Overprikkeld?

ranetje
Posts in topic: 2

Re: Overprikkeld?

Bericht door ranetje »

Fabienne schreef: 13 apr 2026, 23:15
ranetje schreef: 13 apr 2026, 21:48 In een kennel en alleen er uit om te "werken" is ook niet bepaald mijn idee van het hebben van een hond.
Een van mijn honden kon wel enorm doordraaien en die heb ik gedurende enige tijd elke dag op een speciaal ritme gezet (ik noemde dat de Dr. Spock methode) waarbij ook een bench betrokken was. Alles was op vastgestelde tijden.
Eten, slapen, spelen, snuffelgelegenheid en zo mogelijk knuffelen en dan weer eten, slapen, enz.
Daardoor werd ze voor mij bereikbaar en konden we veel duidelijker contact krijgen.
Maar is zo'n hond dan over prikkeld of gewoon een beetje geflipt gefokt? Want ook dat zie je binnen alle takken van honden sport; honden die in het normale Hollandse leven niet functioneren zonder zich extreem te gedragen en bloed fanatiek zijn in het gene wat ze 'moeten' doen. Soms zo fanatiek dat er eigenlijk ook geen land mee te bezeilen is....ik zie dat binnen de jacht toch wel terug aan de fokker waar zulke honden vandaan komen.
Gezien de (tijdelijke) strakke routine en het vervolg daarop gedurende bijna 14 jaar zou ik zeggen dat die hond niet geflipt gefokt is, want dan was ze niet zo steady geworden als ze werd.

Overprikkeld noem ik het ook niet, maar veel mensen zouden dat nu wel zo noemen.
Alles wordt tegenwoordig overprikkeld genoemd.
Ik vraag me af dat allemaal wel klopt.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 6
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Het is trouwens ook niet zo dat een heel stille hond niet overprikkeld kan zijn.

Overstimulatie maakt vooral mentaal druk maar daar diagonaal doorheen loopt hoe geremd de hond al dan niet is.
Sommige honden zijn enorm ongeremd en anderen juist weer teveel.
Het gaat...je hebt er misschien al van gehoord...om de balans.
Marc
Posts in topic: 6

Bericht door Marc »

Waarom zou een hond verplicht rust nemen in een bench? Ik heb een keer in mijn leven een bench gehad met een hond die er prima in ging en er prima mee om kon gaan. Toch vind ik het helemaal niks. De ene keer dat ik een bench had was omdat de hond niet bepaald betrouwbaar was met vreemden. Of beter gezegd super betrouwbaar. Die gingen namelijk gebeten worden. Dus dan heb je weinig keuze anders dan je hond opsluiten als er bezoek komt. Leert de hond dan wat? Nee. Is het verplichte rust? Nee. Is het leuk? Nee. Dus ik hoop het nooit meer te hoeven gebruiken in huis.

Ik vind in een auto iets anders. Want dat is zelfs verplicht hier al doe ik er niet aan. Vervoeren is niet hetzelfde als wegsperren.
Afbeelding
Crutz
Posts in topic: 4

Bericht door Crutz »

Maart schreef: 14 apr 2026, 09:53 Verplicht rusten vind ik trouwens ook zo’n vreemd iets. Al helemaal als dat gepaard moet met blijkbaar opgesloten te worden.
Ik heb het in alle geval nog nooit gedaan en heb binnenshuis toch best wel brave, kalme honden.

Natuurlijk lopen ze zich als pup wel eens te pletter en zijn ze door te moe te zijn, wel eens bloedirritant. Maar dat leren ze snel zelf dat ze enkel maar zichzelf daarmee in de weg lopen.

Net zoals ‘een veilig plaatsje’.
Hoezo is er maar 1 omheinde afgesloten vierkante meter veilig in huis?
Hier voelen ze zich overal veilig gelukkig, al vanaf dag 1. Lig maar waar je wil. En past het eens niet dat je daar ligt, lig dan elders :19:
Jij had voor Treskor toch ook een tijd een kamerkennel?
Maart
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Zeker, maar dat was mijn veilige plaats omdat hij niet alleen kon zijn zonder de boel te slopen, de hele zeldzame keer dat hij niet mee kon in de auto.
Ik denk dat hij er een keer of 3 ingemoeten is & dan lag hij vast niet rustig te slapen :F:
Crutz

Bericht door Crutz »

We hebben hier overigens een geregelde oppas hond die volgens de eigenaar hier wel overprikkeld raakt
Thuis is ze enige hond. Iedere werkdag 2x 4 uur alleen en weinig tot geen hond-hond contact.
Ze loopt hier natuurlijk tussen de rest. Maar moet thuis altijd bijslapen en ze is dan happerig. Volgens de eigenaar omdat ze overprikkeld is.
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Ik maakte bij Aloy wel gebruik van verplichte rust. Niet van een bench trouwens. Als ik wist dat ze verder gewoon voldaan was, maar ze ging niet rusten terwijl ze daar wel ruim de kans voor had gekregen, dan legde ik haar na een tijdje gewoon aan de riem op een kleedje op mijn voeten. Dan was ze binnen een paar minuten van de wereld. Aloy is een hond die al vanaf vrij jong een hele duidelijke uit-knop heeft. Natuurlijk mag ze binnen spelen, maar als ze daarmee klaar is of als ik een keer zeg “niet nu”, gaat ze gewoon ergens liggen en slapen. Natuurlijk kan dat ook gewoon toeval zijn, maar in dat geval heeft de verplichte rust er gewoon voor gezorgd dat we niet compleet knettergestoord van elkaar werden in die fase en dat is me ook genoeg waard. :LOL:

Ik geloof trouwens ook in overprikkeling bij honden, maar niet dat alles wat overprikkeling genoemd wordt dat ook daadwerkelijk is. Froo is een hondje dat snel overprikkeld is en waaraan je dat dan ook duidelijk merkt. Er zit een gebied tussen onderprikkeld en overprikkeld bij haar, maar dat gebied is heel smal dus die balans is vrij moeilijk te vinden. Mijn honden krijgen vrij veel aangeboden en ik schiet er bij haar helaas wel makkelijk overheen. Ik denk dat dat een stukje karakter is, maar stiekem denk ik wel degelijk dat als ik bij haar had ingestoken op meer sturing in het rust nemen toen ze jong was, ze nu niet continu zo áán zou staan, en ze nu meer had kunnen hebben.
Afbeelding
Shiloh
Honden: 1
Welke: Welsh Springer Spaniël

Bericht door Shiloh »

Ben het eigenlijk met alles wel eens wat er gezegd is. Toch heb ik momenteel een bench in gebruik voor Tez. Ze kan slecht alleen zijn en zijn dat heel langzaam aan het opbouwen.

Ik heb het eerst geprobeerd met gewoon in huis alleen te laten. Toen geprobeerd met iets minder ruimte in de keuken. Maar ze naaide zichzelf helemaal op. De onrust was er direct als ik een deur achter me dicht trok, en dat werd met de minuut alleen maar erger, met alleen maar rond drentelen en aan 1 stuk door miepen/piepen, tot uiteindelijk blaffen. (Ondanks dat het kort was)

Toen ben ik het na diverse andere pogingen het toch met een bench gaan proberen. In de bench, deurtje dicht, beetje afdekken, televisie op de achtergrond. En dan pakt ze wel redelijk rust, en gaat ze “lekker” liggen zonder alsmaar te piepen of blaffen en gaat af en toe ook zelfs slapen.

Intussen kan ze in redelijke rust zo’n 1-1,5 uur alleen zijn. Dat doen we dan een keer of 2-4 per week.

Uiteindelijk is het wel het doel om die bench af te bouwen en dat ze gewoon vrij in huis een paar uurtjes alleen kan blijven.

Het stomme is, als ik haar alleen in de auto laat gaat het super goed. Elke keer als ik dan terug kom, dan ligt ze gewoon lekker opgekruld te slapen! Maar ja, de zomer komt eraan, dus dat is al snel niet echt een optie ivm de warmte.

@frootje, leuke naam! Aloy. Toevallig vernoemd naar Aloy uit de horizon games?
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Luus had als pup dat ze tegen de avond heel druk werd maar eigenlijk gewoon moe was.
Dan sprong ze rond met zo'n verhit koppie.
Één van ons ging dan even met haar op bed liggen en dan kroop ze tegen je aan en viel in slaap.

Dat had ze echt alkeen als pup , toen was de wereld uiteraard ook een grote ontdekkingsreis nog voor haar.
Het is haar overigens wel bevallen want ze is haar hele leven in bed bij ons blijven slapen , van dag één van haar komst tot de dag dat ze stierf

Ook op vakantieadressen waar het bed er eigenlijk niet op berekend was :mrgreen: .
En als we weleens veel later naar bed gingen dan gebruikelijk kwam ze enkele keren bij ons staan zo van zien jullie wel hoe laat het is, het is bedtijd :F:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Shiloh schreef: 16 apr 2026, 02:06
@frootje, leuke naam! Aloy. Toevallig vernoemd naar Aloy uit de horizon games?
Ja klopt! :D
Afbeelding
Shiloh
Honden: 1
Welke: Welsh Springer Spaniël

Bericht door Shiloh »

Super leuk. Heb ik ook overwogen daar iets mee te doen. Het zijn by far mijn favoriete games. Alleen toen kwam Tez en die had al een (iets andere naam). Maar goed. Dit is een beetje off-topic. Excuus.
Afbeelding
Plaats reactie