Gewetensvraag

EchoMira
Posts in topic: 5
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Gewetensvraag

Bericht door EchoMira »

Ik hoorde vandaag iemand zeggen dat het houden van dieren in kooien eigenlijk niet meer kan. En daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Als beginsel.

Maar kan een hond in een huis dan wel?
Niet dat ik daar aan twijfel want er is natuurlijk een heelal aan voorbeelden van enorm gelukkige honden bij mensen in een huis. Waarvan akte. Mijn honden zijn ook blij met het huis en hun mandjes en stoelen en bakjes met eten.
Ik kan alle deuren open zetten. Er loopt niemand weg. Waar gaan ze heen dan?

Maar hoe gaan honden om met het feit dat ze opgesloten worden?
Los van of de baas thuis is want dat is een ander verhaal.

Het geblaf achter het raam. Kan dat nog?
Is dat niet gewoon een hamster die aan zijn tralie knaagt?
Een ijsberende ijsbeer?

Ik neem mijn honden altijd mee. Ook als ik ga werken. Dan maar in de auto.
Ze liggen er luxe bij maar als ik ze met zijn drieen in een kattenkoffer moet douwen gaan ze ook mee.
Dat is absoluut ook strikte gevangenschap maar onderaan de streep zie ik blije honden en weet ik zeker dat ze zichzelf of elkaar niet zielig vinden.

Laten we het over de fysieke grenzen hebben. Waar ervaart jouw hond dat hij niet vrij is?
Nanna
Posts in topic: 3

Re: Gewetensvraag

Bericht door Nanna »

Ze zijn eigenlijk altijd bij ons. Mee op vakantie, bezoek, the works. Werken doen we niet meer dus de godganse dag tijd voor de honden als het moet.
Een doodenkele keer moeten ze even een paar uurtjes alleen blijven maar dat zie ik niet als een probleem.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 14 feb 2026, 20:39
Een doodenkele keer moeten ze even een paar uurtjes alleen blijven maar dat zie ik niet als een probleem.
Nee ik ook niet maar daarom vind ik het nog wel interessant.
Ik denk ook dat er zat honden denken van " Zo. Die is weg".

Het gaat om vertrouwen. Mijn honden weten dat ik weer terug kom en ze dan kluifjes geef. En dat is genoeg voor ze.
Maar dat betekent niet dat het feit dat ze in beperkingen leven niet uitmaakt.
Kells
Posts in topic: 2
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Waar wij zijn, daar zijn de honden ook. Vanmiddag moesten we in Groningen zijn om wat dingen op te halen en daarna zijn we naar Gieten gereden om met de honden te wandelen. Op de weg naar huis nog wat boodschappen gedaan in Roden en even koffie wezen drinken bij vrienden van ons die Aideen van ons hebben. Onze honden vinden het allemaal prima en slapen ondertussen graag in de auto. Op vakantie gaan de honden mee en we zoeken locaties op waar zij ook fijn los kunnen lopen. In eigen omgeving lopen ze ook altijd los, want dat kan hier gelukkig! Thuis mogen ze liggen waar ze willen en ´s nachts is dat meestal bij ons op bed. Ze zijn bijna nooit alleen thuis op een half uurtje per dag na, als ik boodschappen doe. Ze hebben volgens mij geen reden tot klagen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Smoushond
Posts in topic: 1

Bericht door Smoushond »

Een hond zou zo’n 16 uur slapen per dag en ik denk dat als hij mag kiezen dat hij dan kiest om in een warm,droog huis te slapen 😉
Ik merk wel dat Bertus ( jonge actieve hond) graag buiten is dus ik wandel vaak . In de winter vaker wat kortere rondjes vind hij heerlijke onderbrekingen van de dag

In de warme maanden ligt hij heel graag in de tuin luchtjes te snuiven .
Natuurlijk zou hij liever alleen los op pad gaan ,en uren snuffelen ,zoeken en achter de teefjes aan maar dat is niet veilig
Dus ik probeer zoveel mogelijk te vervangen
Afbeelding
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Ik vind dieren in ene kooi ook niet meer oke. Honden in huis hebben iig al meer keuze, meer kamers, meer hoekjes, bank etc. Mo-yi kende wel een bench, in de woonkamer die altijd open stond en ze ook zelf in ging liggen, het was een hulp voor wanneer er visite kwam bv, maar na een jaar lag de bench weer opgevouwen boven weggestopt, kwam alleen eraan te pas bij introduceren nieuwe poes.
Maar Mo is wel een hond alleen geweest, dat is volgens anderen dan ook weer zielig, je moet er meer hebben want roedeldieren. Mijn paard stond vroeger altijd snachts op stal. Sinds een jaar of acht nu standaard in een kudde, altijd sociaal contact, altijd bewegingsruimte en altijd hooi. Er zal vast altijd ruimte zijn voor verbetering, maar ik ken er genoeg die 1 vogel in een kooitje hebben en zichzelf dierenvriend noemen, dat strookt niet.
Afbeelding

2011-2025
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Mo-yi schreef: 14 feb 2026, 22:46 Ik vind dieren in ene kooi ook niet meer oke. Honden in huis hebben iig al meer keuze, meer kamers, meer hoekjes, bank etc. Mo-yi kende wel een bench, in de woonkamer die altijd open stond en ze ook zelf in ging liggen, het was een hulp voor wanneer er visite kwam bv, maar na een jaar lag de bench weer opgevouwen boven weggestopt, kwam alleen eraan te pas bij introduceren nieuwe poes.
Maar Mo is wel een hond alleen geweest, dat is volgens anderen dan ook weer zielig, je moet er meer hebben want roedeldieren. Mijn paard stond vroeger altijd snachts op stal. Sinds een jaar of acht nu standaard in een kudde, altijd sociaal contact, altijd bewegingsruimte en altijd hooi. Er zal vast altijd ruimte zijn voor verbetering, maar ik ken er genoeg die 1 vogel in een kooitje hebben en zichzelf dierenvriend noemen, dat strookt niet.
Ja, er was een tijd dat dat normaal was, net als een paar goudvissen in een kom. Vroeger wist men niet beter.

Een hond alleen vind ik niet echt zielig. Mijn eerste bliefde niet samen te leven met andere honden in huis. Mijn huidige honden hebben altijd in familieverband in huis geleefd en zelf zou ik het niet anders meer willen, want juist die groep zorgt voor samenhang/harmonie.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Kells schreef: 14 feb 2026, 23:00
Mo-yi schreef: 14 feb 2026, 22:46 Ik vind dieren in ene kooi ook niet meer oke. Honden in huis hebben iig al meer keuze, meer kamers, meer hoekjes, bank etc. Mo-yi kende wel een bench, in de woonkamer die altijd open stond en ze ook zelf in ging liggen, het was een hulp voor wanneer er visite kwam bv, maar na een jaar lag de bench weer opgevouwen boven weggestopt, kwam alleen eraan te pas bij introduceren nieuwe poes.
Ja, er was een tijd dat dat normaal was, net als een paar goudvissen in een kom. Vroeger wist men niet beter.

Een hond alleen vind ik niet echt zielig. Mijn eerste bliefde niet samen te leven met andere honden in huis. Mijn huidige honden hebben altijd in familieverband in huis geleefd en zelf zou ik het niet anders meer willen, want juist die groep zorgt voor samenhang/harmonie.
Ik denk ook wel dat het idealer zou zijn, meer honden. Met zowel Wolf als later Mo was het wel altijd heel rustig in huis. En we liepen uren op ene dag, ook los waar het kon, en regelmatig spelen met andere honden, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als met andere honden samenleven. Toch was er een harmonie in huis, ook met de kat erbij zo. Ook al is een hond alleen, in huis iig bijna nooit alleen, en je kunt een hond ook veel aanbieden dmv wandelingen, autoritjes, strandjes, bossen, mantrailen. In iedergeval meer variatie als een dier in een kooi.
Afbeelding

2011-2025
Elian
Welke: Russische tzarin + westjeutapets + baby belg

Bericht door Elian »

Je beperkt een huisdier altijd in bewegingsvrijheid, al is ‘t maar voor diens eigen veiligheid. Een hond in een huis is wel ok maar bijvoorbeeld een paar knaagdieren in een verblijf waar ze alles kunnen doen wat ze wensen en meer niet? Complete onzin.

Te kleine kooien zijn niet goed, maar een hond die nooit buiten komt ook niet. En katten die altijd maar buiten lopen gaan steevast vroeger dood.

In het wild worden de meeste dieren een stuk minder oud dan hun tegenhangers in gevangenschap. Veel honger, kou en ziekte ook. De natuur wordt nogwel eens verheerlijkt.
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix, Thorin de västgötaspets & Pekko de Mechelaar
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
Marc

Bericht door Marc »

Ik neem mijn honden nooit ergens mee naartoe omdat ik merk dat ze daar niet blij van worden. Die liggen veel liever thuis op de bank dan dat ze mee op bezoek gaan ergens of mee naar een bruiloft of verjaardag of wat dan ook. Dus voor mijn honden is alleen zijn geen punt. Nu doen ze daar ook totaal niet moeilijk over.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik heb ook vogels. Die zitten, jawel, in kooien. De forpussen in een twee meter lange kooi en elke dag een ochtend los vliegen. De vogels buiten hebben een voliere van ruim zeven meter lang.
Denk niet dat ze dat erg vinden. Vogels zijn erg op vreten en veiligheid en beiden hebben ze. Plus dat ze gezelschap hebben en de vleugels nog eens gestrekt worden.
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Elsa heeft op straat geleefd de eerste tijd van haar leven en zij is een duidelijk voorbeeld dat ,in ieder geval sommige, honden comfort en veiligheid wel op prijs stellen.

Als het slecht weer is dan doet ze buiten snel haar behoefte en draait om om weer zo snel mogelijk naar binnen te gaan.
Je ziet nu ze langer bij ons is dat ze menselijk contact steeds fijner begint te vinden. Ze ligt tegenwoordig graag op schoot om geknuffeld te worden.

Iedere dag haar gevulde etensbakje stelt ze ook op prijs en als we naar de grote bak met snacks lopen begint ze te joelen van plezier.
Knabbelen op wat lekkers heeft ze echt moeten leren maar wordt nu ook door haar gewaardeerd.

Maar lekker buiten rennen vindt ze ook heerlijk en doen we ook elke dag.
Ook daarin zie je verandering, waar ze eerst ons nog wel het nakijken gaf en we haar moesten oppikken of lang op haar stonden te wachten komt ze nu steeds vaker inchecken en is ze er steevast als we weer richting huis gaan.
Naar huis gaan is voor nu iets wat er net zo goed bijhoort.
Een lekkere schapenvacht in een warme woning onder je reet is tenslotte best goed toeven na een lekkere wandeling als het koud is.

Ik denk dat je honden met de juiste verzorging en aandacht voor hun behoeftes best een aangenaam leven kunt bieden wat ze zelfs zouden verkiezen boven de vrijheid buiten maar geen dak boven hun hoofd en voor jezelf zorgen.

Ook met vogels zie je hierin een verandering. Verderop woont iemand met een papegaai die elke dag zelf buiten mag vliegen. Die zit dan in de boom met de halsbandparkieten maar keert toch steeds terug naar zijn eigen huis.

Sowieso is er een hele beweging van papegaaihouders die met hun papegaaien naar buiten gaan om ze vrij te laten vliegen net zoals wij met onze honden wandelen.
Ik weet te weinig van vogels af om dan de conclusie te trekken dat het dan wel acceptabel is om ze te houden maar het lijkt mij een verbetering op een gekooid leven.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Tineke

Bericht door Tineke »

Marc schreef: 14 feb 2026, 23:48 Ik neem mijn honden nooit ergens mee naartoe omdat ik merk dat ze daar niet blij van worden. Die liggen veel liever thuis op de bank dan dat ze mee op bezoek gaan ergens of mee naar een bruiloft of verjaardag of wat dan ook. Dus voor mijn honden is alleen zijn geen punt. Nu doen ze daar ook totaal niet moeilijk over.
Wij ook zelden , ja even in de auto blijven als we na een wandeling boodschappen doen dat dan weer wel.
Zomers dan in de parkeergarage ivm warmte.

Hier in de stad hiernaast is eenmaal per jaar een grote kermis en steevast zie je daar doodsbange honden lopen die echt alle signalen afgeven het niet fijn te vinden in die drukke massa met luide herrie maar er wel
"gezellig " bij zijn.
Zo stompzinnig vind ik dat altijd .
Er lopen ook wel honden die het duidelijk niets kan schelen maar de bange zijn toch echt jaarlijks in de meerderheid.

Elsa en Roland zijn liever samen thuis dan in een vreemde omgeving is ons idee , net als de Fila's. Jimi daarentegen wilde graag overal bij zijn , net als Micron, en ging altijd mee op visite of op fietstochten achterop in de mand .
Afbeelding

EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 14 feb 2026, 23:57 Ik heb ook vogels. Die zitten, jawel, in kooien. De forpussen in een twee meter lange kooi en elke dag een ochtend los vliegen. De vogels buiten hebben een voliere van ruim zeven meter lang.
Denk niet dat ze dat erg vinden. Vogels zijn erg op vreten en veiligheid en beiden hebben ze. Plus dat ze gezelschap hebben en de vleugels nog eens gestrekt worden.
Wat zou je zien als ze het wel erg vonden? Voor zover een forpus uberhaupt ergens iets van vindt.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Tineke schreef: 15 feb 2026, 03:12 Sowieso is er een hele beweging van papegaaihouders die met hun papegaaien naar buiten gaan om ze vrij te laten vliegen net zoals wij met onze honden wandelen.
Ik weet te weinig van vogels af om dan de conclusie te trekken dat het dan wel acceptabel is om ze te houden maar het lijkt mij een verbetering op een gekooid leven.
Ja lijkt mij ook.
Ik zie ze weleens en ik vind het heel gaaf. Zo zou ik best een paartje ara´s willen.

Afbeelding
Maart
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik wil ook geen dieren in kooien meer, dus daar ben ik het mee eens. Vissen, vogels, knaagdieren, konijnen,… hoef ik allemaal niet meer.
De honden zitten los in huis en kunnen overal komen, ze gaan dagelijks ook mee buitenshuis dus opgesloten vind ik dat niet, ik voel me ook niet gevangen. Een kennelhond wil ik ook niet meer, net zomin een routine matig bench gebruik.

Ik vind niets mooi aan opgesloten dieren die verder niets met mensen hebben. Iedere zoo mag van mij ook gesloten worden. Ik vind niets mooi of wild aan een tijger/aap/ijsbeer op een paar vierkante meter. Of een dolfijn in een aquarium.
Tineke

Bericht door Tineke »

EchoMira schreef: 15 feb 2026, 08:00
Tineke schreef: 15 feb 2026, 03:12 Sowieso is er een hele beweging van papegaaihouders die met hun papegaaien naar buiten gaan om ze vrij te laten vliegen net zoals wij met onze honden wandelen.
Ja lijkt mij ook.
Ik zie ze weleens en ik vind het heel gaaf. Zo zou ik best een paartje ara´s willen.

Afbeelding
Ja hier een dorp verderop woont iemand met ara's die dat doet , is echt een machtig gezicht.
Afbeelding

Marc

Bericht door Marc »

Ik zag laatst een ara op marktplaats.....kijk. Dit vind ik dus hartverscheurend...bijna alsof je een aapje in een bench houdt.

De staart is helemaal kapot want de vogel past nauwelijks in de kooi laat staan dat hij erin kan bewegen. De bodem is ook nog een rooster dus de kooi is precies zo hoog als de vogel lang is en hij kan zijwaarts van links naar rechts over de stok stappen. Meer niet. Jonge vogel dus misschien is de verkoop zijn redding. Laten we het hopen.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Tineke schreef: 15 feb 2026, 03:12 Elsa heeft op straat geleefd de eerste tijd van haar leven en zij is een duidelijk voorbeeld dat ,in ieder geval sommige, honden comfort en veiligheid wel op prijs stellen.
Dit is voor mij heel herkenbaar. Idem voor Amy die haar eerste levensjaar in alle vrijheid als 'wilde hond' is opgegroeid. Amy kan hier uit de tuin als ze wil, wat ze een paar keer heeft laten zien als ze een konijn buiten de tuin zag en dan razendsnel over het twee meter hoge hek klom. In alle andere omstandigheden doet ze dat echter niet en na de achtervolging van het konijn komt ze ook meteen weer terug naar huis. Veiligheid, elke dag de zekerheid hebben dat je eten krijgt, comfort (Amy is ook heel erg gesteld op warme en zachte ligplekken) en prettig gezelschap zijn blijkbaar toch belangrijker dan die vrijheid, waar ze dus op elk moment zelf voor zou kunnen kiezen.
Het is een beetje als met mijn katten: die kunnen ook gaan en staan waar en wanneer ze willen, maar zijn ook vaak gewoon thuis en slapen 's nachts binnen, blijven lekker binnen als het slecht weer is en Koekie en Nena gaan überhaupt nauwelijks de tuin uit, die hebben blijkbaar ook liever de veiligheid van de eigen tuin dan het avontuur buiten de tuin op te zoeken.

Wat betreft het huis als 'kooi': ik ben dat wel iets anders gaan zien nu we veel meer buiten leven. Ik vind honden die voornamelijk binnenshuis leven daarmee niet zielig, en ik denk ook dat mijn honden gelukkig waren toen ik zelf nog met vier honden in een appartement (wel met tuin) woonde. Maar ik zie ook dat ze echt genieten van het buitenleven. Toch zijn ze voornamelijk binnen als ik binnen ben, ook al kunnen ze de hele dag in en uit lopen. Ze vinden mijn gezelschap blijkbaar toch nog iets belangrijker dan buiten lekker hun eigen gang gaan. Maar als ik zelf ook het grootste deel van de dag buiten ben, zijn de honden ook de hele dag buiten en daar is toch wat meer te beleven dan binnen. Natuurlijk slapen ze ook gewoon veel, maar als ze niet slapen zijn ze hagedisjes aan het zoeken, aan het spelen en rennen, is er altijd van alles te snuffelen en te ontdekken, in alle vrijheid binnen het hek, dat natuurlijk net zo goed weer een (wat grotere) kooi is - behalve voor Amy dus. Ze zijn sneller voldaan en minder behoeftig dan toen ze nog het grootste deel van de dag binnen waren en van mij afhankelijk waren voor activiteiten in de buitenlucht. Ze kunnen meer naar eigen behoefte actief zijn. Ik merk het ook als het een paar dagen slecht weer is geweest, dan zijn ze echt rusteloos en ongedurig door het vele binnen zijn. Dat is waarschijnlijk ook omdat ze nu anders gewend zijn, want toen ik nog in Nederland woonde, waren ze daar niet rusteloos onder omdat ze dat toen zo gewend waren. In de zomer heb ik hier 's nachts de deur ook open staan en toch liggen ze dan allemaal bij mij op bed :mrgreen:

Eén van de redenen dat ik naar Spanje ben verhuisd, is ook juist dat ik zowel mijn honden als mijn katten hier meer vrijheid kan bieden. Loslopen is hier makkelijker voor honden als Amy en Arlo omdat de natuurgebieden veel uitgestrekter en rustiger zijn, en wegen zijn dus veel verder weg en ik zelden andere wandelaars tegenkom (dus ik hoef minder sturend aanwezig te zijn tijdens het loslopen, het komt maar heel zelden voor dat ik de honden even bij me moet roepen bijvoorbeeld), de katten kunnen hier relatief veilig naar buiten en ik loop zo vanuit de poort een groot natuurgebied in.
Afbeelding
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Marc schreef:Ik zag laatst een ara op marktplaats.....kijk. Dit vind ik dus hartverscheurend...bijna alsof je een aapje in een bench houdt.

De staart is helemaal kapot want de vogel past nauwelijks in de kooi laat staan dat hij erin kan bewegen. De bodem is ook nog een rooster dus de kooi is precies zo hoog als de vogel lang is en hij kan zijwaarts van links naar rechts over de stok stappen. Meer niet. Jonge vogel dus misschien is de verkoop zijn redding. Laten we het hopen.

Afbeelding

Afbeelding
Ja, hier word ik ook verdrietig van. Sowieso wil je geen papegaai-achtige zijn.

Oh en dieren die nooit buiten komen (binnenkatten bijvoorbeeld) vind ik ook sneu.
Omega
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Ik vind dat als je een dier neemt je ook zo goed mogelijk aan zijn natuurlijke behoeftes moet voldoen.

Je hond voldoende beweging, losloopgelegenheid bieden, uitdaging bieden door bijv training of gewoon lekker samen bezig zijn. Ik zie honden opknappen bij mij hus die bij de bazen niet los kunnen lopen en bij mij wel, even een moment ontspannen voor de hond. En op de koop toe nog lekker snoep ook nog onderweg.

Ik zie hier in de buurt ook iemand die zijn papegaaien vrij laat vliegen, hij gaat ook naar verschillende plekken met ze.
Andere mensen nemen ze wel mee en houden ze niet in kooien maar die zijn dan gekortwiekt, het verbeterd ongetwijfeld het welzijn maar toch, het is het net niet imo.

Een cavia, konijn of ander knaagdier zou ik niet meer willen in een hok, is ook niet mogelijk met deze honden, dus hebben we er geen.
Afbeelding
S.V.

Bericht door S.V. »

Ik werk onregelmatig, ochtend/avond/nacht. dus er is vaak iemand thuis, de dagen dater niemand is hebben ze elkaar, juist om die regen heb ik er meerdere.. op straat leven lijkt heel erg mooi, maar ik heb voor mijn katten ook een hek neergezet omdat ik er zat zie langs de weg, aangereden, oproepen van wie heeft onze **** gezien hij/zij is al 4 dagen weg en nog zo wat van die zaken.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

EchoMira schreef: 15 feb 2026, 07:56
Nanna schreef: 14 feb 2026, 23:57 Ik heb ook vogels. Die zitten, jawel, in kooien. De forpussen in een twee meter lange kooi en elke dag een ochtend los vliegen. De vogels buiten hebben een voliere van ruim zeven meter lang.
Wat zou je zien als ze het wel erg vonden? Voor zover een forpus uberhaupt ergens iets van vindt.
Ik denk stressgedrag en een slecht verenpak. Maar ze zien er vrolijk zat uit, eten prima en zitten prachtig in de veren.
Afbeelding
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Ik ben niet tegen het houden van dieren in verblijven, mits ze de ruimte hebben om een sprintje te trekken en te doen wat ze nodig hebben om gezond te blijven (zowel mentaal als fysiek).
Zelf heb ik 2 cavia's, mijn laatste trouwens maar meer omdat ik me meer ben gaan richten op mijn aquaria.
De heren zitten in een verblijf van 160*60cm, voldoende schuilplaatsen, ruimte om elkaar uit de weg te gaan als ze ff geen zin hebben in elkaar, onbeperkt hooi en water, regelmatig groenten, om de dag hun bakje bijgevuld met brokken.
Met wat warmer weer gaan ze regelmatig een paar uurtjes naar buiten, mogen ze onkruid vreten.
Met heet weer gaan ze tijdelijk in de kleinere kooi, maar wel in een koelere ruimte en als ik dan net een weekend weg ben bouw ik mijn badkamer om tot cavia-ren zodat ze zeker weten koel blijven. :E:
Is mijn manier van ze houden perfect?
Absoluut niet, ze zouden vast nog wel meer ruimte willen, mss 24/7 naar buiten etc of liever nog helemaal niets te maken hebben met die wandelende voermachine. :P

Net zoals mijn aquaria vast wel verbetering nodig kunnen hebben.
Die ene algeneter was niet de handigste keuze bijvoorbeeld, gelukkig groeit hij niet heel snel en heb ik de tijd om een groter aquarium te kopen.
En in de tussentijd laat ik de rest vd vissen daar door natuurlijk verloop inkrimpen en maak ik hem 2x per week schoon waardoor die bak ook minder zwaar belast wordt.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Dus...wat beslissen we nu?
Is binnen de hollandse huishouding leven en dus soms ook gewoon een paar dagen niet echt buiten komen toch haalbaar voor de gemiddelde hond?
Als de baas er maar is en het gezellig is is het goed?

En ik geloof ook best nog dat een normaal slimme hond tussen 4 en 8 uur zijn portie aandacht wel heeft. Hij verveelt zich overdag misschien maar weet dat niet zo blijft.
Aan de andere kant word ik een beetje iebel van mensen die op hun werk staan te vertellen dat ze ook een hond hebben en die "tussen de middag uitgelaten" wordt met zo´n triomfantelijke bek.
Plaats reactie