Wat denken jullie hiervan

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
Nanna
Posts in topic: 5

Wat denken jullie hiervan

Bericht door Nanna »

Waar of niet waar

Afbeelding
Afbeelding
Dirkje
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Border Collies

Re: Wat denken jullie hiervan

Bericht door Dirkje »

Dat er vrouwen met een burka staan te showen? Ja, gut, als het wettelijk toegestaan is moeten ze het zelf weten. Ik zou er zelf niet voor kiezen, maar dat was de vraag niet.
Als deze show in een land is waar het gros van de vrouwen er zo bijloopt heb je het maar te accepteren als keurmeester. Als het in een westers land is zijn deze vrouwen de uitzondering, dan zou ik het ook niet groter maken dan het is.
Er lopen ook vrouwen in afschuwelijke trainingspakken in de showring dat is ook mijn smaak niet, buitenshuis dan. In huis woon ik er zelf ook in.
Afbeelding
Kelperuaantjes
Honden: 3

Bericht door Kelperuaantjes »

Ik denk dat Nanna bedoelt dat als de handlers in de showring niet herkenbaar zoiden zijn, de keurmeester niet weet welke te laten winnen. Ofte wel de handler bepaalt in plaats van de hond zelf.

Ik vind dat kwalijk maar weet dat het geregeld wel zo werkt.
Nanna

Bericht door Nanna »

Kelperuaantjes vat hem😉 Dat wordt inderdaad bedoeld
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Las nog een verhaal van een handler die een bepaald ras showde in de ring. Tijdens het keuren ruilde hij om wat voor reden dan ook met de hond van een ander. Ringsteward kwaad. Want nu wist de keurmeester niet meer welke hond van wie was😂😂😂😂

We hebben trouwens allemaal op de Crufts kunnen aanschouwen hoe dat werkt. Een keurmeester wordt als BIS aangewezen met een gehandicapt monster.
Afbeelding
Budkes
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Nanna schreef: 18 mar 2026, 12:09 Waar of niet waar

Afbeelding
100% waar.
Vroeger, als in 45 jaar terug, showde ik veel met een boxer. Dwz meestal bracht de fokker van de vaderhond hem voor. Won ie veel meer dan als ik hem voorbracht.

Bekende handlers gaan bijna altijd voor.
Afbeelding
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Harde bewijzen heb ik niet, maar ik denk dat het wel zo werkt.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Maart
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Maart »

Het werkt wel vaker zo. In de sport werd ook vaak de geleider of de kennelnaam gekeurd/bevoordeeld.
Objectiviteit is nu eenmaal erg vaak ver te zoeken.
ranetje

Bericht door ranetje »

Nanna schreef: 18 mar 2026, 12:09 Waar of niet waar

Afbeelding
Ja
Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Kelperuaantjes schreef: 18 mar 2026, 13:42 Ik denk dat Nanna bedoelt dat als de handlers in de showring niet herkenbaar zoiden zijn, de keurmeester niet weet welke te laten winnen. Ofte wel de handler bepaalt in plaats van de hond zelf.

Ik vind dat kwalijk maar weet dat het geregeld wel zo werkt.
Oh! Dat wist ik niet. Ik heb geen ervaring met showen, ken alleen de verhalen van de fokker van mijn vorige honden. Weer wat wijzer.
Vriendjespolitiek dus.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 6
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Je krijgt inderdaad andere uitslagen als de eigenaar niet bekend is.
Bij veel honden kan dat niet want dan weet de keurmeester gewoon welke hond van wie is. Zo moeilijk is dat ook weer niet. Ja, bij de westies en de groenendalers misschien.

Overigens zou ik een hond zelf in het vrije veld willen keuren. Gewoon tijdens de wandeling. Geen opsmuk. Geen handjes op je rug en lijntjes in je nek. Het gaat over de hond en die komt niet tot zijn recht in een sporthal.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Dirkje schreef: 18 mar 2026, 19:21
Vriendjespolitiek dus.
Ja maar ook het feit dat keurmeester soms weten dat de fokker van die hond veel meer verstand van dat ras heeft dan hij.
We moeten echt heel goed in de gaten houden dat honden keuren geen exacte wetenschap is maar ook een kwestie van smaak en ervaring.
Je hoeft geen kwade wil te hebben om aan je eigen oordeel te gaan twijfelen als iemand die er meer affiniteit mee heeft zegt wat er mooier aan dit of dat is.

En...de grote namen hébben vaak ook gewoon de mooiste hondjes. Die grote naam is niet met chocoladeletters gemaakt. Die mensen zijn vaak decennia bezig geweest en wijden hun leven er aan om die honden te hebben dus zo verrassend is het niet dat ze dan de mooiere dieren in het ras hebben.

Het betekent alleen wel dat je showresultaten met 38 korreltjes zout moet nemen. Het betekent echt bijna niks.
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 18 mar 2026, 20:17
Dirkje schreef: 18 mar 2026, 19:21
Vriendjespolitiek dus.
Ja maar ook het feit dat keurmeester soms weten dat de fokker van die hond veel meer verstand van dat ras heeft dan hij.
We moeten echt heel goed in de gaten houden dat honden keuren geen exacte wetenschap is maar ook een kwestie van smaak en ervaring.
Je hoeft geen kwade wil te hebben om aan je eigen oordeel te gaan twijfelen als iemand die er meer affiniteit mee heeft zegt wat er mooier aan dit of dat is.

En...de grote namen hébben vaak ook gewoon de mooiste hondjes. Die grote naam is niet met chocoladeletters gemaakt. Die mensen zijn vaak decennia bezig geweest en wijden hun leven er aan om die honden te hebben dus zo verrassend is het niet dat ze dan de mooiere dieren in het ras hebben.

Het betekent alleen wel dat je showresultaten met 38 korreltjes zout moet nemen. Het betekent echt bijna niks.
Eens.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Zeker waar.

Dat vond ik het grote voordeel van de kleindiershows. Tijdens de keuringsdag zijn de eigenaren niet eens aanwezig en is er van vriendjespolitiek geen sprake.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Gretha schreef: 18 mar 2026, 22:15 Zeker waar.

Dat vond ik het grote voordeel van de kleindiershows. Tijdens de keuringsdag zijn de eigenaren niet eens aanwezig en is er van vriendjespolitiek geen sprake.
Want? Weet je als keurmeester niet wie dat blauwe rexkonijn heeft ingeschreven?
De naam staat erbij.
Gretha

Bericht door Gretha »

EchoMira schreef: 18 mar 2026, 22:17
Gretha schreef: 18 mar 2026, 22:15 Zeker waar.

Want? Weet je als keurmeester niet wie dat blauwe rexkonijn heeft ingeschreven?
De naam staat erbij.
De naam van de eigenaar staat er zeker niet bij. Bij een erg zeldzaam ras waar er maar 4 van zijn op de show, zal de keurmeester waarschijnlijk wel een idee hebben van wie ze zijn.
Maar de kooien hebben alleen een nummer, meer niet. En dan heeft de keurmeester echt geen idee welke van de 40 blauwe rexen van welke fokker zijn.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Oke. Ik dacht van wel maar als jij zegt van niet dan neem ik dat meteen aan.
Ik ben 6 keer op een kleindiershow geweest en alleen als kijker en ik heb er ook niet op gelet.
Ik dacht dat er zo´n kartonnetje bij stond maar weet ik het.
Gretha

Bericht door Gretha »

EchoMira schreef: 18 mar 2026, 22:25 Oke. Ik dacht van wel maar als jij zegt van niet dan neem ik dat meteen aan.
Ik ben 6 keer op een kleindiershow geweest en alleen als kijker en ik heb er ook niet op gelet.
Ik dacht dat er zo´n kartonnetje bij stond maar weet ik het.
Pas na de keuringsdag mogen de bezoekers en de fokkers naar binnen.
Dan hangen de keurkaarten met het keurverslag en kwalificaties erop aan de kooien zodat iedereen dat kan lezen.
Dat heb je waarschijnlijk gezien.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Dat denk ik ook.
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Als ik met mijn borders uit werklijnen naar een show ga worden we uitgelachen. Het prachtige gangwerk van Ot zal niet opvallen omdat hij prikoren heeft, een korte vacht en minder bone dan de showlijn bc. Best jammer want ik vind hem mooi gebouwd. Maar ja, hij heeft die grote oren en geen fluffy uitstraling.

Afbeelding
Afbeelding
Gretha

Bericht door Gretha »

EchoMira schreef: 18 mar 2026, 22:33 Dat denk ik ook.
Na de keuring worden de keurkaarten aan de kooi nummers geniet. Maar ook daar staat de naam van de fokker niet op. ( Van bijna alle dieren is de eigenaar ook de fokker. Showen met een aangekocht dier is not done).
De dieren van 1 eigenaar zitten ook niet allemaal naast elkaar. Ze worden allemaal door elkaar gezet.
Afbeelding
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ja maar je hoeft je ook niet afhankelijk van dat fci-gewauwel te maken.
Leg het gewoon links. Het heeft nooit iets betekent en dat doet het nog steeds niet.
Irma

Bericht door Irma »

25 jaar geshowd, af en aan periodes. Maar echt het is zo. Vaak genoeg meegemaakt de bal toe schuiven aan bekenden. fokker-keurmeesters die het eigen ras keurden, zijn afhankelijk van mede fokkers die ze tegenkomen bijv. Het is, was een heel klein wereldje. Echt wel bijzondere dingen gezien. Hoort erbij. :-) Je weet inderdaad zelf (als het goed is) wat je in handen hebt, leuk om diverse meningen te horen. Meer is het niet.
Kelperuaantjes

Bericht door Kelperuaantjes »

Dirkje schreef: 18 mar 2026, 22:39 Als ik met mijn borders uit werklijnen naar een show ga worden we uitgelachen. Het prachtige gangwerk van Ot zal niet opvallen omdat hij prikoren heeft, een korte vacht en minder bone dan de showlijn bc. Best jammer want ik vind hem mooi gebouwd. Maar ja, hij heeft die grote oren en geen fluffy uitstraling.

Afbeelding
Herkenbaar. Wij waren met Finny van 4 maanden in Leeuwarden in de pupoyklas en het eerste wat de keurmeester zei was iets over haar grote oren en dat ze zeker uit werklijnen kwam...
Dat ze als ongeveer de enige Mechelaar daar haar staart niet tussen de poten had, open en sociaal was en gewoon uitgrijpend gangwerk had en niet zoals de showhonden met hun korte ruggen alleen maar trippelden door de ring.
Leverde ons slechts een belovend op en ook al was ze de enige baby van het ras ook geen rondje erering.
Nou, dan niet.
Ik weet prima wat ik in huis heb en ben blij met haar karakter én looks.
Marc

Bericht door Marc »

Ik snap de frustratie over het laag scoren van normale honden. Maar vergeet niet dat je meedoet aan een wedstrijd die hysterisch om uiterlijk en de standaard gaat.

Het is net als bij mensen. Een ontzettend mooie meid van 170 cm die er gezond en vitaal uitziet met maatje 38 komt ook niet in een modeshow van Dolce en Gabbana. Zij zoeken magere lange kapstokken die allemaal dezelfde maat hebben. Dus je prachtige hond showen op een show waar het om de perfecte uitvoering van de rasstandaard gaat is op voorhand een desillusie.

Ik zou er totaal niet mee zitten. Je weet dat je hond niet langs de lat van de perfecte kenmerken past.

Dat is niet goed natuurlijk maar in elk geval wel rechtlijnig. Als een keurmeester een prikoor zonder vacht laat winnen klopt er ook niks meer van en is alles smaak van de dag keuren.
Afbeelding
Plaats reactie