smetplek teentjes

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Plaats reactie
annnie
Posts in topic: 8
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

smetplek teentjes

Bericht door annnie »

Ronja heeft met enige regelmaat een wondje aan d´r achterpoten door te hard racen. Dit is meestal zo weer over, maar nu heeft ze door overmatig eraan zitten likken toch een vieze smetplek tussen d´r tenen. Ik heb een poosje met honingzalf gesmeerd, maar dat lijkt niet te helpen. Wat doen jullie ermee?
Afbeelding
Sekreetje
Posts in topic: 2

Re: smetplek teentjes

Bericht door Sekreetje »

Afbeelding

Ik heb deze voor Nahbu staan. Ontsmet/maakt schoon, maar laat geen vettig laagje achter. Werkt erg goed voor smetplekjes vind ik.

En als het droog is of hij heeft droge plekjes dan pas smeer ik er wat op of laat ik het verder met rust. Heb een soort lotion die best snel intrekt waardoor hij minder de neiging heeft om het eraf te likken zoals bij bv honing zalf.
Afbeelding
annnie

Bericht door annnie »

Ik heb een flesje besteld. Dat het een spray ipv zalf/shampoo is vind ik wel een grote plus.
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 1
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

En zorgen dat het droog blijft, dus eventueel een babysokje aan (vastplakken met een pleister :engel: als ze het anders uittrekt) op momenten dat je niet goed op kunt letten en ze er toch weer aan kan gaan likken.
Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

In een voetbadje met biotex. Maar dat zal iedereen wel ouderwets vinden :F:
Hewi

Bericht door Hewi »

Schoonmaken en goed drogen. Doorgaan met honingzalf maar wel met sok erom zodat ze er niet aan gaat zitten. Als je in de gaten kunt houden lekker zonder sok
Groetjes Heidi

Afbeelding
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Honingzalf is voor Nahbu dus een enorme trigger om eraan te gaan zitten. Dat ruikt hij ook door verband en sokjes heen waardoor echt niets blijft zitten. Sinds ik dat niet meer gebruik gaan wondjes veel sneller dicht.

Maar dat is anekdotisch bewijs hoor gelukkig. Misschien dat dat wel voor meer honden kan gelden.
Afbeelding
sabine
Site Admin
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Ik heb nog nooit iets opgelost gekregen met honingzalf. Zeker op een voet, dat wordt toch een grote bende? Ik snap niet hoe jullie dat allemaal doen
FoxHenkie
Welke: Foxterriër

Bericht door FoxHenkie »

Ik heb hier altijd Recicort in huis voor als Henk weer eens te fanatiek in zijn oor heeft gekrabbeld. Werkt ook heel goed bij irritatie tussen de tenen. Mijn ervaring met honing zalf is dat het niets doet of juist triggert tot likken.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 13 apr 2026, 16:24 In een voetbadje met biotex. Maar dat zal iedereen wel ouderwets vinden :F:
Het werkt wel.

Ik vraag me eerst altijd af of ik wel iets moet.
Ik ben nogal van het holistische en de eigen werking van het lichaam is toch bijna altijd de beste remedie hoor.
Niets mis met een smetplek en een zooi spuug. Dat geneest doorgaans ook gewoon.

Dus in eerste instantie niets.
Daarna vooral niets wat het natuurlijke proces verstoort en als dát niet helpt kun je (nog steeds ) het natuurlijke genezingsproces ondersteunen.
Als je de situatie droger wil krijgen is een zoutoplossing (zeewater) handig. Je kunt ook groene leempasta gebruiken.
Als er echt een ontsteking aan de hand is kun je blauwspray gebruiken maar dat moet je verbinden want hoewel het niet meteen giftig is wel je niet dat je hond er aan likt or er mee over de bank loopt.

Maar nogmaals, altijd eerst een weekje kijken of het niet gewoon vanzelf over gaat.
annnie

Bericht door annnie »

Diana schreef: 13 apr 2026, 16:14 En zorgen dat het droog blijft, dus eventueel een babysokje aan (vastplakken met een pleister :engel: als ze het anders uittrekt) op momenten dat je niet goed op kunt letten en ze er toch weer aan kan gaan likken.
Haha dat droog houden is inderdaad een strijd. Ze heeft van de week al laten zien heel goed raad te weten met pleisters en voor een hond die veel van kleding houdt is ze verassend antisok en antischoen.
Afbeelding
annnie

Bericht door annnie »

CatnDog schreef: 13 apr 2026, 16:24 In een voetbadje met biotex. Maar dat zal iedereen wel ouderwets vinden :F:
Ik heb dankzij het advies van de huisarts als kind enigszins een trauma opgelopen. De chirurg mocht het uiteindelijk oplossen en onstoken tenen zijn blijkbaar niet zo goed te verdoven :vaag:

Biotex werkt blijkbaar genezing op de lange termijn tegen
Afbeelding
annnie

Bericht door annnie »

sabine schreef: 13 apr 2026, 19:56 Ik heb nog nooit iets opgelost gekregen met honingzalf. Zeker op een voet, dat wordt toch een grote bende? Ik snap niet hoe jullie dat allemaal doen
Ik doe het dan voor een wandeling er op. Dan kan ze het er in iedergeval niet meteen aflikken. Maar goed misschien draagt dat ook wel bij dat t niks doet
Afbeelding
annnie

Bericht door annnie »

EchoMira schreef: 13 apr 2026, 20:10
Het werkt wel.

Ik vraag me eerst altijd af of ik wel iets moet.
Ik ben nogal van het holistische en de eigen werking van het lichaam is toch bijna altijd de beste remedie hoor.
Niets mis met een smetplek en een zooi spuug. Dat geneest doorgaans ook gewoon.

Dus in eerste instantie niets.
Daarna vooral niets wat het natuurlijke proces verstoort en als dát niet helpt kun je (nog steeds ) het natuurlijke genezingsproces ondersteunen.
Als je de situatie droger wil krijgen is een zoutoplossing (zeewater) handig. Je kunt ook groene leempasta gebruiken.
Als er echt een ontsteking aan de hand is kun je blauwspray gebruiken maar dat moet je verbinden want hoewel het niet meteen giftig is wel je niet dat je hond er aan likt or er mee over de bank loopt.

Maar nogmaals, altijd eerst een weekje kijken of het niet gewoon vanzelf over gaat.

Dat weekje zijn we dus al wel ruim voorbij.
De holistische nietsdoen aanpak heb ik wel geleerd van het hebben van een windhond. Ze is de hele tijd stuk, maar ook zelfhelend. Ik verbaas me vooral over het hoe vlug een doorgesleten voetkussentje weer heel is. Dan krijgt ze alleen een losloopverbod. Verder doe ik niks en met een paar dagen zit het dicht. Maar dit wat ze nu heeft heeft denk ik toch wat meer ondersteuning nodig
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Holistisch niet hetzelfde als niets doen maar volgens mij is de dierenarts morgen open.
Neem je de lampenkaproute met reguliere creme. Is ook niets mis mee.
ranetje

Bericht door ranetje »

Ik gebruik bij wondjes op poten vetramil paw wax, een type honingzalf met een smaakje waar de meeste honden niet erg op zijn gesteld.
Claire is een honingzalf aflikker, maar die paw wax heeft ze niet aangeraakt toen ze haar poten stuk had gelopen op bevroren klei.
Afbeelding
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

annnie schreef: 13 apr 2026, 20:57
Ik heb dankzij het advies van de huisarts als kind enigszins een trauma opgelopen. De chirurg mocht het uiteindelijk oplossen en onstoken tenen zijn blijkbaar niet zo goed te verdoven :vaag:

De huisarts raadde ook biotex aan en je moest een pijnlijke operatie ondergaan? Ik begrijp dat je daar een trauma aan overhoudt.

Het is alleen lastig te zeggen of biotex de boosdoener is geweest of iets anders. Net zoals het lastig te zeggen is of een smeerseltje heeft geholpen of niet.
Maart
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

piiri heeft sinds ze verdwenen was, een wonde op een achterpoot die niet wil genezen.
Ik heb het de eerste paar dagen verbonden & ontsmet zodat er geen ontsteking opkomt, maar genezen deed het ook niet met die klodder natte zalf.
Toen het rustig bleek te zitten, heb ik alles zo gelaten, uiteraard likt ze er dagelijks aan.
Nu iets van een maand verder en er begint heel stilaan wat huid terug te komen.

Ik spoel enkel dagelijks met wat kamille/goudsbloem infusie maar verder laat ik het lichaam zelf zijn werk doen. Er iets op smeren resulteert enkel in een hond die er extra op gefocust is.

Het wordt vast een lelijke plek, maar het is gelukkig ook een lelijke hond.
annnie

Bericht door annnie »

CatnDog schreef: 13 apr 2026, 22:13
annnie schreef: 13 apr 2026, 20:57

De huisarts raadde ook biotex aan en je moest een pijnlijke operatie ondergaan? Ik begrijp dat je daar een trauma aan overhoudt.

Het is alleen lastig te zeggen of biotex de boosdoener is geweest of iets anders. Net zoals het lastig te zeggen is of een smeerseltje heeft geholpen of niet.
Daar heb je een goed punt. Maar de mensendokters raden het gebruik van biotex tegenwoordig wel af
Afbeelding
annnie

Bericht door annnie »

Maart schreef: 14 apr 2026, 07:12 piiri heeft sinds ze verdwenen was, een wonde op een achterpoot die niet wil genezen.
Ik heb het de eerste paar dagen verbonden & ontsmet zodat er geen ontsteking opkomt, maar genezen deed het ook niet met die klodder natte zalf.
Toen het rustig bleek te zitten, heb ik alles zo gelaten, uiteraard likt ze er dagelijks aan.

Ik spoel enkel dagelijks met wat kamille/goudsbloem infusie maar verder laat ik het lichaam zelf zijn werk doen. Er iets op smeren resulteert enkel in een hond die er extra op gefocust is.

Het wordt vast een lelijke plek, maar het is gelukkig ook een lelijke hond.
Dat is vergelijkbaar met mijn aanpak voor pootwondjes denk ik. maar nu het tussen d'r tenen zit waar t lekker broeit lijkt het niet over te gaan. Misschien moet ik meer geduld hebben
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Maart schreef: 14 apr 2026, 07:12 piiri heeft sinds ze verdwenen was, een wonde op een achterpoot die niet wil genezen.
Dapper was een keer met zijn poot onder een autoband gekomen. 2004 denk ik. Die poot was qua huid ook helemaal kapot. De dierenarts heeft de reepjes netjes terug op het pootje gelegd en een kruis geslagen.
Inderdaad natuurlijk verbinden. Al is het maar dat je het bloed niet op hoeft te dweilen.

Maar verder had het niets nodig. Inderdaad een paar weken maar de huid was er dan ook echt af dus dat moet gewoon groeien.
Er aan likken en peuteren is helemaal niet altijd erg.

Wat je wel moet doen is bevestigen dat je snapt dat de hond een zere poot heeft.
Daar zou je enige bemoeienis nog kunnen onderbouwen. Gewoon laten weten dat de baas weet dat jouw poot pijn doet en je daarom plakjes ham in de mand krijgt.
Kusje er op.
Maar goed, wat voor onmens ben je als je dat niet zelf bedenkt?
Plaats reactie