Op wie gaan jullie stemmen?

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Op welke partij ga jij stemmen Woensdag de 29ste Oktober 2025

Peiling eindigde op 30 okt 2025, 12:47

PVV
8
14%
GroenLinks-PvdA
13
23%
D66
3
5%
VVD
3
5%
CDA
0
Geen stemmen
JA21
1
2%
SP
13
23%
SGP
0
Geen stemmen
PVDD
3
5%
Anders-Weet het nog niet
12
21%

Totaal aantal stemmen: 56

Célie
Posts in topic: 42
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Op wie gaan jullie stemmen?

Bericht door Célie »

Volgende week woensdag is het weer zover — stemhokjes open! 🗳️🐾
Ik/we zijn benieuwd: op welke partij laat jij je pootafdruk achter? :mrgreen:
Kijk jij bij je keuze vooral naar wie het beste opkomt voor de mens, of stem je strategisch?
of stem je met je hondenoog op wie het meest om onze viervoeters geeft? 🐕❤️

(ik kon maar 10 opties neerzetten)

Op basis van de meest recente peilingen voor de Tweede Kamerverkiezingen van 29 oktober 2025, ziet de volgorde van partijen met de meeste zetels er als volgt uit:

PVV – 34 zetels

GroenLinks-PvdA – 24 zetels

D66 – 18 zetels

VVD – 16 zetels

CDA – 13 zetels

JA21 – 13 zetels

SP – 5 zetels

SGP – 4 zetels

Deze cijfers zijn afkomstig uit de Ipsos I&O-zetelpeiling van 16 oktober 2025.
Ipsos I&O Publiek

Let op: bijna de helft van de kiezers is nog niet zeker van hun stemkeuze. Dit betekent dat de uiteindelijke uitslag op 29 oktober nog kan afwijken.
Sekreetje
Posts in topic: 1

Re: Op wie gaan jullie stemmen?

Bericht door Sekreetje »

Lang getwijfeld, maar gisteren de knoop doorgehakt. PvDD gaat het worden. Volt en Groen Links-PvdA waren ook lang in de running. :mrgreen:
Afbeelding
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Ik denk nog na!
thom
Posts in topic: 3
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

Al vele jaren stem ik op de SP en nu ook weer.
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
Omega
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Volgende week zijn we op vakantie, we zijn in het buitenland, geen rekening gehouden met de verkiezingen.
Aangezien ik ook niemand weet die ik voor mij wil laten stemmen ga ik dus niet stemmen. Dat scheelt een hoop denk- en uitzoekwerk en ergernis.
Afbeelding
Flamme

Bericht door Flamme »

Ik zit volgende week bij de centrale telling stemmen te tellen.
Ik vond een stembureau aansturen een beetje ambitieus voor de eerste keer. Maar nu ik met mijn neus meer vooraan sta ben ik wel benieuwd hoe alles eraan toe gaat op zo’n verkiezingsdag en telling. Voor de telling hebben we overigens een scholing moeten doen.
Mijn stem SP
Mo-yi
Posts in topic: 9
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Flamme schreef: 23 okt 2025, 18:25 Ik zit volgende week bij de centrale telling stemmen te tellen.
Ik vond een stembureau aansturen een beetje ambitieus voor de eerste keer. Maar nu ik met mijn neus meer vooraan sta ben ik wel benieuwd hoe alles eraan toe gaat op zo’n verkiezingsdag en telling. Voor de telling hebben we overigens een scholing moeten doen.
Mijn stem SP
Leuk! ik heb dat ook een keer gedaan. Heeeel veel stapels maken met onmogelijk vouwbare stembiljetten :nocheer:
elkaar checken en tellen..t had wel iets. Volgens mij waren we toen de eerste, of 1 van de eerste, met de tellingen door te geven..mja, dat is met een durpke niet zo heel gek :mrgreen:
Afbeelding

2011-2025
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Omega schreef: 23 okt 2025, 17:26 Volgende week zijn we op vakantie, we zijn in het buitenland, geen rekening gehouden met de verkiezingen.
Aangezien ik ook niemand weet die ik voor mij wil laten stemmen ga ik dus niet stemmen. Dat scheelt een hoop denk- en uitzoekwerk en ergernis.
Je kunt nog iemand machtigen, mocht je willen, dan gaat je stem niet verloren.
Afbeelding

2011-2025
EchoMira
Posts in topic: 40
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Flamme schreef: 23 okt 2025, 18:25 Ik zit volgende week bij de centrale telling stemmen te tellen.
Mijn stem SP
Ik heb al een paar keer de huisvesting van een stemlokaal gedaan en het is simpeler dan je denkt.
Ik zie ze vooral de hele dag opletten of alles naar orde verloopt. Veel mensen denken nog steeds dat ze met oma mee het hokje in mogen. Dat is niet zo. Ook moeten wachtenden achter de streep blijven, enzovoorts.

Na het sluiten van het stembureau zie ik dat ze de biljetten tellen en sorteren en klaar maken voor de mensen die ze op komen halen. Dat zijn de bekende polyester blauwe broeken. Die zijn kennelijk heel eerlijk.

Meer is het niet. Rond half twee ben je wel klaar.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Mo-yi schreef: 23 okt 2025, 20:38
Omega schreef: 23 okt 2025, 17:26 Volgende week zijn we op vakantie, we zijn in het buitenland, geen rekening gehouden met de verkiezingen.
Gaat je stem verloren als je eigenlijk geen duidelijke voorkeur hebt?
Ik vind het echt prima als mensen die zich er weinig voor interesseren het gewoon overslaan.
Josefien
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Na jaren gestemd te hebben op PVDD, keer ik terug op het oude nest. Het wordt SP
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

EchoMira schreef: 23 okt 2025, 21:01
Ik vind het echt prima als mensen die zich er weinig voor interesseren het gewoon overslaan.
wel degelijk, het heeft invloed op de verdeling van de zetels.

"De uitslag van de verkiezingen wordt nu eenmaal bepaald door het aantal wel uitgebrachte stemmen
Het aantal zetels dat een partij behaalt wordt bepaald door de kiesdeler, dat is het aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door het aantal zetels. In 2010 bijvoorbeeld stemden 9,4 miljoen Nederlanders, de kiesdeler was toen 62.773 stemmen.
Nu is het zo dat een partij zelden of nooit exact een veelvoud van de kiesdeler haalt en dat er dus stemmen kunnen overblijven, die bijvoorbeeld goed zouden kunnen zijn voor een halve zetel.
Partijen kunnen dan een lijstverbinding aangaan om hun kansen op een restzetel te vergroten. Bij de verdeling van restzetels worden partijen met een lijstverbinding als één partij geteld."
Afbeelding

2011-2025
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Mo-yi schreef: 23 okt 2025, 22:23
EchoMira schreef: 23 okt 2025, 21:01

wel degelijk, het heeft invloed op de verdeling van de zetels.

"De uitslag van de verkiezingen wordt nu eenmaal bepaald door het aantal wel uitgebrachte stemmen
Het aantal zetels dat een partij behaalt wordt bepaald door de kiesdeler, dat is het aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door het aantal zetels. In 2010 bijvoorbeeld stemden 9,4 miljoen Nederlanders, de kiesdeler was toen 62.773 stemmen.
Nu is het zo dat een partij zelden of nooit exact een veelvoud van de kiesdeler haalt en dat er dus stemmen kunnen overblijven, die bijvoorbeeld goed zouden kunnen zijn voor een halve zetel.
Partijen kunnen dan een lijstverbinding aangaan om hun kansen op een restzetel te vergroten. Bij de verdeling van restzetels worden partijen met een lijstverbinding als één partij geteld."

Dus voor welke partij is het goed als mensen stemmen omdat het nou eenmaal zo hoort en ze gewoon de bovenste aankruisen?
Pas op waar je om vraagt hoor.

Ik vind het ook gewoon helemaal niet raar als je je drukker maakt over je yogasalonnen je instagram.
Het is bekend dat er veel mensen afgehaakt zijn. Laat ze lekker.
Net zoals ze jou niet vragen wat er fris en lenig is.

Nederland heeft 27 politieke partijen die meedoen. Als je daar je smaak niet tussen vindt dan stem je lekker niet.
En sommige mensen kunnen niet omdat ze die dag met de brommer van haar broer haar vriend lunch gaat brengen op de markt. Gelijk ff nieuwe wimpertjes kope.

Pim Fortyn heeft die mensen wijs gemaakt dat ze moesten meepraten maar dat hoeft echt niet.
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Liever niet eigenlijk.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Omega
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Deze ene keer gaat mijn stem dan maar verloren, normaal ga ik altijd stemmen, nu dus een keertje niet.
Lijkt me sterk als we niet binnen twee jaar weer opnieuw mogen stemmen, dan doe ik weer mee. :smile:
Afbeelding
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Waarom zijn eigenlijk die gordijnen voor de stemhokjes weggehaald? Dat vraag ik me telkens weer af. En waarom staat de open kant van die hokjes altijd naar het publiek/wachtende toegericht. Moet iedereen zien hoe ik probeer dat achterlijke grote stembiljet op te vouwen.
thom
Posts in topic: 3
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

Célie schreef: 24 okt 2025, 13:37 Waarom zijn eigenlijk die gordijnen voor de stemhokjes weggehaald? Dat vraag ik me telkens weer af. En waarom staat de open kant van die hokjes altijd naar het publiek/wachtende toegericht. Moet iedereen zien hoe ik probeer dat achterlijke grote stembiljet op te vouwen.
Ja, dát is precies de reden. :LOL:
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

thom schreef: 24 okt 2025, 13:50
Célie schreef: 24 okt 2025, 13:37 Waarom zijn eigenlijk die gordijnen voor de stemhokjes weggehaald? Dat vraag ik me telkens weer af. En waarom staat de open kant van die hokjes altijd naar het publiek/wachtende toegericht. Moet iedereen zien hoe ik probeer dat achterlijke grote stembiljet op te vouwen.
Ja, dát is precies de reden. :LOL:
Nou ja ik vind het raar je hebt volgens de kieswet stemgeheim maar dat hok is zo ingericht dat zelfs Jules de korte zou kunnen zien op wie je stemt :19:
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik weet het nog niet. Bij de vorige verkiezingen heb ik strategisch gestemd.
Ik ga de stemwijzer en het kieskompas nog invullen. Misschien dat daardoor nog wat opties afvallen. Stemmen is voor mij altijd meer een process of elimination dan kiezen voor een partij waar ik echt wat mee heb.
Nanna
Posts in topic: 23

Bericht door Nanna »

Ik stem op niets dat zweemt naar rechtspopulisme, of alles voor de rijken en ook niets dat riekt naar verzonnen vrindjes boven de wolken die mij dingen willen verbieden. Dan valt er al een macht af.
Afbeelding
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 25 okt 2025, 21:38 Ik stem op niets dat zweemt naar rechtspopulisme, of alles voor de rijken en ook niets dat riekt naar verzonnen vrindjes boven de wolken die mij dingen willen verbieden. Dan valt er al een macht af.
Exact. Maar onder de partijen die overblijven zitten er ook nog een aantal die nooit mee (willen of kunnen) regeren. Die vallen voor mij dan ook nog af.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 25 okt 2025, 21:38 Ik stem op niets dat zweemt naar rechtspopulisme, of alles voor de rijken en ook niets dat riekt naar verzonnen vrindjes boven de wolken die mij dingen willen verbieden. Dan valt er al een macht af.
Ook zonder kerkzang wil ik niets over normen en waarden horen. De regering is er niet om Het Fatsoen te bewaken. Nooit maar zeker nu niet.
Dus geen Tuttende Timmermans of Piet Parkietenlip. De vacature vraagt om een crisisbestuurder. Niet om een dreinende dominee.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Wilders wint gewoon dus die moet minpres worden.

Ik irriteer me kapot aan al die figuren die naar hun parelsnoer grijpen "Tegenwerken? Wat wij? Wanneer dan?"
Flikker toch op. Iedereen heeft het gewoon gezien hoor.
Prima dat je als oppositie opponeert maar sta er gewoon voor. Als je zegt dat je nooit in gaat stemmen met een PVV-voorstel, zelfs niet als je het ermee bent kun je achteraf niet doen alsof je niet tegenwerkt. Dat staat ontzettend schijnheilig.

Als Wilders inderdaad niets voor elkaar krijgt en niets kan bereiken moet je hem juist voor de wagen spannen. Dan ben je er over anderhalf jaar voorgoed vanaf. Hij is oud en uitgeluld. Het is nu of nooit voor hem.
Die heilige strijd over 4% meer of minder asielzoekers zegt me helemaal niets. Laat het hem maar doen.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

EchoMira schreef: 25 okt 2025, 21:47 Wilders wint gewoon dus die moet minpres worden.

Ik irriteer me kapot aan al die figuren die naar hun parelsnoer grijpen "Tegenwerken? Wat wij? Wanneer dan?"
Flikker toch op. Iedereen heeft het gewoon gezien hoor.
Prima dat je als oppositie opponeert maar sta er gewoon voor. Als je zegt dat je nooit in gaat stemmen met een PVV-voorstel, zelfs niet als je het ermee bent kun je achteraf niet doen alsof je niet tegenwerkt. Dat staat ontzettend schijnheilig.

Als Wilders inderdaad niets voor elkaar krijgt en niets kan bereiken moet je hem juist voor de wagen spannen. Dan ben je er over anderhalf jaar voorgoed vanaf. Hij is oud en uitgeluld. Het is nu of nooit voor hem.
Die heilige strijd over 4% meer of minder asielzoekers zegt me helemaal niets. Laat het hem maar doen.
En dan ook nog denken dat de mensen je geloven :Q:
Loraine
Posts in topic: 6
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Ik stem niet.
Ik begrijp helemaal niets van de politiek, het lukt me ook niet om me er in te verdiepen en de keren dat ik een stemwijzer invulde kwam ik op partijen uit waarvan ik weet dat die het iig niet worden want anti moslim, anti dit, anti dat terwijl de vragen veel breder opgevat konden worden.
Ik heb het gewoon opgegeven. :Q:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Plaats reactie