In je gezicht laten likken door je hond vies ?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Teckeltoos
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Teckel

In je gezicht laten likken door je hond vies ?

Bericht door Teckeltoos »

Waarom het niet vies is als je hond je likt: 'Mensen zijn smeriger'

Terwijl de één het schattig vindt, vindt de ander het ronduit smerig: honden die hun baasjes in het gezicht likken. Maar waarom doen ze dat? En is het iets waar je rekening mee moet houden? Dierenarts Piet Hellemans legt uit wat dit gedrag betekent.

Versterking van de band

Volgens Hellemans is het likken natuurlijk gedrag wat direct al op jonge leeftijd voorkomt. Hij legt uit dat het deels gaat om het bedelen om voedsel bij zijn moeder of vader. "Puppy’s likken bij de moeder- en vaderhond aan de mondhoeken, waarmee ze stimuleren dat zij gaan overgeven. Dat halfverteerde voedsel eten de puppy’s vervolgens op." Niet erg smakelijk dus. 

Daarnaast is het een hele onderdanige handeling. Het likken is gedrag dat in principe van puppy’s naar ouderdieren hoort plaats te vinden. "Het is dus eigenlijk een teken dat ze ons ook als ouderdieren beschouwen." Vooral bij jonge honden is het dus heel natuurlijk gedrag. De dierenarts legt uit dat het laat zien dat ze tegen je opkijken, maar dat ze hiermee ook de bevestiging zoeken dat je samen met de hond een roedel vormt.

Likken kan volgens Hellemans ook een teken van affectie zijn. "Het is eigenlijk een bevestiging van 'ik ben er, en ik heb je nodig'. Ook heeft het een sociale functie, voor erkenning en versterking van de band."

Dat het likken een vorm van affectie is en een bevestiging dat je samen een roedel bent, is volgens de dierenarts belangrijk om bij stil te staan. Hij hoopt dan ook dat baasjes dat op die manier kunnen zien. "Sommige mensen vinden het vies of irritant, maar het is goed bedoeld vanuit de hond. Ik zou het fijn vinden als baasjes dat ook snappen en weten."

Het is volgens hem dan ook echt een afwijzing wanneer je dit niet toelaat. "Het is natuurlijk gedrag van de hond. Wij halen zo’n beestje in huis, dan moeten we ook rekening houden met dat natuurlijke gedrag. Als je dat afkapt, belemmer je zo’n dier in zijn welzijn."

Honden hebben natuurlijk een heel sterk reukvermogen. De dierenarts legt dan ook uit dat honden vooral aangaan op de geur van het baasje. "Die herkennen ze zelfs beter dan het zicht", legt hij uit. Als ze je geur herkennen, kan het dus zo zijn dat ze je een lik geven. 

Het likken van hun baasje kan ook – afhankelijk van de situatie – met andere aspecten te maken hebben. "Op een warme dag als je bijvoorbeeld veel gezweet hebt, heb je ook veel zout op je huid. Op zo’n dag hebben dieren vaak behoefte aan zout, dus dat kan ook een reden zijn om je te likken."

Waarom honden ook vaak aan onze handen likken? Daar heeft Hellemans ook een verklaring voor. "Honden snappen onze handen niet helemaal, voor hen lijken het poten die in de lucht zwaaien. Maar ze zien handen ook als een soort tweede en derde bek", legt hij uit. "Dat zorgt ervoor dat ze je handen soms hetzelfde kunnen benaderen als je gezicht, waardoor ze de neiging krijgen deze te likken."

Mensen zijn smeriger

Volgens Hellemans is het absoluut niet slecht of ongezond wanneer je hond je in je gezicht likt. "In een mensenmond zitten meer smerige, schadelijke bacteriën dan in een hondenbek. Je kan dan ook lelijkere infecties oplopen van een mensenbeet, dan van een hondenbeet."

Wel stipt Hellemans aan dat er absoluut veel bacteriën op de tong van een hond zitten. "Als je geen goede weerstand hebt kan dat ook een risico zijn. Maar op datzelfde niveau brengt ook een hand geven risico’s met zich mee. Je moet al met al meer oppassen voor mensen dan voor honden. Die zijn namelijk smeriger." 

Dat het likken een vorm van affectie is en een bevestiging dat je samen een roedel bent, is volgens de dierenarts belangrijk om bij stil te staan. Hij hoopt dan ook dat baasjes dat op die manier kunnen zien. "Sommige mensen vinden het vies of irritant, maar het is goed bedoeld vanuit de hond. Ik zou het fijn vinden als baasjes dat ook snappen en weten."

Het is volgens hem dan ook echt een afwijzing wanneer je dit niet toelaat. "Het is natuurlijk gedrag van de hond. Wij halen zo’n beestje in huis, dan moeten we ook rekening houden met dat natuurlijke gedrag. Als je dat afkapt, belemmer je zo’n dier in zijn welzijn.
Bron RTL.NL

Er is een hond bij ons in de buurt die stapelgek op mij is. Peer kan haar niks schelen....nee. Ze vindt het heerlijk om door mij gekroeld worden en dan als afsluiting een zoentje op haar snuit krijgt. Ik moet dan een lief zacht lebbertje van haar ontvangen. :I: Het is niet mijn hond maar dit is voor mij dan even een geniet momentje.

Heb jij of ken jij honden die net zo met andere mensen dan uit jouw huishouden willen kroelen en likkjes uitdelen of vind jij het vies.?
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 3

Re: In je gezicht laten likken door je hond vies ?

Bericht door Nanna »

Ze eten hier pens. Nough said. Er wordt NIET in mijn gezicht gelikt.
Van andere honden hoef ik het al helemaal niet. Voor je het weet heb je een hap in je flikker te pakken.
Afbeelding
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Ik ben niet zo smetvrezerigmaar vreemde honden kussen hoeft ook weer niet.
Ik vind het gewoon een beetje veel gedoe.
Maart
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Vreemde honden wil ik niet door gelikt worden. Van mijn eigen honden is Treskor een alles & iedereen likker, Piiri totaal niet, niet eigen & niet vreemd. Enkel de leuning van de zetel wordt af & toe aan gelikt :19:
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ik laat het (met mate) wel toe van mijn eigen honden. Amy geeft soms een losse slobber, Arlo in het voorbijgaan een subtiel likje aan mijn hand en Fayah is een echte in-je-gezicht-likkerd, zo'n type:
Afbeelding

Ik laat geen vreemde honden in mijn gezicht likken en mijn honden vinden het trouwens ook niet fijn als vreemde honden dat doen. Onderling doen ze het wel af en toe bij elkaar, maar nooit bij vreemde honden of mensen. Ro'tje mag het wel bij Amy, maar Fayah wil het niet hebben, blijkbaar is Ro toch nog niet eigen genoeg voor Fayah.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik vind het smerig en wil daarna mijn gezicht wassen. Mijn honden eten rauwe kip. Dus laat maar.
Ze willen het trouwens ook niet. Ik vind likkende honden aardig maar was wel meteen mijn handen dus liever geen gelik.
Van puppies vind ik het wel ok omdat die daarmee heel natuurlijk hun respect tonen en ik het gebaar gevoelsmatig niet wil afkappen of ze in verwarring wil brengen. Na een maandje of 3 a 4 moeten ze ermee stoppen. Dan is duidelijk dat ze respect voor de mensen hebben en mogen ze wat meer op zichzelf staan.
Afbeelding
Sterre

Bericht door Sterre »

Ik heb dat ook nooit prettig gevonden. Mijn eigen honden hebben het nooit gedaan maar de Golden van vrienden zat altijd het gezicht van zijn baas af te lebberen. Baas vond het prima. Ik vond het een onsmakelijk gezicht.
ranetje

Bericht door ranetje »

Ban mijn eigen honden vind ik het geen probleem.
Claire is een likker. :D
Andere honden doen het niet bij mij, dus het is geen discussiepunt voor mij
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

De enige die het doet is logeetje bommel maar ik ben er ook niet zo van. Ze steken overal die neus in en Ko zelf is dol op een hapje katten poep op zijn tijd. Nee dankjewel. Maar behalve wijlen donna deed ook geen van mijn honden het.

Ohhhhh @dre Waarom denk ik nou toch aan jou ouwe zorro :LOL:
Groetjes Heidi

Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Het is gewoon smerig.
Die teckelfiguur waar ik toen voor werkte deed het ook. Die liet zich tot aan dr huig likken.
Gatverdegatver.

Afbeelding
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Nu niet meer zo na covid, maar eerder had je ook van die figuren die je met je verjaardag of oud en nieuw op je mond wilden zoenen. Flikker een end op. Daar ben ik ook niet van gediend.
Hou je bacteriën maar mooi bij je. Een hand kun je krijgen als het echt niet anders kan.
Afbeelding
thom
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

Farah geeft heel soms een likje over je neus, dat vind ik niet erg. Van een vreemde hond wil ik het niet hebben.
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Zeno is niet zo'n lebberaar en voor mij hoeft het ook niet. Op zich ben ik er niet enorm vies van, van mijn eigen huisdieren, al is het natuurlijk niet hygienisch.
Van een vreemde hond hoeft het van mij nog minder, maar ach het is niet onvriendelijk bedoeld zo'n lik. Ik zal alvast geen scene gaan schoppen over hoe vies dat wel niet is.
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Ik vind het niet prettig en het mag niet. Vreemde honden mogen sowieso hun tong vasthouden trouwens. :F: Mijn honden mogen wel mijn handen likken oid hoor, dat maakt me niet uit. Maar niet in mijn gezicht. Ik heb helaas al een beetje een gevoelige huid op mijn gezicht en ik vind dat te riskant. Dat een mensentong viezer is wil ik best geloven maar die mogen ook niet in mijn gezicht likken dus moot point. :P

Overigens vind ik een keer een lik niet erg hoor. Maar dat gelebber? Nee. Aloy heeft in plaats daarvan geleerd met haar neus in mijn gezicht te duwen en op die manier een ‘kusje’ te geven. Vind ik wat minder vervelend. :F:
Afbeelding
DexSaarSophie

Bericht door DexSaarSophie »

Dex doet het en hij mag het "soms"
Vreemde honden absoluut niet
Saartje geeft soms een likje op mijn neus dat mag ook.

Ik ben er van hun niet vies van.
Budkes
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Vreemde honden niet. Herbert is een echte lebberaar. Hij wast ook de ogen, oren en het gebit van Marco en Louitje. Hij lebbert mij ook vol op de mond. Ik vind het geen probleem. Marco zoen ik altijd op zijn wang of op zijn mond, elke ochtend ff een dikke zoen op zijn wangen. Hij is een echte knuffelkont maar geen likker, hij krijgt elke morgen een stevige langdurige knuffel en een zoen op zijn mond of wangen. Hij is er nu nog dus ik geniet nog even van hem. Louitje is geen knuffelkont. Dus hij krijgt af en toe een zoen op zijn hoofd. 😍
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Glory is van kusjes geven, in gezichten liefst bij de mond, ook bij mensen die ze leuk vindt.
Ik geef het op, als mensen het geen probleem vinden dan doen ze maar, ik weet dat ze niet zomaar een hap in iemand zet.

Bij mezelf is 1 kusje dan genoeg, dan is het ok, maar niet doorgaan ik hou er niet zo van.

Chara is niet zo van het lebberen. Meestal doen we aan luchtkusjes. En soms heel onverwachts krijg ik toch haar hele affectie op gezicht of lippen.
Vermenselijking is dan dat ik haar lijkt te zien grinniken..
Ze houd er zelf namelijk ook niet van, te veel affectie. Dan gaat ze brommen en grommen..
Mijn vriend doet dan soms "oh toch kusje gepikt" als hij haar een zoen op de snoet geeft.

Grommen viert dan hoogtij.. maar wel met staart slaan. Als ze dus mij vol in mijn gezicht "zoent" dan lijkt het wel dus die manier als mijn vriend bij haar doet, alleen doet zij het dan bij mij :roll:

Ik vind een lik in gezicht dus niet altijd even prettig, maar ik zoen hun hen wel weer af en toe op de snoet. Zolang het niet overmatig of dwangmatig wordt is het ok.

De katten doen het hier trouwens ook, meestal op de handen, maar die wisselwerking hebben ze met de honden ook en andersom. Ik zie het dus ook zeker wel als een bepaalde manier van laten zien dat ze en we elkaar allemaal wel vertrouwen en affectie naar elkaar toe hebben.
Dirkje
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Dirkje likt zelden. Als ze het doet vind ik dat prima.
Ot likt het liefst in mijn gezicht, onder mijn ogen, om de beurt. Hij staat dan rechtop met z’n voorpoten op mijn schouders. Ik vind het wel schattig.
Hij mag het alleen als ik nog moet douchen. Als ik net schoon ben vind ik het niet prettig.
Afbeelding
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Van andermans honden hoef ik geen gelebber, van mijn eigen honden vind ik het geen probleem. Fin is niet zo van het lebberen. Aislinn likt wel en Clancy is er dol op. Die sopt elke ochtend uitgebreid mijn oren als ik wakker wordt.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
sabine
Site Admin
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Ik vind het vooral heel goor als je helemaal afgelikt wordt, dat plakt zo vies. Verder ook liever niet dat gelik maar als het af en toe een likje is kan ik daar niet zo mee zitten. Maar ik ga ook niet zitten tongen met mn hond nee, blehh
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Nou, ik wordt liever niet gelikt door mijn eigen honden en al helemaal niet door vreemde honden. Tanja en Anne eten hondenpoep dus likken hoeft van mij niet.
Afbeelding

Tanja en Anne
Plaats reactie