get ready to rumble...het benchgesprek

ranetje
Posts in topic: 4

Re: get ready to rumble...het benchgesprek

Bericht door ranetje »

Marc schreef: 26 nov 2025, 08:41
ranetje schreef: 25 nov 2025, 21:10
EchoMira schreef: 25 nov 2025, 19:25

Nou ja, het is gewoon een mand en een veilig plekje toch? Waar zit die paniek dan in?
Nergens in.

Ik heb het niet over een veilig plekje :P
Het is gewoon ook een ligplek
Tot de dag dat je hond een diaree aanval krijgt of moet kotsen. Dan staat hij er meteen in en de paniek van het ergens naartoe willen rennen als een hond spuitpoep heeft is er dan ook. Dus het is een ligplek maar tegelijkertijd ook een drama als er iets met de hond aan de hand is. Welke hond wil nu in zijn eigen stront liggen? Of pies. Of kots? En welke hond wil verplicht op een bepaalde plaats in huis liggen en nooit eens gestrekt op de vloer of in een minder warme ruimte? Mijn honden liggen nooit de hele dag op dezelfde plek namelijk. En ze vinden de bank, hun mandjes de stoelen en de vloer allemaal veilig. Dus wat is die veilige plek? Is dat niet gewoon een verzinsel om een bench goed te praten? Wat is er onveilig aan een mand?

Toen ik opgroeide bestond er geen bench. Nu is het soort van onderdeel van de hondenuitzet.

Volgens mij moet je soms ook gewoon even een stokje lopen omdat je lichaam dat nodig heeft. Of je even strekken? Of je nieuwsgierigheid bevredigen als je een raar geluidje hoort.
Dit is mijn mening, die stond er al.
ranetje schreef: 25 nov 2025, 18:06 Mijn teckels lagen te slapen in een hokje, dat kenden ze al van bij de fokker.
De Griffons lagen als pup in een bench als ik even weg moest om te voorkomen dat mijn kamer een nieuw design kreeg. :P
Aangezien dat maar halve uurtjes waren (ik was meestal thuis) vond ik dat geen ramp en zij ook niet.
Rana kwam me 's nachts roepen als het deurtje van haar bench open was, want dan kon ze niet slapen.
Deurtje moest dicht :mrgreen:

Ik vind een bench geen onding. Het hangt af van het gebruik, zoals met veel dingen.
Hele dagen in een bench vind ik wel wat van (geen goed idee), maar eventjes je handen vrij hebben of een boodschap halen moet kunnen.
Afbeelding
Hakkene
Posts in topic: 1
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Ik heb er ook eentje voor de puppy periode, als het echt even niet anders kon. Met een ren eraan vast. Voor een paar weken als ik idd even boodschappen moest doen. Daarna zo snel mogelijk de kamer uit. Ik vind het lelijke en ongezellige dingen.

Wel gebruik ik de ren nog weleens om de logeerteckel bij de kat weg te houden. Om een stukje tuin voor dr af te zetten. Ideaal!

De bench is nu mijn vaste plek voor zieke kippen en konijnen. Daar is hij dan wel weer superhandig voor:)

Bij een nieuwe pup ga ik voor de ren en niet de bench. Gewoon omdat ik niet wil dattie in snoeren hapt enzo.
Isabel
Posts in topic: 3

Bericht door Isabel »

Heb nooit een bench gebruikt, zie er het nut niet van in.
Wel eens gebruik gemaakt van een traphekje bij pups om een kamer mee af te zetten.

Onlangs is mateo geopereerd en had ik weer een traphekje geplaatst maar dat heeft nog geen dag geduurd en toen had ik 'm weer gewoon in de woonkamer.
Gaf voor ons beiden veel meer rust dan hem apart in de gang te hebben.

Je zou kunnen zeggen dat ik nu een 'bench' heb want ik heb de bank gebarricadeerd😅

Heel misschien komt eind februari een pup in huis maar ook dan geen bench hoor.

Het idee om een hond op te sluiten staat me tegen, óók in huis, daarom heb ik een hondenluik, kan het zelf vrij bewegen en kiezen waar het wilt zijn.
Diana
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Maart schreef: 26 nov 2025, 10:37 In huis zijn mijn honden ook rustig, maar dat zijn ze doorheen het hele huis. Ze lopen regelmatig rond, gaan eens drinken, gaan naar hun kussen, kruipen in de zetel, lopen eens naar de achterdeur, liggen dan weer op de grond... Dat gebeurt allemaal in zen-toestand.
Ook pups leren prima zonder bench om rustig te zijn.

Tuurlijk krijgen ze eens hun gekke 5 minuten, maar daar zit geen kooi-sanctie aan vast. Doe maar eens gek en plof dan maar neer. Blijf je gek doen, kun je dat verder buiten doen en zeker de pups hebben al altijd snel doorgehad dat alleen gek doen, niet zo leuk is. Verplicht rusten doe ik ook nooit, er is er nog nooit ene wakker gebleven tot hij doodviel.
Is het vervelend voor mij soms als ze echt lang doorgaan? Ja, maar ook wederom hier, ik laat ze liever zelf doorkrijgen dat wakker blijven, niet zo'n goed idee is.
Hier net zo. Ze hoeven hier ook echt niet per se de hele dag rustig te zijn in huis, er mag best ook gespeeld worden, zolang dat enigszins beheerst kan zonder dat de meubels door de kamer vliegen :lol1: Ze gaan hier uit zichzelf naar buiten als ze echt wild willen doen en willen rennen, want daar is het binnen veel te klein voor, ze snappen heus zelf ook wel dat dat buiten veel beter gaat.

Ik heb ook nooit pups gehad die hun rust niet pakten, ze ploften juist op de gekste plekken en momenten overal lukraak neer. Nu ik veel meer buiten woon, gaat dat nog meer vanzelf. Fayah kon zichzelf als pup in de tuin prima bezighouden met ontdekken, verslepen van weet ik veel wat, spelen met de andere honden, de buren observeren, etc. en was dan na een paar uur echt wel moe en dan plofte ze ergens neer. Mila was pup op een appartement en als enige hond, dan heb je er zelf wat meer werk aan om ervoor te zorgen dat ze hun lichamelijke en mentale energie goed kwijt raken, zodat ze geen tijd hebben om dingen te bedenken die je liever niet ziet en ze daarna lekker moe en voldaan zijn. Maar ook dat lukte prima, want ze was wel erg actief, maar sliep ook veel. Dus die momenten gebruikte ik dan om even te douchen of iets anders te doen waarbij ik haar niet goed in de gaten kon houden.
Ze hebben altijd gewoon bij mij geslapen 's nachts en sliepen dan ook meteen een hele nacht door. Dan waren ze gewoon moe van alle avonturen overdag denk ik. Ik zou niet weten wat er makkelijker geweest had moeten zijn met een bench en wanneer ik ze daar dan in had moeten doen :F:
Maar ik moet ook wel zeggen dat ik altijd supermakkelijke pups heb gehad.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Isabel schreef: 26 nov 2025, 15:27 Heb nooit een bench gebruikt, zie er het nut niet van in.
Wel eens gebruik gemaakt van een traphekje bij pups om een kamer mee af te zetten.

Onlangs is mateo geopereerd en had ik weer een traphekje geplaatst maar dat heeft nog geen dag geduurd en toen had ik 'm weer gewoon in de woonkamer.

Je zou kunnen zeggen dat ik nu een 'bench' heb want ik heb de bank gebarricadeerd😅

Het idee om een hond op te sluiten staat me tegen, óók in huis, daarom heb ik een hondenluik, kan het zelf vrij bewegen en kiezen waar het wilt zijn.
O leuk! Een logeetje of echt een pup voor jezelf?
Afbeelding
twinkeltje
Posts in topic: 1

Bericht door twinkeltje »

Ik heb zeker wel een bench op aanrade om een veilig plekje te creëren zeggen ze. maar nooi 1 van mijn honden gaat er in,ze hebben overal altijd zich veilig gevoeld, denk ik
De katten vinden het een heerlijk hol, maarja die vinden een doos ook leuk dus de bench is weer naar de kelder
En de honden liggen waar ze graag willen liggen hier geen plicht
In een bepaalde periode had ik hier de konijnen honden en katten gewoon allemaal los rondlopen
Ze zijn ook allemaal gewoon zindelijk geworden
Ik ze niet dat een bench slecht is hoor maar gewoon niet mijn ding
Afbeelding
Isabel

Bericht door Isabel »

Nanna schreef: 26 nov 2025, 16:27
Isabel schreef: 26 nov 2025, 15:27 Heb nooit een bench gebruikt, zie er het nut niet van in.

Ja echt voor mezelf 🥰
Maar het herstel van mateo gaat voor alles dus mocht hij nog niet zover zijn moet ik deze kans voorbij laten gaan.
Nanna

Bericht door Nanna »

Isabel schreef: 26 nov 2025, 17:43

Ja echt voor mezelf 🥰
Maar het herstel van mateo gaat voor alles dus mocht hij nog niet zover zijn moet ik deze kans voorbij laten gaan.
Weer een Corso?
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Maart schreef: 26 nov 2025, 10:37 In huis zijn mijn honden ook rustig, maar dat zijn ze doorheen het hele huis. Ze lopen regelmatig rond, gaan eens drinken, gaan naar hun kussen, kruipen in de zetel, lopen eens naar de achterdeur, liggen dan weer op de grond... Dat gebeurt allemaal in zen-toestand.
Ook pups leren prima zonder bench om rustig te zijn.

Tuurlijk krijgen ze eens hun gekke 5 minuten, maar daar zit geen kooi-sanctie aan vast. Doe maar eens gek en plof dan maar neer. Blijf je gek doen, kun je dat verder buiten doen en zeker de pups hebben al altijd snel doorgehad dat alleen gek doen, niet zo leuk is. Verplicht rusten doe ik ook nooit, er is er nog nooit ene wakker gebleven tot hij doodviel.
Is het vervelend voor mij soms als ze echt lang doorgaan? Ja, maar ook wederom hier, ik laat ze liever zelf doorkrijgen dat wakker blijven, niet zo'n goed idee is.
Luus had dat als jong hondje dan werd ze heel wild en dol maar dan was ze eigenlijk gewoon moe en overprikkeld. Het was vaak tegen de avond dat ze dit had.
Jan of ik gingen dan met haar in de mand liggen of op bed en dan kroop ze tegen je aan en sliep binnen no time

Het is vanzelf weer over gegaan naarmate ze ouder werd.
Behalve het in bed slapen , dat is ze haar hele leven blijven doen :F:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Josefien
Posts in topic: 5
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Nanna schreef: 26 nov 2025, 10:14 Het is het maakbare aspect. Een hond wordt tegenwoordig aangeschaft als accessoire die naar believen aan- en afgezet kan worden. Aan is naar buiten om te piesen en uit is je hok in en ik wil geen last meer van je hebben dus die deur gaat dicht.
Ja, het moet allemaal passen in het plaatje, en dan ook nog timemagement ivm het drukke leven.
Edison heeft een draadhaarmaatje, zoveel pret hebben ze samen. Rennen, sjezen, en dan gelukzalig samen tegen elkaar aan gaan liggen om uit te puffen. Mevr. heeft hier vaak geen tijd voor, maar begint wel in te zien dat het haar reu goed doet. Lekker zijn energie kwijt kunnen zonder enige vorm van opgelegde structuur.

En jawel hoor, ze liet me foto's zien van zijn verjaardag die ze op SM had gepost. Haar kinderen met lekkernijen en borden met teksten erop, geïnstalleerd voor de bench, waarin de jarige verkeerde. Zo schattig :gvd:

Maar goed, deze reu kan bij ons terecht, als zijnde een soort dagopvang. Want bij mevr begint het besef in te dalen dat haar hond veel meer senang wordt als hij zijn ei kwijt kan. I.p.v 2xper dag 4 uur in een bench, met 3 uitlaatrondjes van 20 minuten.

Het is voor ons een leuke afleiding in deze tijden, en voor hen wellicht ook een goede oplossing. Ze houden oprecht van de hond, maar zitten in zo'n strak keurslijf. Wat de hond en hun onderlinge verhouding niet echt ten goede komt.
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 6
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Josefien schreef: 26 nov 2025, 23:09
Nanna schreef: 26 nov 2025, 10:14 Het is het maakbare aspect. Een hond wordt tegenwoordig aangeschaft als accessoire die naar believen aan- en afgezet kan worden. Aan is naar buiten om te piesen en uit is je hok in en ik wil geen last meer van je hebben dus die deur gaat dicht.
Ja, het moet allemaal passen in het plaatje, en dan ook nog timemagement ivm het drukke leven.
Edison heeft een draadhaarmaatje, zoveel pret hebben ze samen. Rennen, sjezen, en dan gelukzalig samen tegen elkaar aan gaan liggen om uit te puffen. Mevr. heeft hier vaak geen tijd voor, maar begint wel in te zien dat het haar reu goed doet. Lekker zijn energie kwijt kunnen zonder enige vorm van opgelegde structuur.

En jawel hoor, ze liet me foto's zien van zijn verjaardag die ze op SM had gepost. Haar kinderen met lekkernijen en borden met teksten erop, geïnstalleerd voor de bench, waarin de jarige verkeerde. Zo schattig :gvd:

Maar goed, deze reu kan bij ons terecht, als zijnde een soort dagopvang. Want bij mevr begint het besef in te dalen dat haar hond veel meer senang wordt als hij zijn ei kwijt kan. I.p.v 2xper dag 4 uur in een bench, met 3 uitlaatrondjes van 20 minuten.

Het is voor ons een leuke afleiding in deze tijden, en voor hen wellicht ook een goede oplossing. Ze houden oprecht van de hond, maar zitten in zo'n strak keurslijf. Wat de hond en hun onderlinge verhouding niet echt ten goede komt.
Ach, dat is wel diep triest. Die drie mormels van ons zijn wel heel erg verwend als ik dit zo lees. Weer of geen weer, ze lopen elke dag twee tot tweeëneenhalf uur los en daar tussen in liggen ze vooral op bed of op de bank te meuren.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Josefien
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Zo is dat Kells, we houden van verwende honden.
Deze mensen zijn aan iets begonnen, wat niet in hun dagritme paste. Ik snap zo'n fokker ook niet, die een dergelijk ras meegeeft aan mensen met zo'n volle agenda
Maar goed, het ventje kan hier terecht, zal hen ook de mogelijkheid en ruimte bieden om te zien dat hij oprecht een leukerd is. En niet een neurotisch ding
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 6
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ik heb twee nesten gefokt, maar stelde wel eisen aan de nieuwe eigenaren. De pups gingen naar pensionado´s of mensen die vanuit huis werkten, dus geen honden die stukken van dagen alleen thuis zaten.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Josefien

Bericht door Josefien »

Kells schreef: 26 nov 2025, 23:48 Ik heb twee nesten gefokt, maar stelde wel eisen aan de nieuwe eigenaren. De pups gingen naar pensionado´s of mensen die vanuit huis werkten, dus geen honden die stukken van dagen alleen thuis zaten.
Nou, dat dus. Aan mijn Spanjolen werden ook enkele voorwaarden gesteld. Volstrekt begrijpelijk.

Deze hond met stamboom, waar eigenaren veel belang aan hechten, werd zonder meer door fokker bij hen geplaatst. Ik doe het zwijgen ertoe :F:
Afbeelding
Flamme

Bericht door Flamme »

Kells schreef: 26 nov 2025, 23:48 Ik heb twee nesten gefokt, maar stelde wel eisen aan de nieuwe eigenaren. De pups gingen naar pensionado´s of mensen die vanuit huis werkten, dus geen honden die stukken van dagen alleen thuis zaten.
Tja da’s natuurlijk weer een heel nieuw topic/discussie waard. Want wat zijn “stukken van dagen alleen”
Mag je als werkende mens een hond.

Ik heb op het benchgebruik al gereageerd.
Karma heeft trouwens de eerste 2 weken alleen maar in de bench gelegen. In een hoekje gedrukt. Of onder de bank, tegen een plint geplakt.
Geen idee of ik dat dan moet uitschelden als veilige plek, maar ze wilde vooral de boze buitenwereld niet aan.
En toch vind ik een bench niet per definitie slecht. Maar inderdaad, ruimmmmm graag en zo min mogelijk. Hier dus lang niet dagelijks en indien wel gebruikt dan een kort moment. En ja, uit makkelijkheid, of maakbaarheid zoals dat hier gezegd wordt. Want ik kan ook de rolluik dicht doen, traphekjes plaatsen, karma wegsluiten in een andere kamer.

Maar ik kies ervoor om de drie bij elkaar in een ruimte te laten, Kian zijn buurgluurmoment te gunnen en geen hekjes in mijn huis te hebben. Ten koste van Karma en 1 of 2x per week een half uur bench.
DexSaarSophie

Bericht door DexSaarSophie »

Nouja ik werkte eerst veel thuis. Na een relatiebreuk en ook verandering werk.
Wel weer voor mezelf maar thuiswerken is lastig. En er moet toch brood op de plank.

Ik ben wel smiddags veel thuis en sowieso werk ik parttime. Heb ik een huis gekocht in het bos met een riante tuin. En ben ik er eigenlijk trots op dat ik als alleen staande vrouw uit een zwart gat gekropen ben
Keuzes gemaakt heb die zowel voor de hondjes als mij goed zijn.

Mijn eigen bedrijf ben opgestart en gelijk genoeg werk om van rond te komen en toch genoeg vrije tijd om de hondjes niet de hele dag alleen te laten en nog lekker actief buiten te kunnen bezig zijn met ze.

Prima je honden enkel mee geven aan pensionado's (hopelijk blijven ze nog 15 jaar fit) of stellen die vanuit huis werken (hopelijk blijven ze samen) Anders veranderd de situatie.
Marc

Bericht door Marc »

DexSaarSophie schreef: 27 nov 2025, 06:27
Nouja ik werkte eerst veel thuis. Na een relatiebreuk en ook verandering werk.
Wel weer voor mezelf maar thuiswerken is lastig. En er moet toch brood op de plank.

Ik ben wel smiddags veel thuis en sowieso werk ik parttime. Heb ik een huis gekocht in het bos met een riante tuin. En ben ik er eigenlijk trots op dat ik als alleen staande vrouw uit een zwart gat gekropen ben
Keuzes gemaakt heb die zowel voor de hondjes als mij goed zijn.

Mijn eigen bedrijf ben opgestart en gelijk genoeg werk om van rond te komen en toch genoeg vrije tijd om de hondjes niet de hele dag alleen te laten en nog lekker actief buiten te kunnen bezig zijn met ze.

Prima je honden enkel mee geven aan pensionado's (hopelijk blijven ze nog 15 jaar fit) of stellen die vanuit huis werken (hopelijk blijven ze samen) Anders veranderd de situatie.
Ik heb er al een nieuw topic over geopend. :engel:
Afbeelding
Isabel

Bericht door Isabel »

Nanna schreef: 26 nov 2025, 17:50
Isabel schreef: 26 nov 2025, 17:43
Ja echt voor mezelf 🥰
Weer een Corso?
Een mastiff
Plaats reactie