KVV voor een klein hondje
- Yvette
- Posts in topic: 3
- Honden: 1
- Welke: Toy Poedel
- Contacteer:
KVV voor een klein hondje
Het ziet er naar uit dat Barrie binnenkort dan toch echt gaat verhuizen, dat betekent dat ik dan alleen Freek nog over heb en ik voor het eerst in pak hem beet 15 jaar nog maar 100 gram vlees per dag nodig heb.
Hoe doen jullie dat als je alleen zo'n uk hebt? Grote rollen deels ontdooien, portioneren en dan weer invriezen? Op zoek naar minirollen?
Ik moet weer gaan bestellen dus dacht even horen hoe anderen dat doen.
Ik voer altijd allerlei merken door elkaar maar heb wel voorkeur voor een merk met 15% bot, tegenwoordig lijkt het overgrote deel 20% te hebben.
Hoe doen jullie dat als je alleen zo'n uk hebt? Grote rollen deels ontdooien, portioneren en dan weer invriezen? Op zoek naar minirollen?
Ik moet weer gaan bestellen dus dacht even horen hoe anderen dat doen.
Ik voer altijd allerlei merken door elkaar maar heb wel voorkeur voor een merk met 15% bot, tegenwoordig lijkt het overgrote deel 20% te hebben.
Groetjes Yvette

Freek (2020)

Freek (2020)
Re: KVV voor een klein hondje
Van die burgers zijn handig. En zelfs smuldier heeft nu varianten met 60 gram per deel.
Ik ontdooi gewoon 500 gram en doe er meer dagen mee in een tupperware bak in de koelkast.
Ik ontdooi gewoon 500 gram en doe er meer dagen mee in een tupperware bak in de koelkast.
- Tamara/Bayko
- Posts in topic: 1
- Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]
Er zijn tegenwoordig steeds meer merken die hun KVV ook in kleine porties verkopen.
Op de site van Voerwijzer, hoewel al lang niet meer bijgewerkt, kun je zoeken op verschillende portiesgroottes.
voerwijzer.com//kvv-vergelijken
Er zijn een aantal merken die porties hebben in schijven van 25 of 100 gram (Kivo, Runner, Energique, Duck). Dat zou dan het makkelijkst zijn. Merken zoals Alroda, Barfmenu, Carnivoer, Bandit zijn verpakt in ca. 250 gram wat je kunt portioneren of meerdere dagen achter elkaar geven. Of zoiets als wat Carnibest tegenwoordig erbij heeft: geen worsten maar in een soort biks-vorm wat je kunt schudden.
Grotere worsten een klein beetje laten ontdooien zodat je er met een scherp mes of bijltje porties van kunt maken en die invriezen.
Op de site van Voerwijzer, hoewel al lang niet meer bijgewerkt, kun je zoeken op verschillende portiesgroottes.
voerwijzer.com//kvv-vergelijken
Er zijn een aantal merken die porties hebben in schijven van 25 of 100 gram (Kivo, Runner, Energique, Duck). Dat zou dan het makkelijkst zijn. Merken zoals Alroda, Barfmenu, Carnivoer, Bandit zijn verpakt in ca. 250 gram wat je kunt portioneren of meerdere dagen achter elkaar geven. Of zoiets als wat Carnibest tegenwoordig erbij heeft: geen worsten maar in een soort biks-vorm wat je kunt schudden.
Grotere worsten een klein beetje laten ontdooien zodat je er met een scherp mes of bijltje porties van kunt maken en die invriezen.
Ik zou de voorkeur geven aan grotere rollen en die portioneren. Kan je daarna voor een x aantal dagen gewoon gedachteloos een portie uit de vriezer halen.
Voor Lou ging een kilo in 6 delen. Ik deed dan vaak 5 kilo in 1 keer. Was ik voor een maand klaar en had ze over een maand een gevarieerd menu.
Voor Lou ging een kilo in 6 delen. Ik deed dan vaak 5 kilo in 1 keer. Was ik voor een maand klaar en had ze over een maand een gevarieerd menu.

-
EchoMira
- Posts in topic: 5
- Honden: 3
- Welke: Whippet Lurcher Powder Puff
Ontdooien en weer invriezen vind ik zonde van je product. Daar verlies je toch kwaliteit mee dus ik zou het bevroren portioneren.
Met een slagerszaag kun je plakken maken.
Maar heel eerlijk gezegd zou ik met zulke kleine porties helemaal niet gaan invriezen. Ik zou niet eens hondenvoer kopen.
Gewoon lekker met je boodschappen meebestellen.
Vlees, wat groen en een beetje aardappel.
Beetje vis uit blik, hier en daar een kippenvleugel. Kippenlevertjes kun je wel individueel invriezen.
Veel handiger.
Met een slagerszaag kun je plakken maken.
Maar heel eerlijk gezegd zou ik met zulke kleine porties helemaal niet gaan invriezen. Ik zou niet eens hondenvoer kopen.
Gewoon lekker met je boodschappen meebestellen.
Vlees, wat groen en een beetje aardappel.
Beetje vis uit blik, hier en daar een kippenvleugel. Kippenlevertjes kun je wel individueel invriezen.
Veel handiger.
- pioenroos
- Posts in topic: 1
- Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel
O.a Darf en Pure Instinct hebben kleine rolletje van 250 gram. Darf wel een wat hoger botaandeel zie ik.
Carnis komt in rollen van 200gram
Energique zijn driehoekjes (100gram?)
Rodi komt in kleine rondjes (50 gram?)
O.a Farmfood, Prins en Wolf's menu komen in plakken (100gram?)
DoodleFood heeft kleine schijfjes
Kivo nuggets zijn schijfjes
Ik heb in verleden ook wel porties gemaakt van grote rollen maar vond dat toch wel gedoe. Soms was ik te laat en dan was het toch wel ver ontdooid.
Carnis komt in rollen van 200gram
Energique zijn driehoekjes (100gram?)
Rodi komt in kleine rondjes (50 gram?)
O.a Farmfood, Prins en Wolf's menu komen in plakken (100gram?)
DoodleFood heeft kleine schijfjes
Kivo nuggets zijn schijfjes
Ik heb in verleden ook wel porties gemaakt van grote rollen maar vond dat toch wel gedoe. Soms was ik te laat en dan was het toch wel ver ontdooid.
Als je rollen diepvries gewend was om te geven en besteld dan gewoon uit vriezer halen in koelkast zetten en na een paar uur kun je er prima porties snijden met een vleesmes, al dan niet verwarmd vleesmes om er makkelijk doorheen te komen.
Weet niet hoeveel porties je voor de kleine uit een rol kan halen.
Hier voor Chara haal ik vijf porties van speciale voeding uit een rol. 2 per dag heeft ze nodig dus ik maak bij een nieuwe rol 5 porties aan in boterhamzakjes en gebruik keukenweegschaal voor juiste hoeveelheid.
Hier vries ik dan niet terug in, want prima te doen , 2,5 dag per rol op normale manier ontdooid en in koelkast gehouden.
En ik voer erbij ander vlees, en dat zijn rollen van 500 gram. Dat was met Aki erbij altijd rap op, nu ligt het max 1 dag extra in de koelkast vanuit de vriezer. Prima te doen voor ons.
Maar als ik zou moeten minderen, dan denk ik dat ik daar ook porties van zou maken als het nog niet geheel ontdooid is, dus een heet mes erdoor en afgepaste porties in boterhamzakjes.
Alternatief is inderdaad anders inkopen en wat duurder uit zijn.
Ik heb overigens ook altijd brok staan in de kast, voor als ik vergeten ben het normale voer er tijdig uit te halen.
Weet niet hoeveel porties je voor de kleine uit een rol kan halen.
Hier voor Chara haal ik vijf porties van speciale voeding uit een rol. 2 per dag heeft ze nodig dus ik maak bij een nieuwe rol 5 porties aan in boterhamzakjes en gebruik keukenweegschaal voor juiste hoeveelheid.
Hier vries ik dan niet terug in, want prima te doen , 2,5 dag per rol op normale manier ontdooid en in koelkast gehouden.
En ik voer erbij ander vlees, en dat zijn rollen van 500 gram. Dat was met Aki erbij altijd rap op, nu ligt het max 1 dag extra in de koelkast vanuit de vriezer. Prima te doen voor ons.
Maar als ik zou moeten minderen, dan denk ik dat ik daar ook porties van zou maken als het nog niet geheel ontdooid is, dus een heet mes erdoor en afgepaste porties in boterhamzakjes.
Alternatief is inderdaad anders inkopen en wat duurder uit zijn.
Ik heb overigens ook altijd brok staan in de kast, voor als ik vergeten ben het normale voer er tijdig uit te halen.
Je kan kvv toch gewoon gekoeld bewaren? Ik doe soms wel drie dagen met een verpakking en lepel er gewoon uit wat ze die dag van mij krijgen. Ik voer op het oog. Te dik is minder en te dun is meer. Maar gaat eigenlijk vanzelf prima.
Ik heb ook Duck gevoerd, dat zijn plakjes van 100 gram elk, zitten er geloof ik 8 in een diepvriespak

Tanja en Anne
- Kells
- Posts in topic: 6
- Welke: Ierse Setters
Rodi en Energique zijn porties van 100 gram, maar zo'n uk zou ik min of meer met de pot mee laten eten. Tartaartjes wegen ook 100 gram en dat gemengd met een restje groenten, rijst, pasta of aardappel is ook een complete maaltijd.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Honden hebben toch echt wel calcium nodig, dus vlees met rijst/aardappel en groenten is absoluut niet compleet (ontbreekt meer dan enkel calcium)
Er bestaan tal van merken met kleine porties, en er komen er steeds meer bij. Keuze zat in alle geval!
Duimen draaien voor Barrie op een goede match en verhuis!
Er bestaan tal van merken met kleine porties, en er komen er steeds meer bij. Keuze zat in alle geval!
-
EchoMira
Nee. Maar je begint niet koken te leren door met een kookboek voor je kop geslagen te worden dus dan worden het brokken.Maart schreef: 08 jan 2026, 19:45 Honden hebben toch echt wel calcium nodig, dus vlees met rijst/aardappel en groenten is absoluut niet compleet (ontbreekt meer dan enkel calcium)
Laten we nou eerst maar een keer beginnen, zien we daarna wel of we het perfect doen.
- Kells
Een rauw ei met schaal erbij?Maart schreef: 08 jan 2026, 19:45 Honden hebben toch echt wel calcium nodig, dus vlees met rijst/aardappel en groenten is absoluut niet compleet (ontbreekt meer dan enkel calcium)
Eierschalen tot poeder vermalen is zeker een optie. Moet het wel heel fijn, doe ik zelf ook (kippen krijgen het zo terug) maar als het bij de honden niet fijn genoeg is, komt het er langs achter weer uit 
-
EchoMira
Ik hang aan dat er een hele prooi in moet zitten.
Niet elke maaltijd maar als je je een beetje inleest en de lol er van ziet is het echt niet moeilijk om het heel erg goed te doen.
Maar je hoeft geen driejarenplan voor je een keer een blikje sardienen open maakt.
Niet elke maaltijd maar als je je een beetje inleest en de lol er van ziet is het echt niet moeilijk om het heel erg goed te doen.
Maar je hoeft geen driejarenplan voor je een keer een blikje sardienen open maakt.
- Kells
Een drumstick of een kippenvleugeltje kan ook een prima aanvulling zijn toch?
Een drumstick voor een hondje die maar 100gr nodig heeft is wel wat anders dan een drumstick voor een hond van 30kg 
- Kells
Dan gooi je ze door de schredder en deel je het in porties. Ik denk praktisch. 
-
EchoMira
Dingetje is exact 5 kilo.Maart schreef: 08 jan 2026, 20:25 Een drumstick voor een hondje die maar 100gr nodig heeft is wel wat anders dan een drumstick voor een hond van 30kg![]()
Ik weeg niks af want ze vreet als een labrador en wat overblijft gaat naar de kippen als de andere honden het niet hoeven.
Ze krijgen ook echt een bord met verschillende dingen.
Hoe zou jij een supermarktmenuutje doen voor zo'n hondje?
Of moet ik eerst zeggen wat ik doe?
-
EchoMira
Sowieso vleugeltjes. Een drumstick krijgt scarlet echt niet kapot. Dat wordt er urenlang aan lurken.Kells schreef: 08 jan 2026, 20:46 Dan gooi je ze door de schredder en deel je het in porties. Ik denk praktisch.![]()
Op zich ook leuk.
Mira is van de karkasjes en gekookt vlees en Echo haalt de kip het liefst zelf uit het hok.
- Yvette
- Contacteer:
Nee jullie maken het te moeilijk haha. Ik ga geen hele maaltijden in elkaar staan draaien. Ik wil gewoon goede kwaliteit vlees, dus ook geen vieze drets als Rodi, Energique en dat soort granensmurrie of bietenpulp als vulmiddel.
Ik werd gewezen op een nieuwe verpakking van Kivo, denk dat ik die ga bestellen, ziet er goed uit! Heb ook die voerwijzer weer even doorgekeken, dat was inderdaad ook een handige tip, thanks!
Kipkarkasje neem ik wel eens voor hem mee maar hij heeft niet echt een fantastisch gebit en mist ook bijtkracht dus hij eet het uiteindelijk niet echt op. Zo'n toypoedel is qua gebit geen terrier
Ik werd gewezen op een nieuwe verpakking van Kivo, denk dat ik die ga bestellen, ziet er goed uit! Heb ook die voerwijzer weer even doorgekeken, dat was inderdaad ook een handige tip, thanks!
Kipkarkasje neem ik wel eens voor hem mee maar hij heeft niet echt een fantastisch gebit en mist ook bijtkracht dus hij eet het uiteindelijk niet echt op. Zo'n toypoedel is qua gebit geen terrier
Laatst gewijzigd door Yvette op 08 jan 2026, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Yvette

Freek (2020)

Freek (2020)
- Yvette
- Contacteer:
- Kells
KVV is sowieso drets. Bestel dan kippenkarkassen bij de Groene Weg. Die kosten geloof ik 2,25 per stuk en die kun je prima zelf vermalen. Ik koop ze om bouillon en ragout te maken voor ons zelf.Yvette schreef: 08 jan 2026, 21:30 Nee jullie maken het te moeilijk haha. Ik ga geen hele maaltijden in elkaar staan draaien. Ik wil gewoon goede kwaliteit vlees, dus ook geen vieze drets als Rodi, Energique en dat soort granensmurrie of bietenpulp als vulmiddel.
Kipkarkasje neem ik wel eens voor hem mee maar hij heeft niet echt een fantastisch gebit en mist ook bijtkracht dus hij eet het uiteindelijk niet echt op. Zo'n toypoedel is qua gebit geen terrier![]()
In geval van nood kan je ook nog zelf vlees en groente geven met als toevoeging gistocal.
Dat deed ik vroeger met mijn eerste honden ook.
Dat deed ik vroeger met mijn eerste honden ook.

Je kan ook gaan voor gestoomd vlees, bijv. zakjes van Farmfood, blikjes van Renske of de gestoomde worsten van van Driel ( merk Fred). Zo’n gestoomde worst, snij je voor de eerste 2 dagen af wat je wilt voeren, en de rest geproportioneerd in plakken in de vriezer.
Zo doe ik het.
Zo doe ik het.