Je ergeren aan uitvallers

malinois
Posts in topic: 7
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Re: Je ergeren aan uitvallers

Bericht door malinois »

Susam schreef:
Ik ben trouwens wel iemand die de hond niet zelf laat kennismaken met schrikdraad. Ik zorg gewoon dat ie daar niet bij in de buurt komt. Lukt ook niet altijd, maar wel vaak Afbeelding1:
Ik wel hoor en dat heeft een geweldig effect, alleen niet bij pup Xcooby, die moest er 3x inlopen voor hij snapte dat niet luisteren naar een nee, pijn doet als je toch naar de schapen wil rennen... maar nu kan hij ook heerlijk los blijven lopen als er in het bos de schapen van de begrazing staan. En die staan er zo vaak dat het zonde was dat hij er weken niet los zou kunnen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Posts in topic: 7
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Overigens ja hier worden ze wel gecorrigeerd voor uitvallen al gebeurd het maar sparadisch wat ik al eerder schreef bij 2 honden. Nog nooit heeft hij ermee kennisgemaakt maar als hij hun pis al ruikt begint hij al te grommen en loeren. Ik wil.het.niet, punt! En als je t dan wel doet als je hem tegenkomt krijg je ook rustig een tik. Ik ga niet met een krijstok over straat. Niemand wordt gelukkig van een herder die maar krijstokkrnd over straat loopt en zeker de hond zelf niet. Ik kom hier nu al 7 jaar bijna dagelijks een vrouw tegen met een hondje die ook naar elke hond uitvalt, al 7 jaar knielt ze er naast, al 7 jaar niet doen Tommie, oh Tommie waarom nou, niet doen. Tommie krijstokt al 7 jaar. Ik vind Tommie zielig, 7 jaar in dat gedrag laten gaarkoken...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marc
Posts in topic: 82

Bericht door Marc »

Vrienden van mij hebben een hondje van 11 gekregen van de buurvrouw. Hondje was totaal ontspoort op straat, viel uit naar elke hond en mens en beet bezoek. Nu is hij super lief omdat ze hem wel corrigeren en ik was stomverbaasd. Hij gaf aan dat het hondje alleen duidelijke grenzen nodig had en ik weet dat ze hem rustig een tik geven als hij hun bezoek aanvalt. Maar nu is het dus een erg lief hondje. Ik heb nog nooit zo'n transformatie gezien in een maandje. De eerste keer probeerde hij mij aan te vallen en ook liet hij zich niet aaien. De tweede keer was hij net zo lief als Bas en Guus. Hij kan ook gewoon wandelen en alle problemen zijn volledig weg. De buurvrouw was ook de hele dag aan het babbelen en had begrip want het was immers een hondje uit Spanje met een trauma en hij was al eens aangevallen. Dus daarmee verklaarde ze het en deed ze er niks aan. Mijn vrienden pikken geen gedoe en het hondje is poeslief. Doordat hij gecorrigeerd is voor het gedrag. Dan maar lief doen zal hij gedacht hebben. Na 11 jaar tokkengekrijs.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 53

Bericht door blondie »

Dirkje schreef: 10 nov 2025, 16:17
Border Collie schreef: 10 nov 2025, 14:02 Ik ben vooral van mening dat je uitval gedrag naar bv mens of hond vooral kan voorkomen door goed een hond te lezen. Gek genoeg zie ik van mijlenver al aankomen of een hond uitvalt. Baasjes staan erbij en kijken ernaar, maar doen helemaal niks. Pas mopperen op de hond als deze al uitvalt. Daar heb ik moeite mee, dat ze de hond laten verzuipen. Met goede begeleiding, bv afstand vergroten, goede band opbouwen en het gedrag ombuigen kom je in m'n ogen heel ver met een hond
Precies.
Ja, maar zoals net ontstaan er situaties die dus even niet in te schatten waren.
Ik steek over, had de dames al even pas op de plaats moeten laten maken voor iemand die poort uit wilde en bang was voor honden, dus even wachten.
Ik loop door, wachten met oversteken, en daarna nog een plek om over te steken voor fietsers, in mijn ooghoek zie ik fietser op rechts. Dus dames al tijdig even aangegeven te wachten.
Fietser had een hond naast de fiets die bij zien van de dames even zijn keel opzette.
Glory schrok en reageerde in loeistand terug en de man met hond stopte (terecht want hij kon niet zien of ik de flexen van de dames op stop had gezet, wat ik dus wel had gedaan)
Hij probeerde zijn hond weer bij zinnen te krijgen, en ik eigenlijk ook... aandacht vragen wegleiden, snoep andere aandacht vragen dan waar de focus van Glory heen ging, en dat was de hond waar ze van schrok.
Chara was er rap "uit" Glory vond mij wel ja ja ja, maar was gewoon te bang voor die hond en bleef dus neiging hebben ondanks afleiding om die hond in de gaten te blijven houden.
Wat ik ook snap.. dus daar ga ik niet voor straffen, maar wel proberen te corrigeren door die aandacht te blijven vragen.

Ondertussen de meneer met hond aangegeven zijn weg vooral maar te vervolgen, want hoe langer hij bleef staan hoe moeilijker hij de aandacht van zijn hond kreeg, en Glory kon ook niet ontspannen vanwege de nabijheid van die hond.

Dan ga ik dus niet kiezen voor een "Luisteren of anders", dan kies ik voor, even aandacht van je en hier heb je snoepje.. even andere oefening en hier weer even beloning. Glory straffen voor haar reactie of niet meer kunnen/willen negeren van die hond zal alleen maar averechts werken schat ik dus in.
Chara is er snel weer uit, die reageerde eigenlijk alleen vanwege de reactie van Glory.

En in dit geval ergerde ik me niet aan die gozer met die herder, hij reageerde eigenlijk wel prima. Voor hem lastig dat die hond uitvalt, voor mij even weer les dat Glory dus ook nog steeds in loeistand gaat als ze schrikt, maar dat wist ik al.
EchoMira
Posts in topic: 109
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

malinois schreef: 10 nov 2025, 17:37
Susam schreef:
Ik ben trouwens wel iemand die de hond niet zelf laat kennismaken met schrikdraad. Ik zorg gewoon dat ie daar niet bij in de buurt komt. Lukt ook niet altijd, maar wel vaak Afbeelding1:
Ik wel hoor
Ik ook. Ik heb helemaal niets met dat poppenstronterige gedoe.
Het is duidelijk en doet precies waar het voor bedoeld is.

Waarom zou een hond het niet aankunnen om een keer te schrikken? Wat is dat voor een gevoorsorteer naar misplaatste afhankelijkheid?
Flamme
Posts in topic: 14

Bericht door Flamme »

EchoMira schreef: 10 nov 2025, 18:36
malinois schreef: 10 nov 2025, 17:37
Susam schreef:
Ik wel hoor
Ik ook. Ik heb helemaal niets met dat poppenstronterige gedoe.
Het is duidelijk en doet precies waar het voor bedoeld is.

Waarom zou een hond het niet aankunnen om een keer te schrikken? Wat is dat voor een gevoorsorteer naar misplaatste afhankelijkheid?

Ik denk dat schrik gezond is. Zonder schrik is er veel gevaar.
Het ligt aan de manier van schrikken wat mij betreft.
Een patroon doorbreken door een bepaalde schrikreactie te genereren lijkt me prima. Alleen moet het passend zijn bij de situatie en hond. Vooral de combinatie.
Anders ben je, zoals ik nu, zoekende in wat past.
Thuis een nee of een “boze” stem is genoeg correctie.
In spanning blijkbaar niet. Daar zoek ik nu naar de juiste manier.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Is goed. Ga lekker uitleggen hoe het moet met je ene hondje dat niet los kan.
Nanna
Posts in topic: 38

Bericht door Nanna »

Een schop onder je hol kan enorm verhelderend zijn. Dit veulen snapte het in 1x. En die fout van zn moeder schuppen maakt ie niet meer.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Susam schreef: 10 nov 2025, 19:50
EchoMira schreef: 10 nov 2025, 19:45 Is goed. Ga lekker uitleggen hoe het moet met je ene hondje dat niet los kan.
En ga jij lekker verder met je hond een pats voor de oren geven en op twee poten de auto in sleuren.
Hahahaha!

Het is járen geleden dat ik een tik uit heb gedeeld maar ik wed er om dat ze liever dat hebben dat dag in dag uit aan een zelfingenomen empathienonnetje vastgebonden te lopen.

Ik heb geen insta maar ik post gewoon hier gelukkige, stabiele, vrij lopende honden.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

En nu?

Ik heb ook 13 keer gezegd dat het niet voorkomt omdat ik duidelijk ben.
Mijn honden lopen altijd los omdat ze altijd luisteren. Inderdaad omdat ik de grens bewaak maar dat hoeft maar 1 of 2 keer op een hondenleven.

Maar serieus, waarom zou ik me tegenover iemand als jij verdedigen? Denk wat je wil.
Ga je lekker met je munchausenprojectje bezig houden.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik schrijf elke dag van alles en als je dit er uit zuivert weet ik exact hoelaat het is.
Laat je bekijken.

Ga lekker alles proberen, mop.
Nanna
Posts in topic: 38

Bericht door Nanna »

O dearie me. Dat kan ik helemaal niet…Sabine?
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Maar ik moet wel accepteren dat je doet alsof je denkt dat ik mijn honden in de rondte mep.

Houdoe he.
Marc

Bericht door Marc »

Susam schreef: 10 nov 2025, 20:08
EchoMira schreef: 10 nov 2025, 20:01 En nu?

Ik heb ook 13 keer gezegd dat het niet voorkomt omdat ik duidelijk ben.
Mijn honden lopen altijd los omdat ze altijd luisteren. Inderdaad omdat ik de grens bewaak maar dat hoeft maar 1 of 2 keer op een hondenleven.

Maar serieus, waarom zou ik me tegenover iemand als jij verdedigen? Denk wat je wil.
Ga je lekker met je munchausenprojectje bezig houden.
Ongelooflijke galbak, noem mij hoe je wil maar mijn hond dat noemen is precies wat je bent, laag. I am out! En dat is niet omdat ik jou niet aankan, maar met dit soort walgelijk volk niks te maken wil hebben. @Nanna zou je alsjeblieft mijn account plus alle posts willen verwijderen? Alvast bedankt!
Doe eens niet zo gek. Jij zit toch ook te gallen door steeds weer op dat fysieke corrigeren te gaan zitten en te gaan bewijzen dat hij zijn honden slaat. Dit is gewoon een heen en weertje waar je niet zo zwaar aan moet tillen. Morgen is het weer over.
Het is niet leuk om afgeschilderd te worden als iemand die hardhandig met zijn honden om zou gaan en ook niet om je hond als patiënt te zien en uitgemaakt te worden voor een wollen sok. Het was gewoon een twee kanten op gaande fittie waar je niets mee moet.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik dacht dat je weg ging.
Sanoyara! :LOL:
Marc

Bericht door Marc »

Je weet dat hij zijn honden niet hard aanpakt en hij weet dat jij liefdevol met je hond omgaat en dat sommige honden nu eenmaal niet goed los kunnen. Niks aan het handje.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Is je hond in pseudo-empathische chaos laten verzuipen liefdevol?

Ik open even een nieuw topic.
Marc

Bericht door Marc »

Haha. Ze gaan gewoon door. Lekker doen hoor maar erom weg gaan lijkt me wat voorbarig als je veel en graag forumt. Ik heb dat ook gedaan en slaat nergens op. Dus dacht waarschuw even.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ja doe! Leuk!
Marc

Bericht door Marc »

Susam schreef: 10 nov 2025, 20:17
Marc schreef: 10 nov 2025, 20:14
Susam schreef: 10 nov 2025, 20:08

Ongelooflijke galbak, noem mij hoe je wil maar mijn hond dat noemen is precies wat je bent, laag. I am out! En dat is niet omdat ik jou niet aankan, maar met dit soort walgelijk volk niks te maken wil hebben. @Nanna zou je alsjeblieft mijn account plus alle posts willen verwijderen? Alvast bedankt!
Doe eens niet zo gek. Jij zit toch ook te gallen door steeds weer op dat fysieke corrigeren te gaan zitten en te gaan bewijzen dat hij zijn honden slaat. Dit is gewoon een heen en weertje waar je niet zo zwaar aan moet tillen. Morgen is het weer over.
Het is niet leuk om afgeschilderd te worden als iemand die hardhandig met zijn honden om zou gaan en ook niet om je hond als patiënt te zien en uitgemaakt te worden voor een wollen sok. Het was gewoon een twee kanten op gaande fittie waar je niets mee moet.
Dank je wel, ik waardeer wat je schrijft maar pak mij, niet mijn hond. Hij verdient de wereld en meer en dat is zo laag onder de gordel bokkepik walgelijk, klaar. @Kells svp?
Dat doe jij toch ook? Je zit te zoeken naar quotes om te bewijzen dat hij slecht met zijn honden om zou gaan. Alsof dat leuk en lief bedoeld is? Je weet beter. Net als hij. Dus niet zo gevoelig doen. Lekker effe stoom afblazen en het in perspectief zien. Ik kan het weten. Been there done that. Een keer met Maart en dat terwijl we prima door een deur kunnen. Geschreven woord etc etc.

Beetje gallen is leuk hoor. Jij vind het nu niet meer leuk dus dan stop je even en morgen zie je alles anders.
Laatst gewijzigd door Marc op 10 nov 2025, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik bedoel het ook goed en doe het voor jou. Omdat ik weet dat je graag forumt. Dus straf jezelf niet maar vecht het uit en blijf gewoon. :ok:
Laatst gewijzigd door Marc op 10 nov 2025, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 12
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Susam schreef: 10 nov 2025, 20:21
Marc schreef: 10 nov 2025, 20:19
Susam schreef: 10 nov 2025, 20:17

Dank je wel, ik waardeer wat je schrijft maar pak mij, niet mijn hond. Hij verdient de wereld en meer en dat is zo laag onder de gordel bokkepik walgelijk, klaar. @Kells svp?
Dat doe jij toch ook? Je zit te zoeken naar quotes om te bewijzen dat hij slecht met zijn honden om zou gaan. Alsof dat leuk en lief bedoelt is? Je weet beter. Net als hij. Dus niet zo gevoelig doen. Lekker effe stoom afblazen en het in perspectief zien. Ik kan het weten. Been there done that. Een keer met Maart en dat terwijl we prima door een deur kunnen. Geschreven woord etc etc.
Ik waardeer je. Dank.
Hij heeft een punt hoor. Sluit af voor vandaag. Kom morgen terug :ok:
Marc

Bericht door Marc »

Maart schreef: 10 nov 2025, 20:22
Susam schreef: 10 nov 2025, 20:21
Marc schreef: 10 nov 2025, 20:19

Dat doe jij toch ook? Je zit te zoeken naar quotes om te bewijzen dat hij slecht met zijn honden om zou gaan. Alsof dat leuk en lief bedoelt is? Je weet beter. Net als hij. Dus niet zo gevoelig doen. Lekker effe stoom afblazen en het in perspectief zien. Ik kan het weten. Been there done that. Een keer met Maart en dat terwijl we prima door een deur kunnen. Geschreven woord etc etc.
Ik waardeer je. Dank.
Hij heeft een punt hoor. Sluit af voor vandaag. Kom morgen terug :ok:
Ja toch? Wij zijn allebei een keer weg gegaan om elkaar en er is helemaal niks aan de hand tussen ons. Gewoon misverstanden. En soms een pittige discussie. Allemaal drama om niks achteraf. Dat zie ik hier ook dus kan het niet laten even in te grijpen.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik weet ook prima hoe zeker je kan zijn dat je weg wil. Dus geloof deze ervaringsdeskundige nu maar gewoon en ga lekker een nachtje slapen en het is over. Zoals altijd. Zelfs Nanna is ervaringsdeskundige. Hahaha.
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 12
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Absoluut!
Wil je weg, mag dat natuurlijk. Maar wel vanuit een neutrale emotie, niet vanuit een opwellingsemotie.
Dus wil je morgen nog steeds weg, prima. En ligt iemand je daarna echt niet, kun je dat negeren.
Wij hebben ook gewoon afspraken dat we even prive melden wanneer we even weer de clinch in lijken te gaan.
Sindsdien nog nooit nodig geweest, dus dat werkt prima.

Het is zonde om uit frustratie weg te moeten gaan. Ik heb dat ook nooit van jou gewild.
Plaats reactie