get ready to rumble...het benchgesprek

Anne
Posts in topic: 1
Honden: 1

Re: get ready to rumble...het benchgesprek

Bericht door Anne »

De eerste weken toen Timon met zijn puppentandjes op electriciteitsdraden wilde kauwen vond ik de bench 's nachts en bij korte afwezigheid voor boodschappen best heel handig, ik sliep toen wel beneden om hem als hij iets moest uit te laten,en zo gauw hij niet meer op alles dat op een draad leek wilde knagen hoefde de bench niet meer, hele periode met de bench heeft niet zo lang geduurd.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 4

Bericht door ranetje »

Mijn teckels lagen te slapen in een hokje, dat kenden ze al van bij de fokker.
De Griffons lagen als pup in een bench als ik even weg moest om te voorkomen dat mijn kamer een nieuw design kreeg. :P
Aangezien dat maar halve uurtjes waren (ik was meestal thuis) vond ik dat geen ramp en zij ook niet.
Rana kwam me 's nachts roepen als het deurtje van haar bench open was, want dan kon ze niet slapen.
Deurtje moest dicht :mrgreen:

Ik vind een bench geen onding. Het hangt af van het gebruik, zoals met veel dingen.
Hele dagen in een bench vind ik wel wat van (geen goed idee), maar eventjes je handen vrij hebben of een boodschap halen moet kunnen.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 7
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Mizzsylver schreef: 24 nov 2025, 22:09 Ik ben groot voorstander van de bench in de puppy/jonge honden periode. Aangeleerd middels “crate games”
Daarna over naar een puppyren en dan gewoon los. Is de pubertijd en sloopfase ook voorbij :mrgreen:
In de auto heb ik een stevig hok, voelt veiliger dan los of aan een gordel.

Ook vind ik het wel fijn dat ze er aan gewend is voor een noodgeval. Als er iets is kan ze er veilig in zonder stress of paniek.
Als je het met zoveel zorgvuldigheid moet aanleren omdat er anders stress en paniek ontstaat...zitten we dan op de juiste weg?
ranetje

Bericht door ranetje »

:scratch:
Als je het zo aanleert dat er geen stress en paniek ontstaat wat is dan het probleem?
Afbeelding
thom
Honden: 1
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

Ik ben niet echt een liefhebber van de bench, maar alleen voor Yla in haar puppentijd hebben we er eentje moeten gebruiken.
Nu blijkt dat Farah niet echt alleen kan zijn zonder te slopen hebben we wel lopen twijfelen over een bench, maar er zijn genoeg lieve buren om ons heen die wel even willen oppassen of waar we Farah even kunnen brengen.
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Josefien schreef: 24 nov 2025, 23:46 Aan ophokken doe ik niet. Ik kom vanuit een generatie die geen benches kende. Nooit gebruikt en zal het ook never nooit doen. Wat mij betreft is het vooral tijd en ruimte maken voor elkaar.
Wij hadden vroeger duitse staande drahthaaren.
Die lagen onder de trap in hun respectievelijke manden.
Er werd elke dag flink met ze gewandeld en gewerkt en op vaste tijden een rondje om en verder was het eigenlijk niet de bedoeling dat je uit je mand kwam. Behalve Wanda, dat was het troeteltje van mijn oma. Die deed het na de geboorte niet goed dus die heeft ze met de hand opgefokt.
Die mocht op de bank als er geen mensen in de buurt waren en in de keuken komen.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Maart schreef: 25 nov 2025, 06:16 Dat ‘veilige plekje’ vind ik zo’n onzin uitspraak. Hier is gans mijn huis een veilige plek.
Precies. Een veilig plekje waar je niet uit kunt. :Q:

In een dichtgebonden slaapzak zitten is ook heel knus.
Mizzsylver
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

EchoMira schreef: 25 nov 2025, 18:16
Maart schreef: 25 nov 2025, 06:16 Dat ‘veilige plekje’ vind ik zo’n onzin uitspraak. Hier is gans mijn huis een veilige plek.

Ze kunnen ook niet zelf uit huis, dus is je huis net zo goed een bench. Alleen een beetje groter :Q:
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Mizzsylver schreef: 25 nov 2025, 19:08
EchoMira schreef: 25 nov 2025, 18:16

Ze kunnen ook niet zelf uit huis, dus is je huis net zo goed een bench. Alleen een beetje groter :Q:

Zo is dat. Deze hond kan zich ook gewoon inbeelden dat hij in een grote tuin loopt. Daar zit ook een hek omheen dus het is hetzelfde.
Kwestie van een beetje positief bekijken. :F:

Afbeelding
Omega
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Gelukkig heeft Dieuwertje er minder problemen mee dan sommige mensen hier. :Q:
Ze had er net meer problemen me dat ze in de kamer zat toen ik in de keuken aan het eten maken was.

Als je de bench gebruikt om je hond er de hele dag in 'op te bergen' dan vind ik er wat van.
Van die mensen die zeggen dat ze de bench maar in de garage hebben gezet om een of andere kul reden. De hond zit daar dan overdag in als de mensen zijn werken en de hele nacht ook nog een keer. Dat vind in de categorie zielig/misbruik van bench vallen.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

ranetje schreef: 25 nov 2025, 18:13 :scratch:
Als je het zo aanleert dat er geen stress en paniek ontstaat wat is dan het probleem?
Nou ja, het is gewoon een mand en een veilig plekje toch? Waar zit die paniek dan in?

Natuurlijk kun je de eeuwige aanpassingskunst van een hond ook tegen hem gebruiken. Dat weten we allemaal. Maar we stellen vast dat stress en paniek de meest voor de hand liggende emotie is...

Het probleem is dat dat je "opvoeding" vooral een aaneenschakeling van je hond (en jezelf) in de zeik nemen is.

Ik geloof trouwens ook niet dat een hond die stress bij een bench zou hebben op te voeden is naar een hond die er graag in zit.
Net zoals bij ons weet een hond vanzelf wat hij wel en niet aangenaam vindt. Dat je ze kunt bewegen zich toch een ander gedrag eigen te maken betekent niet dat de stress weg is.

Het is namelijk niet zo normaal dat een hond er hartelijk vrede mee heeft om 8 uur in een piepklein kooitje te slapen na al een hele nacht geslapen te hebben.
Ieder maakt zijn eigen keuzes hoor maar vraag me niet om te duiden wat er raar aan is want dan ga ik het vertellen.
blondie

Bericht door blondie »

Finn kreeg ik geleverd met bench..omdat hij alleen kennel gewend was.
Na 2 dagen vond ik het doodzielig, was hij superbraaf in huis, sloopte niet en blafte de boel niet bij elkaar, dus die bench ingeklapt en klaar. Huis van toen kon ook geen bench fatsoenlijk in de woonkamer staan. Bluf blafte wel, maar zij en Finn waren te vertrouwen bij elkaar dus ook toen geen bench gebruikt eigenlijk.
Pas toen pup Aki kwam is in ons nieuwe huis die bench wel weer neergezet, maar meer voor de verplichte rustmomenten want al vrij rap kon hij de nachten los, en overdag helaas wel het nodige af en toe gesloopt omdat we dus geen bench verplicht hadden en met regelmaat probeerden of het ging... niet altijd dus :engel:

Die bench is wel blijven staan, omdat Jol er ook vaak in ging liggen en dat ding was onderdeel van meubilair geworden.

Toen Chara kwam een tweede bench ernaast gezet (redelijk ruime woonkamer en het staat in een hoek waardoor je eigenlijk niet ziet dat er 2 traliekooien staan..) maar die zette het op een gillen.. dus anders opgelost toen de honden en katten nog niet echt bij elkaar te vertrouwen waren.
Aak lag wel vaak zelf in de bench, en later Chara ook en ook Glory is bench gewend.

Ik vind het vooral nu soms wel handig als ik monteurs of zo krijg die aangeven echt angst hebben voor de honden. Dan gaan ze zonder morren of weerstand in de bench en dat is dan de enige keer dat we wel de deurtjes dicht doen.

Verplicht bench of insluiten als we weg gaan hebben we nog steeds geen goed gevoel bij, dus om die reden hebben we ze niet staan. Het is soms gewoon even makkelijk als ze erin moeten, maar verder maken ze er allemaal ook vrijwillig vaak gebruik van.
Dan ligt er weer een kat in, dan een hond, dan weer kat en hond samen :19:
Ze staan niet in de weg, dus laten we ze lekker staan.

Met introductie kittens en honden, was het ook heel handig destijds.
Petra

Bericht door Petra »

Hier staat een bench voor Abby, zij is bij de vorige eigenaar zo gewend om daar te eten dat ze er nu al meteen in gaat zodra ik de bakken pak.
Ook haar snacks eet ze in de bench, maar het deurtje staat altijd open.
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

mijn oud opvanger zit in een bench, die vreet het het hele huis op als ze alleen is, nu met likmatje in grote bench is ze rustig en slaapt ze. Ik leer een bench graag aan omdat het soms gewoon even handig kan zijn. Geen van mijn eigen honden hadden een bench maar ik had het Leo de happer graag aangeleerd . Als je mijn huis opeet terwijl ik weg ben gaan we toch wel even kijken hoe en wat :) Yuno van andrea vrat zelf mijn plinten en een halve kast op. Ik wil alle tijd steken in alleen kunnen zijn maar dat gesloop heb ik echt de gruwelijke pest aan
Groetjes Heidi

Afbeelding
Ybbihs

Bericht door Ybbihs »

Ik leer al mijn honden dat de bench iets leuks is. Gewoon omdat ik dat praktisch en handig vind. En hoe ik het in de toekomst verder gebruik is afhankelijk van allerlei factoren.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 6
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Onze honden zitten nooit hele dagen opgesloten en mijn eerste hond heeft nooit een bench gezien want die waren er toen nog niet. Dat was nogal een sloper dus die sloten we op in de douche als we even weg waren. Sinds Gina staat er hier eentje in de woonkamer met bijna altijd de deur open. We doen niet aan benchtraining (wat een woord), ze kunnen gewoon in en uit wanneer ze willen. Ik moet zeggen dat ik het wel handig vind dat ze er aan gewend zijn, want nu we een kleine camper hebben moeten ze er wel in als we reizen. Dat vinden ze geen probleem, want de ligplek verschild niet zoveel met de ligplekken in huis, alleen zit er nu tralies omheen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Kells schreef: 25 nov 2025, 21:03 benchtraining (wat een woord)
Echt he?
Rillingen.
ranetje

Bericht door ranetje »

EchoMira schreef: 25 nov 2025, 19:25
Nou ja, het is gewoon een mand en een veilig plekje toch? Waar zit die paniek dan in?
Nergens in.

Ik heb het niet over een veilig plekje :P
Het is gewoon ook een ligplek
Afbeelding
dre

Bericht door dre »

Juno kende de bench omdat ze sloopte. Uiteindelijk wel bezig geweest om zonder te kunnen.
Kenzi heeft als pup nog in de bench geslapen, omdat ze anders echt nergens anders rust kon pakken, uiteindelijk open bench in de kamerkennel (ook voor haar veiligheid, Juno had het niet zo op puppen, dus zonder toezicht samen wilde we niet).

De shelties kennen allebei de bench, maar dan om in te wachten tijdens de training, hoef je niet aan een halsbandje aan het hek gebonden.
In de auto zitten ze ook in kennels, vinden ze ook helemaal prima.

Ik ben niet tegen een bench, maar wel tegen een bench als vervanging van de opvoeding.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 6
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

dre schreef: 25 nov 2025, 21:29
Ik ben niet tegen een bench, maar wel tegen een bench als vervanging van de opvoeding.
Precies!
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Josefien
Posts in topic: 5
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

EchoMira schreef: 25 nov 2025, 18:13

Wij hadden vroeger duitse staande drahthaaren.
Die lagen onder de trap in hun respectievelijke manden.
Er werd elke dag flink met ze gewandeld en gewerkt en op vaste tijden een rondje om en verder was het eigenlijk niet de bedoeling dat je uit je mand kwam.
Herkenbaar dit. Voor zover ik enig beleid voer, is het hier een standaardregel dat binnenshuis een rustpunt is. Geen geklooi, maar lekker chillen op zelf uitgekozen plekken. Voor Javier en Merlijntje zijn hun orthopedische matrassen favoriet. Edison op de bank, want onze bibberkoning vindt het wat tochtig op de vloer.

Hun uitlaatklep is buiten, waar ze hun energie kwijt kunnen en ik zorg dat ieder op zijn eigen wijze aan zijn trekken komt.

Met logeerhonden werkte dit ook prima. Waar eigenaren nogal eens klaagden over druk gedrag binnenshuis, waren ze hier al vrij snel chill.
Tijd en energie investeren in elkaar levert zoveel op.

Bij deze een Edison, lekker uitgeteld, en op zijn gemakkie in slaap gesukkeld
Afbeelding
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

ranetje schreef: 25 nov 2025, 21:10
EchoMira schreef: 25 nov 2025, 19:25
Nergens in.

Ik heb het niet over een veilig plekje :P
Het is gewoon ook een ligplek
Tot de dag dat je hond een diaree aanval krijgt of moet kotsen. Dan staat hij er meteen in en de paniek van het ergens naartoe willen rennen als een hond spuitpoep heeft is er dan ook. Dus het is een ligplek maar tegelijkertijd ook een drama als er iets met de hond aan de hand is. Welke hond wil nu in zijn eigen stront liggen? Of pies. Of kots? En welke hond wil verplicht op een bepaalde plaats in huis liggen en nooit eens gestrekt op de vloer of in een minder warme ruimte? Mijn honden liggen nooit de hele dag op dezelfde plek namelijk. En ze vinden de bank, hun mandjes de stoelen en de vloer allemaal veilig. Dus wat is die veilige plek? Is dat niet gewoon een verzinsel om een bench goed te praten? Wat is er onveilig aan een mand?

Toen ik opgroeide bestond er geen bench. Nu is het soort van onderdeel van de hondenuitzet.

Volgens mij moet je soms ook gewoon even een stokje lopen omdat je lichaam dat nodig heeft. Of je even strekken? Of je nieuwsgierigheid bevredigen als je een raar geluidje hoort.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Het is het maakbare aspect. Een hond wordt tegenwoordig aangeschaft als accessoire die naar believen aan- en afgezet kan worden. Aan is naar buiten om te piesen en uit is je hok in en ik wil geen last meer van je hebben dus die deur gaat dicht.
Afbeelding
Irma

Bericht door Irma »

Nooit een bench gebruikt. Vind het niks, slopen ja, bij sommigen, is maar eventjes, hou je rekening mee. Behalve toen mini haar kruisband had gescheurd, en geopereerd was, vlgs de arts: benchrust.... gauw eentje gekocht. Grote misvatting ze stond te dansen op haar achterpootjes in de bench om eruit te komen. Na een half uur weg met dat ding. (Had ze natuurlijk ook nooit geleerd, stom van mij om te denken dat ze het zo maar zou accepteren.)
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

In huis zijn mijn honden ook rustig, maar dat zijn ze doorheen het hele huis. Ze lopen regelmatig rond, gaan eens drinken, gaan naar hun kussen, kruipen in de zetel, lopen eens naar de achterdeur, liggen dan weer op de grond... Dat gebeurt allemaal in zen-toestand.
Ook pups leren prima zonder bench om rustig te zijn.

Tuurlijk krijgen ze eens hun gekke 5 minuten, maar daar zit geen kooi-sanctie aan vast. Doe maar eens gek en plof dan maar neer. Blijf je gek doen, kun je dat verder buiten doen en zeker de pups hebben al altijd snel doorgehad dat alleen gek doen, niet zo leuk is. Verplicht rusten doe ik ook nooit, er is er nog nooit ene wakker gebleven tot hij doodviel.
Is het vervelend voor mij soms als ze echt lang doorgaan? Ja, maar ook wederom hier, ik laat ze liever zelf doorkrijgen dat wakker blijven, niet zo'n goed idee is.
Plaats reactie