Mila

Diana
Posts in topic: 4
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Mila

Bericht door Diana »

Gisteren heb ik afscheid moeten nemen van Mila.
Mila, onze koningin, bijna vijftien jaar altijd aan mijn zijde, ze laat voor ons allemaal een oneindige leegte achter. Woorden schieten tekort om recht te doen aan de hond die zij was, met haar uitgesproken, sterke en complexe karakter, en aan de intense band die we hadden.

We hebben zoveel samen beleefd, zijn op zoveel plekken geweest, en we waren altijd vooral samen. Samen konden we alles aan, samen hebben we veel angsten uit haar jeugd overwonnen, samen was bij Mila een vanzelfsprekendheid, maar ze stelde wel eisen. Mila was een hond met een duidelijke eigen mening en grote gevoelens die ze nooit onder stoelen of banken stak. Er was geen land met haar te bezeilen als je die mening naast je neer legde, maar je kon de hele wereld met haar over als je echt met haar samenwerkte en haar de ruimte bood voor haar eigen inbreng, om volledig zichzelf te zijn met haar eigen soms onnavolgbare subtiliteiten, haar temperamentvolle karakter, met alles dat haar maakte tot wie zij was.

Eén ding was bij Mila zeker: dat ze altijd de ruimte opeiste om volledig te zijn wie zij was, inschikkelijkheid kwam niet in haar woordenboek voor. Ze was gevoelig, bijzonder intelligent en leergierig, fanatiek, overtuigd van zichzelf en een hond van grote contrasten: van uitzinnig vrolijk tot helse furie, van idiote mafkees tot superserieus, van helemaal in haar nopjes tot een wrak met complete zenuwinzinking, en dat kon bij haar van minuut tot minuut verschillen. Dat maakte haar een hond met een gebruiksaanwijzing, maar toen ik die eenmaal helemaal had doorgrond, kon ik lezen en schrijven met haar, we hadden aan een half woord genoeg en voelden elkaar perfect aan.

Van onschatbare waarde was ze bij alle opvangers en later ook bij het wereldwijs maken van de toen nog wereldvreemde Amy en Amoz. Opgegroeid als stadshondje was zij een stabiele steunpilaar voor alle honden, een hond die van nature respect afdwong en zich nooit liet beïnvloeden door het gedrag van andere honden. Een hond die heel stellig was over hoe het hoorde en hoe het niet hoorde, wat wel en niet geoorloofd was, en daarmee voor andere honden een vanzelfsprekend voorbeeld was. Ik ben dankbaar dat mijn andere honden die autoriteit tot op de laatste dag als zo vanzelfsprekend hebben aanvaard, en haar ondanks haar hoge leeftijd en steeds grotere fysieke kwetsbaarheid altijd zijn blijven respecteren. Dat mentale overwicht had ze tot op de laatste dag en het zat niet in haar aard om zich te schikken in een andere status quo. Je bent een koningin of je bent het niet.

Op hogere leeftijd werd ze steeds liever, stabieler, geduldiger en verdraagzamer. Van mijn leuke, grappige, slimme, gevoelige, wilskrachtige en uitgesproken Mila, werd ze ook steeds meer mijn lieve Mila. Als jonge hond had ze het meestal veel te druk voor geknuffel, al zocht ze wel altijd het fysieke contact door tegen mij aan te liggen. De laatste jaren van haar leven werd ze steeds aanhankelijker. Toen ze bijna twaalf was, kreeg ze een baarmoederontsteking, de eerste keer in haar leven dat ze iets serieus mankeerde, maar ze doorstond de operatie probleemloos en herstelde heel vlot. Na haar GVS een jaar later, had ze soms mijn hulp nodig. Van een hond die altijd alles zelf wilde doen en bepalen, gaf ze zich er van het ene op het andere moment volledig aan over dat ze afhankelijker van mij was geworden en niet meer volledig autonoom kon zijn. Dit gaf een nieuwe dimensie aan onze band, die meer in het teken van zorgzaamheid kwam te staan, van volledig vertrouwen op mij en dat ik er voor haar was als ze hulp nodig had, van samen genieten van de kleine dingen.

Ze was tot op hoge leeftijd heel actief, een harde werker die zich altijd voor 100% inzette, ze leefde voor het ondernemen van activiteiten samen waarbij ze haar koppie en eigen inbreng kon gebruiken, en voor spelen. Vooral voor spelen, met haar ballen, knuffels en flesjes. Een dag niet gespeeld, was een dag niet geleefd, volgens Mila. Dus de dag dat ze niet meer speelde, heb ik haar laten gaan.
Ze was op, het was voltooid.

Het was een voorrecht om haar in mijn leven te hebben, een lang, gezond, actief, avontuurlijk en compleet leven. En al biedt het troost dat we er echt alles uitgehaald hebben wat erin zat, tot op het laatste moment alles samen hebben gedaan, voor nu is er alleen een overweldigend verdriet en enorm gemis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Mila

Bericht door CatnDog »

Ach, Diana. Heel veel sterkte met het verlies van je onvergetelijke koningin Mila :roos:
Kells
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Wat een mooi eerbetoon. Heel veel sterkte met het verlies van Mila.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Tamara/Bayko
Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]

Bericht door Tamara/Bayko »

En toen was dan toch het moment daar. Heel verdrietig dat je afscheid hebt moeten nemen van koningin Mila. Een prachtig eerbetoon heb je voor haar geschreven, met foto's waaruit Mila's levenslust duidelijk naar voren komt. Ze had een een lang, rijk en actief leven waarin jij haar altijd in haar waarde hebt gelaten en het onvermijdelijke afscheid sluit daarbij aan. Heel veel sterkte gewenst, Diana.
Groetjes van Tamara en een poot van Cody
Afbeelding

In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012
Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
blondie

Bericht door blondie »

Ach, heel veel sterkte met het moeten missen van Mila :roos:
Sterre

Bericht door Sterre »

Heel veel sterkte. Wat fijn dat deze prachtige hond met haar complexe karakter bij jou terecht is gekomen.
Laatst gewijzigd door Sterre op 01 nov 2025, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ineke A

Bericht door Ineke A »

Heel veel sterkte
ranetje
Posts in topic: 2

Bericht door ranetje »

Heel veel sterkte met het verlies van je bijzondere Mila.
Honden waar je zo'n sterke band mee hebt, juist door de puzzel die je in het begin hebt moeten oplossen (en wat je met succes hebt gedaan) zouden eigenlijk altijd moeten blijven.
Helaas kan dat lijfelijk bij je blijven niet, maar toch zal ze blijven.
In herkenning van sommige dingen, in de honden die ze meegeholpen heeft om te landen en vooral in je hart.
Afbeelding
Mirri

Bericht door Mirri »

Heel veel sterkte...

Verstuurd vanaf mijn SM-S711B met Tapatalk

Mizzsylver
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Heel veel sterkte met het verlies van Mila, heel mooi eerbetoon voor deze speciale dame :roos:
Afbeelding
Lothian
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

De prachtige koningin. Je ziet haar ouder worden in de foto's, maar niet minder waardig. Heel veel sterkte zonder haar.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ah bah. Sterkte. Binnenkort zijn wij ook aan de beurt. Al zeg ik dat al heel lang en gaat Bas gewoon vrolijk door. Toch kan het morgen zijn dat ik ook zo'n topic moet maken. Dus sterkte want lijkt me niet fijn.
Afbeelding
Mary O

Bericht door Mary O »

Ach wat een gemis. Heel veel sterkte.
moon-C

Bericht door moon-C »

Wat een prachtig eerbetoon heb je geschreven... heel veel sterkte met dit grote verlies :roos: :roos:
sonj@

Bericht door sonj@ »

Heel veel sterkte met het verlies van Mila. Wat een imposante verschijning was het.
Nanna

Bericht door Nanna »

Een mooi en lang leven bij de juiste baas. En nu dan de afsluiting van dat prachtige hoofdstuk.
Iets om met dankbaarheid en blijdschap op terug te kijken al zal nu het verdriet nog overheersen.
Afbeelding
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Heel veel sterkte met het gemis van Mila.wat fijn dat jullie zo lang van elkaar hebben genoten en zo'n mooie band hadden.
Afbeelding
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Ahhh prachtige Mila, wat een intens verdriet, zo lang maatjes door dik en dun. Ze is wel echt bij de juiste persoon terecht gekomen, wat een prachtleven. Hele mooie foto's ook, die op het strand, en met tiara trots in de stoel :hartjes:
Dag lieve Mila
Heel veel sterkte Diana :roos:
Afbeelding

2011-2025
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ach, ook ineens zover :roos:
Heel veel sterkte, na zo’n rijk leven hoort zo’n waardig afscheid er ook 100% bij.
Je tekent ervoor op voorhand, voor zo’n leven & zoveel jaren, maar dat neemt de rauwe pijn & verdriet van het afscheid nemen niet weg. Heel veel sterkte :J:
ZorroMax

Bericht door ZorroMax »

Wat een gemis zal dat zijn! 15 jaar is een heel stuk van je leven. Sterkte!
Omega
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Sterkte met het verlies van Mila. Het doet zeer om een hond met zo'n persoonlijkheid los te laten.
Afbeelding
SuzanneS

Bericht door SuzanneS »

Wat hebben jullie van elkaar genoten en alles uit het leven gehaald. Heel veel sterkte!
Meta

Bericht door Meta »

:roos: Heel veel sterkte
Afbeelding
------------------------- Daisy----------------------- Goofy--------------------Zaar im
Gonniepony

Bericht door Gonniepony »

heel veel sterkte
Rust zacht lieve Mila 💖

Het was je vriendinnetje, je maatje
die er altijd voor je was.
Bedelend voor iets lekkers en spelend
In het groene gras.
Je zult haar missen iedere maand en
elke dag.