Oh ik wel hoor. De gemiddelde persoon die ik tegenkom op straat durft ook best te zeggen dat mijn hond niet onder controle is als ze hun hond een keer waarschuwt dat ze geen zin heeft in onstuimig en respectvol gedrag. Ze gebruikt gewoon compleet normale hondentaal en haar waarschuwingen en correcties zijn eerlijk en totaal niet buitensporig. Dat die waarschuwing gewoon hondse communicatie is en dat hun hond degene is die niet onder controle is (losloopt, mijn hond belaagt, irritant en opdringerig is en geen respect heeft voor wat zij aangeeft) hebben ze totaal geen weet van en de interesse om erover te leren ontbreekt volledig. Ik ken deze persoon en de voorgeschiedenis verder niet dus ik zeg niet dat zij het compleet bij het rechte eind zal hebben, en er zijn zat zelfbenoemd experts op gebied van honden die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben maar waar ik nooit bij zou willen trainen omdat ze er eigenlijk weinig kaas van hebben gegeten. Maar ik ben allang het punt voorbij waarop ik geloof dat als een random persoon gilt dat een hond niet onder controle was dat ook het geval is. Feit blijft dat 85% van de mensen helemaal geen idee heeft wat ze eigenlijk zien als het op hondentaal aankomt, dus ik kan ook niet uitgaan van wat zij zeggen. Het blijft ook gewoon lastig te oordelen over een situatie waar je zelf niet bij was wat dat betreft.blondie schreef: 30 mar 2026, 15:26Dat de honden niets deden geloof ik niet, anders zegt een man niet dat jij je honden niet onder controle hebt.
Mijn hond kan ook uitvallende honden negeren. Zij trekt mij niet over straat en blijft gewoon onder controle. Toch maakt het mij én haar zeker wel een reet uit als er andere loslopende honden op mijn hond af komen stormen, onbeschoft en opdringerig gedrag vertonen en totaal niet luisteren naar wat mijn hond aangeeft. Gewoon geen zin in. Dat ze ze gewoon bij zich houden, het moet gewoon mijn probleem helemaal niet hoeven zijn, we vermijden niet voor niets losloopgebieden. Ik vind dat iemand die aangeeft in een aanlijngebied geen honden bij zijn of haar honden te moeten daarin gewoon gelijk heeft, en wat dat betreft maakt het mij inderdaad ook niet uit wie het zegt. Wat is er mis met het hebben en aangeven van grenzen? Naast het feit dat de ander gewoon sowieso fout zit omdat de hond daar niet los mag lopen natuurlijk.Marc schreef: 31 mar 2026, 12:12Als je aangelijnde honden onder controle zouden staan maakt toenadering van twee honden die blaffen natuurlijk ook geen reet uit. Guus aan de riem reageert niet op uitvallende honden. En eigenlijk vind ik dat je ongeacht waar je loopt ook je aangelijnde honden onder controle moet hebben. Ook bij loslopende honden. We gaan pas praten over onschuldig zijn als de loslopende honden op je aangelijnde honden klappen. Dat je je honden zodra ze een loslopende hond zien niet meer onder controle hebt en ze je met kinderwagen en al over de straat trekken heb je ze niet onder controle.
Wat betreft de stelling denk ik dat deze zin gewoon vaak misbruikt wordt. In principe ligt er veel aan de opvoeding, maar het wordt gebruikt als een manier om raseigenschappen te ontkennen. Dat slaat natuurlijk nergens op, natuurlijk heeft een ras dat is gefokt voor een bepaald doeleind ook een bepaalde aanleg. Dat goede opvoeding zou kunnen helpen om het niet tot uiting te laten komen is een ander verhaal. En zelfs dan blijven er bij sommige honden dingen waar je in mijn ogen wel gewoon rekening mee houdt en waar je misschien altijd tot op zekere hoogte ook wel een stukje management gebruikt om gewoon geen risico's te nemen.