Stelling: na een bepaalde leeftijd moet je geen hond meer nemen

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel

Na een bepaalde leeftijd moet je geen hond meer nemen

Eens
4
9%
Oneens
39
91%

Totaal aantal stemmen: 43

Petra
Posts in topic: 1

Re: Stelling: na een bepaalde leeftijd moet je geen hond meer nemen

Bericht door Petra »

Teckeltoos schreef: 30 okt 2025, 19:57
Nanna schreef: 30 okt 2025, 16:47 Ik ben zelf zowat 67 en heb drie honden. Dat laat ik wel afvloeien naar twee. En wie weet ooit nog eens een Pinschertje of iets anders kwaadaardigs😂 Geen honden meer die toch flinke wandelingen nodig hebben.
Hier heb je alvast wat leuke mogelijkheden om weer aan een teckel in huis te wennen.

Ze noemen haar Micky maar het is Olivia.

Of Milo oftewel Guus. Lekker pinnig Daar zit wat werk aan. Houdt niet van mannen en dat laat ie weten ook.
Beiden in Beilen (van Julia geweest).
Afbeelding
Olivia is van dezelfde vrouw geweest als waar Abby vandaan komt. En dan bedoel ik niet Julia, maar hun eigenaar daarvoor.
Afbeelding
ZorroMax
Posts in topic: 2

Bericht door ZorroMax »

Ik denk dat iedereen er over moet nadenken waar je hond naar toe kan als je er zelf niet meer voor kan zorgen. Dat hoeft geen permanent huis te zijn, de afspraak dat iemand rustig op zoek gaat naar een goed huis is ook goed. Als er iets met mij gebeurd gaat mijn hond naar een herplaats organisatie voor Bullen. De nieuwe eigenaar heeft dan de back-up van die organisatie. Als ik mijn hond overleef komt er geen Bulldog pup meer maar hopelijk nog een oudere herplaatser.
En ook niet onbelangrijk, zorg voor een goede basis opvoeding, daar kan je veel plezier van hebben als je zelf krakkemikkig wordt.
Tineke

Bericht door Tineke »

Het ligt aan je back up en wat je nog kan doen qua wandelingen imo of je een pup neemt of niet.
Ken oudere mensen die een oudere herplaatser gekozen hebben wat prima paste, maar ook een oudere heer die een pup nam wat minder succesvol was gezien zijn conditie en niemand om op terug te vallen.
Dat was een mindere match.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Zolang de hond past bij wat je kunt bieden en er een backup is voor het geval er iets gebeurt of het om wat voor reden dan ook niet meer goed gaat, vind ik het niet zo'n probleem.
Anders zouden alleenwonenden ook geen hond kunnen nemen, want ook op jonge leeftijd kun je opeens dood neervallen en dan moet de hond ook herplaatst worden. Ik heb daarom ook een afspraak met mijn zus - die ook alleen woont - dat als er iets met een van ons gebeurt, we voor elkaars dieren zorgen en ze ofwel zelf houden, ofwel er een goed huis voor zoeken.
Ik zou als ik ouder ben best nog wel een ouder hondje nemen dat genoeg heeft aan een ommetje, veel aandacht en een gezapiger leven. Wel kleiner dan mijn huidige honden, zodat het handzaam is, goed op te tillen met een eventueel krakkemikkig lijf, etc.
Afbeelding
Budkes
Posts in topic: 3
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Je mag van mij honden houden tot aan je dood. En qua beperking in beweging: Mijn honden hadden de tijd van hun leven toen ik thuis zat na mijn gebroken heup en gebruik maakte van een scootmobiel. De hele dag de tijd en kilometers op pad, de oudsten van tijd tot tijd op de scoot, zelfs grote Marco 🤣, en in het verkeer 2 Jack Russells erop, twee mechelse herders ernaast.
En omdat ik dus op hele andere tijden met ze buiten kwam zag ik meer mensen met honden en een scootmobiel, maar ook heel veel ouderen met één of meerdere honden.

Mijn vader had tot zijn dood een geadopteerde podenco. Hij leefde voor haar en zij voor hem. Hij had er alle vertrouwen in dat ik voor haar ging zorgen als hij er niet meer was. Dat beloofde ik hem ook maar wel met dat ik voor haar een gouden plek ging zoeken omdat ze bij die vier van mij niet heel gelukkig werd. O ze was gebleven zolang als nodig was hoor en dat wist hij ook. Binnen zes weken na zijn diagnose van asbestkanker is hij gestorven. In de tussentijd had ik een gouden plek voor haar gevonden. Zo ongeveer het enige wat hij tegen iedereen die afscheid kwam nemen vertelde was waar Lucky naar toe ging en hoe mooi dat was en toen kon hij rustig gaan.
Bij het condoleren stonden degenen waar Lucky naar toe was gegaan als laatste met haar in de rij om afscheid van mijn vader te nemen.

Ik gun iedereen die goed voor een hond is een hond, oud of jong.
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Budkes schreef: 31 okt 2025, 06:27
Bij het condoleren stonden degenen waar Lucky naar toe was gegaan als laatste met haar in de rij om afscheid van mijn vader te nemen.

Ik gun iedereen die goed voor een hond is een hond, oud of jong.
Ik schoot vol , wat mooi voltooid ♡
Groetjes Heidi

Afbeelding
ZorroMax

Bericht door ZorroMax »

Een scoot is een geweldige uitvinding als je een hond hebt. Groot of klein, maakt niet uit. Een hond leert erg makkelijk dat het fijn is om mee te rijden. Bovendien kan hij snuffelen tot hij groen ziet, de baas valt niet om. Ik cross het hele dorp door met mijn groot uitgevallen Bulldog, vindt hij geweldig!
Irma

Bericht door Irma »

Ja, zeker. Ben bijna 70. Ben echt alleen, geen back up. Hangt ook af van je omstandigheden, wanneer je echt goede afspraken kan maken is het heel anders. Maar ik heb er heel bewust voor gekozen om geen dieren meer te nemen. Laatste paar keer een oud hondje uit het asiel gehaald, zou ik zo weer doen, maar de omstandigheden zijn gewoon niet goed genoeg voor mij.
Zie te veel oude hondjes die weer in een opvang komen, omdat er vaak door ouderen die alleen zijn niet goed meer voor gezorgd wordt. ook nog vaak in slechte conditie.
Border Collie

Bericht door Border Collie »

Wat is oudere leeftijd? M'n ouders zijn begin 70 en zouden nu best nog een hond kunnen nemen. Alleen zou ik op latere leeftijd wel rekening houden met de grootte van de hond. Een enkele keer zie ik een ouder iemand met bv een Duitse Herder die ze fysiek niet meer kunnen houden, daar zou ik nooit voor kiezen. Sterker nog, ik heb nu al bewust een kleinere hond genomen zodat m'n ouders hem nog uit kunnen laten. Mijn ouders passen altijd op de hond met vakanties
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 5

Bericht door Smoushond »

In mijn omgeving lopen 3 mensen van 65 plus met grote honden Duitse herder en 2 Golden retrievers en die hebben allemaal een halti om

Ik ga zelf denk ik wel voor wat kleiners en makkelijker mee te nemen
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 6

Bericht door Nanna »

Hier loopt ook een kleine mevrouw van tegen de 70 met een jonge werklijn Duitser. Hond heeft een halti en een prikband, ‘anders houd ik dr niet’.
Dan denk ik WAAROM. Heb het ook weleens gevraagd. “Ik hou niet van blafratten”. Nee, want tussen een werklijn Duitser en een wawa ligt helemaal niets🙄
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Nanna schreef: 31 okt 2025, 13:09 Hier loopt ook een kleine mevrouw van tegen de 70 met een jonge werklijn Duitser. Hond heeft een halti en een prikband, ‘anders houd ik dr niet’.
Dan denk ik WAAROM. Heb het ook weleens gevraagd. “Ik hou niet van blafratten”. Nee, want tussen een werklijn Duitser en een wawa ligt helemaal niets🙄
Uuuh nou heel eerlijk ….ik snap die mevrouw wel 😂
Ik roep ook regelmatig als Bertus vervelend is : geef mij maar een Herder
Maar een kleine herdershond kan natuurlijk ook
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Nee ik snap haar niet. Vind het ook triest voor de hond. Een werkgefokte Duitser die rondjes door het bos aan een halti aangeboden krijgt en dat was dat.
Hier thuis heet dat egoïstisch. Alleen maar omdat een kleinere hond niet ‘stoer’ is. Hoeveel problemen heb je dan eigenlijk met je eigenwaarde?
Afbeelding
Célie
Posts in topic: 4
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Nanna schreef: 31 okt 2025, 13:27 Nee ik snap haar niet. Vind het ook triest voor de hond. Een werkgefokte Duitser die rondjes door het bos aan een halti aangeboden krijgt en dat was dat.
Hier thuis heet dat egoïstisch. Alleen maar omdat een kleinere hond niet ‘stoer’ is. Hoeveel problemen heb je dan eigenlijk met je eigenwaarde?
En dan heeft ze geeneens een penis :ugh: :lol1:
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Zolang je goede achterwacht hebt mag iedereen die dat zelf wil een hond nemen.
Nanna

Bericht door Nanna »

Célie schreef: 31 okt 2025, 15:50
Nanna schreef: 31 okt 2025, 13:27 Nee ik snap haar niet. Vind het ook triest voor de hond. Een werkgefokte Duitser die rondjes door het bos aan een halti aangeboden krijgt en dat was dat.
Dat niet. Maar het is een trol van anderhalve meter hoog. :LOL:
Afbeelding
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Nanna schreef: 31 okt 2025, 16:11
Célie schreef: 31 okt 2025, 15:50
Dat niet. Maar het is een trol van anderhalve meter hoog. :LOL:
Oooooooooo toch ter compensatie van te weinig lengte :LOL: :LOL:
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik vind het ook triest voor die hond maar snap wel dat ze niet van keffers houd 😉
Maar dat stel wat hier met die herder loopt gaat het ook om het “ stoere”
Altijd stoere honden gehad ,rottweiler of herder en dan nu op je 70ste loopt hij met 2 kunst knieën aan die herder te trekken met slijpen zij loopt met een halti hond stijf tegen haar aan

Maarja wel stoer inderdaad
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Je hoeft toch niet meteen een toy keffer te kopen? Zat hondenrassen die prima passen.
En ja dan loop je maar niet met je gedroomde mof. Ik vind het supersneu voor die hond.
Afbeelding
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Nou wou ik ook zeggen, zat leuke middenmaatrassen toch.
ingrid48
Honden: 2
Welke: Grieks

Bericht door ingrid48 »

Nanna schreef: 30 okt 2025, 15:56 Als je in de tachtig bent zou ik geen pup meer nemen. Maar er zijn altijd zat oudere hondjes die een fijn huisje zoeken. Dat kan best. Zeker met back up.
Ik heb ook een teckelpup verkocht aan mensen van in de tachtig. Hun zoon hield in de gaten of het ging en zou in geval van overlijden het hondje nemen.
Het was een gillende match😃
precies, zo zie ik het ook! Genoeg oudjes die nog een fijn huisje zoeken ;)
Afbeelding
pioenroos
Honden: 3
Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel

Bericht door pioenroos »

Nanna schreef: 31 okt 2025, 18:00 Je hoeft toch niet meteen een toy keffer te kopen? Zat hondenrassen die prima passen.
En ja dan loop je maar niet met je gedroomde mof. Ik vind het supersneu voor die hond.
:lol1: Mijn ouwe moeder loopt ook met een stoere herdershond :pffff: En maar 13 kilo!

Afbeelding
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Nanna schreef: 31 okt 2025, 13:09 Hier loopt ook een kleine mevrouw van tegen de 70 met een jonge werklijn Duitser. Hond heeft een halti en een prikband, ‘anders houd ik dr niet’.
Is ze überhaupt een mens voor een werkgefokte herder?
Want als die hond alleen maar een rondje mag aan de halti is ze daar misschien helemaal niet zo geschikt voor.
Ze werkt er kennelijk niet mee. De fokker vond dat kennelijk ook niet belangrijk?
Eigenlijk gaat het dan niet meer om leeftijd maar of iemand wel en match is met de hond.
Hier in het bos loopt ook iemand van tegen de 80 met een werkherder.
Perfect onder controle die hond :ok:

Ik kocht ook een pup (werkhond/jachthond) op mijn 70e.
Daar heb ik mee getraind en ik train en werk er nog steeds mee.
En ik heb een regeling voor als mij wat overkomt.
Boor iedereen ongeacht leeftijd aan te raden lijkt mij.

Het gaat bij het hebben van een hond niet om leeftijd, maar om conditie denk ik.

edit: typefout en kleine toevoeging
Laatst gewijzigd door ranetje op 31 okt 2025, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Zelfs als je er geen mens voor bent kun je met een werkgefokte duitser juist los over straat met een vast volgende hond.
Sleuren is een opvoedfout (behlave als je het juist wil). Geen eigenschap van de hond.

Maar goed, zolang het zogenaamd grappig is als Yesilgoz haar beauceron microfoons uit journalistenhanden rukt en ze die hond niet kan laten zitten en lossen zal ik wel grieks lullen. Als zelfs de gewezen minister van justitie geen hond meer op kan voeden weet ik het ook niet meer.
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 31 okt 2025, 18:47 Maar goed, zolang het zogenaamd grappig is als Yesilgoz haar beauceron microfoons uit journalistenhanden rukt en ze die hond niet kan laten zitten en lossen zal ik wel grieks lullen. Als zelfs de gewezen minister van justitie geen hond meer op kan voeden weet ik het ook niet meer.
Het verbaasde me dat ze een hond heeft. Ze heeft toch helemaal geen tijd om een hond op te voeden?
Plaats reactie