 1 waarbij dat niet gaat. Het maakt wandelen echt ontspannen.
Ik ben alleen niet ontspannen als het om hele grote honden gaat. Maar dat is voor hem ook prima en meer mijn probleem. Guus staat met en cane Corso net zo vrolijk kennis te maken als met een chihuahua. Hem zal het aan zijn reet roesten. Geslacht speelt ook totaal geen rol. Reu, castraat of teef. Alles mag zijn vriend zijn. Ik vind dat ook heerlijk. Mijn gevoel zegt even on topic dat dat ook helpt om je hond sociaal te houden. Die kans regelmatig geven.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Marc schreef: 17 okt 2025, 19:41
Maart schreef: 17 okt 2025, 19:29 Runar is ook van het kennismaken :I: zo leuk & lief. En soms ook grappig als hij een beteuterd gezicht trekt als de ander toch niet allerbeste vriendjes wil zijn :cry: :lol1:

Ik ben alleen niet ontspannen als het om hele grote honden gaat. Maar dat is voor hem ook prima en meer mijn probleem. Guus staat met en cane Corso net zo vrolijk kennis te maken als met een chihuahua. Hem zal het aan zijn reet roesten. Geslacht speelt ook totaal geen rol. Reu, castraat of teef. Alles mag zijn vriend zijn. Ik vind dat ook heerlijk. Mijn gevoel zegt even on topic dat dat ook helpt om je hond sociaal te houden. Die kans regelmatig geven.
En het feit dat ie gecastreerd is speelt natuurlijk ook mee. Hij heeft geen reuennijd meer.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 17 okt 2025, 19:52
Marc schreef: 17 okt 2025, 19:41

En het feit dat ie gecastreerd is speelt natuurlijk ook mee. Hij heeft geen reuennijd meer.
Oh zeker. Maar hij was al zo. Meta kreeg hem vers gecastreerd in de opvang en zei al tegen mij dat hij met elke hond gezellig was. Ook een sharpie daar die helemaal niet met andere honden kon kon hij prima mee. En net gecastreerd is eigenlijk hetzelfde als intact. Het is ook wel echt zijn karakter. Maar wat wel helpt is dat reuen hem niet provocerend vinden. Dat juist de andere hond aanstoot neemt aan zijn reu zijn. Dat is weg. Maar dat aardige is denk ook echt zijn karakter. Er zijn natuurlijk zat intacte aardige reuen die nooit willen vechten.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

O zeker.laatst met Django een overhangende Huskyreu met borstel in de nek. Echt zo’n kuthond.
Django blijft dan zakkig staan met die bal in zn bek totdat dat mormel opzout.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 17 okt 2025, 20:14 O zeker.laatst met Django een overhangende Huskyreu met borstel in de nek. Echt zo’n kuthond.
Django blijft dan zakkig staan met die bal in zn bek totdat dat mormel opzout.
Ik heb er erg veel moeite mee als mensen hun honden zo tekeer laten gaan tegen andermans doet geen vlieg kwaad hond. De keren dat mijn honden werden gepakt was het ook altijd andermans rare hond tegen mijn super aardige honden. Ik reageer dan overigens heel fel..ik pluk honden er gewoon vanaf. Aan hun nekvel. Doe ik echt liever niet maar als Guus na twee minuten nog niet van een rijdende grommende en klemmende kuthond af is en de baas niks doet doe ik het. En als ik denk dat die hond gaat aanvallen doe ik het meteen. Wegwezen. Nekvel en weg slingeren. En meteen blokkeren. Ik laat mijn honden niet meer gebeten worden.
Afbeelding
Plaats reactie