Crematie Evidensia
Crematie Evidensia
Zaterdag 7 februari 2026 in Kassa (19:00, NPO2): Het verlies van je huisdier is een emotioneel ingrijpende gebeurtenis. Als je huisdier komt te overlijden, wil je natuurlijk een waardig afscheid. Maar oud-medewerkers van Evidensia dierencrematoria vertellen onrustbarende verhalen hoe het ruim twee jaar geleden in zeker één vestiging flink mis ging. Er werd met dode dieren gesmeten en het bewaren van de stoffelijke overschotten verliep chaotisch.
Maar het toppunt was het premium-pakket. Eigenaren van dieren die dit extra dure pakket hadden aangeschaft voor een individuele crematie, kregen dat vaak niet. De overleden dieren werden samen met andere dieren gecremeerd en daardoor kon de as vermengen met de as van andere dieren.
Maar het toppunt was het premium-pakket. Eigenaren van dieren die dit extra dure pakket hadden aangeschaft voor een individuele crematie, kregen dat vaak niet. De overleden dieren werden samen met andere dieren gecremeerd en daardoor kon de as vermengen met de as van andere dieren.

- Kells
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Re: Crematie Evidensia
Ik ga zo even kijken, maar ik heb sowieso niks met cremeren. Onze honden begraven we op de Larixhof.

Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
In mijn omgeving is er ook maar 1 die ik vertrouw. De andere weet ik ook dingen over.
Ik steek ze indien nodig nog liever 14 dagen in de vriezer dan dat ik ze naar 1 van de andere zou brengen.
Niet dat ik zo enorm sentimenteel ben met hun dode lichaam, maar ik hoef er geen in huis waarvan ik weet dat het niet hun zou kunnen zijn. Of niet helemaal.
Hun lichaam zelf hoeft niet met hun fluwelen handschoenen en rouwstoet naar de oven gebracht worden.
Ik steek ze indien nodig nog liever 14 dagen in de vriezer dan dat ik ze naar 1 van de andere zou brengen.
Niet dat ik zo enorm sentimenteel ben met hun dode lichaam, maar ik hoef er geen in huis waarvan ik weet dat het niet hun zou kunnen zijn. Of niet helemaal.
Hun lichaam zelf hoeft niet met hun fluwelen handschoenen en rouwstoet naar de oven gebracht worden.
-
EchoMira
- Posts in topic: 4
- Welke: Whippet Lurcher Powder Puff
Hier gaan ze in de tuin. Wel gewoon pas als het er weer voor is.
Ik ga echt niet op drie januari mijn dooie hond in een volgelopen ijskoude kuil stoppen.
In het donker.
Ik ga echt niet op drie januari mijn dooie hond in een volgelopen ijskoude kuil stoppen.
In het donker.
-
EchoMira
- Welke: Whippet Lurcher Powder Puff
Ik had een dood schaap.
In laten slapen vanwege neurologische ouderdom.
Moet je die in de kruiwagen trekken. Op een app zeggen dat je een dood veeding hebt.
Komt er een vrachtwagen met een hele grote grijper een bruin mager ouessantje oppakken. En bij het oppakken kraakte ze ...
Zo wil ik ook.
Het is rot vlees.
- Kells
- Posts in topic: 2
- Welke: Ierse Setters
Net gekeken en het is wat ik al dacht. Na mijn eerste hond heb ik er nooit meer een laten cremeren omdat ik het toen al niet vertrouwde.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- Loraine
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Bij mijn weten worden ze bij individuele crematie ook gewoon met meerdere tegelijk gecremeerd maar zou er normaal iets van een afscheiding en/of balkje met nummer oid bij liggen zodat ze weten dat hond A van Jantje is en kat B van Pietje etc.
Mijn katten zijn volgens mij bij Kolleweidenhof gecremeerd, op ouwe Teig na, omdat ik toen nog in Nunspeet woonde.
Zij is bij de Breborgh gecremeerd.
Mijn katten zijn volgens mij bij Kolleweidenhof gecremeerd, op ouwe Teig na, omdat ik toen nog in Nunspeet woonde.
Zij is bij de Breborgh gecremeerd.
Het is niet zo dat je daar dan weer verbaasd over moet zijn toch, mensen doen waar ze mee weg komen en het valt niet te controleren achteraf.. ehm ja alleen door klokkenluiders dus. triest.. Je verkoopt een dienst aan mensen maar kunt zelfs de basis niet waarmaken blijkbaar. chapeau. Zelf laat ik mijn dieren vaak na euthanasie bij de dierenarts voor destructie.. als het leven vervlogen is dan is het wel klaar. tot die laatste adem ga ik met liefde en passie met ze om, daarna is het alleen nog dat omhulsel..

Ik begraaf ze in de tuin en heb wuilus laten cremeren puur omdat ik geen tuin had en ze thuis ingeslapen was. En dan lag ze daar op een matras. Mijn gevoel zei doe maar zoals het "hoort" omdat ik niet wist hoe het moest.
Prima maar Tom en de katten en de kippen liggen sindsdien in de tuin. Omdat het een koophuis is. Waar ik met Wuilus woonde was huur en de tuin was te klein. Naar een destructie bedrijf brengen vond ik een beetje kil op dat moment.
Prima maar Tom en de katten en de kippen liggen sindsdien in de tuin. Omdat het een koophuis is. Waar ik met Wuilus woonde was huur en de tuin was te klein. Naar een destructie bedrijf brengen vond ik een beetje kil op dat moment.
- ellen en de birmanen
ik laat de honden altijd wel cremeren, individueel. er gaat een klein beetje as in een glasornament en de rest strooi ik uit. of ze het echt doen dat alleen cremeren, ik weet het niet en wat niet weet wat niet deert.
Zowel Shib als Lou zijn individueel gecremeerd, lagen ook echt alleen in de oven.
Die afspraken waren ook zo gemaakt dat ik ze zelf heb gebracht, mee naar de oven ben gegaan en ze na het crematieproces ook direct weer mee naar huis heb genomen.
Die afspraken waren ook zo gemaakt dat ik ze zelf heb gebracht, mee naar de oven ben gegaan en ze na het crematieproces ook direct weer mee naar huis heb genomen.

Ik ben dan zelf weer allergisch voor dat opgebaard gedoe, dat ze daar op een mooi kussen liggen met een kaarsje etc. Hier zijn ze allemaal ingeslapen bij de dierenarts . Ze worden opgehaald door crematorium Stadskanaal want ik wil niet met mijn dode hond in kofferbak rondrijden. Individuel gecremeerd en gewoon terug in potje tot ik de plek vind waar ze het liefste waren.
Maar hoe krijg je het in je hoofd om als je zon crematorium leid....om zo om te gaan met mensen hun dieren. Wat ben je dan voor iemand. Ik bedoel je hoeft niet mee te huilen maar een beetje gevoel...
Maar hoe krijg je het in je hoofd om als je zon crematorium leid....om zo om te gaan met mensen hun dieren. Wat ben je dan voor iemand. Ik bedoel je hoeft niet mee te huilen maar een beetje gevoel...
- Mo-yi
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
Ik vind het een fijn idee dat ik ze weer "thuis bij me" heb. Thuis ingeslapen, zelf gebracht en zo is ze nu dan toch soortvan dichtbij me, en gaat altijd mee mocht ik verhuizen.
Ieder zn keuzes erin en alles is goed lijkt me. Maar als crematoriums aanbieden voor optie; in groep of individueel dan moeten ze dat ook doen natuurlijk. Ik las toevallig een artikel dat in Amerika ook zoiets met mensen is gebeurd, een hoop lijken opgestapeld en in 1 x gecremeerd en verdeel maar wat in potjes. Hoe halen ze het in hun hoofd. Ze verdienen er al genoeg aan dus dat gehaggel en zeker met zoiets hoe ziek ben je dan.
Ieder zn keuzes erin en alles is goed lijkt me. Maar als crematoriums aanbieden voor optie; in groep of individueel dan moeten ze dat ook doen natuurlijk. Ik las toevallig een artikel dat in Amerika ook zoiets met mensen is gebeurd, een hoop lijken opgestapeld en in 1 x gecremeerd en verdeel maar wat in potjes. Hoe halen ze het in hun hoofd. Ze verdienen er al genoeg aan dus dat gehaggel en zeker met zoiets hoe ziek ben je dan.
2011-2025
Bij mensen kan dat niet hoor. Ovens zijn ingericht voor 1 kist tegelijk.Mo-yi schreef: 08 feb 2026, 11:37 Ik vind het een fijn idee dat ik ze weer "thuis bij me" heb. Thuis ingeslapen, zelf gebracht en zo is ze nu dan toch soortvan dichtbij me, en gaat altijd mee mocht ik verhuizen.

- Mo-yi
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/20 ... unerarium/
https://foxbaltimore.com/news/tv-news-m ... s-identify
sommigen laten de lichamen ergens wegrotten
https://foxbaltimore.com/news/tv-news-m ... s-identify
sommigen laten de lichamen ergens wegrotten
2011-2025
‘ Toen ze hoorde van de grimmige ontdekking liet ze haar dochter, die arts is, de assen bestuderen. "Deze assen zijn niet van papa", zei ze tegen haar moeder.’
Daar haak ik al af. Crematie as bevat geen dna.

- Mo-yi
Dat lijkt me ook stug ja, maar; "Politie treft 189 rottende lichamen aan in uitvaartcentrum in VS"kun je wat moeilijk omheen, lichamen opstapelen, zonder koeling laten rotten was niet echt de bedoeling volgens mijNanna schreef: 08 feb 2026, 11:50 ‘ Toen ze hoorde van de grimmige ontdekking liet ze haar dochter, die arts is, de assen bestuderen. "Deze assen zijn niet van papa", zei ze tegen haar moeder.’
2011-2025
- Tamara/Bayko
- Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]
Zo heb ik het met Bayko en Cyntha destijds ook gedaan. Mee naar de oven, zelf kunnen zien dat er verder geen andere lichamen in lagen, daarna B & C erin zien gaan en blijven wachten tot het proces voorbij was en de as direct mee naar huis kon. Dat crematorium valt helaas inmiddels ook onder Evidensia (net als alle andere 'gewone' crematoria in deze provincie lijkt het), dus mee naar de oven is niet meer toegestaan en het duurt daarna nog dagen tot zelfs anderhalve week voordat je de as thuis krijgt. Daar word ik niet heel blij van...Ybbihs schreef: 08 feb 2026, 09:09 Zowel Shib als Lou zijn individueel gecremeerd, lagen ook echt alleen in de oven.
Nou had ik toch al halfhalf besloten dat Cody wordt geresomeerd (watercrematie) in plaats van een gewone crematie. Dat kan gelukkig tegenwoordig op steeds meer plaatsen in Nederland. Vanuit mijn kennissenkring heb ik al veel goeds gehoord over Venlo dus dat gaat 'm t.z.t. worden voor Co. Over honderd jaar natuurlijk pas.
De vorige honden destructie, puur omdat ik niet veel met cremeren of as in huis had.
Bij Aki hebben we anders gekozen, begraven zou wel mijn voorkeur hebben gehad, maar ons huis is en huurhuis en een plaatsje en klein voortuintje. Dus dat was geen optie.
Gekozen voor resomeren. We zouden hem 's avonds weg moeten brengen, maar ik ben blij dat we toch gebeld hebben of hij de volgende dag niet toch opgehaald kon worden. Dat ging echt heel netjes en met respect.
Toen we de urn/blik konden halen was dat ook heel respectvol en fijn. Ben toch wel blij dat we er dit keer zo voor gekozen hebben.
Blik staat nog steeds op een plekje met zijn halsband eromheen. We willen iets laten maken waar wat as in kan, maar voor nu is het goed zo.
Bij Aki hebben we anders gekozen, begraven zou wel mijn voorkeur hebben gehad, maar ons huis is en huurhuis en een plaatsje en klein voortuintje. Dus dat was geen optie.
Gekozen voor resomeren. We zouden hem 's avonds weg moeten brengen, maar ik ben blij dat we toch gebeld hebben of hij de volgende dag niet toch opgehaald kon worden. Dat ging echt heel netjes en met respect.
Toen we de urn/blik konden halen was dat ook heel respectvol en fijn. Ben toch wel blij dat we er dit keer zo voor gekozen hebben.
Blik staat nog steeds op een plekje met zijn halsband eromheen. We willen iets laten maken waar wat as in kan, maar voor nu is het goed zo.
Ik heb een aantal honden laten cremeren, individueel of dat denk ik dan toch..
De meesten hadden implantaten en die heb ik nadien meegekregen samen met de as.
Nu heb ik een eigen huis met aardig wat tuin dus als ik weer afscheid moet nemen begraaf ik ze hier
Ik snap dat mensen door en door rot zijn en dus ook op deze manier een winstmarge behalen over het verdriet en verlies van andere mensen
Dat ze maar meer dan eens hard hun teen mogen stoten
De meesten hadden implantaten en die heb ik nadien meegekregen samen met de as.
Nu heb ik een eigen huis met aardig wat tuin dus als ik weer afscheid moet nemen begraaf ik ze hier
Ik snap dat mensen door en door rot zijn en dus ook op deze manier een winstmarge behalen over het verdriet en verlies van andere mensen
Dat ze maar meer dan eens hard hun teen mogen stoten
Mijn honden zijn gecremeerd samen met wat er op dat moment was aan vogels, konijnen,enz.
Leek me wel toepasselijk.
Ik heb niet veel met as o.i.d.
Een plukje haar of een bewaard melktandje vind ik net wat meer.
Leek me wel toepasselijk.
Ik heb niet veel met as o.i.d.
Een plukje haar of een bewaard melktandje vind ik net wat meer.