Nanna schreef: 19 apr 2026, 16:22 Van de stichting Dobermann Diversiteit
“ Gedilateerde cardiomyopathie (DCM)
Dit is een ziekte van de hartspier die ervoor zorgt dat het hart zich uitrekt en het bloed abnormaal rondpompt. Dobermanns die getroffen zijn door DCM leven gemiddeld slechts 7,8 jaar – 30% korter dan honden die het geluk hebben deze ziekte niet te ontwikkelen. Er wordt echter geschat dat meer dan 58% van de Dobermanns in Europa DCM heeft.
Hepatitis is een ontsteking van de lever. Dobermanns worden veel vaker getroffen door een leverziekte dan andere rassen. Uit een onderzoek uit 2000 bleek dat meer dan 20% van de Dobermanns in een willekeurige populatie subklinische hepatitis en koperstapeling had. Leverziekte kan moeilijk te behandelen zijn vanwege de centrale rol van de lever bij de stofwisseling van gifstoffen en het reguleren van de lichaamsenzymen. Hoewel hepatitis niet zo dodelijk is als DCM, vermindert het wel de kwaliteit van leven aanzienlijk.
Er wordt geschat dat 5,5% van de Dobermanns wobbler heeft, een neurologische ziekte die wordt veroorzaakt door instabiliteit van de nek (halswervels). Wobbler, ook wel ‘cervicale spondylomyelopathie’ genoemd, is vaak uiterst pijnlijk als deze niet wordt behandeld en beperkt dramatisch het soort werk dat een Doberman kan doen.
Het recente onderzoek van het geneticalaboratorium van UC Davis toonde een schokkend lage diversiteit en hoge inteelt aan – erger dan enig ander getest ras.”
En ja, andere rassen doen het ook vaak slecht. Maar hier ging het om de Dober.
En bij de Deerhounds komt Levershunt weer vaker voor dan bij andere rassen.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat er naar mijn idee geen enkel ras is waar niks voorkomt.
Maar er zijn wel rassen die ongezonder zijn dan andere rassen. En ieder zal een eigen grens hebben in wat ze wel of niet willen.
Voor mij zou de Deerhound en Ierse wolfshond ondanks dat ik die prachtig en leuk vind af vallen op basis en gezondheid (ook op formaat hoor maar daar gaat het even niet om) en de Dobbermann daarintegen zou ik niet meteen uitsluiten (wel kwa formaat momenteel)