Bruine dobermann
Re: Bruine dobbermann
Jezus, geef mij maar dan een een leuke lelijke gezondeknuffelige kruising.
Re: Bruine dobbermann
Precies waar ik niks aan kan doen natuurlijk.EchoMira schreef: 18 apr 2026, 22:33Aan iets waar je als baas helemaal niets aan kan doen.Gonnie schreef: 18 apr 2026, 21:50 Ik zou het dan ook niet echt erg vinden als ze ineens dood neervallen.
Een bescheiden afscheid op een acceptabel moment wordt gewaardeerd.
Ik maak trouwens ook geen grafjes of urntjes.
Nou bedankt he? Doedoei.

Tanja en Anne
-
DexSaarSophie
- Posts in topic: 10
Re: Bruine dobermann
Tja elke hond kan iets gaan krijgen natuurlijk.
Maar ik zou een hond niet meer erop uit kiezen.
Ik zou daarom geen deerhound willen of geen Sint Bernard ofzo maar de Dobberman zou ik niet zomaar uitsluiten als ik echt een grote hond zou willen.
Bepaalde Herders heb ik al meer moeite mee omdat ik de laatste jaren vaak toch wel ernstige hd gevallen zie. Dat kan toeval zijn natuurlijk maar dat vind ik echt naar.
Chihuahuas en andere echte kleintjes begin ik ook niet meer aan ook al worden ze oud en zijn Dex en Saar Relatief gezond. Ze zijn anders kwa conditie dan Toots was die relatief jong werd maar wel vitaal was tot die tijd.
Ik snap de opmerkingen over langdurig kwakkelen. Dat is mijn ergste nachtmerrie voor mezelf waarom zou ik dat dan met een dier willen?
Ineens dood neervallen lijkt mij het mooiste voor een dier. En ook voor de baas je hebt de keuze niet hoeven maken helaas heb ik dat nooit aan de hand gehad. Kan in moeder wel. Èèn van haar teckels die lag op 17 jarige leeftijd smorgens dood in de hal. Twee weken later de andere teckel van 15 waarschijnlijk door het gemis.
Maar ik zou een hond niet meer erop uit kiezen.
Ik zou daarom geen deerhound willen of geen Sint Bernard ofzo maar de Dobberman zou ik niet zomaar uitsluiten als ik echt een grote hond zou willen.
Bepaalde Herders heb ik al meer moeite mee omdat ik de laatste jaren vaak toch wel ernstige hd gevallen zie. Dat kan toeval zijn natuurlijk maar dat vind ik echt naar.
Chihuahuas en andere echte kleintjes begin ik ook niet meer aan ook al worden ze oud en zijn Dex en Saar Relatief gezond. Ze zijn anders kwa conditie dan Toots was die relatief jong werd maar wel vitaal was tot die tijd.
Ik snap de opmerkingen over langdurig kwakkelen. Dat is mijn ergste nachtmerrie voor mezelf waarom zou ik dat dan met een dier willen?
Ineens dood neervallen lijkt mij het mooiste voor een dier. En ook voor de baas je hebt de keuze niet hoeven maken helaas heb ik dat nooit aan de hand gehad. Kan in moeder wel. Èèn van haar teckels die lag op 17 jarige leeftijd smorgens dood in de hal. Twee weken later de andere teckel van 15 waarschijnlijk door het gemis.
-
DexSaarSophie
Nee liever niet idd.Nanna schreef: 19 apr 2026, 15:06 Doodvallen is prima natuurlijk maar niet als je vier jaar oud bent.
Maar dobbermans worden niet gemiddeld 4 jaar. Met gemiddeld 10-12 jaar vind ik dat ze het onder de grotere rassen nog goed doen eerlijk gezegd
Ik heb het liefst dat ze minstens 15 worden en in hun slaap heen gaan. Maar dat is natuurlijk iets wat heeel zelden voorkomt.
https://www.instituteofcaninebiology.or ... d-of-cause
Verder is het Dobermann en niet dobberman. Het ras is vernoemd naar dhr Dobermann die het ras ontwikkeld heeft. “ De dobermann is genoemd naar de eerste fokker van het ras, de Duitse deurwaarder en hondenvanger Karl Friedrich Louis Dobermann (1834-1894)”
Verder is het Dobermann en niet dobberman. Het ras is vernoemd naar dhr Dobermann die het ras ontwikkeld heeft. “ De dobermann is genoemd naar de eerste fokker van het ras, de Duitse deurwaarder en hondenvanger Karl Friedrich Louis Dobermann (1834-1894)”

-
DexSaarSophie
Er zijn altijd extremen.
En ja je hebt gelijk over Dobermann.
Maar in die extremen kun je ook doorslaan.
Dan kun je geen enkel ras meer aanschaffen.
Onder de grotere rassen doet de Dobbermann (speciaal voor jou) het niet zo slecht als veel anderen. Betekend niet dat er niks voorkomt. Maar als gezondheid een ding is dan is de Deerhound op zijn minst net zo "slecht".
Onder de grotere rassen doet de Dobbermann (speciaal voor jou) het niet zo slecht als veel anderen. Betekend niet dat er niks voorkomt. Maar als gezondheid een ding is dan is de Deerhound op zijn minst net zo "slecht".
-
EchoMira
- Posts in topic: 9
- Honden: 3
- Welke: Whippet Lurcher Powder Puff
Die eigenlijk Tobermann heette.Nanna schreef: 19 apr 2026, 15:31“ De dobermann is genoemd naar de eerste fokker van het ras, de Duitse deurwaarder en hondenvanger Karl Friedrich Louis Dobermann (1834-1894)”
Oud zijn is niet hetzelfde als langdurig kwakkelen. Een oude hond kan minder maar wil ook minder. Dus daar heb ik zelf niet zoveel moeite mee. Merk ik. Ik vind het prima dat Bas 17 jaar is of iets in die richting. Binnenkort worden haar tanden waarschijnlijk gedaan. Dat is dan erop of eronder. We gaan zien. Vrede mee en als het wel goed gaat een tijdje erbij zonder tandpijn
Van de stichting Dobermann Diversiteit
“ Gedilateerde cardiomyopathie (DCM)
Dit is een ziekte van de hartspier die ervoor zorgt dat het hart zich uitrekt en het bloed abnormaal rondpompt. Dobermanns die getroffen zijn door DCM leven gemiddeld slechts 7,8 jaar – 30% korter dan honden die het geluk hebben deze ziekte niet te ontwikkelen. Er wordt echter geschat dat meer dan 58% van de Dobermanns in Europa DCM heeft.
Hepatitis is een ontsteking van de lever. Dobermanns worden veel vaker getroffen door een leverziekte dan andere rassen. Uit een onderzoek uit 2000 bleek dat meer dan 20% van de Dobermanns in een willekeurige populatie subklinische hepatitis en koperstapeling had. Leverziekte kan moeilijk te behandelen zijn vanwege de centrale rol van de lever bij de stofwisseling van gifstoffen en het reguleren van de lichaamsenzymen. Hoewel hepatitis niet zo dodelijk is als DCM, vermindert het wel de kwaliteit van leven aanzienlijk.
Er wordt geschat dat 5,5% van de Dobermanns wobbler heeft, een neurologische ziekte die wordt veroorzaakt door instabiliteit van de nek (halswervels). Wobbler, ook wel ‘cervicale spondylomyelopathie’ genoemd, is vaak uiterst pijnlijk als deze niet wordt behandeld en beperkt dramatisch het soort werk dat een Doberman kan doen.
Het recente onderzoek van het geneticalaboratorium van UC Davis toonde een schokkend lage diversiteit en hoge inteelt aan – erger dan enig ander getest ras.”
En ja, andere rassen doen het ook vaak slecht. Maar hier ging het om de Dober.
Dit is een ziekte van de hartspier die ervoor zorgt dat het hart zich uitrekt en het bloed abnormaal rondpompt. Dobermanns die getroffen zijn door DCM leven gemiddeld slechts 7,8 jaar – 30% korter dan honden die het geluk hebben deze ziekte niet te ontwikkelen. Er wordt echter geschat dat meer dan 58% van de Dobermanns in Europa DCM heeft.
Hepatitis is een ontsteking van de lever. Dobermanns worden veel vaker getroffen door een leverziekte dan andere rassen. Uit een onderzoek uit 2000 bleek dat meer dan 20% van de Dobermanns in een willekeurige populatie subklinische hepatitis en koperstapeling had. Leverziekte kan moeilijk te behandelen zijn vanwege de centrale rol van de lever bij de stofwisseling van gifstoffen en het reguleren van de lichaamsenzymen. Hoewel hepatitis niet zo dodelijk is als DCM, vermindert het wel de kwaliteit van leven aanzienlijk.
Er wordt geschat dat 5,5% van de Dobermanns wobbler heeft, een neurologische ziekte die wordt veroorzaakt door instabiliteit van de nek (halswervels). Wobbler, ook wel ‘cervicale spondylomyelopathie’ genoemd, is vaak uiterst pijnlijk als deze niet wordt behandeld en beperkt dramatisch het soort werk dat een Doberman kan doen.
Het recente onderzoek van het geneticalaboratorium van UC Davis toonde een schokkend lage diversiteit en hoge inteelt aan – erger dan enig ander getest ras.”

-
DexSaarSophie
Marc schreef: 19 apr 2026, 16:20 Oud zijn is niet hetzelfde als langdurig kwakkelen. Een oude hond kan minder maar wil ook minder. Dus daar heb ik zelf niet zoveel moeite mee. Merk ik. Ik vind het prima dat Bas 17 jaar is of iets in die richting. Binnenkort worden haar tanden waarschijnlijk gedaan. Dat is dan erop of eronder. We gaan zien. Vrede mee en als het wel goed gaat een tijdje erbij zonder tandpijn
Eens. Mensen worden ook oud met gebreken.
Maar het ene gebrek is het andere niet. Een beetje staar, een paar missende tanden. Is iets heel anders dan een hond die 24/7 pijn heeft, die nauwelijks kan lopen of die je met van alles moet behandelen om het leven dierwaardig te houden.
-
DexSaarSophie
Nanna schreef: 19 apr 2026, 16:22 Van de stichting Dobermann Diversiteit
En bij de Deerhounds komt Levershunt weer vaker voor dan bij andere rassen.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat er naar mijn idee geen enkel ras is waar niks voorkomt.
Maar er zijn wel rassen die ongezonder zijn dan andere rassen. En ieder zal een eigen grens hebben in wat ze wel of niet willen.
Voor mij zou de Deerhound en Ierse wolfshond ondanks dat ik die prachtig en leuk vind af vallen op basis en gezondheid (ook op formaat hoor maar daar gaat het even niet om) en de Dobbermann daarintegen zou ik niet meteen uitsluiten (wel kwa formaat momenteel)
Een oude hond die altijd pijn heeft moet je gewoon in laten slapen. Ik ben absoluut niet van het laten afzien. Dat doen wij ook niet. Want de tanden van Bas zijn slecht en sinds een maand eet ze moeilijk. Je kan het echt zien. Dat is niet de bedoeling dus de tanden worden gedaan met alle risico op doodgaan. Maar anders is het de rest van haar leven tandpijn. Dat mag niet van mij.DexSaarSophie schreef: 19 apr 2026, 17:03Marc schreef: 19 apr 2026, 16:20 Oud zijn is niet hetzelfde als langdurig kwakkelen. Een oude hond kan minder maar wil ook minder. Dus daar heb ik zelf niet zoveel moeite mee. Merk ik. Ik vind het prima dat Bas 17 jaar is of iets in die richting. Binnenkort worden haar tanden waarschijnlijk gedaan. Dat is dan erop of eronder. We gaan zien. Vrede mee en als het wel goed gaat een tijdje erbij zonder tandpijn
Eens. Mensen worden ook oud met gebreken.
Maar het ene gebrek is het andere niet. Een beetje staar, een paar missende tanden. Is iets heel anders dan een hond die 24/7 pijn heeft, die nauwelijks kan lopen of die je met van alles moet behandelen om het leven dierwaardig te houden.
Haar echo zei geen gezwellen. Haar bloedbeeld zei nieren mwah....dus ze krijgt tijdelijk niet dieet. En antibiotica om het bloed goed te maken. En haar hart was ok. Dus het zou moeten kunnen.
DexSaarSophie schreef: 19 apr 2026, 15:36 Er zijn altijd extremen.
Je hebt het denk ik over de Ier qua levensverwachting en niet de deerhound.
En verder. Het is echt bar en boos met de Dobermann. 10-12 is echt niet meer de gemiddelde levensverwachting.
Je moet gewoon helemaal geen ras willen waar de fokkerij geen zak doet aan het stoppen van de kwellingen die erfelijke gebreken heten. Elke hond kan wat hebben of krijgen maar willens en wetens een nest op de wereld zetten van een ras dat stijf staat van de pijnlijke vroegtijdige dood veroorzakende genen is meewerken aan die shit. Ik vind het verwerpelijk om ermee te fokken maar ook om ze te kopen voor een flinke zak geld want dan hou je het in stand.
-
EchoMira
En dat geldt voor bijna elk ras dat 200 jaar na de start van het stamboek nog steeds in dezelfde stoffige uitgedroogde genenpoel zit te poeren.Marc schreef: 19 apr 2026, 18:41 Je moet gewoon helemaal geen ras willen waar de fokkerij geen zak doet aan het stoppen van de kwellingen die erfelijke gebreken heten.
Fokkers mogen kiezen; A. je bent te dom om alleen te poepen en snapt oprecht niet hoe inteelt werkt of B. het interesseert je niet omdat het je wat geld oplevert.
Een liefhebber ben je alvast niet.
Je kunt namelijk gewoon dit fokken zonder welke genetische problemen dan ook.
Doen ze niet want geen stamboom en dus geen hoofdprijs.

- malinois
- Posts in topic: 2
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Ik heb er 2 gehad, 2x ellende. De ene een nekhernia en met moeite 10 jaar. De ander viel met 5 jaar om, vol met kanker. De fokster van de laatste is met het ras gestopt omdat er geen vrije gezonde dober zonder torenhoge inteelt meer te vinden was en op een ander ras overgestapt. Hier woonde er ook 1 in de buurt, 4 geworden, ook dood... nee ik hoef ze nooit meerDexSaarSophie schreef:Nee liever niet idd.Nanna schreef: 19 apr 2026, 15:06 Doodvallen is prima natuurlijk maar niet als je vier jaar oud bent.
Maar dobbermans worden niet gemiddeld 4 jaar. Met gemiddeld 10-12 jaar vind ik dat ze het onder de grotere rassen nog goed doen eerlijk gezegd
Ik heb het liefst dat ze minstens 15 worden en in hun slaap heen gaan. Maar dat is natuurlijk iets wat heeel zelden voorkomt.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
DexSaarSophie
De Ier is helemaal slecht die worden als de baas geluk heeft 6 maar ik had het over de Deerhound dat is helaas ook bar en boos.Crutz schreef: 19 apr 2026, 17:41DexSaarSophie schreef: 19 apr 2026, 15:36 Er zijn altijd extremen.
En verder. Het is echt bar en boos met de Dobermann. 10-12 is echt niet meer de gemiddelde levensverwachting.
Elke met name groot of heeel klein hondenras daar is het slecht mee gesteld. Maar de Dober is niet de slechtste. Dus waarom iemand op basis van gezondheid wel voor een Deerhound zou gaan maar niet voor een Dober dat snap ik dan niet.
Ik zou niet voor beiden gaan om een andere reden.
Laatst gewijzigd door DexSaarSophie op 19 apr 2026, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze hond wil ik!!!EchoMira schreef: 19 apr 2026, 18:49En dat geldt voor bijna elk ras dat 200 jaar na de start van het stamboek nog steeds in dezelfde stoffige uitgedroogde genenpoel zit te poeren.Marc schreef: 19 apr 2026, 18:41 Je moet gewoon helemaal geen ras willen waar de fokkerij geen zak doet aan het stoppen van de kwellingen die erfelijke gebreken heten.
Fokkers mogen kiezen; A. je bent te dom om alleen te poepen en snapt oprecht niet hoe inteelt werkt of B. het interesseert je niet omdat het je wat geld oplevert.
Een liefhebber ben je alvast niet.
Je kunt namelijk gewoon dit fokken zonder welke genetische problemen dan ook.
Doen ze niet want geen stamboom en dus geen hoofdprijs.
![]()
- malinois
- Posts in topic: 2
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
10/12 was het al niet eens meer toen ik ze had en dat is al meer dan 17 jaar geleden.Crutz schreef:DexSaarSophie schreef: 19 apr 2026, 15:36 Er zijn altijd extremen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
EchoMira
Mag je geen wedstrijden mee lopen.
Je mag met elk paard springen.
Je mag melk van elke koe drinken.
Elk varken kan truffels zoeken.
Schapen worden ook gekruist als dat een voordeel heeft.
Bij honden zijn exemplaren die geen Papier van Puur Bloed hebben direct waardeloos. Ook als ze gezonder en slimmer zijn.
Kennelijk voelen de stamboomfetisjisten zich zo bedreigd dat ze honden met een gezond genetisch profiel uit moeten sluiten van plezierige bezigheden. Ze zijn zeker bang voorbij gelopen te worden.
Tijd om instanties als de raad van beheer en de fci achter ons te laten. Ze geven ons niets nieuws in een tijd waar niets anders dan iets nieuws waarde heeft.
Ik ben dol op rashonden. Ik heb er zelf twee en de derde is een kruising uit twee rassen.
Met de rashondenwereld heb ik helemaal niks.
Achtergebleven zakkenwassers.
Ik wil gewoon een toffe hond en ik ben altijd van de raslozen geweest. Dat zijn de sterkste en dat heeft me altijd meer aangesproken dan zuiver bloed. Wuilus was veel gaver dan welke Bouvier of Duitse herder dan ook. En ze had een super goed karakter. Tenminste ik vond haar heel gaaf en uniek.
Guus zou een ras moeten zijn. Dat is een hond die eeuwige jeugd heeft en zijn karakter is gewoon top! Ik vertrouw blind op hem ondanks dat het geen golden retriever is. Met alles. Of het een paard of een baby is. Guus laat het heel en zorgt dat het klikt.
Bas idem. En Dapper was ook de stoerste. En Cleo de mooiste en een sociaal wonder. Dus ik heb geen enkele drang of zucht naar bewust gefokte honden met allerlei foute motieven. Doe mij die speciale gave dieren maar die niemand wil. Dat zijn de beste.
Guus zou een ras moeten zijn. Dat is een hond die eeuwige jeugd heeft en zijn karakter is gewoon top! Ik vertrouw blind op hem ondanks dat het geen golden retriever is. Met alles. Of het een paard of een baby is. Guus laat het heel en zorgt dat het klikt.
Bas idem. En Dapper was ook de stoerste. En Cleo de mooiste en een sociaal wonder. Dus ik heb geen enkele drang of zucht naar bewust gefokte honden met allerlei foute motieven. Doe mij die speciale gave dieren maar die niemand wil. Dat zijn de beste.
-
EchoMira
Het maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit of het een rashond is. Ik wil alleen een bepaald soort hond als ik een nieuwe hond wil en daar hoort bij dat hij nog heel jong is.
Dat is buiten de fok om helaas niet beschikbaar.
Dat is buiten de fok om helaas niet beschikbaar.