Je ergeren aan uitvallers

Border Collie
Posts in topic: 17

Re: Je ergeren aan uitvallers

Bericht door Border Collie »

EchoMira schreef: 12 nov 2025, 11:17
Border Collie schreef: 12 nov 2025, 11:08 Die werk driften zijn sterker dan hormoon driften
Misschien een idee om die werkdriften dan in te zetten bij het wandelen in plaats van je kapot staan te ergeren aan het feit dat hij snuffelt.
O hij gaat zijn goddelijke gang maar met snuffelen, daarvoor is het een reu. Hij staat nu ook nog te klappertanden bij plasjes
Afbeelding
Border Collie

Nanna schreef: 12 nov 2025, 11:29 Het is niet het snuffelen. Mijn reuen snuffelden allemaal en keken bij teven of er wat te wippen viel
Dikke prima. Dat is allemaal uitstekend behapbaar.
Het is het niet willen eten, het 24/7 bezig zijn met teven en luchtjes, klappertanden, huilen, willen vechten, slecht bereikbaar zijn. Het jaar rond. Ik kan je verzekeren dat je dat zat wordt. En voor de hond lijkt het met ook geen gewenste situatie.
Bij mijn reu bracht de castratie rust in zn kop. Hij bleef zn hele leven dol op de dames maar dat mag.
Zelfs in de teckelkennel een dergelijke hyperseksuele reu gecastreerd en als huishond geplaatst. Die had het zelfs gepresteerd een andere reu te dekken😂
Niks mis met een normale seksdrive maar het moet binnen de perken blijven al was het maar voor de reu zelf
Precies dat dus
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 109
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Border Collie schreef: 12 nov 2025, 11:42
Nanna schreef: 12 nov 2025, 11:29 Het is niet het snuffelen. Mijn reuen snuffelden allemaal en keken bij teven of er wat te wippen viel
Dikke prima. Dat is allemaal uitstekend behapbaar.
Het is het niet willen eten, het 24/7 bezig zijn met teven en luchtjes, klappertanden, huilen, willen vechten, slecht bereikbaar zijn. Het jaar rond. Ik kan je verzekeren dat je dat zat wordt. En voor de hond lijkt het met ook geen gewenste situatie.
Bij mijn reu bracht de castratie rust in zn kop. Hij bleef zn hele leven dol op de dames maar dat mag.
Zelfs in de teckelkennel een dergelijke hyperseksuele reu gecastreerd en als huishond geplaatst. Die had het zelfs gepresteerd een andere reu te dekken😂
Niks mis met een normale seksdrive maar het moet binnen de perken blijven al was het maar voor de reu zelf
Precies dat dus

Nee. Helemaal niet precies dat.
Over Bertus wordt gezegd: "Hij piept bij de schutting en loopt niet mee met wandelen."

en daar zeg jij op:
Dus alles wijst eruit dat hij last heeft van zijn hormonen, toch doe je nog geen chemische castratie. Dat vind ik eerlijk gezegd sneu.
Kun je wel ineens gaan doen alsof al die andere fictieve zooi er ook bij hoort maar dat is dus niet zo.
Border Collie

Gelukkig kan ze zelf beslissen of ze bertus wel of niet castreert. Jij hebt je mening gegeven, net als ik. Wat de ander doet moet hij zelf weten.

Overigens was de strekking van deze topic uitvallers en geen wel/niet castratie
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Het staat helemaal niet ter discussie of ze dat zelf beslist.

Misschien goed om even uit te leggen; Dit is een forum. De lol er van is dat je op elkaar reageert.
Het is altijd een zwaktebod om te doen alsof dat onwenselijk of zelfs overheersend is. Het is niet verplicht om openbaar te bespreken wat je met je hond van plan bent maar als je dat wel doet krijg je soms reacties.
Daar ben je dan geen slachtoffer van en het is ook niet andermans schuld dat jij daarom ergens "jaren mee wacht".

Maar goed, we hadden het er dus over dat je haar kwalijk neemt dat ze hem nog niet gecastreerd heeft want een hond die door de schutting piept heeft natuurlijk geen kwaliteit van leven...ofzo.
Border Collie

Nee Martijn, jij bent al decennia lang goed in dingen volledig uit zijn verband trekken en conclusies te trekken die volledig in jouw voordeel zijn. Nergens staat er dat ik het haar kwalijk neem. Alleen dat ik het sneu vind als een reu zoveel last heeft van zijn hormonen.
Eerder in deze topic had ik het over emoties bij honden, vervolgens begin jij over chakras etc.
Ik houd het weer voor gezien. Er zit nooit een middenweg bij jou helaas
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

De hormoonhuishouding van je hond uit elkaar trekken is nou niet bepaald een middenweg.

Wat er eerder deze week en indeed de laatste paar decennia gezegd is had je beter toen kunnen adresseren. Over verband gesproken.

Welk voordeel ik ergens mee heb is me trouwens ook niet helder. Wat win ik er dan mee?
Smoushond
Posts in topic: 123

Bericht door Smoushond »

EchoMira schreef: 12 nov 2025, 11:17
Border Collie schreef: 12 nov 2025, 11:08 Die werk driften zijn sterker dan hormoon driften
Misschien een idee om die werkdriften dan in te zetten bij het wandelen in plaats van je kapot staan te ergeren aan het feit dat hij snuffelt.
Nou precies dat bedoel ik,zo denk ik er ook over
En dat doe ik ook ,ik laat hem brokjes zoeken ik neem zijn bal mee op de wandeling en hij mag muizen zoeken en mollen
Ik wandel elke dag anderhalf uur met hem en een half uur speuren,zoeken of rennen

En toch is hij niet tevreden en dat is wat ik moeilijk vind
Hij hoeft niet sociaal te worden en ook niet rustiger
Maar na een dag met wandelen en spelen en kluiven en aandacht zou het fijn zijn dat hij tevreden gaat slapen ipv elke keer als ik opsta piepend naar de deur te lopen
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Smoushond schreef: 12 nov 2025, 12:29
En dat doe ik ook ,ik laat hem brokjes zoeken ik neem zijn bal mee op de wandeling en hij mag muizen zoeken en mollen
Ik wandel elke dag anderhalf uur met hem en een half uur speuren,zoeken of rennen
Heerlijk!
Maar na een dag met wandelen en spelen en kluiven en aandacht zou het fijn zijn dat hij tevreden gaat slapen ipv elke keer als ik opsta piepend naar de deur te lopen
Ja, dat zou ik ook vervelend vinden. Verbieden?
Het is ook een beetje dwingend en dat zou ik zelf vervelender vinden dan de drift zelf.
Wil hij dan niet liever bij de deur liggen? Dan is duidelijker of je die open gaat doen of niet.
Dapper lag altijd bij de deur als hij verliefd was maar die deur was in de huiskamer dus dat was makkelijker te bewaken voor hem.
Nanna
Posts in topic: 38

Bericht door Nanna »

Ik ben al afgehaakt bij castratie gelijk stellen aan abortus. Sorry hoor.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Heerlijk!
Het is ook een beetje dwingend en dat zou ik zelf vervelender vinden dan de drift zelf.
Wil hij dan niet liever bij de deur liggen? Dan is duidelijker of je die open gaat doen of niet.
Dapper lag altijd bij de deur als hij verliefd was maar die deur was in de huiskamer dus dat was makkelijker te bewaken voor hem.

Je kunt trouwens ook voor de lol proberen wat het oplevert als je hem wat essentiele olie op de neus doet.
Pepermunt schijnt goed te werken. Dan ruikt hij alleen dat nog.
Helpt ook tegen overmatig snuffelen.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

EchoMira schreef: 12 nov 2025, 11:32 We hebben het over Bertus.
Ook al zegt de buurvrouw dat ze niet loops is maar die heeft het misschien niet eens in de gaten
Bertus stond aan de schutting in de tuin te piepen ,was niet vooruit te branden bij plasjes rondom huis en jankte als buurvrouw thuis kwam en uit de auto stapte
Ik heb me echt nooit een seconde geirriteerd aan Dapper die hele dagen uit het raam zat te kijken of met zijn neus onder de voordeur lag te snuiven. Geen trek? Dan eet je niet.
Leuk toch? Hij heeft beleving.
Als ik zo opgenaaid ben over een leuke knakker dat ik geen hap meer door mijn keel krijg ben ik alvast niet zielig hoor. Leg je snoeischaar maar weer weg. :F:

Echo eet ook weleens een paar dagen amper. Heeft ze dan kennelijk geen behoefte aan.

En heel eerlijk, als ik wel een keer last van mijn honden heb dan is dat maar gewoon zo. Je kunt ook gewoon accepteren dat dieren hebben soms ook nadelen heeft, he?

Er zijn alvast geen onderzoeken die aantonen dat intacte reuen een problematisch hoge cortisolspiegel hebben.
Het is meer dan dat . Ik kan hem op zulke momenten niet eens lekker aaien of knuffelen want dan raakt hij opgewonden en wil hij op mijn arm rijden. Met mijn benen over elkaar zitten bingo weer rijden . Maar ik lees dat Guus dat ook doet

Geef ik hem een kussen om in zijn behoefte te voldoen maar dan stopt hij niet meer 😂
Heel streng afkappen helpt maar voor heel even
Afleiden helpt ook niet

De frustratie blijft bij hem ,dan gaat hij mij lopen uitdagen
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 12 nov 2025, 12:35 Ik ben al afgehaakt bij castratie gelijk stellen aan abortus. Sorry hoor.
Het gaat me er niet om om dat gelijk te stellen maar het gestampvoet over fysieke autonomie raakt wel, vind ik.
Maar prima als je afhaakt hoor.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

EchoMira schreef: 12 nov 2025, 12:40
Heerlijk!

Je kunt trouwens ook voor de lol proberen wat het oplevert als je hem wat essentiele olie op de neus doet.
Nee joh dat vind ik nou echt mishandeling dat is toch hartstikke scherp?
Dat snuffelen is niet erg maar het overdreven wilde in de kop van links naar rechts en voor naar achter wel
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Smoushond schreef: 12 nov 2025, 12:40 Het is meer dan dat . Ik kan hem op zulke momenten niet eens lekker aaien of knuffelen want dan raakt hij opgewonden en wil hij op mijn arm rijden. Met mijn benen over elkaar zitten bingo weer rijden . Maar ik lees dat Guus dat ook doet

Geef ik hem een kussen om in zijn behoefte te voldoen maar dan stopt hij niet meer 😂
Afleiden helpt ook niet

Ik zou toch duidelijker sturen. Maar ik snap dat je het storend vindt.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

EchoMira schreef: 12 nov 2025, 12:40
Heerlijk!

Hij mag ook bij de deur liggen maar dan komt hij me elke keer klagend ophalen ,dat ik de deur open moet doen
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Smoushond schreef: 12 nov 2025, 12:42 Nee joh dat vind ik nou echt mishandeling dat is toch hartstikke scherp?
Kwestie van doseren denk ik. Maar als het om vlooien gaat heeft alvast niemand een probleem met teatreeolie.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Smoushond schreef: 12 nov 2025, 12:44 Hij mag ook bij de deur liggen maar dan komt hij me elke keer klagend ophalen ,dat ik de deur open moet doen

Oke, je hebt toch meer een opvoedprobleem, hoor.
Mand en koest anyone?
Smoushond

Bericht door Smoushond »

EchoMira schreef: 12 nov 2025, 12:44
Smoushond schreef: 12 nov 2025, 12:40 Het is meer dan dat . Ik kan hem op zulke momenten niet eens lekker aaien of knuffelen want dan raakt hij opgewonden en wil hij op mijn arm rijden. Met mijn benen over elkaar zitten bingo weer rijden . Maar ik lees dat Guus dat ook doet

Afleiden helpt ook niet

Ik zou toch duidelijker sturen. Maar ik snap dat je het storend vindt.
Dat moet ik op zijn minst proberen . Rondom huis wordt niet gesnuffeld en alle reuen negeren
Ik heb geluk dat al die intacte reuen rondom huis sulletjes zijn want die hebben alleen maar last van meer snuffelen en minder eten en loeien dat heb ik gevraagd

Die worden niet agressief en kijken Bertus vreemd aan als hij uit zijn plaat gaat maar lopen ook allemaal los in de straat vanwege goed gedrag en daar reageert Bertus natuurlijk ook op
Afbeelding
Cooper
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Bericht door Cooper »

Ik heb toen eerst een keer chemisch gecastreerd om te kijken of het hielp. Ja dus. Toen het uitgewerkt was weer even zonder geprobeerd. Het gedrag kwam terug. Toen voor de chirurgische castratie gegaan. Geen spijt van :ok: .
Smoushond

Bericht door Smoushond »

EchoMira schreef: 12 nov 2025, 12:46
Smoushond schreef: 12 nov 2025, 12:44 Hij mag ook bij de deur liggen maar dan komt hij me elke keer klagend ophalen ,dat ik de deur open moet doen

Mand en koest anyone?
Ja ik moet wat strenger worden maar voel me altijd schuldig als hij niet tevreden is
Als hij onrustig is in huis begin ik al meteen te denken : heb ik wel genoeg gedaan vandaag met hem ?
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 53

Bericht door blondie »

Ik ben er hypocriet in. Toen ik 2 katers kreeg heb ik ze eigenlijk zodra het kon laten castreren.
En 2 reuen gehad die intact zijn gebleven omdat ik er eigenlijk niet over na hoefde te denken om ze te castreren.

Als het me niet was gelukt om ze in de hand te houden, dus als gedrag dusdanig uit de klauwen zou lopen of geen land mee te bezeilen had geweest bij loops teven, dan had ik wellicht ook er over na moeten gaan denken.
Maar ze leefden beiden met intacte teef in huis, en Aki had te maken met stuk of zes buurhonden die ook loops werden, buiten liep er van alles, maar domweg geen moment geweest dat het niet behapbaar was.

Maar idem de intacte dames dus, mijn vriend zag ook geen noodzaak om Jol te laten "helpen" en ik toen Bluf er nog was ook geen reden om Bluf te laten steriliseren, of dus om Aki te laten castreren.

Moet iedereen eigenlijk zelf weten.
Heb ook geen idee waarom de ene hond wel bereikbaar kan blijven, en een ander niet.

Maar om in kader van uitvallen ook toch te blijven..
Of intacte reuen feller per definitie zijn op andere reuen. Dat vond ik soms wel een ding bij mijn herder reuen, maar niet altijd ging die vlieger eigenlijk op. Net als dat ik niet altijd merk dat van andere de rassen reuen per definitie haantjes gedrag vertonen dat er spanning ontstaat.

Als ik een potig type zag lopen met ballen en bepaalde houding, dan schatte ik wel zelf in dat het niet zo gezellig zou kunnen worden, dus vermeed ik die contacten eigenlijk per definitie al.
Maar provocatie of lopen grommen, fixeren en zelfs uitvallen, dat wilde ik absoluut niet hebben van mijn eigen honden.
Niet altijd te voorkomen, als je dan een losloper treft die zelf komt provoceren, maar dan probeerde ik er in ieder geval altijd wel op tijd voor te stappen en de losloper te stoppen.

Maar geen idee of honden anders hadden gereageerd op mijn honden als ze gecastreerd geweest waren. Da destijds met Finn van toen 5 waar ik het dus wel mee over had zei, niet doen! Hij is zelf niet actief agressief, maar wel een hond die zelf niet echt contact wil, met castreren loop je risico dat er misschien wel meer reuen gaan komen, terwijl hij in 5 jaar zich al heeft ontwikkeld en getoond heeft dat het geen hond is die makkelijk of snel met vreemde honden contacten wil leggen.
Ik vond dat een plausibele uitleg, en ook bij Aki toen hij opgroeide merkte je dat het geen allemansvriend was met honden.
Behapbaar, maar kon op zijn strepen staan, en als je dat weet als baas, dan zorg je gewoon dat je niet in situaties komt waarbij het voor de hond niet leuk is, en voor jezelf ook niet.

Dus vragen om gezellig op te gaan lopen met mensen met vreemde honden of op druk strand vond ik geen optie. Al had het met de hond van mijn vriendin waarchijnlijk prima gekund (als puber liep hij ook met kleinere honden. Maar ik had geen zin om het uit te proberen jaren later, en met de dames ging en gaat het altijd leuk, dus waarom risico nemen dat het niet gezellig lopen is.
Cooper
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Bericht door Cooper »

Nu ben je zelf niet tevreden, dat is ook niet de bedoeling.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Smoushond schreef: 12 nov 2025, 12:53
EchoMira schreef: 12 nov 2025, 12:46

Mand en koest anyone?
Ja ik moet wat strenger worden maar voel me altijd schuldig als hij niet tevreden is
Als hij onrustig is in huis begin ik al meteen te denken : heb ik wel genoeg gedaan vandaag met hem ?
Tevredenheid komt soms ook pas nadat je er een punt achter hebt gezet.

Maar even tussendoor...als je anderhalf uur gewandeld en getrained hebt lig jij toch ook niet de rest van de dag in coma? Waarom hij dan wel?

Ik zou hem soms ook gewoon even wegzetten. Doe ik met mijn honden ook.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Bertus is altijd zo geweest . Toen hij 1 jaar was hadden we een terug kom dag van het nest in een zaal met veel honden en later bleek ook een loopse teef . Toen hapte hij al naar zijn broertje die te dichtbij kwam

Bertus reageert op gecastreerde reuen pieperig en opdringerig alsof het een lekker ruikende teef is 😒
Ik moet er ook weer niet aan denken dat reuen zo op hem gaan reageren
Afbeelding
Plaats reactie