Consensus over checklist welzijn

Plaats reactie
EchoMira
Posts in topic: 3
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Consensus over checklist welzijn

Bericht door EchoMira »

Ik heb een idee. Het is toch winter.

We stellen een lijst op over wat een hond echt nodig heeft om volledig tot volwassen geluk te komen.
Wat is de Maslow-pyramide voor een hond en hoe ziet dat er uit in jouw huishouden.

Ik denk dat er vooral een herkenbare dagstructuur moet zijn. Jij bent duidelijk de gatekeeper en honden willen graag weten wanneer ze er iets mee te maken hebben.
In de droogste vorm, het verzetten van bakentjes.
Mijn honden worden extreem gelukkig als ze in de auto mogen zitten. Wat elke dag mag. Soms langer dan ik hier ga toegeven. Fantástisch vinden ze het. Omdat ik ze alledrie tegelijk als een banjo bespeel. Geef ze gewoon hun feestje.

Ik ben ook van de roedeldierentheorie. Ik denk dat het hebben van een andere hond enorm veel uitmaakt.

En jullie?

Het is de (mijn) bedoeling dat iemand die net een jack russell van marktplaats heeft gekocht hier meteen ziet hoe hij zijn hond gelukkig moet maken.
Mo-yi
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Consensus over checklist welzijn

Bericht door Mo-yi »

Dat je een veilige factor bent voor je hond, waar die van op aan kan. Grenzen zetten en die, in het begin goed aanhouden, later kunnen de teugels altijd nog vieren.
Serieus fatsoenlijk eten, verdiep je er wat in en geen supermarkt troep.
oeh; "commando's ( stom woord ) aanleren met een gebaar...altijd handig voor wanneer op afstand iets gedaan wil krijgen :lol1:
Je hond ook regelmatig de tijd van zn leven geven, zij het strandwandelingen, of spelen met andere honden, gewoon even lekker uitrazen.
Mo-yi was ook gek op autorijden, en als het kutweer was en we niet echt hele grote ronden deden, dan ging ik vaak met haar hier om de hoek, had ze toch even de autorit gehad, en hadden we lekker tussen de weilanden kunnen hobbelen.
Afbeelding

2011-2025
Shiloh
Posts in topic: 4
Welke: Welsh Springer Spaniël

Bericht door Shiloh »

(Mentale) Uitdaging en beweging is belangrijk.

Maar geef ze ook voldoende gelegenheid om te verwerken wat ze meemaken. Soms moet je een hond even begrenzen en tot rust dwingen. Zeker als die zelf niet in staat is om die rust te pakken.
Afbeelding
Josefien
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Waar ik gewoonweg blij om ben, is dat ze alledrie in 'fase 6 van Maslow ' zijn.

Zelfoverstijging. En dat kun je als 'baas' helpen bewerkstelligen door een hond te laten leven in roedelverband. 1 hond is geen hond, naar mijn mening. Het betekent wel dat je niet zomaar klakkeloos een hond erbij zet, maar goed selecteert op basis van wat je hebt rondlopen en wat daarbij zou kunnen passen.

Javier, die als pispaal en letterlijke underdog een tijd heeft gefunctioneerd in een grote roedel. Dat deed hem bepaald niet goed, bang en onzeker. Mijn brietjes destijds gaven hem het vertrouwen in zichzelf (terug) Hij ontwikkelde zich hier prima en is op zijn eigen zachtmoedige wijze in control. Prachtig om te zien hoe hij Merlijntje en Edison heeft bijgebracht wat 'fatsoensmanieren' zijn. Zachtaardig, onverstoorbaar, en dat heeft hij overdragen op hen. Hij had zichzelf verwerkelijkt en kon de volgende stap nemen. Openstaan voor andermans behoeftes.

Ook (en dus) zijn Merlijntje en Edison heerlijk senang. Geven de DSD in dagopvang alle ruimte en vrijheid om stap 5 van Maslow te bereiken. Daar worstelt hij nog wat mee, maar ze laten hem zien dat het allemaal prima is. Tijdens oudjaar toonde hij t.o.v. de oude logeerdames, cq de vuurwerkvluchtelingen, dat hij een stap opzij kon zetten om hen de rust en ruimte te bieden. Een hele stap voorwaarts.

Hoe honden betekenisvol voor elkaar kunnen zijn. Wat zij hebben ervaren, en dat vervolgens overdragen op een ander, is zo mooi om mee te maken. En het doet me ook wat, de kalmte en rust waarmee Wibaut (het brietje) destijds Javier bejegende, wordt voortgezet. Zo'n nerveuze, ' overprikkelde' DSD die de boodschap meekrijgt van een hond die al sinds 2015 is gaan hemelen

En ja, ik weet het het, dit is weinig zinvolle info voor iemand die een JRT op MP heeft gescoord, of misschien ook wel.
Laatst gewijzigd door Josefien op 12 jan 2026, 23:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Basisbehoeften. Een huis, te eten hebben, voldoende beweging krijgen. Dan een baas hebben die snapt wat ie gekocht heeft en er ook mee aan de gang wil. Dat kan van alles zijn. Soms jachttraining, soms africhting. Obedience, flyball noem maar op. Of gewoon een gezellig hondje om tussen je tieten te klemmen. Maar er daadwerkelijk plezier in hebben en niet van na twee maanden ‘o ja die kuthond ook nog’.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 2
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ik ben ook van de roedeldieren. Bij mijn eerste twee honden kon het niet, maar sindsdien lopen er hier minimaal twee, nu weer drie en soms vier honden rond. Het welzijn van onze honden staat voorop, waar wij zijn, daar zijn de honden ook. Ze gaan altijd mee op vakantie en we kijken naar plekken waar zij welkom zijn en ook lol kunnen hebben. D.w.z. lekker los kunnen lopen, zwemmen als ze daar zin in hebben en ook waar het niet te warm voor ze is. Het zuiden in de zomer doen we dus niet. In onze eigen omgeving lopen ze dagelijks los in het dorpsbos en in het weekend gaan we naar andere losloopplekken omdat ze die afwisseling nodig hebben. Wat eten betreft klagen ze niet. Ik ben dan wel een luie kok, want als basis krijgen ze brokken (WotW in wisselende smaken) met wat natvoer er overheen. Daarnaast van alles aan deugdelijk snackmateriaal en lekkers van onze tafel. Ze klagen eigenlijk nooit, dus het zal ze wel bevallen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Marc

Bericht door Marc »

Voor mij betekent dat ook dat de honden een bepaalde vrijheid hebben. Wandelen doen we los. In huis mogen ze overal op en ze mogen zo vaak ze willen naar de tuin en doen wat ze willen. Dat is wel nieuw voor me maar ik denk wel dat ze het fijn vinden. Hier tenminste wel.

Bij ons mogen ze wel alleen in de keuken en woonkamer en de rest van het huis zien ze nooit en daar komen ze nooit. Nooit in de gang en nooit boven via de trap in de gang. Ik laat ze in en uit via de zijdeur. Of achterdeur. Ze zijn nog nooit boven geweest anders dan gedragen naar de douche bv. Wij hebben een open houten gedraaide trap met een stenen vloer eronder en een vide. Met spijlen waar ze doorheen passen. Dat durf ik echt niet aan.

Maar ze weten niet beter. En ze hebben natuurlijk voldoende aan de benedenverdieping en tuin.
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Ritme regelmaat , fijne mand lekkere snacks en niet elke dag zelfde blokje om maar ook regelmatig iets anders ontdekken
Groetjes Heidi

Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Naast uiteraard gezonde voeding, medische zorg en een comfortabele leefomgeving:
Duidelijkheid, vertrouwen, ontspanning en ruimte om zichzelf en hond te kunnen zijn. Dus een uitlaatklep hebben voor hun hondse behoeftes: snuffelen, graven, kluiven, rennen, sociaal contact, jagen, waken, rollen door viezigheid, zwemmen, spelen, etc.
Fysieke en mentale stimulans: wandelen op verschillende plekken passend bij de energiebehoefte van de hond, interactie met de omgeving, andere dieren en met de eigenaar op de manier die afgestemd is op de hond (trucjes leren, zoekspellen, apporteren, speuren, puzzels, trainen, behendigheid, gehoorzaamheid; net waar de talenten en behoeftes van de hond liggen).
En voor mijn watjes: vanuit optimisme en positiviteit, zonder druk of eisen, zelfvertrouwen vergroten en daarmee ruimte voor groei creëren; de hond helpen als hij ergens moeite mee heeft en dat niet als een vaststaand gegeven beschouwen.
Afbeelding
Shiloh

Bericht door Shiloh »

Diana schreef: 13 jan 2026, 11:31 En voor mijn watjes: vanuit optimisme en positiviteit, zonder druk of eisen, zelfvertrouwen vergroten en daarmee ruimte voor groei creëren; de hond helpen als hij ergens moeite mee heeft en dat niet als een vaststaand gegeven beschouwen.
Vind dat bij jou altijd zo knap Diana. Het is natuurlijk alweer jaren geleden dat ik je gezien heb, maar je hebt altijd zo’n relaxte indruk op mij gemaakt. Jij hebt zoveel rust en positiviteit en straalt gewoon van alle kanten vertrouwen uit.

Zo maar even een complimentje. Heb dat geloof ik nooit tegen je gezegd, maar ik vind dat echt heel erg indrukwekkend.
Afbeelding
S.V.

Bericht door S.V. »

Ik denk dat je vooral niet teveel moet theoretiseren en doen wat goed voelt de rest is logica..( denk ik dan) belangrijkste is de wil te leren, niemand stapt in als expert.
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Shiloh schreef: 13 jan 2026, 12:50
Diana schreef: 13 jan 2026, 11:31 En voor mijn watjes: vanuit optimisme en positiviteit, zonder druk of eisen, zelfvertrouwen vergroten en daarmee ruimte voor groei creëren; de hond helpen als hij ergens moeite mee heeft en dat niet als een vaststaand gegeven beschouwen.
Vind dat bij jou altijd zo knap Diana. Het is natuurlijk alweer jaren geleden dat ik je gezien heb, maar je hebt altijd zo’n relaxte indruk op mij gemaakt. Jij hebt zoveel rust en positiviteit en straalt gewoon van alle kanten vertrouwen uit.

Zo maar even een complimentje. Heb dat geloof ik nooit tegen je gezegd, maar ik vind dat echt heel erg indrukwekkend.
Wat lief, dankjewel :J: :bloos:
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Shiloh schreef: 13 jan 2026, 12:50 Jij hebt zoveel rust en positiviteit en straalt gewoon van alle kanten vertrouwen uit.
Nou. Dat is een compliment dat ik niet zal krijgen. Vanwege het gemopper en de neuroses.

Wat moeten we nu doen?

Een lijstje in het eerste bericht?
Of gaat er iemand een opstel over maken en komt het dan in een vastgezet topic bij gedrag en opvoeding? Of gewoon een kort schemaatje van ons halfbakken onderzoekje?

Inhoudelijk wordt het denk ik een kwestie van hoevaak iets genoemd wordt. Dat is hoger.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

S.V. schreef: 13 jan 2026, 12:54 niemand stapt in als expert.
Nou. Als ik een nieuw soort dier neem, weet ik veel...een bergleguaan.
Dan ga ik wel degelijk heel hard aan de zelfstudie en youtube en forums lezen.
Ik heb nooit in mijn beginnersschap gezeten van "ik ben een beginner, alles is goed genoeg."
Dat is met sudoku´s maken wel maar zodra je er zoogdieren afhankelijk van gaat maken moet het wel een beetje goed, vind ik.

Dus waarom geen gezamenlijke uitspraak over: Dit is de basis.
Gaat niet over een of andere youtuber of cursus bij de raad maar gewoon over thuis.
Ononderhandelbare minimale eisen waaronder je gewoon niet meer moet verwachten dat het goed gaat.

Als je niet alle vinkjes hebt ben je een kutbaas.
Jackira
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

In ieder geval zowel bij een pup als een volwassen herplaatser de hond tijd geven om te wennen. Niet verwachten dat je de volgende dag al naar je werk kunt en dat ze dan alleen kunnen blijven. Of in dat geval een goede oppas regelen. Liefst ook nog een reserve oppas.

Je realiseren bij een pup dat het een babyhond is die ineens weg is bij z'n moeder en nestgenootjes. Dus ook niet teveel van verwachten in een korte tijd. Ze hoeven niet de knapste van de puppycursus te zijn dus alvast in een strak leerschema te zitten. Daar is nog tijd genoeg voor. Bouw eerst maar een goede band op.

Ze zijn ook niet na twee weken zindelijk. Ook niet als de pup van de moeder van de kapper van de postbode dat wel is.

En alsjeblieft, ren niet als eerste actie naar de winkel voor een bench. Probeer het zonder, maak een stukje van je huis veilig voor als je even geen toezicht kunt houden. Maar dat hoeft niet een hele kleine ruimte te zijn zodat ze gedwongen eerder zindelijk zijn. Of gedwongen in hun eigen uitwerpselen zitten.
AfbeeldingAfbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Vrienden van mij hadden altijd honden. Op het moment dat ze een Engelse setter namen hadden ze al een springer. De Engelse setter bleek toch wel echt van een heel ander kaliber. Zindelijkheid blijkt bij dat ras rustig bijna een jaar te duren. Slopen blijft levenslang een ding en luisteren is ook niet eenvoudig. Dus soms krijg je gewoon een uitdaging hoe goed je ook denkt dat je met honden kan of kan opvoeden.

Ze hebben gewoon doorgezet en de hond is inmiddels 6 maar sloopt en steelt nog steeds. Haha. Ik vind de hond erg leuk. Zij ook maar een makkelijk ras is het blijkbaar helemaal niet. Ik zeg ras omdat de fokker zegt dat die zaken nu eenmaal sterk in dat ras zitten. Ook eten van zaken die niet eetbaar zijn maar wel ruiken naar eten. Hap slik weg verpakking bv.

Dat soort dingen doen mijn honden gewoon niet. Slopen nooit en zaken opeten die niet eetbaar zijn ook niet. Dapper en Wuilus deden dat ook niet. Terwijl die wel sloopten bv.

Dus je kan ondanks je ervaring altijd een uitdaging krijgen. Dat Eva mensen beet was ook echt een uitdaging. Ze deed het vanaf de eerste dag dus het zat gewoon in de hond. Dat wegkrijgen is eigenlijk hetzelfde als iemand afleren om te lachen. Niet te doen dus.
Afbeelding
Shiloh

Bericht door Shiloh »

Jackira schreef: 14 jan 2026, 00:30 En alsjeblieft, ren niet als eerste actie naar de winkel voor een bench. Probeer het zonder, maak een stukje van je huis veilig voor als je even geen toezicht kunt houden.
Ik liet gisteren Tez voor het eerst kort alleen (kwartiertje). Ik dacht, ik laat haar in de opgeruimde keuken met een mandje. Daar kan weinig gebeuren. Kom ik weer thuis, spiek ik door het keukenraam. Staat madam pontificaal op de keukentafel :goeie:

Haha. Clown. Geen schade. Maar volgende keer gaan we toch een ander plekje verzinnen.
Afbeelding
Josefien
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Shiloh schreef: 14 jan 2026, 22:30

Ik liet gisteren Tez voor het eerst kort alleen (kwartiertje). Ik dacht, ik laat haar in de opgeruimde keuken met een mandje. Daar kan weinig gebeuren. Kom ik weer thuis, spiek ik door het keukenraam. Staat madam pontificaal op de keukentafel :goeie:

Haha. Clown. Geen schade. Maar volgende keer gaan we toch een ander plekje verzinnen.
Waarom? Keukentafel is toch prima. Heeft ze wat meer overzicht, als ze zich daar senang bij voelt, lekker laten zo. Ik had er ook eentje, die nog moest landen in zijn nieuwe omgeving. Niets zo fijn als via een stoel op de keukentafel klimmen, had hij overzicht. Voor Merlijntje een manier om te aarden, in een omgeving die hem nog vreemd was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naarmate hij meer vertrouwd en eigen raakte met zijn omgeving, deed hij dit minder. Hoewel lekker hangen op de keukentafel nog steeds gezellig blijft
Afbeelding
Afbeelding
Shiloh

Bericht door Shiloh »

Nou nee. Liever niet. Ik accepteer mijn hond op veel plekken, maar niet daar waar ik eet. Overigens was ze niet echt senang, ze was best een beetje gestressed, volgens mij durfde ze er ook niet weer vanaf. Niet zo veilig als ik dacht dus. Maar genoeg andere mogelijkheden.

Maar Merlijn ziet er wel schattig uit zo!
Afbeelding
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Josefien schreef: 14 jan 2026, 22:55
Shiloh schreef: 14 jan 2026, 22:30

Waarom? Keukentafel is toch prima. Heeft ze wat meer overzicht, als ze zich daar senang bij voelt, lekker laten zo. Ik had er ook eentje, die nog moest landen in zijn nieuwe omgeving. Niets zo fijn als via een stoel op de keukentafel klimmen, had hij overzicht. Voor Merlijntje een manier om te aarden, in een omgeving die hem nog vreemd was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naarmate hij meer vertrouwd en eigen raakte met zijn omgeving, deed hij dit minder. Hoewel lekker hangen op de keukentafel nog steeds gezellig blijft
Afbeelding
Haha, ik vind het prachtig! Onze Clancy is ook zo'n toerist die regelmatig op tafel klimt, meestal na het eten. Wij moeten er altijd om gniffelen en zeggen hooguit lachend: Wat doe je daar?
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Josefien

Bericht door Josefien »

Shiloh schreef: 14 jan 2026, 23:02 Overigens was ze niet echt senang, ze was best een beetje gestressed, volgens mij durfde ze er ook niet weer vanaf. Niet zo veilig als ik dacht dus.
Ja, dan idd een ander plekje zoeken, als ze niet chill was op tafel.
Je had het over pontificaal en grapjas, dus nam ik aan dat ze het prettig vond op die keukentafel.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Elkaar (leren) vertrouwen en elkaar begrijpen vind ik eigenlijk wel een belangrijke.
Nog meer als je geen pup in huis haalt, maar een hond die al wat maanden of jaren is gegroeid.
Ga niet voor een uiterlijk of specifiek ras zonder daar echt goed een beeld van te krijgen, bedenk wat je zelf voor ogen hebt bij het in huis halen van nieuwe huisgenoot hond.

Te vaak zie je soms toch dat ze vallen voor uiterlijkheden, of bepaald beeld voor ogen hebben omdat "buurman" zijn hond fantastisch is, en goed luistert dat zij zo'n type hond ook krijgen en dat die net zo zal zijn.

Ik heb nu al een tijdje honden die merkbaar het prettig vinden om in huis een hondenmaatje te hebben, ik heb ook 2 honden gehad die eigenlijk liever enig hond hadden geweest.

Hier was het ook belangrijk dat mijn vriend en ik wel een beetje dezelfde mindset hadden over de opvoeding. Als de een dingen toelaat en een ander niet, dan veroorzaakt dat verwarring.

Hier maakt het dan ook niet uit of ik er mee loop of mijn vriend, ze reageren eigenlijk buiten hetzelfde.
Ze vinden het wél geweldig als we samen met ze op pad gaan, dat blijf ik bijzonder vinden om te zien hoe ze dat dan uiten.

Regelmaat is hier in uitlaten, eten op redelijk gezette tijden en 2x per dag. Verzorging van de vacht is ook nodig, moet met name Chara met regelmaat flink borstelen anders krijgt ze klitten of zelfs vilten.

En om elkaar te leren begrijpen en vertrouwen vind ik het eigenlijk niet zo gek om eens een hondenschool of een paar lessen sport te volgen. Zeker als je niet weet hoe je een hond dingen aan moet leren, of af.

Zie soms echt mensen aanklooien met een pup of herplaatser, dat ik denk.. och ga toch eens bij een schooltje te raden over hoe belonen werkt, afleiden, hoe je uberhaupt leert een hond naar je toe te laten komen, hoe je spel met elkaar kunt aangaan of sowieso klein beetje leert hoe de lichaamstaal van een hond werkt.
Plaats reactie