Maremmano iemand ervaring?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Hakkene
Posts in topic: 3
Honden: 2
Contacteer:

Re: Maremmano iemand ervaring?

Bericht door Hakkene »

Misschien is zoiets iets voor jullie. Dit is denk ik een Griekse herder mix (Volgens chatgtp met iets van een herder/collie en een of andere kuddebewaker). Nu 18 weken. Ze is hier in de opvang, met optie tot adoptie. Vrolijk, aanhankelijk en slim ding. Een knap en best kalm hondje met een enorme dikke vacht en prachtige witte wimpers. Ze snapt “nee”, “goedzo” en “even plassen” al aardig. Ze doet het supergoed, als je bedenkt dat ze hier nog maar 2 volle dagen is.

De kat is doodsbang voor haar, vertoont zich niet en eet slecht. Ze blaft namelijk als ze de kat ziet. En mijn kat is een angsthaas. Daarnaast was ik eigenlijk op zoek naar geen of een wat kleiner hondje, haha! Ik weet het dus nog niet, kijk het nog even aan. Benieuwd hoe het zich ontwikkeld. Maar het is echt een scheetje, deze kleine ijsbeerAfbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kijk nou Afbeelding
Cendy
Posts in topic: 1

Bericht door Cendy »

Ohhhh die is wel heel erg leuk!! :I:
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 32

Bericht door Marc »

Ach wat een schatje. Maar wel een pup. Dat is niks voor ons en te vroeg nu.
Afbeelding
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Waarom geen Pyrenese berghond?
Dat is volgens mij qua karakter de makkelijkste van de witte berghonden.
Degenen die ik tegengekomen ben waren allemaal erg vriendelijk.
Wel erg groot, maar een teef valt nog wel mee.

Mastín español komt ook bij me op, maar die ken ik niet persoonlijk.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Gretha schreef: 14 mar 2026, 09:32 Waarom geen Pyrenese berghond?
Dat is volgens mij qua karakter de makkelijkste van de witte berghonden.
Degenen die ik tegengekomen ben waren allemaal erg vriendelijk.
Wel erg groot, maar een teef valt nog wel mee.

Mastín español komt ook bij me op, maar die ken ik niet persoonlijk.
De Pyrenese berghond is enorm. Dat is me teveel. Plus ze hebben veel ruimte nodig. Een maremmer is ook geschikt voor kleinere percelen en waakt tot max 50 meter. Itt de Pyrenese berghond. En ze zijn lichter en meer geschikt voor onze lange wandelingen.

Martin espagnol heeft helaas de neiging argwanend en soms agressief te zijn tegen mensen. Een maremmer is vrijwel altijd vriendelijk doch waaks.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 5

Bericht door ranetje »

Marc schreef: 14 mar 2026, 09:45
De Pyrenese berghond is enorm. Dat is me teveel. Plus ze hebben veel ruimte nodig. Een maremmer is ook geschikt voor kleinere percelen en waakt tot max 50 meter. Itt de Pyrenese berghond. En ze zijn lichter en meer geschikt voor onze lange wandelingen.
Dat is bepaald niet wat ik er over heb gehoord (van een eigenaar)?
Het territorium van een maremma kan zeer uitgestrekt zijn en dat wordt dan dus ook bewaakt.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

ranetje schreef: 14 mar 2026, 13:23
Het territorium van een maremma kan zeer uitgestrekt zijn en dat wordt dan dus ook bewaakt.
Ja dat klopt. Maar er wordt geen ruimte rondom het territorium bewaakt. Puur rondom huis en rondom de schapen. Daar willen ze ongeveer 50 meter roofdiervrij omheen. Een kangal gaat bv actief op zoek naar wolven en duldt de aanwezigheid totaal niet.

Ik vind het prima dat je een exemplaar van het ras kent en die is blijkbaar niet super typisch. Ik heb inmiddels tientallen filmpjes bekeken van mensen die ze hebben, fokken en inzetten op het werk en dit ras is het meest geschikt als dual purpose. Dus waken in de tuin over de schapen en kippen en toch een vriendelijke toegankelijke hond. De meest erfvaste kuddebewaker ook. Vaak ingezet om pluimvee etc te bewaken. Zelfs pinguïns die door vossen uitgeroeid werden worden netjes bewaakt door maremmen. De eigenaren zeggen allemaal dat ze roofdieren om het erf hebben maar nooit bij de dieren. Bij een Anatolische herder heb je ook geen roofdier rondom je erf. Die gaan actief op zoek en jagen op wolven en vossen.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

En ja. Als je je hond met schapen de bergen in stuurt zal die 50 meter rondom de kudde gelden. En als je een perceel van 2 km hebt dan bewaakt hij dat volledig. Ze waken alleen niet ver over de grens. En een hek is een grens. Ze gaan dus niet 5 km uit hun territorium op zoek naar wolven zoals veel andere rassen wel doen.
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 12

Bericht door Nanna »

Ja, meneer Nanna was een keer met een groep fietsen in de Franse Alpen. Liepen er opeens twee Pyreneers met ze mee. Enorm vriendelijk. Maar dat veranderde toen ze de kudde schapen naderden. Ze hebben moeten wachten tot de schapen voorbij waren anders waren ze geheid gebeten.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 14 mar 2026, 15:10 Ja, meneer Nanna was een keer met een groep fietsen in de Franse Alpen. Liepen er opeens twee Pyreneers met ze mee. Enorm vriendelijk. Maar dat veranderde toen ze de kudde schapen naderden. Ze hebben moeten wachten tot de schapen voorbij waren anders waren ze geheid gebeten.
Je schijnt te moeten gaan lopen. Dus niet doorfietsen. Maar ik denk dat er duizend theorieën zijn en dat je je onderbuikgevoel moet volgen.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 5

Bericht door ranetje »

Marc schreef: 14 mar 2026, 14:12
Ja dat klopt. Maar er wordt geen ruimte rondom het territorium bewaakt. Puur rondom huis en rondom de schapen. Daar willen ze ongeveer 50 meter roofdiervrij omheen. Een kangal gaat bv actief op zoek naar wolven en duldt de aanwezigheid totaal niet.

Ik vind het prima dat je een exemplaar van het ras kent en die is blijkbaar niet super typisch. Ik heb inmiddels tientallen filmpjes bekeken van mensen die ze hebben, fokken en inzetten op het werk en dit ras is het meest geschikt als dual purpose. Dus waken in de tuin over de schapen en kippen en toch een vriendelijke toegankelijke hond. De meest erfvaste kuddebewaker ook. Vaak ingezet om pluimvee etc te bewaken. Zelfs pinguïns die door vossen uitgeroeid werden worden netjes bewaakt door maremmen. De eigenaren zeggen allemaal dat ze roofdieren om het erf hebben maar nooit bij de dieren. Bij een Anatolische herder heb je ook geen roofdier rondom je erf. Die gaan actief op zoek en jagen op wolven en vossen.
Ik vind het best hoor. :F:
De betreffende kennis woont in de Maremma streek.
Zijn hond is niet anders dan de andere honden daar.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

ranetje schreef: 14 mar 2026, 22:45
Marc schreef: 14 mar 2026, 14:12

Ik vind het best hoor. :F:
De betreffende kennis woont in de Maremma streek.
Zijn hond is niet anders dan de andere honden daar.
Oh is dat zo? Apart. Een kennis die jou vertelt hoe alle andere honden daar zijn van een ras waar je geen interesse in hebt.
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Afbeelding
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Diana schreef:Kwam deze toevallig net tegen: https://www.facebook.com/foster.cindy.5 ... eed3V5sHrl
En hij blaft nog amper ook:)
Marc

Bericht door Marc »

Diana schreef: 26 mar 2026, 21:22 Kwam deze toevallig net tegen: https://www.facebook.com/foster.cindy.5 ... eed3V5sHrl
Die zou geweldig en perfect zijn eigenlijk
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 9
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Die moet je nemen.
Ik help je wel.
Zeg ja.

Dit wil je.
Dirkje
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

O, dit klinkt wel precies als de hond die je beschrijft in je wensen.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 4

Bericht door blondie »

EchoMira schreef: 26 mar 2026, 22:14 Die moet je nemen.
Ik help je wel.
Zeg ja.

Dit wil je.
Eens, dit lijkt het hele plaatje wat je telkens omschrijft en waar je naar op zoek bent.
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Zit je al in de auto?:)
Marc

Bericht door Marc »

Haha. Nee. Is gewoon te vroeg. Er komt tegen de tijd dat ik er voor open sta zeker iets op mijn pad.
Afbeelding
Persistence
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

En de grote Zwitserse sennenhond?
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Persistence schreef: 27 mar 2026, 16:04 En de grote Zwitserse sennenhond?
Dat vind ik vreselijke honden. Die zijn hier populair en stuk voor stuk agressief. En ze lopen als uitgemolken koeien. Zwalkend en met koehakken. Of met super slechte heupen. De Maremmano is geen showhond. Dus dan zit je al snel een stuk gezonder. De grote Zwitserse sennenhond is hier in Duitsland op het platteland echt een rage. Sommigen lopen zelfs met muilkorf zo agressief zijn ze op andere honden.
Afbeelding
Perle

Bericht door Perle »

Een Estrela? Dolgelukkig als ze op 'hun erf' de boel kunnen in de gaten houden. De drie die ik ken zijn/waren geen overmatige blaffers. Hun zelfvertrouwen is luid genoeg 🤣. Maar niet onuitgenodigd binnen komen, dat ga je duidelijk op voorhand horen (of voelen, als zo'n kerel gromt dan bibbert de grond nog net niet mee, haha)
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Hier heeft iemand een Tornjac. Dat is ook een hele aparte hond. En best mooi. En ook precies zoals ik het graag zou hebben. Sociaal. Wandelen. Mee tussen de mensen. Maar kom niet achterom of in het donker langs...

Afbeelding

Maargoed heel eerlijk. De Maremmano die hier aangedragen is is natuurlijk eigenlijk precies de hond die ik wil dus dat is ergens wel balen. En ik vind hem ook nog eens heel mooi.
Afbeelding
Kelperuaantjes
Posts in topic: 2
Honden: 3

Bericht door Kelperuaantjes »

Marc schreef: 27 mar 2026, 10:05 Haha. Nee. Is gewoon te vroeg. Er komt tegen de tijd dat ik er voor open sta zeker iets op mijn pad.
Het is nooit te vroeg als een zoals ik lees perfect passende hond op je pad komt.
Als je deze om die reden uitstelt twijfel ik of er ooit een moment komt dat niet jouw stempel "te vroeg" krijgt.
Soms moet je voorbij de timing kijken en de omstandigheden aanpassen zodat de timing wel klopt. ;)
Plaats reactie