Welke meneer? De asielzoeker krijgt geen uitkering maar leefgeld en zakgeld en gratis woonruimte als zijn vermogen onder de 7700 euro is.ranetje schreef: 29 okt 2025, 15:37Wie zegt dat die mijnheer een uitkering krijgt dan?Célie schreef: 29 okt 2025, 14:54Gaat niet over een toilettas maar over genoeg geld om een auto te hebben, als jij in de bijstand zit mag je ook geen auto hebben of het wordt van je uitkering afgetrokken. Als iedereen gelijk behandeld werd/wordt krijg je ook geen scheve smoelen.Nanna schreef: 29 okt 2025, 13:14 Ik word weleens moe van dat misgunnen.
Je zult zelf op de vlucht zijn, weg van je huis en je familie. Dan ben je blij dat je geholpen wordt.
Maar nee, bitchen over een toilettasje en ‘gratis geld’. Zucht.
Dat veronderstel jij omdat hij vluchteling is, maar of je veronderstelling klopt weet je niet.
Op wie gaan jullie stemmen?
- Célie
- Posts in topic: 42
- Honden: 1
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Re: Op wie gaan jullie stemmen?
Welke mijnheer?Célie schreef: 29 okt 2025, 15:45Welke meneer? De asielzoeker krijgt geen uitkering maar leefgeld en zakgeld en gratis woonruimte als zijn vermogen onder de 7700 euro is.ranetje schreef: 29 okt 2025, 15:37Wie zegt dat die mijnheer een uitkering krijgt dan?Célie schreef: 29 okt 2025, 14:54
Gaat niet over een toilettas maar over genoeg geld om een auto te hebben, als jij in de bijstand zit mag je ook geen auto hebben of het wordt van je uitkering afgetrokken. Als iedereen gelijk behandeld werd/wordt krijg je ook geen scheve smoelen.
Dat veronderstel jij omdat hij vluchteling is, maar of je veronderstelling klopt weet je niet.
Die mijnheer die volgens jou een auto heeft.
Noem het leefgeld, noem het uitkering, kan me niet schelen, het is geld wat hij krijgt.
Als zijn vermogen onder de 7700 euro is heeft hij ook geen auto

- Célie
- Contacteer:
Nou daar waren we 10 reacties eerder al over uit dat ik dat verkeerd had begrepen. Ik dacht dat als je als asielzoeker geen eigen vermogen mocht hebben.ranetje schreef: 29 okt 2025, 15:48Welke mijnheer?Célie schreef: 29 okt 2025, 15:45Welke meneer? De asielzoeker krijgt geen uitkering maar leefgeld en zakgeld en gratis woonruimte als zijn vermogen onder de 7700 euro is.ranetje schreef: 29 okt 2025, 15:37
Wie zegt dat die mijnheer een uitkering krijgt dan?
Dat veronderstel jij omdat hij vluchteling is, maar of je veronderstelling klopt weet je niet.![]()
Noem het leefgeld, noem het uitkering, kan me niet schelen, het is geld wat hij krijgt.
Maar blijkbaar snap jij het zelf ook niet helemaal want als hij maar een vermogen van 6000 euro heeft kan hij evengoed een auto hebben. En dan krijgt hij gewoon leefgeld en zakgeld en gratis woonruimte. Die 7700 euro is de grens wanneer hij zelf moet gaan bijdragen aan leefgeld en zakgeld en woonruimte niet of hij een auto mag kopen.
Tja als je huis in brand staat en je staat in je pyjama op straat heb je ook een auto en vermogen op de bank maar toch is het niet echt om jaloers op te zijn

Ik ben in het geheel niet jaloers of wie dan ook die waar dan ook een uitkering voor krijgt.
Maar ik word wel narrig van de stemmingmakerij over vluchtelingen.
Het systeem is slecht en dat veroorzaakt problemen. Mensen ophokken werkt niet. Dat is slecht voor de mensen in de opvang en de omgeving.
Het systeem is slecht en dat veroorzaakt problemen. Mensen ophokken werkt niet. Dat is slecht voor de mensen in de opvang en de omgeving.
Ben ik met je eensSuzanneS schreef: 29 okt 2025, 16:02 Ik ben in het geheel niet jaloers of wie dan ook die waar dan ook een uitkering voor krijgt.

- thom
- Posts in topic: 3
- Welke: Farah het Portugese meisje
SuzanneS schreef: 29 okt 2025, 16:02 Ik ben in het geheel niet jaloers of wie dan ook die waar dan ook een uitkering voor krijgt.

Ons Portugese meisje Farah.
- Josefien
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison
Nou, als je deze poll vergelijkt met de exitpoll is dit forum geen dwarsdoorsnee van de NL-se bevolking, maar ja dat maakt het hier wel zo leuk 
Als je in de uitkering zit mag je als alleenstaande ouder bv ook gewoon 15.540 euro op je spaarrekening hebben staan. Ontvang je nog steeds elke maand he uitkering. Als single zonder kinderen is dat 7770 uit mijn hoofd.Célie schreef: 29 okt 2025, 15:57Nou daar waren we 10 reacties eerder al over uit dat ik dat verkeerd had begrepen. Ik dacht dat als je als asielzoeker geen eigen vermogen mocht hebben.ranetje schreef: 29 okt 2025, 15:48Welke mijnheer?Célie schreef: 29 okt 2025, 15:45
Welke meneer? De asielzoeker krijgt geen uitkering maar leefgeld en zakgeld en gratis woonruimte als zijn vermogen onder de 7700 euro is.![]()
Maar blijkbaar snap jij het zelf ook niet helemaal want als hij maar een vermogen van 6000 euro heeft kan hij evengoed een auto hebben. En dan krijgt hij gewoon leefgeld en zakgeld en gratis woonruimte. Die 7700 euro is de grens wanneer hij zelf moet gaan bijdragen aan leefgeld en zakgeld en woonruimte niet of hij een auto mag kopen.
Je mag ook gewoon een auto hebben. In elk geval in de gemeente waar ik werk. En als je wasmachine kapot gaat vraag je ondersteuning aan. Krijg je een nieuwe. Denk dat daar niet heel erg veel verschil is. Je krijgt namelijk ook gewoon maximale huursubsidie als je in de bijstand zit dus veel verschil met een huis krijgen en daarna minder leefgeld is er niet toch? Of de gemeente nu je hele huis betaalt en je daarbij minder leefgeld geeft of je krijgt maximale huursubsidie en daarbij ong. 1350 euro netto als alleenstaande plus vakantiegeld maakt dat weinig uit toch?
Een asielzoeker hoeft niet onder het minimum te zitten. We hebben met zn allen besloten dat dat bijstandsuitkeringsniveau is. Dus als je vindt dat asielzoekers daaronder moeten zien rond te komen dan betekent dit dat er allemaal problemen ontstaan in die gezinnen en met die mensen. Ze kunnen niet rondkomen en dat betekent vaak dat ze problematisch worden. Logisch ook. Je vlucht uit je land en laat alles achter. Met dat trauma mag je dan ergens veilig onder de armoedegrens naar de luxe maatschappij staren? Vanachter je tent op een azc? Ik heb liever dat elke inwoner van Nederland een inkomen heeft waarmee je zou moeten kunnen leven.
- Loraine
- Posts in topic: 6
- Honden: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Je weet dat als je boven de zeg €2.000,- vermogen hebt dingen als afvalstoffenheffing wegvallen he?
Verschilt een beetje per gemeente, maar als je onder een bepaald bedrag aan inkomen hebt is dat alsnog niet grappig omdat ze standaard controleren tussen het binnenkomen van je uitkering en het eraf gaan vd rekeningen.
Kun je elk jaar alsnog bezwaar aantekenen en met wat pech afgewezen worden omdat je een uitkering van ±€1.350,- ontvangt, toeslagen van ±400,- erbij en ±€250,- aan spaargeld hebt voor de feestdagen of de dierenarts oid.
Overigens zul je mij niet horen over dat het oneerlijk is of niet als een asielzoeker hier geld krijgt of eat voor ondersteuning dan ook.
Ze zijn vast niet om hun zweetvoeten hierheen gekomen.
Wel vind ik dus dat we de aantallen die we nu toelaten moeten verminderen, de rotte appels eruit schoppen of weigeren en best mogen kijken naar wie we binnenhalen en waar ze vandaan komen.
Als in; ben je een gelukszoeker, dan ga je dat geluk maar fijn elders zoeken.
Wil je geen moeite doen om de taal te leren en de NL/westerse gebruiken, ga dan ook fijn maar elders onderdak zoeken.
Ik begreep laatst al dat zware criminele asielzoekers zoals die gast die Lisa vermoordde het land uitgezet kunnen worden en dat ook vaak gebeurt.
Heb ik geen probleem mee.
Mag van mij bij herhaaldelijke lichtere vergrijpen ook trouwens, als er geen verbetering optreedt ondanks uitleg, cursussen/gedragstherapie of wat je dan ook inzet bijvoorbeeld 3x winkeldiefstal plegen = koffers pakken en wegwezen.
En dan heb ik gewoon een willekeurig aantal genoemd hoor, mag van mijn part ook 10x zijn ofzo of vanaf een bepaalde waarde aan gestolen goed of verzin maar wat.
Verschilt een beetje per gemeente, maar als je onder een bepaald bedrag aan inkomen hebt is dat alsnog niet grappig omdat ze standaard controleren tussen het binnenkomen van je uitkering en het eraf gaan vd rekeningen.
Kun je elk jaar alsnog bezwaar aantekenen en met wat pech afgewezen worden omdat je een uitkering van ±€1.350,- ontvangt, toeslagen van ±400,- erbij en ±€250,- aan spaargeld hebt voor de feestdagen of de dierenarts oid.
Overigens zul je mij niet horen over dat het oneerlijk is of niet als een asielzoeker hier geld krijgt of eat voor ondersteuning dan ook.
Ze zijn vast niet om hun zweetvoeten hierheen gekomen.
Wel vind ik dus dat we de aantallen die we nu toelaten moeten verminderen, de rotte appels eruit schoppen of weigeren en best mogen kijken naar wie we binnenhalen en waar ze vandaan komen.
Als in; ben je een gelukszoeker, dan ga je dat geluk maar fijn elders zoeken.
Wil je geen moeite doen om de taal te leren en de NL/westerse gebruiken, ga dan ook fijn maar elders onderdak zoeken.
Ik begreep laatst al dat zware criminele asielzoekers zoals die gast die Lisa vermoordde het land uitgezet kunnen worden en dat ook vaak gebeurt.
Heb ik geen probleem mee.
Mag van mij bij herhaaldelijke lichtere vergrijpen ook trouwens, als er geen verbetering optreedt ondanks uitleg, cursussen/gedragstherapie of wat je dan ook inzet bijvoorbeeld 3x winkeldiefstal plegen = koffers pakken en wegwezen.
En dan heb ik gewoon een willekeurig aantal genoemd hoor, mag van mijn part ook 10x zijn ofzo of vanaf een bepaalde waarde aan gestolen goed of verzin maar wat.
Ik heb bij zorg en inkomen gewerkt en daar dus nog nooit van gehoord. Beter gezegd ik hield uitkeringen bij tot 1.5 jaar geleden en het vrije vermogen dat een inwoner in de bijstand mag hebben speelt zolang je onder de vrije voet zit nergens een rol in. Bij en afschrijvingen hoefde niemand op te sturen en als je je auto verkocht moest je dat doorgeven en als je geen nieuwe kocht werd dat geld opgeteld bij je spaargelden. Ging je werken mag je er tot 277 euro ongeveer extra bijverdienen zonder ergens op gekort te worden. Dus denk dat dat per gemeente enorm verschilt.
Sta je onder bewind dan betaalden wij die kosten en als je wilde betaalden wij alles van huur tot zorgverzekeraar en kreeg je de rest van je uitkering als leefgeld. Net als een asielzoeker dus.
- Loraine
- Posts in topic: 6
- Honden: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Budgetbeheer hier en geen kwijtschelding van belastingen etc, alleen de kosten vh budgetbeheer hebben ze onder een of andere code gezet zodat die kosten wegvallen.
Scheelt toch weer zo'n €140,- per maand voor iets wat grotendeels automatisch is geregeld.
Maar hier in Almelo mag je iets van 2000-3000 aan eigen vermogen hebben, daarboven vervallen de heffingen gemeentelijke belastingen en afvalstoffen etc.
Komt er dus op neer dat als je pak hem beet €500,- op je spaarrekening hebt staan en ze controleren voordat je vaste lasten afgeschreven worden, je je heffingen op he buik kunt schrijven.
Dan kun je nog bezwaar indienen, maar beter zorg je dat je dat bedrag teveel aan spaargeld op dat moment hebt opgenomen plus nog wat extra want anders wordt je bezwaar gewoon afgewezen want teveel eigen vermogen.
Abonnementen betaal ik zelf trouwens, ook omdat een groot deel ervan (vnl streaming)met buitenlandse rekeningnummers werken en hun systeem dat niet aankon of kan, daarvoor krijg ik maandelijks gewoon een bedrag extra gestort.
Kan ik ook wat makkelijker switchen van streamingdienst als ik dat wil.
De rest gaat automatisch via budgetbeheer, ik moet alleen doorgeven wanneer er bedragen veranderen en wanneer er een dierenartsrekening is of ik wil om wat voor reden dan ook wat extra geld opnemen dan kan ik kiezen tussen dat bedrag door hun over te laten maken naar de dierenarts of naar mijn eigen zakgeld rekening en dan overboeken.
Meestal doe ik dat laatste, ze weten ook dat ik het dan verreken met andere kosten vd dieren en dus wat meer aanvraag dan de factuur die er ligt.
Zolang er genoeg in het betreffende potje zit om noodgevallen te kunnen opvangen/aanbetalen mag dat ook gewoon.
Scheelt toch weer zo'n €140,- per maand voor iets wat grotendeels automatisch is geregeld.
Maar hier in Almelo mag je iets van 2000-3000 aan eigen vermogen hebben, daarboven vervallen de heffingen gemeentelijke belastingen en afvalstoffen etc.
Komt er dus op neer dat als je pak hem beet €500,- op je spaarrekening hebt staan en ze controleren voordat je vaste lasten afgeschreven worden, je je heffingen op he buik kunt schrijven.
Dan kun je nog bezwaar indienen, maar beter zorg je dat je dat bedrag teveel aan spaargeld op dat moment hebt opgenomen plus nog wat extra want anders wordt je bezwaar gewoon afgewezen want teveel eigen vermogen.
Abonnementen betaal ik zelf trouwens, ook omdat een groot deel ervan (vnl streaming)met buitenlandse rekeningnummers werken en hun systeem dat niet aankon of kan, daarvoor krijg ik maandelijks gewoon een bedrag extra gestort.
Kan ik ook wat makkelijker switchen van streamingdienst als ik dat wil.
De rest gaat automatisch via budgetbeheer, ik moet alleen doorgeven wanneer er bedragen veranderen en wanneer er een dierenartsrekening is of ik wil om wat voor reden dan ook wat extra geld opnemen dan kan ik kiezen tussen dat bedrag door hun over te laten maken naar de dierenarts of naar mijn eigen zakgeld rekening en dan overboeken.
Meestal doe ik dat laatste, ze weten ook dat ik het dan verreken met andere kosten vd dieren en dus wat meer aanvraag dan de factuur die er ligt.
Zolang er genoeg in het betreffende potje zit om noodgevallen te kunnen opvangen/aanbetalen mag dat ook gewoon.
-
EchoMira
- Posts in topic: 40
- Welke: Whippet Lurcher Powder Puff
Dat verschil vind ik dan weer moeilijker om te begrijpen.Marc schreef: 30 okt 2025, 07:36 Als je in de uitkering zit mag je als alleenstaande ouder bv ook gewoon 15.540 euro op je spaarrekening hebben staan. Ontvang je nog steeds elke maand he uitkering. Als single zonder kinderen is dat 7770 uit mijn hoofd.
Geef mensen gewoon genoeg om kinderen te verzorgen maar geef het gewoon aan iedereen. Zoals we al eens bespraken is al dan niet kinderen maken een persoonlijk aangelegenheid en dat blijft het dus. Krijg je niet ineens een douw als je ze niet hebt. Dan is het daarna niet ineens een beschermde status als je maar je buik aan het werk zet.
Krom.
- Célie
- Contacteer:
Precies en daarom moet dat hele asielproces anders.SuzanneS schreef: 29 okt 2025, 16:02 Ik ben in het geheel niet jaloers of wie dan ook die waar dan ook een uitkering voor krijgt.
En ook hoe arbeidsmigranten hier behandeld worden want dat is ook in veel situaties onmenselijk.
- Célie
- Contacteer:
Precies en daarom moet dat hele asielproces anders.SuzanneS schreef: 29 okt 2025, 16:02 Het systeem is slecht en dat veroorzaakt problemen. Mensen ophokken werkt niet. Dat is slecht voor de mensen in de opvang en de omgeving.
En ook hoe arbeidsmigranten hier behandeld worden want dat is ook in veel situaties onmenselijk.
- Célie
- Contacteer:
Ja op papier mag alles maar in de realiteit niet. Heb je mijn link gelezen, in veel gemeente mag je gewoon GEEN auto hebben als je er geen verdomd goede reden voor hebt en dat mag jouw casemanager bij de gemeente beslissen. En die regels zijn nog per gemeente verschillend. En als jij 15.000 euro op je bankrekening hebt staan krijg je geen huurtoeslag etc. meer dan moet je gewoon alles zelf betalen ook je huur dus en dan teer je snel in hoor op je spaargeld. Misschien moet je ook eens gaan praten met sociaal raadslieden in jouw gemeente en de verhalen uit de realiteit aanhoren.Marc schreef: 30 okt 2025, 07:36
Als je in de uitkering zit mag je als alleenstaande ouder bv ook gewoon 15.540 euro op je spaarrekening hebben staan. Ontvang je nog steeds elke maand he uitkering. Als single zonder kinderen is dat 7770 uit mijn hoofd.
Je mag ook gewoon een auto hebben. In elk geval in de gemeente waar ik werk.
https://www.krijgjebijstand.nl/blog/auto-en-bijstand
-
EchoMira
De BMW staat op naam van je neef.
- Célie
- Contacteer:
Nou dat is echt uitzondering op de regel hoor of dat was 40 jaar terug. Nu is dat echt niet meer zo hoor moet je je zelfs verantwoorden als er bv 6,00 bijgeschreven is via een tikkie bij de afschriften controle.Marc schreef: 30 okt 2025, 09:10 Ik heb bij zorg en inkomen gewerkt en daar dus nog nooit van gehoord. Beter gezegd ik hield uitkeringen bij tot 1.5 jaar geleden en het vrije vermogen dat een inwoner in de bijstand mag hebben speelt zolang je onder de vrije voet zit nergens een rol in. Bij en afschrijvingen hoefde niemand op te sturen en als je je auto verkocht moest je dat doorgeven en als je geen nieuwe kocht werd dat geld opgeteld bij je spaargelden. Ging je werken mag je er tot 277 euro ongeveer extra bijverdienen zonder ergens op gekort te worden. Dus denk dat dat per gemeente enorm verschilt.
Als jij meer dan bv 400 euro (het bedrag van afvalstoffenheffing bv) dan krijg je geen kwijtschelding meer en kun je dus ook geen bijdrage vragen als je bril stuk gaat of andere dingen.
- Célie
- Contacteer:
Ja bij Tokkies lukt dat maar bij Annemarie niet hoor. Daar staat handhaving te controleren of jij niet 's ochtends iemand uitlaat die bij jou heeft geslapen of dat je toch ergens een auto in gebruik hebt.
Druk en uitdagend. Met die lappen papier. Maar ook gezellig.
Ruim 60000 stemmen in de gemeente. Maar het liep allemaal voorspoedig. Geoliede machine hoor. Ondanks dat er best wat bijliepen die het niet eerder gedaan hadden.
Beter dan bij de buurgemeente. Daar hadden ze brand
Gelukkig geen ongelukken gebeurd verder maar daardoor was hun uitslag er vandaag pas.
Ik ben zelf casemanager geweest drie jaar lang. En je krijgt wel gewoon huurtoeslag. Wie zegt dit? Als je in de bijstand zit gelden de twee eerder genoemde bedragen. Zit je niet in de bijstand dan mag je zelfs 37000 nog wat aan spaargeld hebben. Dat zijn vrijgestelde bedragen in de wet. Dus het klopt gewoon niet.Célie schreef: 30 okt 2025, 12:19Ja op papier mag alles maar in de realiteit niet. Heb je mijn link gelezen, in veel gemeente mag je gewoon GEEN auto hebben als je er geen verdomd goede reden voor hebt en dat mag jouw casemanager bij de gemeente beslissen. En die regels zijn nog per gemeente verschillend. En als jij 15.000 euro op je bankrekening hebt staan krijg je geen huurtoeslag etc. meer dan moet je gewoon alles zelf betalen ook je huur dus en dan teer je snel in hoor op je spaargeld. Misschien moet je ook eens gaan praten met sociaal raadslieden in jouw gemeente en de verhalen uit de realiteit aanhoren.Marc schreef: 30 okt 2025, 07:36
Als je in de uitkering zit mag je als alleenstaande ouder bv ook gewoon 15.540 euro op je spaarrekening hebben staan. Ontvang je nog steeds elke maand he uitkering. Als single zonder kinderen is dat 7770 uit mijn hoofd.
Je mag ook gewoon een auto hebben. In elk geval in de gemeente waar ik werk.
https://www.krijgjebijstand.nl/blog/auto-en-bijstand

Toeslagen zijn gewoon landelijk en gaan via de Belastingdienst.
En ja een auto telt wel mee als vermogen. Je kan dus niet in een auto van 10000 euro rijden als alleenstaande en daarnaast 7000 nog wat op je spaarrekening hebben staan. Maar dat is natuurlijk zo raar niet. Je werkt niet. Dus die auto is prive en dan heb je in totaal 17000 euro. Als je samenwoont of kinderen hebt moet je dan dus 2000 euro opmaken en daarna kan je in de bijstand..met de auto en de rest van je spaargelden.
Dat je niet in de bijstand kan met een huis is ook niet waar. Je mag alleen niet meer dan 65000 euro overwaarde hebben uit mijn hoofd. Ook dat is ergens wel logisch. Want een bijstand in combinatie met een afbetaald huis is best wel comfortabel en dat is niet helemaal de bedoeling.
Ik weet hoe lastig bijstand is. Ken zelf zoveel gevallen. Maar ken ook veel gevallen van misbruik. Samenwonen. Huursubsidie krijgen. Onderhuur. Auto op naam ouders en ga zo door. Ik vind het prima dat daar tegen opgetreden wordt.
Dat je niet in de bijstand kan met een huis is ook niet waar. Je mag alleen niet meer dan 65000 euro overwaarde hebben uit mijn hoofd. Ook dat is ergens wel logisch. Want een bijstand in combinatie met een afbetaald huis is best wel comfortabel en dat is niet helemaal de bedoeling.
Ik weet hoe lastig bijstand is. Ken zelf zoveel gevallen. Maar ken ook veel gevallen van misbruik. Samenwonen. Huursubsidie krijgen. Onderhuur. Auto op naam ouders en ga zo door. Ik vind het prima dat daar tegen opgetreden wordt.
-
EchoMira
Pfff...geef iedereen gewoon een basisinkomen.