Markeren

Smoushond
Posts in topic: 6

Markeren

Bericht door Smoushond »

Vraagje voor een zoon van Bertus nu net 2 jaar . Ik heb hem gezien met de nestkeuring en vond hem de rustigste en stabielste van de reuen . Maar hij laat sinds een tijdje graag zijn geur achter

Op schoenen,pakjes in de gang,broekspijp van de buurvrouw en mensen die ze tegen komen
Dierenarts zegt dat castratie de enige oplossing is🤨
Hij woont in een gezin met 2 jonge kinderen en nog een oudere gecastreerde reu

Op een hele rustige plek vrijstaand en de eigenaar heeft een hondenschool
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 7

Re: Markeren

Bericht door Nanna »

Lijkt me handiger om hem als een havik in de gaten te houden en hem voor te zijn. FOEI!
Je weet in welke situaties hij het doet. Aanlijnen en als ie aanstalten maakt een correctie geven
Afbeelding
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Ik regelde het bij Hein gewoon weg. Was dan wel een vroegcastraat maar dat hadden ye hem kennelijk niet verteld.
Dapper was wel intact en die deed het minder.

Alles waar een ander luchtje aan zat werd bepist. Dus inderdaad schoenen, pakjes, andere mensen, tassen op het strand.
Die staan dus ergens waar de hond niet zomaar kan komen. Opgelost.

Je moet je hond sowieso niet onbeperkt overal rond laten lopen. Hooguit als dat perfect goed gaat maar verder zijn mijn honden vooral blij als ze ergens mógen komen (in de zin van dat ik de deur voor ze open maak) en dat staat heel nauw in verband met hoe ze zich daar gedragen.

Corrigeren vind ik niet opschieten. Dan moet je er inderdaad als een havik bovenop zitten en daar heb ik helemaal geen zin in. Dat gestaar.

Mijn honden zitten overdag in de keuken en daar liggen ze in de mand behalve als ze willen drinken of eten.
Ze mogen als ze droog en braaf zijn ook in de slaapkamer om lekker warm te liggen maar als je iets anders gaat doen donder je er weer uit.
Dat is eigenlijk ook corrigeren maar het zit in een breder stramien waar je niet zozeer gedrag weglaat maar gewoon doet wat wel de bedoeling is. En dat is dus niet tegen de gordijnen zeiken.
blondie
Posts in topic: 2

Bericht door blondie »

Nanna schreef: 14 apr 2026, 18:08 Lijkt me handiger om hem als een havik in de gaten te houden en hem voor te zijn. FOEI!
Je weet in welke situaties hij het doet. Aanlijnen en als ie aanstalten maakt een correctie geven
Als medische issues uitgesloten zijn, zou ik dat ook zo doen eigenlijk.
En als het markeren is, om het eigen te maken zou ik me ook afvragen hoe hij dan binnen gezin is.
Claimt hij de eigen mensen dan bijvoorbeeld, meer dan voorheen want dan lijkt het markeren meer een uiting te zijn om te zeggen "van mij" en dan denk ik meer aan issue dat hij zichzelf even wat hoger zet dan de rest van het gezin.. even heel zwart wit gezegd dan.

Dat zou wel verklaren waarom hij tegen broekspijpen van mensen die je tegenkomt ook gaat markeren, of dingen die nieuw binnen komen in huis.

Is hij ook rijgedrag gaan vertonen?
Ybbihs
Posts in topic: 1

Bericht door Ybbihs »

Hond beter onder controle houden ;)
Hij krijgt blijkbaar de kans om overal tegenaan te pissen, ja dan zou ik het ook blijven doen en uitbreiden.

(Er vanuit gaande dat medisch is uitgesloten)
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik denk dat het stress is. Eigenlijk doen alle reuen dat als ze stress ervaren. Hoe gaan de kinderen echt met de hond om bv. Hoe is de band met de andere hond. Is er regelmatig bezoek dat ook een hond meeneemt?

Hier pisten alle reuen toen ze er net waren en bij stressige situaties zoals een hond op bezoek oid. Wie weet is er een teef loops?

Ik geloof niet dat veel reuen dit doen zomaar en ineens omdat ze zomaar en ineens een hele hoge drang hebben een punt te maken binnen. Als ze eerder volledig zindelijk waren. Dus in mijn ogen speelt er iets wat de hond stress geeft en stimuleert daarop te reageren met zijn punt maken.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Marc schreef: 15 apr 2026, 06:54 Ik denk dat het stress is. Eigenlijk doen alle reuen dat als ze stress ervaren. Hoe gaan de kinderen echt met de hond om bv. Hoe is de band met de andere hond. Is er regelmatig bezoek dat ook een hond meeneemt?

Hier pisten alle reuen toen ze er net waren en bij stressige situaties zoals een hond op bezoek oid. Wie weet is er een teef loops?

Ik geloof niet dat veel reuen dit doen zomaar en ineens omdat ze zomaar en ineens een hele hoge drang hebben een punt te maken binnen. Als ze eerder volledig zindelijk waren. Dus in mijn ogen speelt er iets wat de hond stress geeft en stimuleert daarop te reageren met zijn punt maken.

Ja dat denk ik ook ,maar even beter opletten
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

blondie schreef: 14 apr 2026, 19:17
Nanna schreef: 14 apr 2026, 18:08 Lijkt me handiger om hem als een havik in de gaten te houden en hem voor te zijn. FOEI!
Als medische issues uitgesloten zijn, zou ik dat ook zo doen eigenlijk.
En als het markeren is, om het eigen te maken zou ik me ook afvragen hoe hij dan binnen gezin is.
Claimt hij de eigen mensen dan bijvoorbeeld, meer dan voorheen want dan lijkt het markeren meer een uiting te zijn om te zeggen "van mij" en dan denk ik meer aan issue dat hij zichzelf even wat hoger zet dan de rest van het gezin.. even heel zwart wit gezegd dan.

Dat zou wel verklaren waarom hij tegen broekspijpen van mensen die je tegenkomt ook gaat markeren, of dingen die nieuw binnen komen in huis.

Is hij ook rijgedrag gaan vertonen?
Nee geen rijgedrag ,echt ook geen geclaim misschien door drukte in het gezin wat minder oplettend geweest naar hem
Afbeelding
pioenroos
Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel

Bericht door pioenroos »

Voor de momenten dat er niet goed opgelet kan worden kan een plasband of hondenluier voor reuen ook helpen.
Plekken waar hij illegaal geplast heeft goed schoonmaken met een enzymenreiniger.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Finbar heeft dat welgeteld één keer geflikt in zijn hele leven. Ik zag het gebeuren en heb hem verbaal flink op zijn lazer gegeven en daarna heeft hij het nooit meer gedaan.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Kells schreef: 15 apr 2026, 15:31 Finbar heeft dat welgeteld één keer geflikt in zijn hele leven. Ik zag het gebeuren en heb hem verbaal flink op zijn lazer gegeven en daarna heeft hij het nooit meer gedaan.
Ik denk dat dat ook het moment is dat een correctie het meest zin heeft: wanneer hij er nog geen gewoonte van heeft gemaakt.

Als je nu pas gaat corrigeren, dan gaat hij het misschien alsnog stiekem doen als je er niet bij bent. Hij heeft immers al die tijd al z'n gang kunnen gaan.

Daarnaast is de boel heel goed schoonmaken ook belangrijk, zodat de geur niet een trigger is om daar nog een keer te urineren.

Zeno heeft het trouwens nooit geprobeerd/gedaan. Daar ben ik heel erg blij mee :lol1:

Ik zou er persoonlijk wel voor kiezen om het met opvoeden op te lossen en niet met castratie. Maar dan heb je dus wel de haviksogen nodig en moet je heel duidelijk en consequent zijn. Als je niet op kunt letten, in een puppyren o.i.d. Alle spullen waar hij op kan plassen inderdaad goed wegstoppen.
Als het stressgerelateerd is, kijken hoe je het stressniveau kunt verlagen.
Je hebt dit gedrag ook bij katten, dat ze gaan plassen op spullen van de kinderen. Misschien is dat wel vergelijkbaar.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Kells schreef: 15 apr 2026, 15:31 Finbar heeft dat welgeteld één keer geflikt in zijn hele leven. Ik zag het gebeuren en heb hem verbaal flink op zijn lazer gegeven en daarna heeft hij het nooit meer gedaan.
Amoz ook, toen we voor de eerste keer ergens op bezoek waren waar ook een reu in huis woonde. Ik zag dat hij zijn poot op ging tillen, heb dat duidelijk verbaal gecorrigeerd en daarna heeft hij het nooit meer gedaan.
Hij heeft wel een keer buiten over een jongeman heen geplast die hem nog kende uit het asiel en helemaal vanuit Amsterdam naar Nijmegen was gekomen om Amoz nog eens te zien :oeps: Dat had echt met die jongen te maken, want in andere situaties heeft hij nooit ook maar aanstalten gemaakt om over mensen te markeren.
Amoz was overigens gecastreerd en in het asiel natuurlijk gewend om overal te kunnen markeren. Dus als dat eenmaal een gewoonte is geworden, is het nog maar helemaal de vraag of je dat met castratie op gaat lossen.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik vind in dit geval corrigeren best lastig want het is een instinctieve handeling en het is communicatief bedoelt, dus dan "vanuit het niets" op je lazer krijgen en zelf maar moeten bedenken waar dat voor was voelt niet eerlijk.
Marc

Bericht door Marc »

Ik zeg alleen nee dat doen we niet. Want een teef kan ook gewoon wel eens binnen plassen. Bas heeft het altijd gedaan bij vlagen. Op kleden. Ik nam het haar nooit kwalijk want in mijn ogen had ze het geleerd in het asiel in Spanje. Als je op beton leeft lange tijd dan leer je als teef wel plassen op handdoeken en stof en kleedjes anders zijn je achterpoten nat van de pis. Bas heeft dus haar hele leven op kleden en matten geplast. Nu super handig want ze kan niet zo lang haar plas ophouden en plast dus tig keer per dag. Puppypads zijn ideaal want ze is eigenlijk 100% puppypad zindelijk.

Een reu als Guus en Tom plasten meteen in huis hier. Kennis maken met Bas en dus markeren. Ik heb alleen gezegd nee nee dat doen we buiten en ze buiten gelaten. Want ze waren in gesprek dus dan corrigeer ik niet. Als Guus of Bas nu ineens ergens gaat plassen zeg ik neeee niet doen viespeuk. En dan probeer ik ze op tijd buiten te krijgen. Corrigeren dus maar wel heel mat. Want ze doen het niet heel bewust stout denk ik.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

EchoMira schreef: 15 apr 2026, 19:26 Ik vind in dit geval corrigeren best lastig want het is een instinctieve handeling en het is communicatief bedoelt, dus dan "vanuit het niets" op je lazer krijgen en zelf maar moeten bedenken waar dat voor was voelt niet eerlijk.
Op je lazer krijgen is wat anders dan dat een baas op moment dat ingeschat wordt dat de hond wil gaan plassen/markeren (of het nou een teef of reu is) ingrijpt.

In ander topic gaf ik aan dat Chara op visite ging plassen op kleed, ben er nog steeds niet over uit waarom dat dan was.. stress, toch markeren vanwege de andere hond in dat huis of wat dan ook..
Dat we te laat het zagen gebeuren, staat buiten kijf.. anders had ik opgesprongen en haar meegenomen direct naar buiten, wat eigenlijk dus al ingrijpen of correctie is voor iets wat stond te gebeuren.
De actie had al gemaakt dat het correctie is, als je dan nog verbaal wat zou gaan zeggen dan ga je er verder in door en wordt het een issue denk ik dan.
Maar dan pak ik het plassen in tuinen van Bluf erbij.. die moest echt geleerd worden dat het niet ok was om te pissen en poepen in tuinen, had ook niets met markeren te maken (of misschien ook wel) maar het was niet wenselijk, dus moet je het af zien te leren of de hond aan gaan geven en leren dat het niet mag.

Links of rechtsom kom je er dan toch niet onderuit dat je ingrijpt en dat dat alleen al corrigeren is op gedrag wat al aanwezig is bij de hond?
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik snap niet waarom je dit instinctief sociaal communicatief gedrag niet zou mogen verbieden. Je schetst toch duidelijk een kader waar het wel mag (buiten) en waar het niet mag (in huis). Dat geldt toch ook voor binnen niet lopen graven of aan meubels knagen of achter elkaar aan racen. Dat doen we ook buiten.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 16 apr 2026, 16:18 Ik snap niet waarom je dit instinctief sociaal communicatief gedrag niet zou mogen verbieden. Je schetst toch duidelijk een kader waar het wel mag (buiten) en waar het niet mag (in huis). Dat geldt toch ook voor binnen niet lopen graven of aan meubels knagen of achter elkaar aan racen. Dat doen we ook buiten.
Ik reageerde vanuit het idee "flink verbaal op zijn lazer geven" en dan bij een hond die nu niet weet dat het niet de bedoeling is.
Is dat niet onbetrouwbaar?
Ik zie het kader pas na het corrigeren en dat levert een smoeltje op dat ik liever niet zie.

Ik vind het veel kaderlijker om je hond gewoon de ruimte niet te geven om binnen te gaan inspecteren wat er allemaal markeerlust oplevert.
Een reu van dat type hoort in eerste instantie van alles buiten te doen en binnen wordt er dan op de aangewezen plek geslapen.

Niet dat een ander het fout doet, hoor. Het is geen waardeoordeel. Ik ben ook niet vies van een brul. Maar bij markeren vind ik het niet passen.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik heb het met Bertus gelukkig nooit meegemaakt. Misschien zijn ze toch iets te gemakkelijk met hem geworden omdat het verder allemaal goed gaat en moeten ze nu even beter opletten. Ik kan ze alleen advies geven en dat heb ik gedaan.

Valt wel op dat dierenarts castratie als oplossing ziet,Elvis ook al een teefje gesteriliseerd vanwege schijnzwanger zijn op advies van dierenarts ( als ik het moet geloven) erg jammer natuurlijk
Afbeelding
Kelperuaantjes

Bericht door Kelperuaantjes »

Lekker advies van de dierenarts, castreren is zeker lang niet altijd de oplossing voor dit soort problemen, het zijn bijna altijd gedrags- en opvoedingsproblemen. Opletten en het ongewenste gedrag verbieden lijkt me een betere oplossing dan castratie dus.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Kelperuaantjes schreef: 18 apr 2026, 12:29 Lekker advies van de dierenarts, castreren is zeker lang niet altijd de oplossing voor dit soort problemen, het zijn bijna altijd gedrags- en opvoedingsproblemen.
Altijd vind ik.
Ik vergelijk het met slopende pups rond de 5-6 maanden. De kiezen wisselen en er moet gekauwd worden. Je schoenen en de afstandbediening liggen voor het grijpen en je laat hem er alleen mee.
Wat gaat er dan fout?

Ik zal het verklappen, suzanne. Je biedt je hond teveel ruimte om zonder brokken te maken te kunnen verblijven.
Ga je dan tegen je hond schreeuwen of accepteer je dat je niet elk beest zomaar los in je huis kunt laten lopen zonder dat er dingen vies worden of stuk gaan?

Mensen hebben zo´n raar idee dat die hond maar eeuwig aangepast en gedrild moet worden terwijl het echt veeeel simpeler kan.

Ik ben sowieso tegen castratie om niet medische redenen. Een reu met voortplantingsdrift is niet defect. Het idee dat je een mannetjespup koopt en vervolgens iets anders dan een mannetjeshond wil hebben is defect.
Kelperuaantjes

Bericht door Kelperuaantjes »

Ik ben daar net zo goed tegen en ben het eens met wat je schrijft, even voor alle duidelijkheid, Martijn. ;)
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ja snap ik hoor. Haha.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

We gaan een week op vakantie in een huisje wat geschikt is voor honden. Dus ik verwacht veel hondengeur 😉
En ik verwacht dat Bertus de boel gaat markeren omdat hij dat eerder in een vreemde tuin ook deed
Dus ik laat hem niet meteen zomaar los in huis lopen en hou hem in de gaten

Ik neem zijn eigen deken met geur mee maar nu vroeg ik me af kan ik nog wat meer doen zoals schoonmaken bijvoorbeeld of iets van een geur spray?
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik heb ook wel intacte reuen gehad en herken het niet. Ze pisten nergens. Waarom niet? Omdat het niet mocht van de mamma. Net zoals ze ook niet in de wijk mochten pissen. In het bos ga je los en daar ga je verder je gang maar, zeikgewijs.
Die teven piesen ook niet waar het ze zo past dus waarom zou een reu dat wel moeten?
Aanstalten maken om je poot in huis op te tillen betekent hier een hollewipper. Zal gerust wel weer niet mogen van die koetsiekoetsiebrigade maar dat is jammer dan. Het hielp wel.
Afbeelding
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Wat Nanna zegt. Fin haalt het echt niet in zijn bolle hoofd om in huis ergens tegenaan te pissen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Plaats reactie