Tweede interesante filmpje over een Crufts winnaar

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Marc
Posts in topic: 2

Tweede interesante filmpje over een Crufts winnaar

Bericht door Marc »

De cavalier die de toygroup won heeft extreem veel nesten. Zijn harttesten zijn verlopen en voor hij krap 1 jaar en überhaupt getest was had hij alleen al 5 nesten. Gaat goed daar in fokkersland ....

Afbeelding
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Re: Tweede interesante filmpje over een Crufts winnaar

Bericht door EchoMira »

In fokkerssland zeggen ze "nou en? Je hoeft toch niet met die pups te fokken?
Het is een succesvolle hond uit een bijzonder nest en daar wilden veel mensen een nest van."
In de normale wereld zeggen we dat gefokte honden gezond gefokt moeten worden en dan is het gehele stamboek van zowel de Clumber als de cavalier uitgesloten van fok.
De gezondste honden uit dat stamboek komen niet in aanmerking om gezonde honden te fokken.

Je kunt geen gezonde pups fokken uit zieke inteeltouders.
Nanna

Bericht door Nanna »

Waarom zou je überhaupt zo’n genetisch wrak willen. Voor hun zesde jaar heeft 100 % hartproblemen.
Veel succes ermee.
Afbeelding
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Shows hebben al veel rassen de nek omgedraaid. Ik snap echt niet wat mensen zien in die show vehikels.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Fokkers met een lintjesfetisj hebben de rassen de nek omgedraaid.
Nanna

Bericht door Nanna »

En keurmeesters die hysterische kenmerken belonen.
Afbeelding
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 18 mar 2026, 23:05 Fokkers met een lintjesfetisj hebben de rassen de nek omgedraaid.
Dan zijn we dat met elkaar eens.
Nanna schreef: 18 mar 2026, 23:06 En keurmeesters die hysterische kenmerken belonen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Marc

Bericht door Marc »

Maar het is toch idioot dat er zoveel nesten gefokt zijn met die jonge hond? Ik heb niet goed gekeken maar 20? Zonder testen. Ja een periode was er een test die al voor het tweede jaar een hartprobleem aangaf. Voor de test waren er al nesten en daarna ook. Nadat de test verlopen was won hij Crufts en waren er nog meer nesten. Welke fokker doet dat?
Afbeelding
Budkes
Posts in topic: 1
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Marc schreef: 18 mar 2026, 23:43 Maar het is toch idioot dat er zoveel nesten gefokt zijn met die jonge hond? Ik heb niet goed gekeken maar 20? Zonder testen. Ja een periode was er een test die al voor het tweede jaar een hartprobleem aangaf. Voor de test waren er al nesten en daarna ook. Nadat de test verlopen was won hij Crufts en waren er nog meer nesten. Welke fokker doet dat?
Een heleboel.
In mijn jongen jaren had ik een Mastiff. Prachtige sounde hond, 80 kilo zwaar, liep als een trein, tot zijn 9e gewoon nog regelmatig een km of 10 naast de fiets. Was nederlands kampioen, was 3x best in show op een clubmatch, werd derde op de dogachtigenshow van 789 honden.
Won elk jaar op de clubmatch vd Mastiffclub de prijs voor het beste gangwerk en is 12 en en half jaar oud geworden met een droomkarakter......

Nooit gebruikt als dekreu en als ik vroeg waarom niet zeiden de fokkers "hij is niet zwaar genoeg". En als ik dan zei maar dan zet je hem toch op een zware teef? Dan namen ze liever een nog zwaardere reu want ze wilden massa en rimpels. Nou ja, zei ik toen al, dan fokken jullie toch lekker mooie koppen voor bij de kachel want verder kunnen ze niks meer. Dat was eind vorige eeuw, je ziet wat er van het ras is geworden. :(
Nou had die ene van mij het ras uiteraard niet kunnen redden, maar een andere manier van fokken wel. Showfokkers fokken voor de prijzen.
Afbeelding
Plaats reactie