Interessante casus: Max

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
CatnDog
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Interessante casus: Max

Bericht door CatnDog »

Op Verhuisdieren zie ik regelmatig honden langs komen en de redenen van herplaatsing zijn veelal vergelijkbaar: tijdgebrek, verlatingsangst, de hond kan niet goed met kinderen, gezondheid van de eigenaar e.d. Iets in die trant. Max is een ander verhaal.

Wij hebben Max (Heidewachtel, 7 jaar oud, gecastreerd) ruim een jaar geleden overgenomen van vrienden vanwege een scheiding. Het is een super lieve en sociale hond, overigens met stamboom en officiële papieren. Hij gaat dagelijks met een uitlaat service mee en is goed gewend met andere honden.

De enige eigenschap die we niet krijgen afgeleerd is dat hij in huis enorm onrustig is en ook een voortdurende ontsnappingsdrang heeft. Het lukt ons niet dat af te leren, en vragen ons ook af of dat nog wel lukt. Het is een jachthond, dus we hebben ook geprobeerd hem met jacht cursussen uit te dagen. Het vreemde is dat hij buitenshuis het tegenovergestelde is. Ons gevoel is dat hij een plek verdiend met een grote tuin / erf / boerderij waar hij vrij kan rondlopen.

https://verhuisdieren.nl/plaatsprofiel/ ... aastricht/

Max wordt dus op de site aangeboden vanwege onrust en een sterke ontsnappingsdrang in huis.

Wat zou deze ontsnappingsdrang kunnen verklaren?
Redenen die ik zou kunnen bedenken: Max is niet gewend om in huis gehouden te worden, Max is onrustig omdat iets ontbreekt (zoals zijn oude huis en baasjes waar hij wel rust vond), of hij wil werken (maar uit de beschrijving komt niet naar voren dat hij sterk gemotiveerd is om te werken; wellicht vindt hij daar wel rust in), loopse teefjes (maar Max is gecastreerd).
Zou je dit probleem kunnen oplossen door een grote buitenruimte te bieden?
Hebben jullie een idee of is er niet genoeg informatie?
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Re: Interessante casus: Max

Bericht door EchoMira »

Twee dingen:

1. Waarom ziet hij het als ontsnapping? Waarom is naar binnen en naar buiten lopen voor hem niet net zo neutraal als voor jou?
Dus inderdaad misschien omdat hij het niet als woonplek ziet en hij liever buiten is.
Of omdat hij zich echt kapot verveelt.
Wat doet hij als hij buiten is? Ik denk dat je daar al veel inzicht uithaalt over zijn motivatie.

2. Kennel of ketting (met een hok).
Ik weet dat mensen een beetje spastisch worden als je dat aanraadt omdat ze een kennel connoteren met verwaarlozing en achterlaten maar dat is natuurlijk niet hoe ik het bedoel.
Ik bedoel dat in de uren dat je toch niets met je hond gaat doen (naast al je gewandel en getrain en gefiets en geknufffel) sommige honden liever in een hok voor zichzelf zzitten dan in een huis met allerlei regels.
Dan is alles klaar en mag hij gewoon jeuken, rondsnuffelen, markeren, liggen hoe hij wil. Veel mensen hebben een nogal strenge opvatting over hun huis en mag een hond bijvoorbeeld onder geen beding op de bank of krijgt een hond meteen op zijn kop als hij 1 keer uit verveling met een schoen speelt.
Dat trekt niet elke hond.
Daarnaast staat de deur van een kennel nooit per ongeluk open.
Marc
Posts in topic: 4

Bericht door Marc »

Misschien hebben die mensen wel gewoontes die de hond niet trekt? Bas kan heel slecht tegen rokende mensen. Ze gaat meteen niezen en wil weg. Guus interesseert het geen drol.
Of ze zijn streng en leggen hem regels op terwijl hij gewend is om alles te mogen? Als mijn honden ineens niet meer over de leuning van de bank mogen lopen en in een mandje moeten slapen willen ze denk ik ook weg....

Of de hond sliep en woonde buiten en er is geen buiten meer. Sommige honden zijn best claustrofobisch en trekken 4 muren niet goed.

Hebben die mensen geen buiten? Want er staat nergens dat ze hem in de tuin laten en hoe dat dan gaat? Denk dat ze dus op een appartement wonen en als de hond gewend is buiten te zijn al jaren kan dat lastig zijn.
Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Er staat inderdaad niet bij of ze zelf een tuin hebben. Als ze dat hebben, is er dus op zich wel een oplossing voor te bedenken. Dan is een plek met een grote tuin of erf geen vereiste. Een kleinere tuin zou ook kunnen voldoen.

Het zou heel goed kunnen dat Max de thuissituatie niet trekt om niet benoemde redenen. Zoals roken, lawaai, strenge regels of... kinderen. Er staat dat hij 'met alle kinderen kan', maar misschien vindt hij kinderen helemaal niet zo leuk als de baasjes denken. Nogmaals: het staat er niet bij, dus misschien hebben ze helemaal geen kinderen.

Eerlijk gezegd zou ik het ook moeilijk vinden als een hond alleen maar buiten zou willen zijn en zich niet op zin gemak zou voelen binnenshuis.
Marc

Bericht door Marc »

CatnDog schreef: 14 nov 2025, 21:59 Er staat inderdaad niet bij of ze zelf een tuin hebben. Als ze dat hebben, is er dus op zich wel een oplossing voor te bedenken. Dan is een plek met een grote tuin of erf geen vereiste. Een kleinere tuin zou ook kunnen voldoen.

Het zou heel goed kunnen dat Max de thuissituatie niet trekt om niet benoemde redenen. Zoals roken, lawaai, strenge regels of... kinderen. Er staat dat hij 'met alle kinderen kan', maar misschien vindt hij kinderen helemaal niet zo leuk als de baasjes denken. Nogmaals: het staat er niet bij, dus misschien hebben ze helemaal geen kinderen.

Eerlijk gezegd zou ik het ook moeilijk vinden als een hond alleen maar buiten zou willen zijn en zich niet op zin gemak zou voelen binnenshuis.
Dat is voor mij een reden om de hond te herplaatsen. Ik hoef geen hond die niet bij mij wil wonen. En als hij buiten dol op me is en helemaal kalm dan zocht ik er een leuke baas met een tuin voor.

Maar ik vind opmerkingen als hij vindt alle kinderen leuk heel erg raar. Drukke gillende kinderen dus ook? Of hardhandige kinderen? Schrijf gewoon de hond vindt kinderen leuk mits deze goed met honden kunnen omgaan. Er zijn zeker honden die kinderen echt heel erg leuk vinden. Maar dat zeiden ze over mijn honden ook. En ze zijn er vriendelijk genoeg voor maar dat is niet hetzelfde als kan bij kinderen of vindt alle kinderen leuk. Bas kan en kon echt nooit bij kinderen behalve misschien een heel voorzichtig meisje dat heel respectvol met haar om zou gaan. Bas houdt alleen van een hele liefdevolle zachte benadering. Kinderen verdenkt ze al snel van de mogelijkheid dat ze haar pijn gaan doen. En als ze dan in haar mandje ligt kan iedereen haar aaien behalve jonge kinderen. En dan kan ze ook happen. Dus ze kan totaal niet met kinderen. En zou doodongelukkig zijn in een gezin. Misschien is die hond dat ook wel al is hij altijd aardig.

Heel lastig maar we missen informatie. Zit die hond bv op een flat? Dat is voor een dier dat dat niet gewend is best een ding. Geen fijn. Geluid uit de vloer. Geen begane grond en aarde meer ruiken. Misschien vindt hij het daar gewoon eng? Ik hoop dat ze beter uitzoeken wat er scheelt en het oplossen of de hond zo snel mogelijk herplaatsen naar iemand die dat een leuk project vindt en het een lieve leuke hond vindt.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Mij kan dat gelukkig niet overkomen want ik heb al lang besloten dat als een hond graag buiten slaapt dat mag en ik dat ga regelen. Bv een hoger hek en een kleinere ruimte geschikt maken. Helemaal los durf ik hier niet zonder toezicht maar wil je buiten zijn dan mag dat.
Afbeelding
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 14 nov 2025, 21:59 Eerlijk gezegd zou ik het ook moeilijk vinden als een hond alleen maar buiten zou willen zijn en zich niet op zin gemak zou voelen binnenshuis.
Ligt aan de hond maar als die zich in zijn eigen kennel wel op zijn gemak voelt en hij dan om half vijf smorgens al lekker buiten is en de vogeltjes ziet en eens een kwartier lekker gaat kluiven in plaats van verplicht je kop houden tot het vrouwtje zegt dat je op mag staan.

Ik vind dat in huis wonen voor mijn honden absoluut het fijnst maar Cleo lag heel graag de hele nacht buiten.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 14 nov 2025, 22:38
CatnDog schreef: 14 nov 2025, 21:59 Eerlijk gezegd zou ik het ook moeilijk vinden als een hond alleen maar buiten zou willen zijn en zich niet op zin gemak zou voelen binnenshuis.
Ligt aan de hond maar als die zich in zijn eigen kennel wel op zijn gemak voelt en hij dan om half vijf smorgens al lekker buiten is en de vogeltjes ziet en eens een kwartier lekker gaat kluiven in plaats van verplicht je kop houden tot het vrouwtje zegt dat je op mag staan.

Ik vind dat in huis wonen voor mijn honden absoluut het fijnst maar Cleo lag heel graag de hele nacht buiten.
En met Cleo kon dat. Ik vond dat ook heel fijn. Zeker op het dakterras want dat voelde heel veilig en zij genoot daar zichtbaar van en dan ik dus ook. Zou dat zo weer willen met een hond. Ga maar plasje doen buiten en zie maar of je terug komt voor de nacht. Heerlijk voor een hond lijkt me. Als het een beetje een zelfverzekerde zelfstandige hond is.
Afbeelding
Sabientje
Posts in topic: 1

Bericht door Sabientje »

Ik was een keer ergens en die had een Duitse Herder.

Die hond mocht bijna niks.

Tong uit de mond en hijgen om warmte kwijt te raken bijvoorbeeld geeft geluid.
Die lul van dat baasje zei regelnatog tegen due hond. Door neus ademen.
Het zat daar al zo in het systeem dat de hond precies de comnando kende er naar luisterde.

Vond dat zo zielig.

Kende ook een Beagle die in huis aan de ketting lag.

En kende mensen waar de hond in huis altijd jn de bench moest.

Heb echt vreselijke hondje baasjes ontmoet.

1 keer ontmoet en nooit meer heen gegaan.
blondie

Bericht door blondie »

Te weinig info denk ik om een goed beeld te vormen.
Dagelijks mee met een uitlaatservice, jachttraining gevolgd in de hoop dat hem dat voldoening zou geven, je zou dan denken dat een hond wel voldoende prikkels en uitdaging heeft gekregen om thuis rustiger te zijn.
Maar misschien is dat wel het issue, dat door dagelijks mee te gaan met groep honden hij te overprikkeld raakt en daarom onrustig is.

Pogingen om te ontsnappen uit huis, kan ik me ook niet echt iets bij voorstellen. Als je de deur inkomt wil de hond dus blijkbaar langs je heen vliegen om weg te komen :19:

Overgenomen van vrienden, dan vraag ik me af of de hond dat gedrag tijdens opgroeien daar ook al had.

Wie zegt dat als je deze hond in een tuin laat, dat hij niet daar ook uit probeert te ontsnappen als dat in de hond zit?
ranetje

Bericht door ranetje »

Er staat niet bij hoe de hond die jachttraining vond, alleen dat hij dan kennelijk niet onrustig was.
Eerlijk gezegd veel te weinig info om te gokken op oorzaak.
Afbeelding
Plaats reactie