Je ergeren aan uitvallers

CatnDog
Posts in topic: 24
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Je ergeren aan uitvallers

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 13 nov 2025, 00:31 39 emmers waarvan er 20 overlopen en 4 andere lek zijn.
Wie niet?

Ze ging helemaal zeggen dat ik mijn honden sla en toen zei ik iets over ongezond patienterig gedrag.
Dat viel niet goed dus toen riep ze dat ik de koning ben en ging ze gauw weg.
Ik had haar natuurlijk van alles aangedaan.
Heel moeilijk.
Ik denk totaal niet dat je je honden slaat of mishandelt. Ik vind het jammer dat Susam dat beeld wel zou hebben. Ik hoop oprecht dat ze dat niet heeft.
Er is duidelijk een meningsverschil op het gebied van correcties. Een fysieke correctie is in de ogen van Susam uit den boze. In alle gevallen. Dat past wel bij wat veel hondenscholen (extreem doorgevoerde positieve methode) tegenwoordig verkondigen. Daar is niets fysieks meer mogelijk. (Het aanleren van zit of nee soms ook niet. Brrr. Gehoorzaamheid. Een hond moet hond zijn!)
Maar een meningsverschil mag er natuurlijk zijn. Het gaat pas mis wanneer het persoonlijk wordt en op een hondenforum wordt het uiteraard persoonlijk wanneer de honden erbij worden gehaald (in het geval van jou Echo, Mira of Scarlet, in het geval van Susam Sambal en in mijn geval Zeno). (Ze moesten eens weten :lol1: ). Niemand wil zich een slecht baasje voelen.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Kells schreef: 13 nov 2025, 15:08 De man wordt geassocieerd met een hond. Dat heb ik ook wel meegemaakt met Finbar en een buurtbewoner op de fiets. Daar kwam altijd een Flatcoat achteraan, maar op een dag niet meer. Fin besefte het trouwens wel dat hij toen voor niets blafte. Hij keek, maar er kwam niets.
Ach, gossie. Dat is gelukkig wel een lief voorbeeld. :lol1:
Kells
Posts in topic: 8
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

CatnDog schreef: 13 nov 2025, 15:10
Kells schreef: 13 nov 2025, 15:08 De man wordt geassocieerd met een hond. Dat heb ik ook wel meegemaakt met Finbar en een buurtbewoner op de fiets. Daar kwam altijd een Flatcoat achteraan, maar op een dag niet meer. Fin besefte het trouwens wel dat hij toen voor niets blafte. Hij keek, maar er kwam niets.
Fin is heel lief, maar als hij ergens van schrikt, dan blaft hij gelijk.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Smoushond
Posts in topic: 123

Bericht door Smoushond »

Ik erger me kapot aan de loslopende honden rondom huis en dat zal Bertus ook voelen natuurlijk 😉
En niet te vergeten dat hij al een keer of 4 door grote loslopende honden belaagd is aan de riem

Ik loop wel eens samen met een Duitse herder teef daar heeft hij veel respect voor maar daar durft hij niet mee te spelen net als hij met Heavy deed
En ik kom wel eens een andere Duitse herder teef tegen die helemaal gek op Bertus is en aankomt rennen maar die vind hij ook spannend ,hij blaft dan niet is even blij en neuzen tegen elkaar maar dan vind hij het wel genoeg terwijl zij wel meer wil

Nu ik erover nadenk snuffelt hij nooit verder dan de neus
Tot zover het oversexte gedeelte 🤨
Ik besef wel dat die spanning rondom huis wel 2 keer per dag is heen en terug dus 4 keer die paar straten door met honden en katten

Ik ga dat eens anders doen,maar 1 wandeling vanuit huis en dat spelen met balletje of brokjes zoeken ga ik voortaan in de tuin doen
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 53

Bericht door blondie »

Kells schreef: 13 nov 2025, 15:15
CatnDog schreef: 13 nov 2025, 15:10
Fin is heel lief, maar als hij ergens van schrikt, dan blaft hij gelijk.
Die neiging is bij Glory dus ook sterk, als ze schrikt komt er een loeiblaf, ook in huis.

Blaffen om zichzelf een uiting te geven richting honden deed ze in het begin, maar dat heeft ze niet meer. Maar de herders hier nu maakt dat ze even terugval heeft, ook omdat Aki er niet meer is denk.. daar voelde ze zich veilig bij/mee.
blondie

Bericht door blondie »

Smoushond schreef: 13 nov 2025, 16:06 Ik erger me kapot aan de loslopende honden rondom huis en dat zal Bertus ook voelen natuurlijk 😉
En niet te vergeten dat hij al een keer of 4 door grote loslopende honden belaagd is aan de riem

Ik loop wel eens samen met een Duitse herder teef daar heeft hij veel respect voor maar daar durft hij niet mee te spelen net als hij met Heavy deed
En ik kom wel eens een andere Duitse herder teef tegen die helemaal gek op Bertus is en aankomt rennen maar die vind hij ook spannend ,hij blaft dan niet is even blij en neuzen tegen elkaar maar dan vind hij het wel genoeg terwijl zij wel meer wil

Ik besef wel dat die spanning rondom huis wel 2 keer per dag is heen en terug dus 4 keer die paar straten door met honden en katten

Ik ga dat eens anders doen,maar 1 wandeling vanuit huis en dat spelen met balletje of brokjes zoeken ga ik voortaan in de tuin doen
Goed idee!
Emmertje bij de honden en bij onszelf kan ook overlopen waardoor je dus allebei wat spanning opbouwt.
Gisteren dus direct thuis eerst gillende kinderen in de slop, recht tegenover onze poort waar ze niet heen mocht.. maar die wel stond te bleeren en te wapperen met zijn handen :roll:
Vervolgens die uitvallende herder, daarna was Glory onder de indruk omdat ik pissig was op Chara, die in een oogwenk iets groots vrat uit het gras en ik geen idee had wat en maar hoopte dat het niets giftigs was.. :gvd:
Daarna op stuk waar ik ze normaliter vrij geef en los laat werd een man uitgelaten door zijn doldrieste labrador.
Die werd van links naar rechts meegesleurd door die hond, die vervolgens midden op pad bij zien van mijn honden plat ging liggen loeren.
Ongetwijfeld geen kwaad in de zin, maar ik zat er niet echt op te wachten dat die hond een duik op Glory zou nemen, dus whoppa, fietspad maar weer op om er in ieder geval in grote bocht omheen te kunnen..

Op een bepaald moment is het soms wat teveel prikkels en ook wat te veel wat ik dan van ze vraag om netjes te blijven.. ipv dat je ze zelf ook even hun gang kan laten gaan en vrij even wat te dollen.

Ik was juist trouwens de grote ronde gaan doen bij de Rijn.. maar goed. Ze hebben uiteindelijk wel even los gekund, maar Glory bleef dus een beetje aan me geplakt.. daar merk ik dan aan dat het eventjes allemaal te veel is, dan kruipt ze in haar schulp.

Vanavond weer naar school.. ben benieuwd :LOL:
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Smoushond schreef: 13 nov 2025, 16:06
Zeno slaat de neus liever over. :lol1:
blondie

Bericht door blondie »

Toen ik naar les ging, kwam net tetterbekje van de buren ook naar buiten.
Maar Glory was dusdanig happy dat we naar school gingen dat ze hem compleet negeerde (of sowieso niet reageert omdat dat beest de hele dag tettert als hij er is en een kop kleiner dan zij is.. :roll: )

Op school liep ik in op gesprek tussen instructeur en andere deelneemster, over uitvallen. Dacht dat het weer over haar hond ging, maar de nieuwe kleine hond van haar ouders schijnt ondanks op training te zitten ook uit te vallen.
Die school hanteert correcties, en meestal draagt van klein tot groot daar slipketting. Belonen niet met voer maar stem en aaien moet voldoende zijn om de hond te belonen voor goed en gewenst gedrag, al het negatieve wordt gecorrigeerd met gebruik van slipcorrectie die zogenaamd de nekbeet correctie nabootst die pups in het nest van moeders krijgen, of die honden elkaar onderling geven om elkaar te corrigeren :cheer: (staat ook echt op de website van die school)

Instructeur is meer van counter conditioning, en eigenlijk ook niet zo van hoe ik het eigenlijk bij de herders deed, en ook met Chara en Glory.
Ik vraag dus aandacht of leid even af, om door te lopen en dat is min of meer inderdaad een commando of discipline die ik verlang.
Hij adviseerde me met name dus omdat ik benoemde dat Glory na x zoveel met met name Duitse herders echt angstiger lijkt te worden.
Neem daarbij dan het emmertje dat over gaat lopen als dat vaak achter elkaar gebeurd, hetzij in een wandeling of ook op verschillende dagen continue..
Zijn advies is dus echt om met Glory dan toch meer ruimte te nemen, zelf toch maar handelen omdat ik immers weet dat die mensen met die specifieke honden het dus echt niet zelf gaan doen.

Hij had daarin toch wel een punt vond ik. Ik besef me nu dat door door te lopen op voor mij wel respectievelijke afstand , ik wel erg veel van Glory heb gevraagd. Mij heel erg te vertrouwen, terwijl ze het waarschijnlijk dood eng vond.
Ga toch volgende keer dat ik het zie aankomen, maar oversteken om nog meer ruimte te nemen/geven in belang van mijn eigen honden.

Ik ga niet afwijken van hoe ik eigenlijk altijd heb gedaan, even aandacht vragen en doorlopen, dat werkt voor mijn gevoel wel het beste voor mij en ook wel voor de honden volgens mij. Als ik er eenmaal voorbij ben met een minuut geef ik weer vrije lijn, dus ik zie het zelf niet geheel als een drillcommando en ik straf ook niet als ze wel de behoefte hebben om de hond toch zijlings in de gaten te houden, want dat zou ik ook doen als ik mens of dier niet vertrouw :19:
(met niet afwijken, bedoel ik dan dat als ik over zou steken ik dan alsnog even vraag naast me te lopen, want dat is nu eenmaal zo als ik oversteek ook, + dat ik ze naast me roep bij zien van andere honden op straat omdat ze hier aan een flex van 8 meter lopen, dus bij me roepen is dan sowieso standaard en dan gaat de stop erop, maar wel dusdanig dat het lijntje slap hangt, maar kort genoeg om niet verrast te kunnen worden mocht een hond komen, of mochten ze zelf tóch ineens uit willen vliegen)
Josefien
Posts in topic: 7
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Budkes schreef: 12 nov 2025, 21:14

Mijn ervaring is anders. Ik heb twee dekreuen in huis gehad en twee niet dekkende reuen, alle 4 intact, en 1 intacte teef. Ik had tijdens en vlak voor en vlak na de loopsheid van de teef alleen last van de niet dekkende reuen. De ervaren dekreuen werden pas wakker als de teef dekrijp was, dus gedurende een paar dagen. En daarna waren ze weer volkomen ongeïnteresseerd.
Een kwestie van de klok horen luiden en de klepel. Jouw ervaren dekreuen hadden dit wel door :lol1:

Ik heb hier binnenshuis geen intacte teef bij. Logeerhonden waren altijd gesteriliseerde teefjes (afkomstig uit stichtingwereld)

Buitenshuis tonen ze matig tot weinig interesse in loopse dames. Opdringerigheid in contact ben ik allergisch voor (zowel mens, als hondgerelateerd) Fatsoensmanieren enzo. Kennelijk snappen beide heren wat onze 'mores' zijn. Ik hoef er weinig voor te doen.
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Josefien schreef: 13 nov 2025, 23:36

Mijn ervaring is anders. Ik heb twee dekreuen in huis gehad en twee niet dekkende reuen, alle 4 intact, en 1 intacte teef. Ik had tijdens en vlak voor en vlak na de loopsheid van de teef alleen last van de niet dekkende reuen. De ervaren dekreuen werden pas wakker als de teef dekrijp was, dus gedurende een paar dagen. En daarna waren ze weer volkomen ongeïnteresseerd.
Een kwestie van de klok horen luiden en de klepel. Jouw ervaren dekreuen hadden dit wel door :lol1:

Ik heb hier binnenshuis geen intacte teef bij. Logeerhonden waren altijd gesteriliseerde teefjes (afkomstig uit stichtingwereld)

Buitenshuis tonen ze matig tot weinig interesse in loopse dames. Opdringerigheid in contact ben ik allergisch voor (zowel mens, als hondgerelateerd) Fatsoensmanieren enzo. Kennelijk snappen beide heren wat onze 'mores' zijn. Ik hoef er weinig voor te doen.
Combi Finn intact en Bluf intact beiden dh's en Bluf was dan 1x door andere reu gedekt en had nest gekregen. Maar Finn had nooit gedekt, maar ook hij negeerde Bluf, terwijl die soms eerder dan dat ze er klaar voor was hem stond uit te dagen, dan kon ze zelfs nog een grauw van hem krijgen dat ze moest ophoepelen.
Hij reageerde pas ook echt als ze echt dekrijp was, en dan moest ik echt ze geen seconde alleen laten en als ik naar de wc ging nam ik 1 hond mee en moesten de tussendeuren dicht, en in de nacht lag er 1 op een kamer met massieve haak erop.
Buiten kon ik met stem aangeven dat ze niet met elkaar mochten kloten op die dagen.

Aki later met Jol idem, waren altijd maar een paar dagen dat het voor niemand leuk was en dan gingen ze apart in huis zodat we allemaal rust hadden. Maar ook hij wist prima wanneer ze klaar was om gedekt te worden, en daarvoor en erna was het eigenlijk geen groot issue meer.

Buiten ook niet trouwens, terwijl direct naast ons een behoorlijk aantal intacte teven woonden, en buiten troffen we ook wel het nodige.

Maar misschien wat Budkes volgens mij ook al aangaf zijn herders toch wat beter te sturen omdat ze toch vaak behoorlijke will to please voor de baas hebben, dus dat dat stukje ook wat "makkelijker" zwart wit is aan te leren.. noem maar een zijstraat hoor... maar viel mij wel op bij de 2 reuen die ik dan heb gehad dat ik niet echt issues heb gehad met loopse teven buiten en ook in huis dus niet.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

CatnDog schreef: 13 nov 2025, 17:07
Smoushond schreef: 13 nov 2025, 16:06
Zeno slaat de neus liever over. :lol1:
Dat zegt toch wel wat ,ik moet echt eens beter naar Bertus gaan kijken en naar zijn gedrag dus
Gisteren kwamen we een Frans bulldog teefje tegen en die maakte een knorrend geluid dat vond hij eng
Verder heeft hij de hele dag geslapen
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

blondie schreef: 13 nov 2025, 23:26 Toen ik naar les ging, kwam net tetterbekje van de buren ook naar buiten.
Maar Glory was dusdanig happy dat we naar school gingen dat ze hem compleet negeerde (of sowieso niet reageert omdat dat beest de hele dag tettert als hij er is en een kop kleiner dan zij is.. :roll: )

Op school liep ik in op gesprek tussen instructeur en andere deelneemster, over uitvallen. Dacht dat het weer over haar hond ging, maar de nieuwe kleine hond van haar ouders schijnt ondanks op training te zitten ook uit te vallen.
Die school hanteert correcties, en meestal draagt van klein tot groot daar slipketting. Belonen niet met voer maar stem en aaien moet voldoende zijn om de hond te belonen voor goed en gewenst gedrag, al het negatieve wordt gecorrigeerd met gebruik van slipcorrectie die zogenaamd de nekbeet correctie nabootst die pups in het nest van moeders krijgen, of die honden elkaar onderling geven om elkaar te corrigeren :cheer: (staat ook echt op de website van die school)

Instructeur is meer van counter conditioning, en eigenlijk ook niet zo van hoe ik het eigenlijk bij de herders deed, en ook met Chara en Glory.
Ik vraag dus aandacht of leid even af, om door te lopen en dat is min of meer inderdaad een commando of discipline die ik verlang.
Hij adviseerde me met name dus omdat ik benoemde dat Glory na x zoveel met met name Duitse herders echt angstiger lijkt te worden.
Neem daarbij dan het emmertje dat over gaat lopen als dat vaak achter elkaar gebeurd, hetzij in een wandeling of ook op verschillende dagen continue..
Zijn advies is dus echt om met Glory dan toch meer ruimte te nemen, zelf toch maar handelen omdat ik immers weet dat die mensen met die specifieke honden het dus echt niet zelf gaan doen.

Hij had daarin toch wel een punt vond ik. Ik besef me nu dat door door te lopen op voor mij wel respectievelijke afstand , ik wel erg veel van Glory heb gevraagd. Mij heel erg te vertrouwen, terwijl ze het waarschijnlijk dood eng vond.
Ga toch volgende keer dat ik het zie aankomen, maar oversteken om nog meer ruimte te nemen/geven in belang van mijn eigen honden.

Ik ga niet afwijken van hoe ik eigenlijk altijd heb gedaan, even aandacht vragen en doorlopen, dat werkt voor mijn gevoel wel het beste voor mij en ook wel voor de honden volgens mij. Als ik er eenmaal voorbij ben met een minuut geef ik weer vrije lijn, dus ik zie het zelf niet geheel als een drillcommando en ik straf ook niet als ze wel de behoefte hebben om de hond toch zijlings in de gaten te houden, want dat zou ik ook doen als ik mens of dier niet vertrouw :19:
(met niet afwijken, bedoel ik dan dat als ik over zou steken ik dan alsnog even vraag naast me te lopen, want dat is nu eenmaal zo als ik oversteek ook, + dat ik ze naast me roep bij zien van andere honden op straat omdat ze hier aan een flex van 8 meter lopen, dus bij me roepen is dan sowieso standaard en dan gaat de stop erop, maar wel dusdanig dat het lijntje slap hangt, maar kort genoeg om niet verrast te kunnen worden mocht een hond komen, of mochten ze zelf tóch ineens uit willen vliegen)
Ik loop het liefste niet door maar ga in de breedte aan de kant zeg maar
Even in de berm staan ofzo en dan strooi ik brokjes
Bertus wil dan wel kijken welke kant die hond op loopt en bij genoeg afstand is hij stil

Maar soms kom je in een situatie waar je niet aan de kant kan gaan en dan draai ik om
Of ik loop door een straat en er komt een hond uit een huis dan moet hij wel doorlopen van me
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 82

Bericht door Marc »

Houdt hij niet van trek spelletjes? Een speeltje waar hij aan mag hangen? Want die stimulus kan veel sterker zijn dan koekjes en bestaat uit interactie dus twee vliegen in een klap. Zowel Wuilus de herder als Dapper de terriër kreeg je overal langs met een belofte dat er een heerlijk trek of apporteer spelletje kwam. Eva was ballengek dus de bal in je zak en je hand er alleen al naartoe bewegen maakte dat zij alles kon passeren. Koekjes zijn leuk maar vaak niet een hele hoge motivatie. Gek maken op een trekspelletje of een klein apport van een favoriet speeltje moet je wel eerst aanleren met super veel enthousiasme.

Er is geen enkele werkhond die werkt voor snoepjes. De eerste vraag die een persoon heeft voor ze een hond gaan trainen voor wat dan ook is of de hond graag apporteert en buitdrift heeft. Nooit of hij vraatzucht heeft. Haha.

Dus probeer eens of je hem laaiend enthousiast kan krijgen op een gek trekspelbeest of bijtrol of een andere stimulus. Wat vind hij echt leuk. Kan best zijn dat dat niks is hoor. Maar je kan het ook aanwakkeren door een speeltje super bijzonder te maken en te presenteren als het nieuwe goud. Iets dat hij dolgraag wil vastgrijpen of ophalen en dragen.

Mijn ervaring is dat dat de beste en meest krachtige trainingsmethode is zonder negatieve associaties en straffen.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Marc schreef: 14 nov 2025, 08:56 Houdt hij niet van trek spelletjes? Een speeltje waar hij aan mag hangen? Want die stimulus kan veel sterker zijn dan koekjes en bestaat uit interactie dus twee vliegen in een klap. Zowel Wuilus de herder als Dapper de terriër kreeg je overal langs met een belofte dat er een heerlijk trek of apporteer spelletje kwam. Eva was ballengek dus de bal in je zak en je hand er alleen al naartoe bewegen maakte dat zij alles kon passeren. Koekjes zijn leuk maar vaak niet een hele hoge motivatie. Gek maken op een trekspelletje of een klein apport van een favoriet speeltje moet je wel eerst aanleren met super veel enthousiasme.

Er is geen enkele werkhond die werkt voor snoepjes. De eerste vraag die een persoon heeft voor ze een hond gaan trainen voor wat dan ook is of de hond graag apporteert en buitdrift heeft. Nooit of hij vraatzucht heeft. Haha.

Dus probeer eens of je hem laaiend enthousiast kan krijgen op een gek trekspelbeest of bijtrol of een andere stimulus. Wat vind hij echt leuk. Kan best zijn dat dat niks is hoor. Maar je kan het ook aanwakkeren door een speeltje super bijzonder te maken en te presenteren als het nieuwe goud. Iets dat hij dolgraag wil vastgrijpen of ophalen en dragen.

Mijn ervaring is dat dat de beste en meest krachtige trainingsmethode is zonder negatieve associaties en straffen.
Daar heb ik over nagedacht. Hij is gek op trekspelletjes en dat zou zeker helpen maar dan wordt hij heel druk en opgewonden en ik probeer hem juist rustig te laten zijn in zo’n situatie

Het werd mij door de vereniging geadviseerd om voor dat soort momenten een piepspeeltje in te zetten
Ik snap het idee en het zal best werken want dat kan hij niet weerstaan en dan kan hij zich afreageren maar dat is geen rustig passeren

Maar misschien vraag ik teveel van hem ,bij het trekken aan de riem als hij een lekker ruikende teef achterna wil laat ik hem zitten en even wachten en dat doet hij dan ook wel maar wel met trappelende voorpoten en piepjes om vervolgens als ik zeg “kom we gaan verder “ weer in de lijn te hangen
Afbeelding
Budkes
Posts in topic: 17
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Josefien schreef: 13 nov 2025, 23:36

Klopt en dat was mijn reactie op jouw vraag of de focus op loopse tevens sterker werd als een reu eenmaal gedekt heeft. Mijn ervaring is dus van niet, idd klok en klepel. Ik heb 4 dekreuen gehad van 4 verschillende rassen en mijn andere tig reuen hebben nooit gedekt. Van de dekreuen had ik nooit last, van de niet dekkende reuen in combi met een loopse teef in huis wel. Op straat mogen ze van mij snuffelen, lebberen en snuiven wat ze willen, aan luchtjes niet aan honden, tot ik er genoeg van heb, dan kappen we ermee. En dan is een "klaar" voldoende. Er zit een einde aan mijn geduld. :F:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik ben het niet eens met het advies dat je gekregen hebt want er is precies voor het spelletje een prachtig moment. Je kondigt het spel aan maar eist voor het spel begint een hele mooie rustige focus en een volgen. Braaf volgen. Ogen op het spel en voor die mooie geconcentreerde volgsituatie beloon je met dat spel. Je gaat dus niet het trekspel spelen tijdens het passeren maar daarna. Dan beloon je focus en rust.

Ik weet zeker dat je hiermee de oplossing in handen hebt. Beter gezegd ik ben er heilig van overtuigd. Dapper kon besnuffeld worden, in alle rust, door een reu zolang ik zijn Octopus trekspeeltje maar in mijn hand had. Daarvoor deed hij de volg als een afgerichte politiehond.

Ik zou oefenen op geduld en een mooie volg gevolgd door een trekspelletje. Dat breek je af met een snoepje. Ik garandeer je nu ik lees dat hij daar alles voor wil doen dat je daar de oplossing hebt. Je vraagt nu rust en slaat een stap over en vraagt het onmogelijke. Want wat is de beloning voor rustig zijn? Snoep? Niet genoeg want de motivatie is te groot. Spel is een veel betere beloning en ook nog verbindend
Afbeelding
Budkes
Posts in topic: 17
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Marc schreef: 14 nov 2025, 09:17 Ik ben het niet eens met het advies dat je gekregen hebt want er is precies voor het spelletje een prachtig moment. Je kondigt het spel aan maar eist voor het spel begint een hele mooie rustige focus en een volgen. Braaf volgen. Ogen op het spel en voor die mooie geconcentreerde volgsituatie beloon je met dat spel. Je gaat dus niet het trekspel spelen tijdens het passeren maar daarna. Dan beloon je focus en rust.

Ik weet zeker dat je hiermee de oplossing in handen hebt. Beter gezegd ik ben er heilig van overtuigd. Dapper kon besnuffeld worden, in alle rust, door een reu zolang ik zijn Octopus trekspeeltje maar in mijn hand had. Daarvoor deed hij de volg als een afgerichte politiehond.

Ik zou oefenen op geduld en een mooie volg gevolgd door een trekspelletje. Dat breek je af met een snoepje. Ik garandeer je nu ik lees dat hij daar alles voor wil doen dat je daar de oplossing hebt. Je vraagt nu rust en slaat een stap over en vraagt het onmogelijke. Want wat is de beloning voor rustig zijn? Snoep? Niet genoeg want de motivatie is te groot. Spel is een veel betere beloning en ook nog verbindend
Ik ben het met je eens. Een beloning is pas een beloning als de hond het als een beloning ziet. Dat is 100% waar. En spelen na focus is altijd top en ook nodig. Ik zou dit ook zeker gaan proberen met Bertus en idd advies van de hondenschool zou ik ook naast me neer leggen. En op zeker niet met een piepspeeltje gaan werken, dat wordt me ook een heisa met andere honden.

Maar wat je zei in het vorige antwoord dat er geen enkele werkhond is die werkt voor een snoepje daar ben ik het niet mee eens. ( maar ik ben heel slecht in meerdere quotes in één reactie).
Ik zit natuurlijk, door mijn werk ;) , dagelijks op een trainingsveld met alleen maar werkhonden daar wordt gewerkt met voer en met andere beloningen zoals bijtrol of ballen. En er is een enorme variatie in waar de voorkeur ligt bij de individuele hond. Vaak werkt bij honden die erg hoog in drift staan voer juist beter omdat ze anders nog verder doordraaien. Dingen aanleren gebeurd nagenoeg altijd met voer. En vaak wordt er bij honden die werken met bijtrol of bal op een gegeven moment weer even terug gegrepen op voer als ze door bal of bijtrol te hyper worden en stappen over gaan slaan.

Bijvoorbeeld bij mijn Louitje werk ik vooral op focus, dus voordat we daadwerkelijk aan het werk gaan, vooral voor het werken bij de pakwerker, pak ik zijn bijrol of bal en leg deze voor hem op de grond maar wel zodat hij erbij kan. Dan stap ik een paar meter bij hem weg en na een korte, of wat langere tijd, mag hij hem op commando pakken. Dan gaan we spelen en dat herhalen we een aantal keer. Bij de pakwerker wordt hij dan alleen nog maar beloond met voer, want dan blijft hij in de rust, aan het eind van de oefening krijgt hij weer de bal/bijtrol en die mag hij dan houden,

Er is een enorme variatie in waar honden voor willen werken en eigenlijk kun je het pas echt met zekerheid zeggen als je de hond echt ziet. En dan is er ook nog weer een enorme variatie in in welke situatie welke beloning het best werkt. Daarom vind ik mijn werk ook zo leuk, nooit uitgeleerd. :hartjes:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik bedoelde eigenlijk vooral dat alleen vraatzucht nooit een paspoort is om er een werkhond van te maken. Natuurlijk is beloning soms ook gewoon snoep en goed dat je me erop corrigeert. Ik bedoelde meer dat er geen Mechelaar gekozen wordt voor werk als er geen buit en apporteerdrift in zit omdat dan alleen snoep over blijft en dat niet genoeg is om echt goed met de hond te werken. Uiteraard kan het zijn dat je eindigt met een hond die alles doet voor een koekje of zelfs een aai. Maar het echte opbouwen en aanleren wil je toch graag met een spel en een buit doen want dat lijdt denk ik tot betere resultaten.

Speurhonden zoeken hun buit ook. Maar zeker. Beloning kan ook een snoepje zijn.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Dat spel ga je ook oefenen voor je het inzet. Dus je gaat een volg aanleren met een blik op jou of je jaszak of het speeltje. En na een mooie opbouw van gefocust volgen zonder afleiding ga je het inzetten bij honden. En je mag best een riem correctie geven als hij naar de andere hond kijkt. Omdraaien en opnieuw. Motivatie vergroten en zorgen dat hij die aandacht heeft en houdt. Zo leert hij passeren en je zal zien dat hij misschien al gaat anticiperen en positief gaat associëren na een tijdje. Hond is spel. Hond is beloning. Hond is het signaal voor iets leuks.

Mijn honden gaan als ze een auto zien voor ik hem zie al rechts in de berm lopen. Dan kijk ik om en denk verrek daar komt een auto. Ze weten dat ik heel blij ben als ze volgzaam zijn bij autos en dat vinden ze fijn. Dat kan je makkelijk bereiken met Bertus en honden passeren. Ik heb er echt alle vertrouwen in. Budkes kan je vast nog beter vertellen hoe je die training inzet maar ik durf er geld op te zetten dat je van het grootste probleem af kan komen. Flippen zal hij echt niet meer zolang jij de motivatie groter maakt dan de stimulus.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

En neem desnoods een wandelstok mee zodat je je meer zelf kan beschermen als er een hond los aankomt. Super kalm en resoluut die stok ervoor. Bertus hoeft er niks mee en met stok letten mensen zelf ook beter op hun hond. Zeker als je er even mee zwaait van een afstand tijdens het vragen of de hond aangelijnd kan worden. Haha.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 109
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Zwaaien en roepen over aanlijnen is bij mij echt het laatste wat ik doe.
Dat verandert de hele dynamiek.
Daarnaast krijg je toch dat eeuwige antwoord "hij doet niks" alsof dat het enige criterium is.

Ik hou liever zelf de regie en dat lukt niet als je zwetsende voorbijgangers een inbreng geeft want die zullen zich nooit gewoon even aanpassen aan hoe jij het graag hebt.
Ik trouwens ook niet want ik heb heel vaak geen riem bij me en als ik ze wel heb heb ik geen zin om helemaal drie honden aan te lijnen. (Ik roep ze bij me, ze moeten dan met twee pootjes tegen me op staan en dan kan de ander passeren.)

Dus dan is het geen gepaste oefensituatie want oefenen doe je waar het altijd goed gaat.

Ik ben het natuurlijk helemaal eens met je aanpak met dapper maar dat heeft hij geleerd in de winter, toen er niemand liep. Dan kijk je daarna hoeveel belasting er op kan en dat was al heel snel heel veel.
Maar het lukt niet als je ook nog met Jan Jokel in conclaaf moet of hij zijn hond aan wil lijnen.
Het is heel fijn als hij het uit zichzelf doet maar als je er om moet vragen...

Ik ga ook maar eens een mooie stok regelen. Je weet nooit wanneer het van pas komt.
Nanna
Posts in topic: 38

Bericht door Nanna »

Ik heb een mooie gelakte Sölden stok. Prachtig. Met ijzeren punt.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 14 nov 2025, 12:32 Ik heb een mooie gelakte Sölden stok. Prachtig. Met ijzeren punt.
Ik ook. En een houten knots aan het einde. @EchoMira ik vraag vriendelijk of ze de hond even bij zich willen houden of willen aanlijnen. Guus reageert daar niet op en het gaat in alle rust. Ik doe dat alleen bij passeren van een overduidelijk veel te actieve grote hond die te wild is voor mijn kleintjes. Dus geen geschreeuw en gezwaai en paniek. Werkt goed meestal. Of ze zeggen hij doet niks en dan vind ik het meestal prima omdat Guus ook niks doet.

En zwaaien doe ik op afstand zodat ze me zien en zich even afvragen wat ik wil.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Budkes schreef: 14 nov 2025, 09:57
Marc schreef: 14 nov 2025, 09:17 Ik ben het niet eens met het advies dat je gekregen hebt want er is precies voor het spelletje een prachtig moment. Je kondigt het spel aan maar eist voor het spel begint een hele mooie rustige focus en een volgen. Braaf volgen. Ogen op het spel en voor die mooie geconcentreerde volgsituatie beloon je met dat spel. Je gaat dus niet het trekspel spelen tijdens het passeren maar daarna. Dan beloon je focus en rust.

Ik ben het met je eens. Een beloning is pas een beloning als de hond het als een beloning ziet. Dat is 100% waar. En spelen na focus is altijd top en ook nodig. Ik zou dit ook zeker gaan proberen met Bertus en idd advies van de hondenschool zou ik ook naast me neer leggen. En op zeker niet met een piepspeeltje gaan werken, dat wordt me ook een heisa met andere honden.

Maar wat je zei in het vorige antwoord dat er geen enkele werkhond is die werkt voor een snoepje daar ben ik het niet mee eens. ( maar ik ben heel slecht in meerdere quotes in één reactie).
Ik zit natuurlijk, door mijn werk ;) , dagelijks op een trainingsveld met alleen maar werkhonden daar wordt gewerkt met voer en met andere beloningen zoals bijtrol of ballen. En er is een enorme variatie in waar de voorkeur ligt bij de individuele hond. Vaak werkt bij honden die erg hoog in drift staan voer juist beter omdat ze anders nog verder doordraaien. Dingen aanleren gebeurd nagenoeg altijd met voer. En vaak wordt er bij honden die werken met bijtrol of bal op een gegeven moment weer even terug gegrepen op voer als ze door bal of bijtrol te hyper worden en stappen over gaan slaan.

Bijvoorbeeld bij mijn Louitje werk ik vooral op focus, dus voordat we daadwerkelijk aan het werk gaan, vooral voor het werken bij de pakwerker, pak ik zijn bijrol of bal en leg deze voor hem op de grond maar wel zodat hij erbij kan. Dan stap ik een paar meter bij hem weg en na een korte, of wat langere tijd, mag hij hem op commando pakken. Dan gaan we spelen en dat herhalen we een aantal keer. Bij de pakwerker wordt hij dan alleen nog maar beloond met voer, want dan blijft hij in de rust, aan het eind van de oefening krijgt hij weer de bal/bijtrol en die mag hij dan houden,

Er is een enorme variatie in waar honden voor willen werken en eigenlijk kun je het pas echt met zekerheid zeggen als je de hond echt ziet. En dan is er ook nog weer een enorme variatie in in welke situatie welke beloning het best werkt. Daarom vind ik mijn werk ook zo leuk, nooit uitgeleerd. :hartjes:
Ik gok erop dat Bertus inderdaad doorslaat met een speeltje . Hij heeft erg veel werkdrift ,in de tuin lukt het hem wel met moeite om niet door te slaan en los te laten maar in een omgeving met hond en verkeer en wind en regen ben ik bang dat hij doorslaat
Maar ik kan het proberen

Misschien met een bal ipv trek speeltje
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Smoushond schreef: 14 nov 2025, 13:53
Budkes schreef: 14 nov 2025, 09:57

Ik gok erop dat Bertus inderdaad doorslaat met een speeltje . Hij heeft erg veel werkdrift ,in de tuin lukt het hem wel met moeite om niet door te slaan en los te laten maar in een omgeving met hond en verkeer en wind en regen ben ik bang dat hij doorslaat
Maar ik kan het proberen

Misschien met een bal ipv trek speeltje
Als hij die graag draagt en het een motivatie is? Je moet het zo rustig doen als voor hem werkt he?
Afbeelding
Plaats reactie